Konu
:
Hat Terimleri
Yalnız Mesajı Göster
Hat Terimleri
07-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Hat Terimleri
Hat Terimleri
A
ABADİ KAĞIT
Ham ipekten yapılan bir kağıt türüdür
Dut ağacı elyafından da yapılır
ABİR
Mürekkebe katılan güzel koku
Genellikle beyaz sandal sümbül kökü kırmızı gül turunç ve iğde çiçekleri narenciye otlarıyla bir miktar dövülmüş misk karışımıdır
AHAR
Şap ve yumurta beyazının karışımından oluşan bir alaşım
AHARLI KAĞIT
Bitki boyasıyla boyanmış kağıda ahar sürülerek elde edilen kağıt
AKLAM-I SİTTE
Altı yazı türü demektir
Bu isimle anılan altı cins yazı birbirine tabi ikili gruplar halinde şöyle gözden geçirilebilir: Sülüs-nesih muhakkak-reyhani tevkıi-rıka
ALTIN MÜREKKEBİ
Özel bir şekilde dövülerek mikronla ölçülecek kadar inceltilmiş yüksek ayarlı altın varaklarının koyu arap zamkı mahlulü veya bal yardımıyla bir çini tabakta uzun emekle ezilmesi ve suyla yıkanıp süzülerek bir başka tabağın dibinde toplanması bize bu mürekkebin esası olan altın zerrelerini verir
AMME
Kur’an-ı Kerim’in 30
cüzü
Hattatlar bu cüzü Kur’an’dan ayrı yazarlardı
B
BAĞA
Kaplumbağa kabuğu
Sıcak suda yumuşatılarak tesbih kutubastonkaşık tarak gibi eşyalar yapılır
BEYZİ
Oval
BEZEME
Hattın bezenmesi; ¤¤¤yinat süsleme
BESMELE
"Bismillahirrahmanirrahim"in kısa ifadesi
C-Ç
CELİ DİVANİ
Harekesiz yazılan divaninin XVI
asırda İstanbul'da doğan harekeli süslü ve haşmetli şekline celi divani adı verilmiş bu da devletin üst seviyedeki yazışmalarında kullanılmıştır
ÇİVİT
Daha çok Yemen Hindistan Pakistan ve Çin’de yetişen bir tür ot
Bu ottan elde edilen koyu mavi boya
Kırmızı yeşil sarı renkli olanları varsa da daha ziyade koyu mavi olanı kullanılır
D
DİVANİ
İran'da resmi yazışmalarda kullanılan ta'lik hattı Osmanlı'ya Akkoyunlular (1467-1501) yoluyla XV
asırda geldiğinde kısa zamanda büyük bir şekil değişikliği geçirerek Divan-ı Hümayun'daki resmi yazışmalara mahsus olduğundan dolayı "divani" adını almıştır
DER-KENAR
Esas yazının kenarlarına yazılan yazı
Çıkma yazı
Yazının/resmin alt ya da yan taraflarındaki boşluklara yazılan kısa not yazıları
DELAİL-İ HAYRAT
Ayet hadis ve duaları içine alan yazma kitap
Bazılarında Kabe ve Ravza-i Mutahhara’nın el çizimi minyatüre benzer resimleri vardır
Buna kısaca Delail veya Delail-i Şerife adları da verilir
DELAİL
Ayet hadis ve duaları içine alan yazma kitap
Bazılarında Kabe ve Ravza-i Mutahhara’nın el çizimi minyatüre benzer resimleri vardır
Buna kısaca Delail-i Hayrat veya Delail-i Şerife adları da verilir
DELAİL-İ ŞERİFE
Ayet hadis ve duaları içine alan yazma kitap
Bazılarında Kabe ve Ravza-i Mutahhara’nın el çizimi minyatüre benzer resimleri vardır
Buna kısaca Delail veya Delail-i Hayrat adları da verilir
E
ENBUB
Kesildiği gibi kalan ağzı düzeltilmemiş kalem
EZ NEV
Yeniden
Üstadın talebesinin meşkıne koyduğu ve o kısımdaki yazıyı yeniden yamasını istediğini ifade eden kelime
EKSPRESYONİST HAT SANATI
Ekspresyonist terimi genellikle büyük ölçüde bozulmuş ve abartılmış hislerin ya da hissi unsurların ön planda olduğu hat türünü tasnif için kullanılır
EN’AM
Kur’an’ın bazı surelerinin yazıldığı kitapçık
F
FASİH’ÜL-KALEM
Kaleminden çirkin yazı çıkmayan ve son derece güzel yazı yazan hattat
FERSUDE
Eskimiş yıpranmış solmuş
FETHA
Arapça’da üzerine konulduğu harfin “e” ya da “a” sesi ile okunmasını sağlayan eğimli düz çizgi şeklindeki işaret hareke
“Üstün” de denir
FERAĞ
Yazma eserlerde eserin son sayfasındaki son satırlara denir
FİGÜRATİF HAT SANATI
Figüratif Hat Sanatı figürlerle hat elemanlarını değişik şekillerde bir araya getirmektedir
FERMAN
Ferman kelime itibariyle emir irade buyruk anlamlarını taşır
G
GARVA
Kesildiği halde henüz düzeltilmemiş kalem
GUBARİ
Toz gibi ince ve çok küçük karakterli yazı
Bir pirinç tanesi üzerine Kelime-i Şehadet yazılabilecek derecede küçük yazı
İnce şekilli hurde yazı
Yazıldığı hat türüne göre Nesih Gubarisi Ta’lik Gubarisi gibi isimler alır
H
HOKKA
Küçük Kutu” manasına gelen Arapça bir kelimedir
Eski hokkalara mürekkep doğrudan doğruya konulma; Lika denilen ham ipekten bir tutam hokkanın içine yerleştirilip de mürekkep bunun üzerine dökülürse lika mürekkebi sünger gibi emer ve kalemin hafifçe likaya bastırılmasıyla lüzumu kadar mürekkebi kalemin ağzını bular
HİLYE-İ ŞERİFE
Süs anlamına gelen Arapça bir kelime
Hazreti Peygamberin vasıflarını anlatan hat eseri
HİLYE
Süs anlamına gelen Arapça bir kelime
Hazreti Peygamberin vasıflarını anlatan hat eseri
HURDE
Farsça küçük anlamında bir kelime
İnce karakterle yazılmış hat yazısı
I-İ
ITRİ
Uzun girintili çıkıntılı yaprak motifi
Hat ve kitap süslemelerinde ¤¤¤hipte kullanılır
Itır yaprağına benzediği için bu adla anılır
İ’CAM
Noktalama işlemi
İCAZET
Hat öğrencisinin belirli seviyeye geldiğinde hocasından aldığı diploma yeterlilik belgesi
İCAZETNAME
Hat öğrencisinin belirli seviyeye geldiğinde hocasından aldığı diploma yeterlilik belgesi
İHCAM
Hat veya ¤¤¤hipte harfi ya da motifi bir hamlede yazmak
İHCAMSIZ
Hat veya ¤¤¤hipte harfi ya da motifi bir kaç hareketle duraklayarak yazmak
İ’RAB
Hareke
Harekeleme işlemi
İS MÜREKKEBİ
İs mürekkebinin terkibindeki is yakılınca is veren bezir yağı balmumu neft yağı gaz yağı gibi maddelerden elde edilir
Çıradan veya zeytinyağından çıkan is çok yağlı olduğu için makbul sayılmaz
İs mürekkebinin terkibine giren ve onu kağıt üzerinde tespit eden arapzamkıdır
İs mürekkebi yapmak için pek çok formüller yazılı olarak devrimize kadar gelmiştir
İSTİF
Yazı Düzenlemesi
K
KALEMTIRAŞ
tig denilen kesici kısım kıymetli malzemeden yapılmış sap ve bu ikisini birbirine bağlayan parazvanadan meydana gelir
Boyu 10-20 cm arasındadır
KAĞIT
Hat sanatının en önemli malzemelerinden biri de kağıttır
Eskiden kağıtlar bugün olduğu gibi doğrudan doğruya yazı yazabilecek şekilde fabrikadan çıkmazdı
Hariçten (Çin Hindistan Buhara Avrupa
) olsun yerli imalathanelerden (Kağıthane Yalova Bursa Beykoz
) olsun ; gelen kağıtlar pürtüklü ve kalemin yürümesine müsait olmayan bir haldeydiler
Hatta bazıları mürekkebi yayarlardı
KUFİ
Kufi denilen yazının en temelli karakteri geometrik olmasıdır
Kûfi’nin hangi çeşidi göz önünde bulundurulursa bulundurulsun bu yazıda en çok göze çarpan şeybütün mimarlık eserlerinde olduğu gibi parçaların kanavayı meydana getiren parçacıkların dikeyyatay olmasıdır
KUŞAK YAZISI
Cami ya da dini bir yapının iç duvarının tamamını veya bir kısmını bir şerit şeklinde kaplayan hat yazısı
KETEBE
İmza
Hattatın eserine koyduğu imzası
KIT’A
Tek bir kağıda yazılan yazı parçası
KAFTAN GİYDİRMEK
Üstad tarafından öğrencinin beğenilen harf kelime veya cümlesinin daire içine alınarak başarısının taltif edilmesi
KAF-I TÜRKİ
"Kef" yazıldığı halde (g ğ) olarak okunan kef harfi
L
LAL MÜREKKEBİ
Lotur Şekerci çöğeni şap ve su belirli oranlarda karıştırılıp kaynatıldıktan sonra suyu alınır; bunun içine “kırmızböceği” nin kurutulmuşu iyice dövülerek ilave edilir ve tekrar kaynatılır
Bu şekilde edilen lal mürekkebinin pek cazip kırmızı rengi vardır
LİKA
Hokkanın içine yerleştirilen ham ipekten bir tutam
Eski hokkalara mürekkep doğrudan doğruya konulmazdı
Mürekkep bunun üzerine dökülürse lika mürekkebi sünger gibi emer ve kalemin hafifçe likaya bastırılmasıyla lüzumu kadar mürekkebi kalemin ağzını bular
M
MAKTA'
Makta 2-3cm eni10-20 cm boyu olan 2-3mm kalındığında kemik veya fil dişi bir plakadır
Bağa ve sedeften yapılan da makbuldür
MİSTAR (SATIRLIK)
Hat sanatında satır çizgilerini belirtmeye yarayan ve mıstar (satırlık) adıyla tanınan bir basit alet benimsenmiştir
MÜFREDAT
Hat öğretiminde elifba’da bulunan harflerin tek başlarına yazılması ve ikili olarak birbirlerine bağlanarak yazılması
MÜREKKEBAT
Hat öğretiminde öğrenciye terkip ve tertip yeteneği kazandıran cümle şeklindeki yazı örneklerinin çalışılması
MEŞK
Hat eğitimi veren hattatın öğrencisine harflerin nasıl yazılacağını gösterdiği ders örneği
MEŞKETMEK
Hocasının verdiği örneklere bakarak hat çalışmak
MURAKKA’
Yazı parçalarından meydana gelen hat albümü
MÜSENNA
Düz ve ters olarak yazılmış hat istifi
Simetrik
Soldaki sağdakinin ters şeklidir
t ve kitap süslemelerinde ¤¤¤hipte kullanılır
Itır yaprağına benzediği için bu adla anılır
R
RİK'A
Okuyup yazması olan her Osmanlı'nın günlük yazışmalarında kullandığı ve ağzı 1 mm'yi geçmeyen kamış kalemle yazılan rıka hattı eskiden yazanın kendi anlayışına göre elden çıkıyorken XIX
asırda Babıali Rik'ası diye isimlendirilen ve resmi işlerde kullanılan bir nevi ile yazılmıştır ki bunun öncüsü Mümtaz Efendi (1225/1810-1287/1872) olmuştur
S
SÜLÜS
Sülüs de Kûfî gibi İslam yazılarının ileri en olgun kollarından biridir belki de birincisidir
Hattatlık deyince sülüsün akla gelmesi de bundandır
SÜSLEME
Hattın bezenmesi ¤¤¤yinat süsleme
SEMBOLİK HAT SANATI
İslam sanatı için edebi semboller kullanımının kendisine has tatbik olunamazlığına rağmen günümüzün bazı hattatları bu yolu takip etmişlerdir
Hat sanatının bu türünde batılılaşma sanatın kaynağı ve sürecinde yine tesirini göstermektedir
T
TA'LİK
Ta'lik yazı aslında Tevki hattının XIV
Asırda İran'da kazandığı değişiklikle ortaya çıkan yazıya verilen isimdir ve orada daha çok resmi yazışmalarda kullanılmıştır
TUĞRA
Osmanlı devrinde tahtta bulunan padişahın adına çekilen "tuğra" padişahla birlikte babasının adını ve daima muzaffer olmasını dileyen bir duayı ihtiva eden özel bir şekildir
Tuğra bilhassa XVI
asırda ¤¤¤hipli olarak hazırlanırdı
Tuğrayla padişahlar dışında tarikat pirlerinin isimleri yahut bir ayet veya hadis yazıldığı da görülmektedir
¤¤¤YİNAT
Hattın bezenmesi ¤¤¤yinat süsleme
TİLMİZ
Öğrenci
Hat eğitimi alan kişi
TUĞRA ÇEKMEK
Tuğra yazmak
TUĞRAKEŞ
Osmanlı döneminde resmi evraklara tuğra yapan devlet görevlisi Nişancı vekili
Tuğra istiflemede hünerli hattat
U-Ü
ÜSTÜBEÇ MÜREKKEBİ
Üstübeç zahmetlice ezildikten sonra arap zamkı mahlulü ile karıştırılarakelde edilir
Bilhassa Mushafların süre başlıklarını altın zemin üstüne yazmakta kullanılır
ÜSTÜN
Arapça’da üzerine konulduğu harfin "e" ya da "a" sesi ile okunmasını sağlayan eğimli düz çizgi şeklindeki işaret hareke
“Fetha” da denir
Y
YAZI ALTLIĞI
Bakış açısının 90 derece olarak muhafazası ve kağıdın dizde düzgün durabilmesi eskilerin zır-ı meşk (meşk altı) dedikleri takriben 20*25 cm ebadında kaba kağıtların üst üstte tutturulmasıyla hazırlanan bir altlığın diz üstüne konulmasına bağlıdır
Z
ZIRNIK MÜREKKEBİ
"Zırnık" adıyla bilinen tabiattaki sodyum ve arsenik sülfürün zahmetlice ezildikten sonra arap zamkı mahlulü ile karıştırılması sarı renkli bu mürekkebi verir
ZIR-I MEŞK
Yazı altlığı
Bakış açısının 90 derece olarak muhafazası ve kağıdın dizde düzgün durabilmesi eskilerin zır-ı meşk (meşk altı) dedikleri takriben 20*25 cm ebadında kaba kağıtların üst üstte tutturulmasıyla hazırlanan bir altlığın diz üstüne konulmasına bağlıdır
ZÜLFE
Zülüf
Yüze dökülen saç
Saçak
Kakül
Hat ve ¤¤¤hipte bazı harflerin ve motiflerin ucundaki çengele verilen ad
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul