Prof. Dr. Sinsi
|
Peygamberlerin Sonuncusu Hz. Muhammed (S.A.V)'İn M
[109] Tevbe: 9/43
[110] Enfal: 8/67-68
[111] Abese: 80/1-4
[112] Isrâ: 17/73-75
[113] Ahzâb:33/I-2
[114] Yûnus: 10/94
[115] Enam: 6/35
[116] Enam: 6/52
[117] Feth; 48/1-2
[118] Ahzâb: 33/37
Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 175-178
[119] Enfal: 8/67-68
[120] Ayeti hadisle tefsir etme metodu
[121] Tirmizî, Cihad 34, Tefsirü Sure-i Enfal 6; Ebu Dâvud, Cihad 114
[122] Müslim, Cihad 58 (1763)
[123] Bedir Savaşma katılanların, aptıklan işlerde ve ictihadlarda, yanlış sonuca v ŞaJar bile onların üzerinden azabın kalkması İle ilgili hüküm kasfcdilmektedir (ç)
[124] Enfal: 8/68
Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 179-185
[125] Tevbe: 9/43
[126] Zemahşerî, itikatta Mutezili olması itibariyle bu konuda mezhebinin göiişünü savunmaktadır Zira Mutezile mezhebine mensup kimseler, Peygamberlerin, hem Peygamberlik öncesi ve hem de sonrasında günah işleyebileceklerini iddia etınekfcdirler (ç)
[127] Kinaye: Üstü kapalı olarak söylenen sözlere denir, (ç)
[128] Zemaheit el-Kcşşâf, 2/274
[129] Reşid Rıza, Tefsirin-Menâr, 10/541
Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 185-188
[130] İbn Cerîr et-Taberî, Câmiu'l-Beyân, 30/51
[131] Fahreddin er-Râzî, Tefsiri Kebîr, 31/55
[132] Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 188-191
[133] isrâ: 17/73-74
[134] Bu olay, Hudeybiye barış anlaşmasından sonra gerçekleşmiştir Rivayette de görüldüğü üzere,, bu kavmin temsilcileri, müslümanolmak için Medine'ye gelmişlerdi, (ç)
[135] ibn Kesîr, Tefsirii'1-Kur ani'1-Azim 3/48
Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 192-193
[136] Ahzâb: 33/1-2
[137] Talak: 65/1
[138] Bu, "el-Lübâb" adlı kitapta zikredilmiştir Ayrıca Ebu Suııd'un, İrşadu akli selim, 7/ 89 Adlı tefsir kitabına bakılabilir (Bu olay, Uhud salaşından sonra meydana gelmiştir 0 sırada daha müşrik olan bu kimseler, savaş soırası Medine'ye gelip münaüklann lideri Abdullah b Übey'in evine misafir olmuşlardır Resulullah (s a v)'de, bunların, Abdullah b Übey ile konuşmalarına eman vermiştir Dîha sonrada, bu konuşma meydana gelmiştir, (ç)
[139] Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 194-196
[140] Yûnus: 10/94
[141] İbn Cerir et-Tabcrî, Camiu'l-Beyan, 11/168
[142] Şu halde bu söz; ne beşin çift olduğuna, ne de onun eşit olarak bölündüğüne dehlet etmez Binaenaleyh Burada da bu ayet bu şüphenin tahakkuk etmesihalinüe bu hususta vacip olanın, onun şöyle şöyle yapması olduğuna delalet eder Ama Resulullalı (s a v) de, böyle bir şüphenin Tahakkuk edip etmediğine gelince, ayette buna dair bir delalet yoktur (Yukarıda da belirtidiği üzere bu ayet indiğinde Resulullah (s a v): "Ne şüphe ediyorum ve ne de soru soranın" demişti (Fahreddin er-Râzî, Tefsiri Kebîr, 12/470) (ç)
[143] Cemalettin el-Kasımî, Mehasinut-Tevil, 9/3396
Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 196-198
[144] En'âm: 6/35
[145] ibn Kesîr, Tefsirü'l-Kur ani'l-Azîm, 2/141
[146] En'âm: 6/36
[147] Tcvbe: 9/128
Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 198-200
[148] Enam: 6/52
[149] Cemaleddin el-Kasimî, Mûhasinu 't-Te "vil, 2323
[150] Kehf: 18/28
Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 200-202
[151] Feth: 48/1-2 
[152] İbn Kesir Tefsirü'l-Kur'ani'l-Azinı, 4/162
[153] İbn Kayyım el-Cevziyye, Zadul-Mead, 3/310 "Hudeybiye Gazası Bahsi" (İşin hakikati şudur: Fetih, lüğatta, kapıyı açmak demektir Hudeybiye'de Allah Resulü bu sulhun ardjndan (meydana gelecek) büyük bir fethi, izzet ve zaferi ince bir perde arkasından seyrediyor Müşriklerin istedikleri bütün şartlan, ashabının ve ileri gelenlerin çoğunun Tahammül edememesine rağmen kabul ediyordu Efendimiz (s a v) bu hoşa gitmeyen şeyin içindeki sevilen şeyi biliyordu "Bir şeyden hoşlan-maya bilirsiniz Halbuki o, sizin için hayırlıdır " (Bakara: 2/216) "Bazen nefislerinin sevmediği, sevdiğine ulaşmaya sebep olabilir ki, onun gibi bir sebep yoktur " Efendimiz (s a v) bu ileri sürülen şartların altına Allah'ın kendine zafer vereceğine, destekleyeceğine, neticenin kendi lehine çıkacağına, bu şartlar ve şartların ihtimal verdiği şeylerin bizzat zaferin kendisi olduğuna son derece güvenerek giriyordu Şartlan koşanlann, Müslümanlarla harp için ortaya koyup ikame ettikleri bu anlaşma en büyük ordu idi Ama onlar, bunun farkında değillerdi Böylece izzet aradıkları yerde zelil oldular ve kudret, şeref ve üstünlük görüntüsü verdikleri yerde de kahru perişan oldular Resuİullah (s a v) ve islam ordusu, Allah için inkisara uğrayıp Allah İçin bundaki zulme tahammül ettiklerinden izzete ulaştı Devir döndü ve vaziyet ali üst oldu Batıl ile kazanılan izzet, şerefsizliğe ve Allah için olan inkisar Allah ile izzete döndü Allah'ın hikmeti ve ayetleri; sözünü tasdik ettiği, Resulüne zafer ihsan edişi ötesine akılların eremeyeceği en mükemmel ve en bütün şekliyie böylece ortaya çıkmış oldu " İbn Kayyım el-Cevziyye Zadü'1-Mead, 3/1263-1264) (Ç)
[154] Bu tefsirin orijinal ismi "Tefsirül Vadıha"dır (ç)
[155] Prof Dr el-Hicaza, Furkân Tefsiri, 26/39
Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 202-205
[156] Ahzab: 33/37
[157] Müsteşrik yada oryantalist kavramı; Doğu bilimleri ve özelliklede İslam dini üzere araştırma yapan batılı ve müslüman olmayan araştırmacılara verilen isimdir (ç)
[158] İbn Kesîr, Muhtasarı İbn Kesîr Tefsiri, 3/98
[159] İbn Cerir et- Taberî, Câmiul-Beyân, 22/13; İbn Kesîr, Muhtasarı îbn Kesîr Tefsiri, 3/98
[160] el-Hicazi, Furkân Tefsiri, 22/12
[161] Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 205-212
|