Konu
:
Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?
Yalnız Mesajı Göster
Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?
Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir? - Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcilerinin İsimleri
Tevfik Fikret (1867-1915)
Recaizade ve Hamit?in tesiriyle batılı şiire yönelmiştir
Servet-i Fünun?un şiirdeki en önemli temsilcisidir
Ilk şiirlerinde ferdî konulari (aşk
acima
hayal kirikligi?) işler topluluktan ayri yazdigi şiirlerde toplumsal konulara yönelir
Bu anlayişla yazdigi şiirlerinde temalar
hürriyet
medeniyet
insanlik
bilim
fen ve tekniktir
Sis
Halûk?un Vedaı
Tarih-i Kadim
Halûk?un Amentüsü adlı şiirlerinde bu konuları işler
Sanatının bu ikinci döneminde dinlere de cephe alır
kutsal olan her şeye karşı çıkar
hatta İstanbul?a dahi küfreder (Sis)
Fikret
aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır
Serbest müstezadı geliştirerek serbestçe kullanmıştır
İlk dönemde dili oldukça ağırdır
Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır
Ahenge büyük önem verir
Şiirlerinde şekil bakımından parnasizmin etkisi görülür
?Şermin?
onun çocuklar için ve heceyle yazdığı şiirlerden oluşan bir eseridir
Şairin
Batılı sanat anlayışını benimsemesindeki en önemli neden lisede edebiyat öğretmeni olan Recaizade Mahmut Ekrem?den etkilenmesidir
Sanat yaşamı iki ayrı dönem içerisinde incelenebilir
Birinci dönem Servet-i Fünun hareketinin içinde bulunduğu dönemdir
Bu dönemde ?sanat sanat içindir? anlayışıyla ürünler vermesine karşın
yine de toplumsal konuların sınırını (dönemin siyasal yapısına rağmen) zorlamıştır
İkinci dönemde ise (1901′den sonra) toplumsal konulara yönelmiş
?toplum için sanat? anlayışıyla ürünler vermiştir
Türk edebiyatının Batılılaşmasında en büyük pay Tevfik Fikret?indir
Şiirleri hem biçim hem de içerik olarak yenidir
Parnasizmden etkilendiğiaçıkça görülür
Müstezadı
serbest müstezat yapan
nazmı düzyazıya yaklaştıran
beyitin
aruzun egemenliğine son veren hep Fikret?tir
En büyük özlemi
Osmanlı İmparatorluğu?nun çağdaş medeniyet düzeyine yükselmesidir
Bunu da Batı?dakifen ve teknolojinin ülkeye kazandırılmasıyla gerçekleşeceğine inanır
Ona göre en öenmli varlık insandır
Onların özgürlüklerini ve haklarını savunur
Dinlerin
savaşlara kaynaklık etmesi nedeniyle dinleri bu yönüyle eleştirir
Ülkenin geleceğini gençlikte görür
onlara ve çocuklara büyük bir sevgi ve içtenlikle yönelir
Çocuklar için ilk kez şiirler yazan sanatçıdır
Ayrıca şair
aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulayan üç büyük sanatçıdan biridir (Diğer şairler Yahya Kemal ve Mehmet Akif?tir)
Tevfik Fikret Eserleri:
Rübab-ı Şikeste
Halûk?un Defteri
Rübabın Cevabı
Tarih-i Kadim
Doksanbeşe Doğru
Cenap Şahabettin (1870-1934)
Servet-i Fünun?un Tevfik Fikret?ten sonra en önemli şairidir
Asil meslegi doktorluktur
Ihtisas için gittigi Fransa?da tıptan çok şiirle ilgilenerek sembolizmi yakından takip etmiş ve bu akımdan etkilenmiştir
Şiirde kelimeleri müzikal değerlere göre seçerek kullanır
Tıp öğrenimi için gittiği Fransa?da edebiyatla ilgilenmişve sembolizmden etkilenmiştir
Ancak sembolizmi kavramakta yetersiz kalmış
şiirlerinde bol bol istiare kullanmış ve ses uyumuna dikkat etmiştir
Ağır bir dil ve süslü anlatım en belirgin özellikleridir
Şiirlerinde aruzun birden fazla kalıbına
genellikle de karışık kalıplarına yer vermiştir
Kurtuluş Savaşı?na karşı çıkan şari Milli Edebiyat?la başlayan dilde sadeleşme çabalarına karşı çıkar
Aşk ve doğa en çok işlediği konulardır
Dili oldukça ağırdır
Bilinmeyen Arapca ve Farsça kelime ve tamlamalar kullanır
Duygu ve hayal yüklü tamlamalar kurar
Serbest müstezadı çok kullanmıştır
Aynı şiirde birden fazla aruz kalıbı kullanmıştır
Aşk ve tabiat değişmez konularıdır
Sanatı
sanat
hatta güzellik için yapmıştır
Bolca semboller kullanmış
tabiatla iç dünyanın kompozisyonunu çizmiştir
Düz yazıları da vardır:
Hac Yolunda
onun gezi yazısıdır
Suriye Mektupları ve Avrupa Mektupları da gezi türündedir
Diğer nesirleri:
Evrak-ı Eyyam
Nesr-i Harp
Nesr-i Sulh
Tiryaki Sözleri (kendi vecizeleri)
Cenap Şahabettin'in Tiyatro eserleri:
yalan (dram)
Körebe (komedi)
Halit Ziya Uşaklıgil (1867-1945)
Servet-i Fünun?un roman ve hikâyede en ünlü edebiyatçısıdır
Süslü
sanatlı ve ağır bir dili ve üslûbu vardır
Batılı anlamdaki ilk romanları yazmıştır
Realizmden etkilenmiştir
Romanlarında aydın kişileri anlatır
Mai ve Siyah?taki Ahmet Cemil
Servet-i Fünun sanatçısının temsilcisidir
Kahramanları yaşadıkları çevreye uygun anlatır ve ruh tahlillerine önem verir
Gerek sağlam roman tekniğinin öncülüğü
gerekse realizmin ilk olgun ürünler vermesi bakımından Türk edebiyatına roman ve hikaye alanında büyük katkısı olan sanatçıdır
Anlatımının söz oyunlarıyla yüklü
dilinin oldukça ağır olmasına rağmen yazar
ilginç tipler bulmakta
başarılı ruhsal çözümlemeler yapmakta ve nesnel kişi
çevre betimlemelerinde oldukça ustadır
Konularını İstanbul?un çeşitli kesimlerinden seçer
ancak sosyal sorunları ele almak gibi bir amacı yoktur
Gözleme çok önem verir
Romanlarının konularını genellikle aydı tabakanın hayatından alan Halit Ziya
hikayelerinin önemli bir kısmında halk tabakasının insanlarını
onların yaşayış
adet ve inançlarını anlatmıştır
Hikâyelerinde Anadolu hayatına ve köy ve kasaba yaşayışına
romanlarında yalnız İstanbul?a yer verir
Anı ve mensur şiir türünde eserleri de vardır
Halit Ziya Uşaklıgil Romanları
: Mai ve Siyah
Aşk-ı Memnu
Kırık Hayatlar
bir Ölünün Defteri
Ferdi ve Şürekası
Sefile?
Halit Ziya Uşaklıgil Hikâyeleri
: İzmir Hikâyeleri
hikâye-i Sevda
Kadın Pençesi
Onu Beklerken
Aşka Dair?
Halit Ziya Uşaklıgil Hatıraları:
Saray ve Ötesi
Kırk Yıl
Bir Acı Hikâye
Mehmet Rauf (1875-1931)
Servet-i Fünun romanının ikinci önemli ismidir
Roman
hikâye ve tiyatro türünde eserleri vardır
Romantik duyguları
hayalleri ve aşkları işlemiştir
Sosyal hayata pek yer vermemiştir
Arzu
ihtiras ve aşk maceraları temel konularıdır
Romanlarında psikolojik tahlillere önem vermiştir
Dili sadedir
En önemli eseri Eylül?dür
Roman edebiyatımızdaki ilk psikolojik roman olarak bilinir
Konusu yasak aşktır
Şahıs sayısı azdır
Psikolojik tahliller başarılıdır
Mehmet Rauf Romanları
: Eylül
Ferda-yı Garam
Genç Kız Kalbi
Define
Son Yıldız
Kan Damlası
Mehmet Rauf Hikâyeleri:
Son Emel
Bir Aşkın Tarihi
Üç Hikâye
Hanımlar Arasında
Menekşe
?Siyah İnciler? ise mensur şiirlerinden oluşur
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul