Konu: Şemsi Arel
Yalnız Mesajı Göster

Şemsi Arel

Eski 08-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Şemsi Arel




Şemsi Arel - Ressam

İlk bilgilerini 1911-1914 yılları arasında Paris'te babası Mehmet Ruhi Arel'den alan Şemsi Arel, ilk resim çalışmalarım Ankara Halkevi'nde sergiledi 1924' te İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'ne girerek, İbrahim Çallı'nın öğrencisi oldu, İki yıl sonra Devlet Orta Öğretim Resim Öğretmenliği sınavını kazandı; 1930'da da Akâdemi'yi ikincilikle bitirdi Alişar'daki arke­oloji kazısında beş ay süreyle ressam olarak çalıştı 1935'te res­sam Maide Arel'le evlenerek Erzin­can Askeri Lisesi'nde resim öğret­menliğine atandı Aynı görevle bir süre Konya'da da bulundu ve 1944' te Konya'da bir kişisel sergi düzen­ledi Ankara Harp Okulu'nda resim dersi verdikten sonra Paris'e giderek Andre Lhote'un yanında ve Fernand Leger ile Jean Metzinger atöl­yelerinde çalıştı; çeşitti müze ve ga­lerilerde incelemeler yaptı; Paris' teki Bağımsızlar sergisine iki yapıtla katıldı 1951'de İstanbul'da bir kişisel sergi açan sanatçı, 1957'de Edinburgh Festivali nedeniyle dü­zenlenen uluslararası sergiye katıl­dı 1955-1959 yıllan arasında Cemal Tollu ve Cevat Dereli'yle birlikte İstanbul'da Askerî Müze'deki eski tabloların onarımı işinde çalıştı TBMM için yurt tabloları yapmak göreviyle Hatay'a gönderildi 1959 da eşi Maide Arel’le Paris’te Foyerdes Artistes’de ortak bir sergi düzenledi1962 de Venedik’te düzenlenenikiyıldabir sergisine, Viyana'daki Çağdaş Türk Sanatı Sergisi'ne, 1964'te Lugano ve Tahran bölgesel sergilerine katıldı

YENİLENME VE DEĞİŞKENLİK
Şemsi Arel çağdaşlarının tersine, öğrencisi olduğu İbrahim Çallı'nın doğrultusuna bağlı izlenimci bir yola girmemiş, daha çok Paris'te etkilen­diği Andre Lhote, Fernand Leger ve Jean Metzinger gibi sanatçıların yarı soyut, yarı kübist yaklaşımın­dan esinlenmiştir Bu yönüyle Türki­ye'de erken dönem yenilikçi eğilim­lerin bir temsilcisi olarak görülür

Figürü, hacimsel değerler ve büyük biçim parçalarıyla ele aldığı ilk re­simlerinde, kübist ve konstrüktivist bir yalınlığa yönelmiş, sonradan fi­gürü daha soyutlayıcı planlara kay­dırmış, zaman zaman da yalnızca soyut biçim araştırmalarıyla dikkati çekmiştir Bütün bu özellikler nede­niyle, Şemsi Arel'in resmi, belli bir saplantının izlenimi olmaktan çok, zaman içinde kendini yenileyen ve hareketliliği değişkenlikte gören bir anlayışın ürünü sayılabilir Soyut düzenlemelerindeTürk hat sanatını modern bir görüşle ele aldığı gibi, geometrik soyut bir anlayışa yönel­diği de gözlenir

Alıntı Yaparak Cevapla