Konu
:
Tanziman Edebiyatının Genel Özellikleri (Maddeler Halinde)
Yalnız Mesajı Göster
Tanziman Edebiyatının Genel Özellikleri (Maddeler Halinde)
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Tanziman Edebiyatının Genel Özellikleri (Maddeler Halinde)
Tanziman Edebiyatının Genel Özellikleri
a
Bu dönem sanatçıları
Divan edebiyatında hiç bulunmayan makale
tiyatro
roman
hikaye
anı
eleştiri gibi yeni edebiyat türleri getirmişler
Divan edebiyatında bulunan şiir
tarih
mektup gibi edebiyat türlerini Batı anlayışına göre yenileştirmişlerdir
b
Tanzimat edebiyatının özellikle ilk devirlerinde yetişen sanatçıların çoğu (Ziya Paşa
Namık Kemal) Montesquieu
Rousseau
Voltaire gibi Fransız devrimci yazarlarının etkisi altında kalarak
makale ve şiirlerinde zulme
haksızlığa
geriliğe karşı şiddetli bir dille mücadeleye girişmişler; vatan
millet
hürriyet
hak
adalet
kanun
meşrutiyet gibi kavramları yaymaya çalışmışlar
?toplum için sanat? anlayışını benimsemişlerdir
c
Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise (Recai-zâde Mahmut Ekrem
Abdülhak Hâmit
Sami Paşa-zâde Sezai) toplum işlerine daha az karışmışlar
?sanat için sanat? anlayışını benimser görünmüşlerdir
Klasisizm
bir akım olarak bizim edebiyatımızı etkilememiştir
Kimilerinin etki saydığı
Ahmet Vefik Paşa?nın Molieré?den çevirileri ve uyarlamalarıdır
Çeviri yapmak
o akımdan etkilenmek değildir
Şinasi ise Romantizme (Coşumculuğa) kapılmadığı için Klasisizmin etkisinde gibi düşünülürse de bu yaklaşımlar doğru değildir
Özetle: Klasisizm
bir akım olarak bizim edebiyatımızı etkilememmiştir
d
Çoğu Fransız edebiyatını örnek olarak alan bu sanatçıların bir kısmı Ahmet Vefik Paşa
Realizm (Recai-zâde Mahmut Ekrem
Sami Paşa*zâde Sezai Nabi-zâde Nâzmi
) akımının etkisi altında eserler vermişlerdir
e
Tanzimat edebiyatı
Divan Edebiyatı?nın tersine olarak
seçkin kişiler için değil
halk için meydana getirilen bir edebiyat düşüncesiyle ortaya çıkmıştır
Bu görüşü benimseyen Şinasi
Ziya Paşa
Namık Kemal
Ahmet Mithat
Ali Bey özellikle makale
tiyatro
anı
kısmen de olsa roman türlerinde eserler vermişlerdir
Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen Recai-zâde Mahmut Ekrem
Abdülhak Hamit
başta olmak üzere bazı edebiyatçılar ise bu amaçtan uzaklaşmış görünmektedirler
f
Dilin sadeleşmesi
konuşma dilinin yazı dili haline gelmesi düşüncesi savunulmuştur
Tanzimat edebiyatının başlıca sanatçıları dil konusunda bu düşünceyle birlikte
eski alışkanlıklarından kurtulup da öz Türkçe yazmış değildir
Türkçe
daha çok
tiyatro; anı
mektup
bir dereceye kadar da makale ve romanlarda kullanılmıştır
Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise konuşma dilinden uzaklaşarak Divan Edebiyatı geleneklerini sürdürmüşlerdir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul