08-02-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Muvalat Ve İyilikle Muamele Arasındaki Fark
Bir müslümanın gerçekten durumu müsait ve zengin iken, anne ve babasını sıkıntı ve zorluk içinde kıvranır vaziyette bırakması, bir iyilik ve ihsan sayılmaz Allah (c c), akraba ile ilgisini keseni kötülemiş, bunun haklarına riayet etmeyenin büyük günah işlediğini bildirmiş, yakınları kâfir de olsalar, Allah (tc), bunların haklarını yakınlarına vacip kılmıştır Rabbim buyuruyor ki:
"Adını kullanarak birbirinizden dilekte bulunduğunuz Allah'tan ve akrabalık haklarına riayetsizlikten de sakının " (Nisa, 4/1)
Rasülüllah (s a v ) de hadislerinde şöyle buyurmuşlardır:
"Akraba ile ilgi ve alâkayı kesen cennete giremez ”
y Akraba ile ilgiyi sürdürmek ve münasebeti kesmemek vaciptir Akraf
ba kâfir de olsa durum böyledir Onun dini ona aittir Münasebetini kes| meyip sürdüren kimsenin de dini kendisinindir Burada nafakayı miras olayı ile kıyaslamak, fasit bir kıyaslamadır Çünkü mirasta asıl nokta yardımj ve muvalâta, yakın ilgiye dayanmaktadır Halbuki nafaka böyle değildir! Çünkü bunda akrabalık ilgisini kesmeme vardır, akrabalık hukukundaki eşitlik yatmaktadır
Kâfir de olsalar Allah (c c), akrabalar için bir hak öngörmüştür Zifra küfür dünyada gerekli olan hakkı düşürmez Rabbim şöyle buyurmuştur!
"Allah'a ibadet edin ve O'na hiçbir şeyi ortak koşmayın Ana babaya, akrabaya, yetimlere, yoksullara, yakın komşuya (eş-dost ve arkadaşa), uzak komşuya, ellerinizin altında bulunanlara (köle, cariye, hizmetçi ve benzerlerine) iyi davranın; Allah kendini beğenen ve daima böbürlenip duran kimseyi sevmez ” (Nisa, 4/36)
Bu âyette adı geçen tüm sınıfların, kâfir de olsalar haklan vardır ve bu hak vaciptir O zaman, Allah'ın kendilerine ihsanda bulunmayı ve iyilik yapmayı emrettiği kimseler içerisinden akrabaları çıkarmanın anlam) nedir, günahı ne ki akrabalar bu sayılanlar arasından çıkarılmaktadır?
Buradan biz, şu gerçeği anlamış bulunmaktayız İş burada açıklanmış bulunmakladır Sevgi ve yardımda temsil olunan muvalât başka bîi şeydir, kâfir akrabaya nafaka temin etmek, onları ziyaret etmek, onlara ihsanda bulunmak ise daha başka bir şeydir, tslâmın müsamahasını isd, esirlere, yaşlılara, kadın ve çocuklara savaşta nasıl davranıldığı açıkça gösterebilir Bu tarihin parlak sayfaları arasında her zaman görülecek bir gerçektir
|
|
|