Konu
:
Tasavvuf Edebiyatının Genel Özellikleri Ve Nazım Türleri Nelerdir?
Yalnız Mesajı Göster
Tasavvuf Edebiyatının Genel Özellikleri Ve Nazım Türleri Nelerdir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Tasavvuf Edebiyatının Genel Özellikleri Ve Nazım Türleri Nelerdir?
Tasavvuf Edebiyatının Genel Özellikleri ve Nazım Türleri Nelerdir?
Dinî-Tasavvufî Türk edebiyatı İslâmiyet’in ve Tasavvufun etkisiyle ortaya çıkmıştır
İslâmiyet’in kökleşip yayılmasında büyük etkisi olan tasavvuf
zamanla edebî eserlerde de işlenmiş
din ve tasavvuf
edebiyat aracılığıyla yayılmaya çalışılmıştır
Dinî -Tasavvufî Türk edebiyatına Tekke edebiyatı da denir
Dinî -Tasavvufî Türk edebiyatında asıl olan sanat yapmak değil
dinî-tasavvufi düşünceyi yaymaktır
Tekke şairlerinin çoğu tarikatlarda yetişmiş şeyh ve dervişlerdir
Tekke şiiri
halk şiirinden de divan şiirinden de nazım şekilleri almıştır
En belirgin özellikleri şunlardır:
Kurucusu 12
yüzyılda Doğu Türkistan’da yetişen Hoca Ahmet Yesevi’dir
Tekke Edebiyatı
Anadolu’da 13
y
y
’dan itibaren gelişmiştir
Bu edebiyat şairleri tarikat merkezi olan tekkelerde yetişmiştir
Nazım birimi genellikle dörtlüktür
Hem aruz hem hece vezni kullanılmıştır
Şiirlerin çoğu ezgilidir
Allah
insan
felsefe
doğruluk
ibadet gibi konular işlenmiştir
İlahi
nefes
nutuk
devriye
sathiye
deme gibi nazım şekilleri kullanılmıştır
Dili Âşık Edebiyatı’na göre ağır
Divan Edebiyatı’na göre sadedir
Âşık
maşuk
şarap
saki gibi mazmunlara yer verilmiştir
Yüzyıllara göre bu edebiyatın en önemli temsilcileri şunlardır:
12
yy
: Hoca Ahmet Yesevi
13
yy
:Yunus Emre
Hacı Bektaş-ı Veli
14
yy
:Kaygusuz Abdal
15
yy
: Hacı Bayram-ı Veli
Eşrefoğlu Rumi
16
yy
: Pir Sultan Abdal
17
yy
: Niyaz-ı Mısrî
Sinân-ı Ümmî
Hüdâi
18
yy
: Sezai
19
yy
: Kuddusi
Turâbi
Bu özelliklerin dışında kalan; eserlerini aruz ölçüsüyle ve Divan Edebiyatı diliyle
hatta tamamıyla Arapça-Farsça yazan tasavvufçular da vardır
Örneğin Mevlana Anadolu’da yetişen ilk ve en büyük Türk mutasavvıf olduğu halde eserlerini Farsça yazmıştır
Şeyh Galip
Divan tarzında eser verdiği için Tekke Edebiyatı çerçevesinde düşünülmez
Di-van Edebiyatı mensubu sayılır
Tasavvufla İlgili Bazı Terimler
Vahdet-i Vücud (Varlığın Birliği):
Evrende sadece Allah’ın varlığı söz konusudur
Diğer varlık zannettiğimiz
bu “mutlak varlığın”
Allah’ın bir parçası ve görüntüsüdürler
Tekke:
Tasavvuf ehli kişilerin
tarikat mensuplarının barındıkları
eğitim gördükleri yer
kuruluş
Pir:
Tarikat kurucusu
Şeyh:
1
Tarikat kurucusu
2
Tarikatta en yüksek dereceye ermiş kişi
3
Tarikat kollarından birinin başında bulunan kimsedir
Tarikat:
Allah’a varma yolunda benzer biçimde düşünenlerin oluşturduğu topluluk
Derviş:
Bir tarikata girmiş
onun kurallarına uygun yaşayan kimse
Abdal:
Gezgin derviş
Halife:
Tarikat kurucusunun ya da şeyhin kendisine vekil tayin ettiği
yetki verdiği kişidir
Tekke şiirinde görülen ve dinsel içerikli konuları işleyen
ilahi
nefes
deme
şathiye
… gibi ürünler nazım biçimi değil
birer nazım türüdür
Çünkü bunlar da koşma tipi nazım biçimiyle ve hece ölçüsünün genellikle 7
8 ve 11′li kalıplarıyla söylenir
Söz konusu türlerde dörtlük sayısı genellikle 3 – 7 dir
İlahi
nefes ve demeler
bestelenerek söylenir
İlahi
Herhangi bir tarikatın izini taşımaksızın Allah’ı öven şiirlere denir
Daima özel bir ezgi ile söylenir
Divan şiirindeki tevhit ve münacaatın Halk Edebiyatındaki karşılığıdır
En ünlü şairi Yunus Emre’dir
Değişik tarikatlara göre “deme
nefes
ayin” gibi adlar alır
Şekil olarak koşma biçimindedir
Yani dörtlüklerden oluşur
Son dörtlükte şairin adı veya mahlası geçer
Genelde 7′li hece ölçüsü kullanılır
Bazı ilahilerde aruz vezni kullanılmıştır
Aruz vezninin kullanıldığı ilahiler gazel şeklindedir
Nefes
Bektaşî şairlerinin yazdıkları tasavvufî şiirlerdir
Nefeslerde genellikle tasavvuftaki vahdet-i vücut (varlığı birliği) kavramı anlatılır
Bunun yanı sıra Hz
Muhammet ve Hz
Ali için övgüler de söylenir
Nefeslerde kalenderane ve alaycı bir üslûp göze çarpar
Edebiyatımızda Pir Sultan Abdal nefesleriyle ünlüdür
Deme
Alevi-Bektaşi tarikatından tasavvuf şiirlerinin tarikatlarını ve hareketleriyle ilgili temaları işleyen
sorunlarını konu edinen şiirlerine “deme” adı verilir
Genellikle 8′li hece ölçüsüyle yazılan demeler saz eşliğinde kendine özgü bir makamla söylenir
Nutuk
Tekke Edebiyatı’nda Pirlerin ve mürşitlerin
tarikata yeni giren müridleri bilgilendirmek tarikat derecelerini ve tarikat adabını öğretmek amacıyla söylenen didaktik şiirlerdir
Şathiye
Dini ve tasavvufi halk şiirinde genel olarak mizahi manzumelere şathiye adı verilir
Tasavvufi konuları işleyenleri şathiyat-ı sûfiyâne adını alırlar
inançlardan alaylı bir dille söz eder gibi yazılan şiirlerdir
Görünüşte saçma sanılan bu sözlerin
yorumlandığında tasavvufla ilgili türlü kavramlara değindiği anlaşılır
Bu tür şiirlere genellikle Bektaşi şairlerinde rastlanır
Medrese hocalarına göre bu şathiyeler küfür sayılır
Bu türün en tanınmış şairi Kaygusuz Abdal’dır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul