|  06-28-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Rastgele Balthazar 
 
               Rastgele Balthazar Filmi -  Rastgele Balthazar  Filminin Konusu -  Rastgele Balthazar Film Oyuncuları -    Film Tanıtım - Nostaljik Filmler
 
 Yönetmen     Robert Bresson
 Yapımcı     Mag Bodard
 Senarist     Robert Bresson
 Oyuncular     Anne Wiazemsky
 François Lafarge
 Müzik     Jean Wiener
 Görüntü yönetmeni     Ghislain Cloquet
 Kurgu     Raymond Lamy
 Stüdyo     Argos Films
 Svenska Filminstitutet (SFI)
 Dağıtıcı     Rialto Pictures (ABD)
 The Criterion Collection (DVD)
 Cinsi     Sinema filmi
 Türü     Dram, suç
 Renk     Siyah-beyaz
 Yapım yılı     1966
 Çıkış tarih(ler)i     25 Mayıs 1966, Fransa
 19 Şubat 1970, ABD
 Mayıs 1971, Türk Sinematek Derneği
 Süre     95 dakika
 Ülke     Fransa Fransa
 İsveç İsveç ortak yapımı
 Dil     Fransızca
 Diğer adları     Rastgele Balthazar (Türkiye)
 Balthazar (ABD)
 By Chance Balthazar (ABD)
 Zum Beispiel Balthasar (Almanya)
 
 Rastgele Balthazar[1], 1966 Fransa - İsveç ortak yapımı dramatik filmdir
  Özgün adı Au Hasard Balthazar olan film Mayıs 1971'de Türk Sinematek Derneği'nde özgün adıyla gösterildi  1990'da 9  ,2000 yılında da 19  Uluslararası İstanbul Film Festivali'nde, son olarak da Mart 2009'da Ankara Uluslararası Film Festivali'nde "Rastgele Balthazar" adıyla gösterildi   
 Sıklıkla bir "film ressamı" olarak tarif edilen ve sinema tarihinin en ayrıksı ve kişisel yönetmenlerinden biri olan Robert Bresson'un 50 yıllık kariyeri boyunca çevirdiği her biri ayrı bir kategoriye sokulabilecek 14 filminden 8
  sidir  [4] Filmin senaryosunu da Bresson yazmış ve her zaman olduğu gibi bu filminde de amatör oyuncularla (Bresson onlara model demeyi tercih ediyordu) çalışmıştır  Oyunculardan Anne Wiazemsky (Marie rolünde) ve François Lafarge bu filmden sonra profesyonel olmuşlardır  [5] 
 Kendine özgü deneyüstücü (transcendental ) ve ruhani (spiritual) sade bir üslup geliştirmiş olan Bresson koyu bir Katolikti ve bu filmi de birçok filmi gibi dinsel alegoriler içeren bir mesel olarak kabul edilebilir
  Filmin baş kahramanı bir eşektir ve doğduğunda ilk sahipleri olan çocuklar tarafından bir oyun olarak vaftiz edilirken Balthazar ismi verilmiştir  Filmde Balthazar'ın doğumundan ölümüne kadar olan çileli öyküsü ve ona paralel olarak olayın geçtiği köyün ve oradaki yaşamın öyküsü 'resmedilir'  Eşek kimisi şefkatli kimisi zalim çeşitli sahipler arasında el değiştirdikçe ve onlardan eziyet gördükçe bir anlamda yüklerini çektiği bu insanların günahlarını da çeker  Bresson'un bir hayranı olan Jean-Luc Godard'a göre "Rastgele Balthazar" bir buçuk saate sığdırılmış yaşamın ta kendisidir  [6][7] 
 Film Bresson'a aynı yıl Venedik Film Festivali'nde OCIC ödülü kazandırmıştı
  1967'de ise kendi ülkesinde, "Fransız Sinema Eleştirmenleri Sendikası En İyi Film Ödülü" nü aldı  [8] 
 
 Bu en kişisel yönetmenin en mükemmel filminin dinsel betimlemeleri, manevi alegorileri ve doğacı minimalist estetik tarzı eleştirmenlerce göklere çıkartılmıştı
  Bresson "Rastgele Balthazar" da, doğumundan ölümüne kadar bir eşeğin yaşam döngüsü içinde sahip değiştirdikçe şahit oldukları olaylar çerçevesinde insanlığa ait olan bütün duyguları,iyilik ve kötülük kavramlarını Katolik bir dünya görüşüyle 'resmeder'  Resmeder demek gerekir, zira sinemaya "sinematograf" adını veren Bresson'un sineması fotoğraftan çok resim sanatına yakın durur  [9] 
 Koyu bir Katolik olan Bresson bir kefaret öyküsü anlatmaz, çile çekene bir methiye yazarak ruhani inayete giden yolu işaret eder
  Çilekeş eşek Balthazar, sadece kendisi olmanın (yani ağzı dili olmayan basit bir yük hayvanı olmanın) ağırbaşlılığıyla, üzerinde hiçbir kontrolü olmadığı kendi zorlu yaşamını muhteşem bir asaletle kabullenmiştir  Kendisine yapılan eziyetlere hiçbir tepki vermez  Filmin birtakım dinsel altmetinler içereceğinin işaretleri, ilk sahneden itibaren görülür  Eşeğin ilk sahibi küçük kız Marie ve arkadaşı yeni doğmuş olan Balthazar'ı vaftiz ederler  
 Filmde müzikten ziyade doğal sesler ön plandadır
  Filmin tema müziği Franz Schubert'in "20 No'lu Piyano Sonatı"dır  Notlar
 
 
 Marie rolünde ilk filminde oynayan Anne Wiazemsky, ünlü Fransız romancı François Mauriac'ın torunudur
  Wiazemsky, filmlerinde her zaman amatör oyunculara yer vermeyi yeğleyen yönetmen Bresson'un "Au Hasard Balthazar" filminde oynadıktan sonra profesyonel olmuş ve diğer entellektüel yönetmenlerin filmlerinde de rol almıştı  Bu filmlerden en önemlileri Pier Paolo Pasolini'nin Teorema (1968) ve Porcile (Domuz Ağılı) (1969) filmleriyle Jean-Luc Godard'ın La Chinoise (1967)'ıdır  Wiazemsky 1967 yılında yönetmen Jean-Luc Godard'la evlenmiş ve yazarlığa da başlamıştı  [11] Oyuncu kadrosu
 
 Marie rolünde Anne Wiazemsky ve eşek Balthazar
  Oyuncu     Rolü
 Anne Wiazemsky     Marie
 François Lafarge     Gerard
 Philippe Asselin     Marie'nin Babası
 Nathalie Joyaut     Marie'nin Annesi
 Walter Green     Jacques
 Jean-Claude Guilbert     Arnold
 Pierre Klossowski     Tacir
 François Sullerot     Fırıncı
 Marie-Claire Fremont     Fırıncının Karısı
 Jean Rémignard     Noter
 
 | 
	|  |   |