08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Cebelitarık Cebelitarık Köprüsü
Cebelitarık Köprüsü
14 km'lik Cebelitarık Köprüsü Cebelitarık Boğazı'nın üzerinde inşaa edildiğinde, şimdiye kadar yapılmış en uzun ve en yüksek köprü ünvanını alacak
Bu köprü tamamlandığında Müslüman bir ülkenin kültürüyle, Hristiyan bir ülkenin kültürü arasında bağ oluşturacağı ve Afrika ile Avrupa arasında ekonomik bağlantıların artmasına yardımcı olacağı düşünülüyor
Özellikler
Yer: Cebelitarık'da Fas ile İspanya arasında
Uzunluk: 14 km, Herbiri 7 km olan iki kısımdan oluşuyor
Yükseklik: Köprünün herbir kulesi yaklaşık 900 m yüksekliğinde
Genişlik: 5 şerit, her iki yönde de 2 emniyet şeridi
Malzeme: Fiberglass
Kabloların uzunluğu: Yaklaşık 1 640 000 km ( Dünya'nın etrafını 41
defa dolaşabilecek uzunlukta )
Maliyet: 15 milyar dolar
Bu köprüye ölçüleri en yakın olan köprü: Japonya' daki Akashi Köprüsü, Dünya'nın en uzun asma köprüsü uzunluğu yaklaşık 4 2 km
Köprüyü Tehdit Edebilecek Tehlikeler
Rüzgarın hızının kulelerin tepesinde 128 km/h' yi bulması
Sahra Çölü'nde meydana gelen kum fırtınaları
Okyanus akıntısı
Gemi çarpmaları
Trafik
Afrika kıtasının kuzeye doğru ilerlemesi
Cebelitarık Köprüsü'nün tasarım özellikleri
1 Köprünün deniz trafiğinin olduğu bölgelerden birinin üzerine yapılıyor olması ve geçiş yapan gemilerin köprüyü tehdit edebileceği ihtimali:
Köprünün boyutlarından ötürü yapılacak adacıkların, boğazdan geçiş yapan gemiler tarafından zarar görebileceği düşünülerek, bunun yerine suyun altında bir tampon bölge oluşturulması planlandı
2 Açık denizde inşaa edilecek olması:
Tasarımcılar, karar verme aşamasında köprüyü yapmak için boğazın en sığ yerini seçmek zorundaydılar Fakat sığ bölgenin uzunluğu yaklaşık olarak 32 km' yi buluyordu Bunun anlamı, yoğun deniz trafiğinin olduğu bu bölgede, pek çok iskelenin yapılması anlamına geliyordu Tasarımcılar bunun üzerine, boğazın en dar yerini seçerek su altına bir "dağ" inşaa etmeye ve köprüyü ortadan ikiye bölmeye karar verdiler
3 Köprünün açıklığının yaklaşık olarak 14 km olması yeni düşünceler üretilmesini ya da iki geleneksel asma köprü teknoloji arasında seçim yapılmasını gerektiriyordu:
Yapılacak köprünün açıklığının fazla olmasından dolayı, kuleden kuleye kablolarla asılarak, otoyolun ağırlığını destekleyerek yapılacak köprü, eğilebilir ve devrilebilirdi Kabloların kulelerden çıkarak doğrudan yola bağlanması durumunda çok yüksek kulelerin yapılması gerekiyordu
Tasarımcılar neden bu iki teknolojiyi birlikte kullanmayalım diyerek; Cebelitarık Köprüsünün tasarımında 7 km'nin 2/3'ü asma kablolarla, geri kalan kısım kulelerdeki diagonal çubuklara bağlanarak "cable - stay" teknolojisini kullanmaya karar verdiler
4 Köprüdeki trafiğin akıcılığını ve güvenilirliğini sağlamak:
Trafiğin 5 şeriti her iki yönde "spun glass" teknolojisi ile yapılacak yolun üzerinde akması planlanıyor Fiberglass malzemeler, çimentoya oranla beş kat daha dayanıklı Herhangi bir kırılma anında ya da diğer hasarlarda, örümcek ağına benzer yapısı sayesinde kolaylıkla izole edilebiliyor
Fiberglass köprülerin yapımı betonarme köprülere oranla daha kolay; fiberglass malzemeyle yapılacak köprünün yapımı birkaç gün ya da hafta sürerken betonarmeyle bu süre 3 ayı bulabiliyor
Batı Avrupa
Almanya | Avusturya | Belçika | Birleşik Krallık | Fransa | Hollanda | İrlanda | İsviçre | Lihtenştayn | Lüksemburg | Monako
Doğu Avrupa
Azerbaycan1 | Beyaz Rusya | Bulgaristan | Çek Cumhuriyeti | Ermenistan2,6 | Gürcistan1 | Kazakistan1 | Macaristan | Moldova | Polonya | Romanya | Rusya1 | Slovakya | Ukrayna
Güney Avrupa
Andorra | Arnavutluk | Bosna-Hersek | Hırvatistan | İspanya | İtalya | Karadağ | Kıbrıs2,6 | Makedonya | Malta | Portekiz | San Marino | Sırbistan | Slovenya | Türkiye1 | Vatikan | Yunanistan
Kuzey Avrupa
Danimarka | Estonya | Finlandiya | İsveç | İzlanda | Letonya | Litvanya | Norveç
Aslında başka kıtalarda olan
fakat Avrupa'nın sistemine entegre olan devletler
İsrail3,6
BM üyesi olmayan tanınmayan veya
kısmen tanınmayan devletler
Abhazya6 | Dağlık Karabağ6 | Güney Osetya1,6 | Kosova6 | KKTC6 | Transdinyester6
Bağımlı bölgeler
Ağrotur ve Dikelya | Cebelitarık | Faroe Adaları | Grönland5 | Guernsey | Jan Mayen | Jersey | Man Adası | Svalbard
Özerk bölgeler
Acaristan1 | Adıge Cumhuriyeti | Yayınevi : ?land | Aosta Vadisi | Aragona | Asturias | Aynoroz | Azorlar | Balear Adaları | Bask Bölgesi | Başkurdistan | Bosna-Hersek Federasyonu | Çeçenistan | Çuvaşistan | Dağıstan | Ekstremadura | Endülüs | Flandre | Friuli-Venezia Giulia | Gagavuzya | Galiçya | Galler | İngiltere | İnguşya | İskoçya | Kabardino-Balkar | Kalmıkya | Kanarya Adaları4 | Kantabria | Karaçay-Çerkesya | Karelya | Kastilya ve Leon | Kastilya-La Mancha | Katalonya | Kırım | Komi | Kuzey İrlanda | Kuzey Osetya-Alanya | La Rioja | Madeira Adaları4 | Madrid | Mari El | Mordovya | Murcia | Nahçıvan3 | Navarra | Nenets | Sardinya | Sırp Cumhuriyeti | Sicilya | Tataristan | Trentino-Alto Adige | Udmurtya | Valensiya | Valonya | Voyvodina
Diğer siyasi varlıklar
Avrupa Birliği
1 Kısmen Asya'da | 2 Tamamen Asya'da, fakat tarih, siyas ya da kültürel sebeplerden dolayı genellikle Avrupa ülkesi olarak tanımlanır | 3 Tamamen Asya'da, fakat tarih, siyas ya da kültürel sebeplerden dolayı Avrupa'nın sistemine entegre olmuştur | 5 Tamamen Kuzey Amerika'da, fakat tarih, siyas ya da kültürel sebeplerden dolayı Avrupa'nın sistemine entegre olmuştur | 6 Belli oranda tanınan veya tanınmayan ülkeler
Kaynak : Wikipedia
|
|
|