Yalnız Mesajı Göster

Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı

Eski 08-03-2012   #5
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı





Klasik Evre (1574 -1603)






Osmanlı minyatürü kendine özgü kişiliğine kavuşmuştur Seyid Lokman ile Nakkaş Osman işbirliği ile III Murat dönemi minyatür sanatının altın çağı olmuştur III Murat şairdi Nitekim oğlu Şehzade Mehmet için 52 gün görkemli şenlik düzenlemiş ve bu şenliği anlatan Surname-i Hümayun 437 minyatürle resimlenmiştir Hiçbir yazmada bir cilt içinde bu kadar çok minyatür yoktur
Seyid Lokmanın önemli eserlerinden biri Zübdetü’t-Tevarih’tir Evrenin yaratılışından başlar, HzAdem ve ondan sonra gelen Peygamberler’i , İslam tarihini anlatır Seyid Lokmanın 2 ciltlik Hünername adlı anıtsal eseri bu dönemin en önemli eserlerinden biridir
Gazavatname türü eserlerde vardır Metin ve minyatür bakımından en önemlisi Gelibolulu Mustafa Ali’ nin Nusretnamesidir Bu eser Lala Mustafa’nın komuta ettiği Osmanlı ordusunun Gürcistan, Azerbeycan ve Şirvan’ın fethindeki olayları incelemiştir Gelibolulu Mustafa Ali bu eseri sefere katılarak oluşturmuştur 1580-81 de tamamlamıştır IIIMurat 1595 yılına doğru İslam’ın erken dönemi ve Hz Muhammed’in yaşam öyküsünü resimleyip yazılmasını istemiştir, uygun metin Erzurumlu Darir’in Siyer-i Nebi Anıt değerinde eşsiz bir eserdir



Geç Klasik ve Duraklama Evresi (1603 -1700)


Minyatür sanatında nicelik ve nitelik bakımından bir düşüş göstermiştir 17yy başlarında Sultan IAhmet döneminde vezirlik yapan aynı zamanda kitap sanatı üzerinde çalışan Kalender Paşa sultan için normal boydan büyük Falname hazırlatmıştır

Melekler, cinler, vakvak ağacı gibi Çok renkli ve kalın fırça ile yapılmıştır Safevi etkisi görülür Hazırladığı bir başka eserde, IAhmet albümüdür, bu Albümde yeniliklerde bir örnek oluşturmaktadır Her konuda minyatürlere yer verilmiştir Sıradan insanları, günlük yaşamları, tek figürlü kadınları gösteren minyatürlerdir







İkinci Klasik Evre ya da Neo - Klasik Evre (1700 -1750)



18 yy ilk yıllarında başlayarak Levni, Abdülcelil Çelebi durumu olumlu yönde değiştirmiştir Onun çağı IIMustafa, IIIAhmet ve Sadrazam İbrahim Paşanın çağıdır Levni üslubu Lale devri diye adlandırılan çağın renkli, sanat incelikleriyle dolu eğimlerine çok uymaktadır Levni’ nin önemli yapıtı Surname-i Vehbi’ dir III Ahmet şehzadeleri Süleyman, Mehmet , Mustafa ve Beyazıd’ın 15 gün süren sünnet şenlikleri anlatmaktadır Sanat tarihçisi Esin ATIL Levi’ nin 137 minyatürle resimlediği Surname-i Vehbi’yi çok iyi incelemiş, ABD bugüne kadar yayımlanmamış doktora tezi yapmıştır







Levni’nin Surname için yaptığı minyatürler bu alanda büyük yenilik getirmiştir Daha önce gördüğümüz 1582 deki şenliği anlatan Surname-Hümayun’ın mekanı hiç değişmeyen durağan 472 minyatürüne karşın, Levni’nin 137 minyatürü mekan değişikleriyle kalabalık düzeni, büyük Vanlılık getirmiştir

IMahmud döneminde en önemli nakkaş Abdullah Buhari’dir Tek kadın ve erkek minyatürleri vardır Batı resim anlayışına daha çok giyim kuşamdaki yeniliklerle yaklaşmıştır Levni de olduğu gibi Buhari’ninde pek çok minyatürü özel koleksiyonlardadır Bu evrede çiçek minyatürlerinden oluşan albümlerde yapılmıştır Ali üsküdarı gül, sümbül, menekşe, karanfil, Leylak Lale erguvan çiğdem Çiçeklerde gölgeleme ve renk tonlamasıyla batı resmine yaklaşmıştır


1750’den sonrası Osmanlı minyatürünün sonu



Lale devrinden sonra matbaanın yaygınlaşmasıyla minyatürlü el yazması yapımının giderek azıldığı görülmüştür Geleneksel minyatür yerini duvar resmi ya da Albüm resimlerine bırakmıştır Fazıl Enderu’nin yazdığın 18yy ilk çeyreğinde minyatürlenen Hubanname ve Zenanname çeşitli dünya ülkelerinden kadın ve erkeklerin kıyafetlerini gösterir Bu evrede saray koleksiyonlarındaki albümlerde Rafael, Konstantin, Iistrati gibi ressamlar tek figür çalışmıştır Levni’nin yaptığı portre albümünden sonra, IIISelim Kostantin Kapıdağlı ya portresini yaptırmış tüm Osmanlı padişahlarının portresini sipariş etmiştir






Teknik ve içerik bakımından yeni türler gelişmiş, tutkallı boyalarla yapılan geleneksek minyatürler suluboya ya da guaj resimlere dönüşmüştür Perspektif, ışık-gölge ve renk değer arayışları girmiştir 1819yy minyatür sanatında izlenen yenilikler tuval resminin oluşumunda önemli rol oynamıştır 19 yy ikinci yarısında Avrupa’da eğitim görme olanağı bulan Türk ressamları ve akademi mezunları figüre dayanan batı resmine gerçek anlamıyla ayak uydurabilmiş ve Türk resmini günümüze getirmişlerdir

Alıntı Yaparak Cevapla