Yalnız Mesajı Göster

Eski 03-11-2007   #11
[KAPLAN]
Varsayılan


Teaddüd-i Zevcât (Birden Çok Kadınla Evlenme)

Allâhü Teâlâ en-Nisâ sûresinin 3 âyet-i kerîmesinde:

"Eğer yetîm kızlar hakkında adâleti yerine getiremiyeceğinizden korkarsanız sizin için helâl olan diğer kadınlardan ikişer, üçer, dörder olmak üzere nikâh edin! Şâyet (bu sûretle de) adâlet yapamayacağınızdan korkuyorsanız o zaman bir tane ile, yahut mâlik olduğunuz câriye ile yetinin Bu (tek hanım veya câriye) sizin için hakdan eğrilip sapmamanıza daha yakındır" buyurmaktadır

Bu âyet-i kerîmeden anlaşılan, birden fazla evlenmenin İslâm’ın bir emri değil, bir izni olduğudur Yani bu hüküm, yapılması gerekli bir görev değil, zarûrî durumlarda kullanılabilecek bir izindir Ancak bu izinden faydalanılabilmesi için de erkeğin, eşleri arasında her konuda eşitlik ve adâlet esaslarına uygun hareket edebileceğine inanması gerekmektedir

Birden fazla kadınla evli olan bir erkek, eşleri arasında her hususta adâletli davranmaya dînen mecbûrdur Nöbetleşe beraber kalır Birinin nöbetinde iken, onun izni olmaksızın diğerine gidemez Ortakların güzeli ile çirkini, yaşlısı ile genci bu hususta aynı durumdadır Kocanın bu konuda hiç bir özrü geçerli değildir Yedirme, giydirme, mesken, davranış gibi bütün konularda da hiçbir ayırım yapmaması şarttır (222) Nitekim Peygamber (sav) Efendimiz:

"Bir erkeğin nikâhında iki kadın bulunur da aralarında adâleti gözetmezse, kıyâmet gününe bir tarafı düşük, felçli olarak gelir" (223) buyurmaktadır

Kaldı ki, birden fazla evlenme hususunda bir zorunluluk yoktur Teaddüd-i zevcât, yapılması mecbûrî bir emir olmayıp, ancak bazı zaruretler karşısında cemiyeti ahlâksızlıktan ve fuhuştan kurtarmak için konulmuş ictimâî bir tedbirdir Bunu gerçekleştirmeye, ne erkek ve ne de kadın mecburdur Bir erkek, gerek görürse bundan faydalanır, gerek görmezse bir hanım ile yetinir Kadın da uygun görürse, evli bir erkekle evlenmeyi kabul eder Uygun görmezse kabul etmez İlk hanım da, üzerine evlenilmesini arzu etmediği takdirde, bu hususu, nikâh esnasında uygun bir şart ile, meselâ boşanma hakkı elinde bulunmak şartıyle sağlayabilir (224) İlk hanım evlenirken üzerine evlenilmemesini şart koşmuş ise, ikinci evlilik yapılamaz Esasen bir hanım ile yetinilmesi "Adâletli davranamayacağınızdan korkarsanız bir tane ile yetinin!" âyet-i kerîmesine göre daha uygun görülmektedir Ayrıca şartlarına uyamıyacak kimselerin birden fazla kadınla evlenmeye kalkışmaları, Allah indinde sorumluluğu gerektirir Bu yüzden hukûku çiğnenen bir hanım da mahkemeye mürâcaat ederek haklarını savunabilir (225) İslâm Dîni’nde erkekler, birden fazla evlenmekle emrolunmadıkları gibi, kadınlar da ortak kabul etmek zorunda değillerdir (226) İstenmemekle beraber boşanma, bazen bir zaruret halini aldığı gibi, çeşitli zamanlarda bazı toplumlarda birden fazla evlenmek de mecbûriyet arzedebilir Bu ve benzeri gerçekleri dikkate almayan bir nizamın ömrü kısa olur Halbuki İslâm Dîni, başlı başına bir hayat nizâmıdır Gerçekten birden fazla evlenme, bazı durumlarda kadın için bir kurtuluş, bir nimet olabilmektedir Meselâ kadının yaradılışdan veya herhangi bir hastalıktan zevcelik vazifesini yerine getirememesi veya çocuk yapmaya muktedir olmaması durumunda, kocasına evlenebilme hakkı verilmediği takdirde, erkek, ya bu kadıncağızı boşayıp bir başkası ile evlenecek, ya da kötü yollara düşecektir Bu her iki durumda, hem erkek ve hem de kadın için büyük bir zulüm sözkonusudur Birden fazla evliliğin zarûret hâline geldiği noktalardan biri de, savaş sonrası ortaya çıkan durumdur Savaşlar sonucu erkek nüfûsun, kadınlara oranla çok daha azaldığı bir gerçektir Bu durumda birden fazla evlilik, ahlâksızlık ve zinâyı önleyecek en tesirli bir yoldur Şu halde teaddüd-i zevcât, normal hayatta her zaman uygulanabilecek bir kâide değil, özel durumlarda mürâcaat edilmek üzere verilmiş müstesnâ bir tedbirden ibârettir

*

Buraya kadar, yüce dînimizin kadına verdiği üstün değeri ve onlara tanıdığı ulvî hakları, gücümüz nisbetinde açıkladıktan sonra; genç kızlarımıza örnek alacakları rehberlerden bahsederek, kuracakları âile yuvalarında muhakkak dikkat etmeleri gerekli hususlara kısaca temâs etmeyi uygun bulmaktayım


Kaynaklar:

(1) Buhârî, Enbiyâ, 1

(2) İbn-i Hâcer, el-İsâbe, c IV, s 275

(3) İbn-i Hâcer, age, c IV, s 327

(4) Müslim, c IV, s 2028

(5) en-Nisâ: 36, el-İsrâ: 23, Ankebût: 8

(6) Buhârî, Edeb: 2, Müslim, Birr: 1

(7) Ö N Bilmen, Huk İsl ve Ist Fıkh Kâmûsu, c II, s 223

(8) İbrâhim Cânân, Kütüb-i Sitte Muhtasarı Terc ve Şerhi, c II, s:484

(9) Sâdık Dânâ, Altınoluk Sohbetleri, c III, s: 29

(10) Lokman: 14

(11) Osman Topbaş, Murâdiye Eğt Kurumları Derg S: 1, s: 5

(12) Riyâzu’s-Sâlihîn ve Terc c I, s: 347

(13) Riyâzu’s-Sâlihîn ve Terc c I, s: 356

(14) Münâvî, Feydu’l-Kadir, c IV, s: 318

(15) Müslim, Birr, IX, 251

(16) Riyâzu’s-Sâlihîn ve Terc c I, s: 369

(17) Riyâzu’s-Sâlihîn ve Terc c I, s: 369

(18) Riyâzu’s-Sâlihîn ve Terc c I, s: 368

(19) Mustafa Eriş, Seâdet Çağından Sîmâlar, s: 65

(20) Sâdık Dânâ, Altınoluk Sohbetleri, c III, s: 9

(21) el-Aclûnî, Keşfu’l-Hafâ, c I, s 335

(22) Buhârî, Cihâd, 138

(23) Sevim Âsımgil, Benim Müslüman Yavrum, s: 22

(24) Numan Kurtuluş, Âmentü Şerhi, s: 253

(25) Ebû Dâvûd, Edeb, 120

(26) Buhârî, Akîka, 1

(27) İbn-i Hıbbân, Sahîh

(28) Ebû Dâvûd, Edeb, 61

(29) İbn-i İshâk

(30) Ebû Dâvûd, Edâhî, 21

(31) Tirmizî, Edâhî, 16

(32) M Nûr Süveyd, Peygamberimiz’in Sünnetinde Çocuk Eğitimi, 72

(33) Tirmizî, Nikâh, 1

(34) Hadîsi Beyhakî rivâyet etmiştir

(35) Ebû Dâvûd, Sünen

(36) Hadîsi Hâkim rivâyet etmiştir

(37) Münâvî, age, c I, s: 226

(38) Ebû Dâvûd, Salât, 26

(39) et-Tahrîm, 6

(40) Sâdık Dânâ, Altınoluk Sohbetleri, c IV, 90-91

(41) Müslim, Vasiyyet, 14

(42) Heysemî, Mecmau’z-Zevâid, c X, s: 210

(43) Muhammed b Abdullâh Hânî, Âdâb, s: 50

(44) Sâdık Dânâ, Altınoluk Sohbetleri, c III, s: 11-12

(45) et-Tâc, c II, s 283

(46) Nesâî, c II, s 156

(47) İbn-i Mâce, c I, s 596

(48) et-Tebrizî, Mişkâtü’l-Mesâbîh, c II, s 161

(49) et-Tebrizî, age, c II, s 207

(50) Bakara: 228

(51) el-Aclûnî, age, c I, 36

(52) Münâvî, age, c III, s 495

(53) Riyâzu’s-Sâlihîn, c II, s 148

(54) Riyâzu’s-Sâlihîn, c I, s 320

(55) Müslim, c IV, s 385

(56) en-Nisâ: 19

(57) Buhârî, c VI, s 145

(58) Müslim, c II, s 1091

(59) Muhammed b Abdullâh Hânî, age, s: 172

(60) el Hucurât: 13

(61) en-Nisâ: 1

(62) el-Ahzâb: 35

(63) İbn-i Hamza, el-Beyân ve’t-Ta’rîf, s 261

(64) Ö N Bilmen, age, c II, s 73-74

(65) İbn-i Kesîr, en-Nisâ, 20-21 âyetin tefsîri

(66) en-Nahl: 97, el-Mâide: 38, en-Nûr: 2

(67) en-Nisâ: 124

(68) en-Nahl: 97

(69) et-Tevbe 71

(70) Mehmed Dikmen, İslâm’da Kadın Hakları, s: 54

(71) el-Mâide: 38

(72) en-Nûr: 4-5

(73) en-Nûr: 4

(74) İbn-i Abidîn, Reddü’l-Muhtâr, c III, s 326-327

(75) Şûrâ: 49-50

(76) Aysel Zeyneb Tozduman, İslâm’da Kadının Hakları, s: 36

(77) el-İsrâ: 31, el-En’âm: 140

(78) et-Tekvîr: 8-9

(79) el-Hakîm, el-Müstedrek, c II, s 284

(80) İbn-i Hacer, el-Metâlibü’l-Âliyye, c II, s: 382

(81) Sâdık Dânâ, Âile Seâdeti, s: 40

(82) Heysemî, age, c VIII, s 156

(83) Münâvî, age, c IV, s 84

(84) Osman Topbaş, age, s: 4

(85) Âsım Uysal, Kadın İlmihâli, s: 48

(64) et-Tebrizî, age, c II, s 202

(87) et-Tebrizî, age, c II, s 203

(88) et-Tâc, c II, s 314

(89) en-Nisâ: 34

(90) M Zekâi Konrapa, Peygamberimiz, s 451

(91) ez-Zümer, 9

(92) el-Aclûnî, Birr, 138

(93) et-Tahrîm, 6

(94) İbn-i Kesîr Tefsîri, et-Tahrîm, 6

(95) Osman Topbaş, age, s: 5

(96) et-Tebrizî, age, c II, s: 517

(97) Buhârî, c I, s: 34

(98) Buhârî, c I, s: 41

(99) Buhârî, c I, s: 34

(100) H ez-Zirikli, el-A’lâm, c IV, s: 5

(101) A Himmet Berki, Büyük Türk Hükümdarı Sultan Mehmed Han, 39

(102) et-Tevbe, 119

(103) Osman Topbaş, age, s: 5

(104) en-Nûr: 32

(105) et-Tebrizî, age, c II, sh:161

(106) et-Tâc, c II, s:284

(107) Buhârî, c VI, s: 152

(108) Ebû Dâvûd, Maa Avni’l- Ma’bûd I, 173

(109) Müslim, c II, s:1019

(110) İbnü’l-Humâm, Fethu’l-Kadir, s:343

(111) Vehbe Zuhayli, İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, c IX, s: 13

(112) Buhari, Müslim: c II, s: 1086

(113) Bekir Topaloğlu, İslâm’da Kadın, 48

(114) Tirmizî, Salât, 13

(115) ez-Zeylâî, Nasbu’r-Râye, c III, s: 196

(116) Hamdi Döndüren, Âile İlmihali, 181-182

(117) Buhârî, c VII, s: 178

(118) Hüseyin Hâtemî, Kadının Çıkış Yolu, s: 41

(119) et-Tâc, c II, s: 285

(120) Tirmizî

(121) Buhârî, Nikâh, 42;

(122) Ebû Dâvûd, Nikâh, 24;

(123) İbnü’l-Esîr, Üsdü’l-Ğâbe, c VII, s: 137;

(124) en-Nisâ: 4

(125) en-Nisâ: 20

(126) Hamdi Döndüren, age, s: 224

(127) Haskefî, Dürru’l-Muhtâr, c II, s: 452

(128) en-Nesâî, Nikâh, 62

(129) İbn-i Hacer, Bülûğu’l-Merâm Terc c III, s: 234

(130) Hayreddin Karaman, Mukâyeseli İslâm Hukûku, s: 286

(131) el-Bakara: 233

(132) et-Talâk: 7

(133) Münâvî, s: 75

(134) Ahmed b Hanbel, 1, 172

(135) et-Talâk: 6

(136) Hamdi Döndüren, age, s: 251

(137) Kâşânî, Bedîu’s-Sanâî, cIV, s 24

(138) Ö N Bilmen, age, c II, s 169

(139) et-Tebrizî, age, c II, s: 203

(140) Hacı Cemal Öğüt, Fâtımatü’z-Zehrâ, s 62

(141) Buhârî, Dâvât c VIII, s 87

(142) Ebû Dâvûd, edeb, c IV, s 315

(143) Tecrîd, XI, 321-322

(144) Müsned, c VI, s: 106

(145) Buhârî, c VI, s 193

(146) Ebû Dâvûd, Salât, 53

(147) Buhârî, Hayz, 19

(148) Buhârî, Hayz, 20

(149) Nesâî, Zekât, 69

(150) Buhârî, Taksîr, 4

(151) Ebû Dâvûd, Menâsik, 2

(152) Tirmizî, Hacc, 98

(153) Buhârî, Cihâd, 62

(154) el-Aclûnî, age, c I, s: 336

(155) el-Aclûnî, age, c I, s: 335

(156) et-Tevbe, 41

(157) el-Ahzâb: 59

(158) Ahmed b Hanbel, c VI, s: 188

(159) e-Zeylâî, age, c I, s 295

(160) et-Tebrizî, age, c II, s 164

(161) Tirmizî, Edeb, 35

(162) e-Zeylâî, age, c I, s 299

(163) Ebû Dâvûd, Nikâh, 43

(164) Ahmed b Hanbel, V, 24

(165) Buhârî, c VII, s: 130

(166) Buhârî, c VI, s: 173

(167) H el-Bennâ, el-Mer’etü’l-Müslime, 24

(168) Müslim, c III, s 1680

(169) Buhârî, Libas, 61

(170) Buhârî, Libas, 62

(171) Ahmed b Hanbel, II, 134

(172) Bekir Topaloğlu, age, s 187-188

(173) el-Mevsılî, el-İhtiyâr, c III, s 142

(174) en-Nisâ: 135

(175) Buhârî, c III, s 152

(176) en-Nûr: 5

(177) Buhârî, c III, s 159

(178) İbnu’l-Humam, age, c VI, s 451

(179) el-Aclûnî, age, c I, s: 71

(180) İbnu’l-Humam, age, c VI, s 6

(181) Rızâ Savaş, Hz Muhammed (sav) Devrinde Kadın, s: 271

(182) el-Mevsılî, age, c III, s: 142

(183) el-Mevsılî, age, c III, s: 142

(184) İbn-i Hazm, el-Muhallâ, c IX, s 397-398

(185) İbn-i Kayyım, İ’lâmu’l-Muvakkıîn, c I, s: 97

(186) İbn-i Kayyım, age, c I, s: 97

(187) en-Nisâ: 11-14

(188) en-Nisâ, 34

(189) el-Aclûnî, age, c I, s: 304

(190) Kâmil Mîrâs, Tecrîd-i Sarih Tercemesi, VII Baskı

(191) İbnü’l-Hümâm, age, c III, s: 22

(192) Aynî, Umdetü’l-Kârî, c IX, s: 528

(193) Ebû Dâvûd, Hadis no: 1187

(194) Ahmed b Hanbel, II, 397

(195) en-Nisâ, 34

(196) en-Nisâ, 34

(197) en-Nisâ, 34

(198) en-Nisâ, 34

(199) en-Nisâ, 34

(200) en-Nisâ, 35

(201) Vehbe Zuhaylî, age c IX, s: 271

(202) Vehbe Zuhaylî, age, c IX, s: 271

(203) en-Nisâ, 130

(204) Bekir Topaloğlu, age, s: 79

(205) el-Aclûnî, age I, 36

(206) Riyâzu’s-Sâlihîn ve Terc c I, s: 320

(207) Müsned, c IV, s: 31

(208) Riyâzu’s-Sâlihîn ve Terc c II, s: 50

(209) et-Tebrizî, age, c II, s: 204

(210) A Vehbi Vakkasoğlu, Bilinmeyen Kadın, s: 128

(211) Vehbe Zuhaylî, age, c IX, s: 285-286

(212) Mehmed Zihni Efendi, age, 160 vd

(213) et-Tebrizî, age, c II, s209

(214) H Karaman, age, s: 311

(215) Buhârî, Nesâî, Neylü’l-Evtâr, c VI, s: 260

(216) Müslim, Nikâh, 22

(217) Buhârî, c VI, s: 129

(218) H Döndüren, age, s: 208

(219) Bakara, 230

(220) Ebû Dâvûd, Nikâh, 14

(221) Aynî, age, c IX, s: 541

(222) Osman Keskioğlu, Fıkıh Tarihi ve İslâm Hukûku, s 240-242

(223) Tâc Tercemesi, c II, s:581

(224) Ömer Nasûhî Bilmen, age, c II, s:114

(225) Ö N Bilmen, age, c II, s:114

(226) Mehmed Zihni Efendi, age, s:6-7

(227) el-İnsan, 8

(228) H Cemâl Öğüt, age, s: 162-163

(229) Âsım Köksal, İslâm Târihi, c III, s: 104

(230) Ramazanoğlu Mahmûd Sâmî, Uhud Gazvesi, s: 30

(231) Ahmed Şahin, Târihin Şeref Levhaları, s: 85-87

(232) Sâdık Dânâ, İslâm Kahramanları, c III, s: 9-11

(233) M Necâti Bursalı, Mübârek Hanımlar, s: 379, 396

(234) Türkiye Diyânet Vakfı, İslâm Ansk c VI, s: 108, 112

(235) Mustafa Râkım, Mürşid-i Müteehhilîn, s: 23

(236) Osman Karabulut, İslâm’da Evlilik ve Mahremiyetleri, s: 82

(237) Buhârî, c VI, s: 160

(238) Mehmed Saîd, Âilede Seâdet Prensipleri, s: 5-6

(239) Münâvî, age, c IV, s: 318

(240) Mahmûd Kirazlı, Birinci İstişâre, s: 63

(241) Sâdık Dânâ, Âile Seâdeti, s: 7-10

(242) Furkan: 74

(243) İbrâhîm: 40

(244) İbrâhîm: 41

(245) İsrâ: 24

Alıntı Yaparak Cevapla