08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Subliminal Reklamlar (Bilinçaltına Saldırı)
Bilinçaltını etkilemeyi amaçlayan reklamlara (mesajlara) subliminal reklam adı verilir Genel olarak “bilinçaltına yönelik mesajlar/ reklamlar” olarak ifade edebiliriz Bu tip mesajlar üç şekilde uygulanır:
1-Reklam afişleri, logoları ve benzeri nitelikteki görsel malzemenin içine saklanmış şekil, kelime ve rakamlar yoluyla
2-Gözle algılanamayacak kadar kısa süreyle ve sık patlayan flaşlar şeklinde sinema ya da televizyon görüntüsü yoluyla
3-İşitsel yollarla
Bu yöntem, bir ürünün reklâmını yapmaktan, bir inancın ya da görüşün propagandasını yapmaya kadar varan geniş bir perspektifte kullanılmaktadır Görsel ve işitsel olarak algılanamayan da ziyade bilinçaltı düzeyinde algılanan söz, resim, görüntü ve biçimlerden oluşur
Aşağıdaki resim Pepsi'nin 1990 kampanyasından bir görüntü Teneke kutunun üzerinde neon ışıklarını temsil eden çizgiler var

Bu haliyle herhangi bir sorun yok, fakat biliyoruz ki bu tip kutu içecekler üstüste dizilerek alışveriş merkezlerinde sergilenir Birileri bu üst üste konmuş kutularda bir şeyler görmüş: Neon ışıkları üst üste gelince belirgin bir S-E-X yazısı ortaya çıkıyor (Pepsi'nin P harfinin solunda S harfi, P'nin ayak kısmında E harfi ve alttaki kutunun hemen üst kısmında X harfi) Bu durum elbette bir tesadüf neticesinde de ortaya çıkmış olabilir Ama her ne şekilde olursa olsun o dönem bütün dikkatleri Pepsi üzerine yoğunlaştırmıştır

En tanınmış örneklerden biri de Camel sigara amblemidir Marka ve amblemin 1913'deki kampanyaya kadar uzandığını biliyoruz, eğer bilinçaltına yönelik reklam uygulaması bir gerçekse bu yöntemin yaklaşık 100 yıllık bir geçmişi olduğunu düşünebiliriz

Aslında burada bir arketip kullanılmışsa bu cinsellikten öte kültüre ve dine dayalı mitolojik bir nitelik taşıyor da olabilir Bence bu ihtimal daha kuvvetli
-Bir iddiaya göre de deve resminin arka kısmında gizli bir S-E-X yazısının yer aldığıdır Bu tabii biraz da neyi görmek istediğimize bağlı olabilir

Amblemine dikkatle bakılacak olursa bir deniz kızı görülüyor Sağında ve solunda iki şey var eliyle tuttuğu Nedir acaba? Sakın bu meşhur mitolojik deniz kızı marmeid olmasın?

Eliyle iki kenara ayırdığı sanki balıklar! ama Starbucks'ın eski logosuna göz atıyoruz ve görüyoruz ki aslında kendi bacaklarını tutmuş!

Yukarıdaki resimler soldan sağa doğru Starbucks'ın yeniden eskiye doğru logolorıdır Görünen o ki, Starbucks da hem cinsel hem de mitolojik arketipe giren mesajları kullanmış logolarında
-Bundan sonrakiler maalesef çocuklara yönelik film, mecmua ve materyallerde yapılanlar Yukarıdakilerin bazıları sık karşılaştığımız, bazıları ise çok yadırgadığımız türden reklamlar Fakat aşağıdakiler son derece üzücü
Disneyland filmlerinden Aslan Kral ve ondan bir sahne Gökteki yıldızlar S-E-X kelimelerinden oluşuyor

-Biraz daha eskiye gidelim, aşağıda, İngiltere'de sarı sayfalardan bir reklam: Laid By The Best Resim gayet masum, ama resmi ters çevirdiğiniz takdirde pek de öyle olmadığı açık Bu resim, bilinçaltına yönelik (sublimal) reklamlar açısından ikna edici en eski örneklerden biri olarak kabul ediliyor Ama bu örneğin sublimal reklamlardan ziyade resmi çizen kişinin ilginç espiri anlayışını yansıttığını düşünmek de muhtemel

ve diğer subliminal resim ve reklamlar
Konuyla ilgili başka resimler:


---> 
Sizce burada çoçuklara ne ögretiliyor 

(ALINTIDIR)
|
|
|