Yalnız Mesajı Göster

Ossip Zadkine

Eski 08-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Ossip Zadkine




Tekne yapımcısı bir ailenin çocuğu olan Ossip Zadkine, Batı Avrupa kül­türünü 1906'dan 1908'e kadar kalmış olduğu İngiltere'de tamdı Londra'daki Central Schoolof Arts and Crafts' daki dersleri izledikten sonra, Paris'e gitti ve 1909'da oraya yerleşti Güzel Sanatlar Okulu'na kaydolduktan kısa bir süre sonra, resmi öğrenimi bırakarak, kendi kendini yetiştirmeye ve serbest sanatçı olarak çalışmaya ka­rar verdi Bu dönemden başlayarak Zadkine, Paris'teki okulda tanıştığı birçok Doğu Avrupalı arkadaşıyla (Archipenko, Lipchitz, Ğzaky) birlikte, giderek, o sıralarda doğmakta olan kübizmin temsil ettiği öncü sanat akımına yöneldi

Fransız ordusunda gönüllü olarak ka­tıldığı Birinci Dünya savaşından dön­dükten sonra, Zadkine'in kübist eğilimi iyice belirginleşti (Yelpazeli Kadın, 1918) Ama araştırmalarıyla daha o tarihlerde, hacimleri ve uza­mı işlemede bir yaratıcılık özgürlüğü­nün, anlatımcı bir lirizmin haberciliğini yaptı Çalışmalarında, insan bedeninin plastik ritmiyle ben­zeşen doğa biçimlerinin temel ve ilkel ritmine başvurdu (tunçtan Çılgınlar, 1934, Paris Modern Sanat Müzesi; karaağaçtan Korno Sapiens, 1935-1936, Paris Modern Sanat Mü­zesi)
Zadkine'in 1940'a doğru gerçekleştir­diği yapıtlardaysa tıkız kütlelerin ye­rini "açık" biçimlerin aldığı görüldü Tersine dönmüş ya da altüst edilmiş bir doğa düzeni içinde, dışbükeyle iç­bükey, boşla dolu, eğrilerle doğrular, ustalıkla gerçekleştirilen karşılıklı de­ğiş tokuşlar ya da yer değiştirmeleri sergiler [Orpheus, 1948) 1942-1945 arasında ABD'ne sığınmış olan Zadkine, Fransa'ya döndükten sonra, artık biçimsel özellikleri deği­şikliğe uğramayacak olan bir sanata egemen oldu; bundan böyle yalnızca işlediği temalar yenilendi Grande Chaumiere Akademisi'nde ders ver­meye başladıktan (1946-1958) sonra 1951'de en ünlü yapıtlarından biri olan tunçtan Yıkık Kent'i (Rotterdam) gerçekleştirdi Bu, Rotterdam kentinin 1940'ta Almanlar tarafından bombalanması sonucunda yıkılmasının anı­sına gerçekleştirilmiş bir heykel çalışmasıydı

Zadkine'in 1955'ten 1967'ye kadar yapmış olduğu çok sayıda önemli yapıt (tunçtan Ozan, 1956-1957, New York, özel koleksiyon; bakırdan Par­lak Sessizlik, Denver Müzesi, Colora­do; tunçtan İnsan Ormanı, 1958, Strasburg Güzel Sanatlar müzesi) Zadkine'in üslubunun "barok" teme­lini doğrular Kübist estetikle bağla­rını koparmış olan bu üslup, büyük ölçüde zenci Afrika sanatına bağımlı olan bir üsluptur

Alıntı Yaparak Cevapla