08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Köprü Köprü Projelendirilmesi Ve İnşaası
Köprü projelendirilmesi ve inşaası
İlk adım köprünün gerekli olup olmadığını belirlemektir İşin bu kısmı ekonomik olarak neticelendirilir Daha sonra ilgili sahanın kamulaştırılması gerekir Bu adımda mühendislik çalışmaları başlar Arazinin topografik haritası çıkarılır, temel sondajları yapılır Bundan sonraki adım, köprü tipinin seçilmesidir Köprü tipi; yerine, amacına, açıklığına, kullanılacak malzemeye ve çevre ile uyumuna bağlı olarak seçilir Ekonomik olması yönünden, kiriş köprüler 6-300 m; kemer köprüler 60-300 m; kafes sistem köprüler 60-450 m; konsol köprüler 150-550 m ve asma köprüler 300-1500 m arasında tercih edilir
Köprünün projelendirilmesinde dış kuvvetlerin yapıya olan tesirleri inceden inceye analiz edilir Dış yükler, köprü ağırlığı gibi statik yükler olabildiği gibi, trafik yükü gibi dinamik de olabilir Dinamik yükler ağırlık bakımından önemli olmasalar bile, meydana getirecekleri titreşim yönünden önemlidirler Rüzgar yükü de bu yönden mühimdir Özellikle dikkat isteyen bir nokta da, köprü ayaklarının inşasıdır Ağır yük taşıdıkları gibi, akıntıya, dalga ve buz hareketine karşı dururlar Köprülerin projelendirilmesinde bilgisayarlar her geçen gün daha önemli olmaktadırlar Köprünün çeşitli yükler altındaki analizi bilgisayar ile yapıldığı gibi, model deneyleri de yapılabilir
Köprü temellerinin inşaası, üst yapısı kadar pahalı olabilir En önemli zorluk temelin su içinde yapılmasıdır En eski metodlardan biri köprü ayağı kadar bir yeri kazıklarla çevirip suyunu boşaltıp, temelin inşaasıdır Diğer bir inşa tarzı da altı açık bir kutunun temel zeminine indirilip, basınçlı hava ile suyun itilip, temelin yapılmasıdır Köprü ayağı, çakılan kazıklar üzerine de oturtulabilir
Köprü ayaklarının inşaası bittikten sonra iş üst yapının yapılmasına gelir Bu özellikle köprünün tipine bağlıdır İskele yapılarak köprü iskele üzerine inşa edilir, sonra iskele kaldırılır İskelenin yapılmasının mümkün olmadığı durumlarda ikinici bir yöntem de köprü parçalarının yüzdürülerek getirilip, daha sonra monte edilmeleridir Özellikle konsol köprülerde, köprü adım adım inşaa edilerek ilerler Yeni kısımlar, eski kısımlara taşıttırılır Kafes sistem köprülerde ise, köprü karada inşa edilir Daha sonra diğer kıyıya sürülür Asma köprülerde ise inşaa, ayaklardan başlar, ortaya doğru asma kabloya bağlı olarak ilerler Yöntem ne olursa olsun köprünün inşaa edilmesi sırasında emniyetin sağlanması çok önemlidir
Wikimedia Commons'ta Köprü ile ilgili çoklu ortam belgeleri bulunur
Kaynak : Wikipedia
|
|
|