Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk ve Resim
Çocuk ve Resim
Resim ve çocuk - çocuk ve resimdeki renklerin anlamı - yaşlara göre resim çizimi - çocuk resimlerinin yorumlanması - zihinsel yetersiz çocukların resimleri
Çocuklar büyüyüp,olgunlaştıkça resimleri daha ayrıntılı, oranlı ve gerçekçi olur Her yaş dönemi resimlerinin belirgin özellikleri vardır
1-KARALAMA DÖNEMİ (1-4)YAŞ ARASI
Çocuklar bu yaşlar arasında gelişi güzel çizimler yaparlar Resimler daha çok oyun amaçlıdır Çizgiler,tren rayı vb dir
2-ŞEMA ÖNCESİ DÖNEM (4-7) YAŞ ARASI
Üç yaş çocuğu tipik yuvarlak kafa çizebilir İnsan çiz değince baş ve ayaklarıolan insan çizebilirler Yüz hatlarını belirleyebilir Dört yaş çocuğu kollarıve bacakları olan çöp adam çizebilirler Beş yaşındaki çocuğunun yaptığı insanve evler daha belirgin olmaktadır Altı yaş çocuğunun yaptığı resimler de artıkyavaş yavaş konuda vardır Resimlerde yer zemini çizgisi mevcuttur Resimlerdesaydamlık da vardır Örneğin ev çizimlerinde evin içindeki eşyalarındaçiziliyor olması gibi
RENKLERİN ANLAMLARI (4-7) YAŞARASI
Dört beş yaşlarındaki çocuklar genelde renk ayrımı yapmadan resmi boyarlar Bu yaşlarda ana ve ara renkleri öğrenebilirler Mutlu resimlerde genelde sarı renk, üzüntülü resimlerde genelde kahverengi renk daha ağırlıktadır Unutulmamalıdır ki çocuk hangi rengi seviyorsa, resimlerde ağırlık o renge doğrudur Resimlerde ağırlık kırmızı renkse iddiacılığı ve saldırganlığı temsil eder Pembe, sarı, turuncu     gibisıcak renkleri seçen çocuklar sevecen, uyumlu, işbirlikçi     dir Siyah,mavi, yeşil, kahverengi gibi soğuk renkleri seçen çocuklar, baskıcı aileortamında yetişen iddiacı, çekingen, güçlükle kontrol edilen, uyumsuz, gerçekduygularını bastıran    çocukları temsil edebilir
3-ŞEMATİK DÖNEM (7-9) YAŞLAR ARASI
Resimler daha belirgin ve ayrıntılıdır İlk bakışta resmin ne olduğu kolaylıklaanlaşılabilir Resimler daha gerçekçidir Resimde mekansal ilişki vardır Çocuklar yer çizgisi kullanırlar Yer çizgisi çocuğun kendisi ve çevresiyleolan ilişkinin boyutunu temsil eder Bu dönemde kuşbakışı resim çizimleri ağırlıktadır
4-GERÇEKÇİLİK DÖNEMİ (9-12)YAŞLAR ARASI
Bu dönemde resimlerde daha ayrıntılı çizimler ve gerçekçi bir yaklaşım görülür Resim konularında kızlar ve erkekler arasında farklılıklar gözlemlenir Kızçocukları daha çok bebek resmi,portreler,elbiseler  er kek çocukları ise araba,gemi, uçak  çizerler Resimleri beğenmeme, aşırı hassasiyet ve kendini ifade güçlüğü görülür
5-DOĞALCILIK DÖNEMİ(12-14)YAŞLAR ARASI
Nesneler orantılıdır Resimler perspektiftir Yakın çevrede gördüğü objelerinorantılarını, boyutlarını ve derinliklerini çizgileriyle yansıtmaya çalışır Renkleri ise en iyi şekilde kullanırlar
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN RESİMLERİ
Resimlerde belirgin herhangi birkonu yoktur Plansızdır Yaşıtlarının resim özelliklerinden oldukça gerilikgösterir Resim cılız ve ilkeldir Çoğunlukla kağıda resim yerine çeşitlikaramalar yaparlar Ayrıntılar bulunmaz Örneğin insan resmi çiz dediğimizde sadecesınır belirten bir çizgi çizilir Gözler, ağız, burun vs çizilmez Evçizdiğinde çatısı kapısı, bahçesi başka bir yere çizilir Çocukta resimleriters çizme sıklıkla karşılaşılıyorsa öğrenme güçlüğü çekebileceğidüşünülebilir Örneğin ağaçların ters çizilmesi gibi
ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARIN RESİMLERİ
Üstün kabiliyetli kişi diğer insanlardan farklı düşünebilme davranabilmekabiliyetine sahiptir Resimlerde dikkati çeken ortak özellikler kısaca,akranlarından üstün bir performans göstermeleri, farklı kavramlar arasındamantıklı ilişkiler kurabilmeleri, gelişmiş hayal gücü, çizilen figürlerinhareket halinde olabilmesi, renklerin genelde canlı olması kağıdın tamamınınkullanılması gibi     
UNUTULMAMALIDIR Kİ
Çok güzel resim yapan çocuk zekidir,zeki çocuklar güzel resim yaparlar DENİLEMEZ
ÇOCUĞUN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİNİ YANSITAN RESİMLER
OKUL FOBİSİ : Resimlerde aile bireyleri ağırlıklı olarak çizilir Okul ,öğrenci resmi çizmek istemezler Ev ve evde mutlu çocuk resimleriçizerler Resimler saydamdır
GÜVENSİZLİĞİ YANSITAN RESİMLER: Kağıdıntamamı kullanılmaz, boşluklar fazladır Çizimler yarımdır Küçük figürler çizmeve kağıdın bir bölümünü kullanma eğilimindedirler İnsan figürlerinde el veayakların çizilmemiş olması güvensizliği ve çevreye uyumda yaşanılan güçlüğü,iletişim eksikliğini, paylaşım azlığını, kendinden başka insanlarla birlikteolmamayı, bencilliği de ifade etmektedir Güvensiz çocuğun resimlerindekiçizgiler daha çok silik ve kesik ke******
HİPERAKTİF ÇOCUKLARIN RESİMLERİ: Taşkınve çok renkli resim çizerler Gerilimli oldukları için genelde karalamayı tercihederler ve resimleri hep yarım kalır Çizdiklerinde ise resimleri çok büyükolur
CİNSEL KİMLİK KARMAŞASI : Anneve babaya aşırı yaklaşılması, zıt cinsel kimlikte çizimlerde yoğunlaşma, evresimlerinde yatak odasının çizimi, etek giyen, çocuk emziren baba, ava gidensakal bırakan anne figürlerinin çizilmiş olması bize bazı ipuçları vermektedir
AİLEDE İLETİŞİM KOPUKLUĞU VE PROBLEMLERİN OLDUĞUNU İFADE EDEN RESİMLER
Ailedeiletişim kopukluğu, aileyi konu alan resimlerde açıkça görülmektedir Resimdeaile üyelerinin birinin veya birkaçının eksikliği ,(annenin,babanın,kardeşlerin, aile içinde yaşayan diğer fertlerin hala, amca,dede, ninenin     çizilmemiş olması ) Aile fertlerini çizmeyi ret etmesi,ebeveyn figürlerinin olmaması parçalanmış aileyi, sevgi eksikliğini, anne babave çocukların arasına nesnelerin yerleştirilmesi, aile bireylerinin arasınaköprü, gökdelen evler, yol, ırmak, ağaçların                çizilmesi,iletişim problemlerinin bir göstergesi olarak kabul edilebilir
Anne babanın çok büyük çocuğun çok küçük veya anne babadan birinin büyükdiğerinin küçük çizilmiş olması, ailede baskıyı, aile fertleri arasındaproblemin olduğunu, baskıcı ve otoriter tutumu, anne babanın çok abartılıçizimi onlara duyulan hayranlığı da temsil edebilir
Resimde küçük kardeşin anne babanın elinden tutuyor olması ve diğer çocuğun çokuzaklarda çizilmesi veya hiç çizilmemiş olması, sevgi yoksunluğunu, kardeşkıskançlığını, kendisini yok saydığını, iç çatışmaların bir göstergesiolabileceği düşünülebilir
RESİMLERDEKİ FİGÜRLERİN ANLAMLARI İNSAN FİGÜRÜNDEKİ KISIMLARIN ANLAMLARI
Büyükveya çok küçük kafanın çizilmesi zihinsel aktivite de problemlerin olduğunu,zihinsel geriliği ifade eder
Vücudun organlarının çizilmemesi veya eksik bırakılması, endişe duyulan,rahatsızlık hissedilen kısımları yansıtır
Kolların abartılı çizimi, aile içi ve çocuğa yönelik şiddeti, kollarınçizilmemesi ise güç ve kuvvetin azlığını,
Ağzın büyük veya küçük çizimi dil ve konuşma problemini, ağzın çizilmemesiiletişim problemlerini   
Gözlerin büyük çizimi merakı, boş ve anlamsız bakan gözlerin olması görmeproblemini ve görmeye bağlı öğrenme problemlerini  
Burunun abartılı çizimi astım, bronşit vb solunum yoluna bağlı problemlerinolduğunu  burunun çizilmemesi güç savaşını, güçsüzlüğü, desteksizliği 
Kulakların normalinden farklı, büyük veya küçük çizimi işitmeye bağlıproblemlerin olduğunu   
Ellerin çok büyük çizilmesi dayağı, şiddeti, çalma eylemlerini, çok küçükçizilmesi ise güvensizliği, çevreye uyum güçlüğünü    
Ayakların abartılı çizimi kendine olan güveni, küçük çizilmesi ise güvensizliğive yardımsızlığı,
cinsel organların çizimi saldırganlığı, aşırı endişeyi ve anne babayı çıplakgörmüş olmayı temsil etmektedir
EV FİGÜRLERİNİN YORUMLANMASI
Ev,çocuğun duygusal yaşamının oluştuğu merkezdir Evin saydam olarakçizilmesi,yaşamı canlılığı, içini göstermeyen duvarların çizilmiş olması isekaramsarlığı, yaşam ifadesindeki güçlükleri, kendini anlatmakta karşılaşılanzorlukları ifade etmektedir
Evlerdeki bacalardan yükselen kalın dumanlar, aile içinde yaşanılan kavgaları,çatışmaları, sürtüşmeleri gösterir
Yüksek binalar ve gökdelenler, çocuktaki özlem ve komplekslerin, gerginliğinyansımasıdır Ezilme ve başkaldırı vardır
Evlerden çıkan yollar rehberliğe, yol gösterilmeye duyulan ihtiyaçtır
Resimlerde, insan resimlerinin azlığı veya yokluğu sosyal ilişkilerde kopukluğubelirtir İnsan figürünün çokluğu ise sosyal ilişkilerdeki gelişmişlik düzeyini belirtir
Çizilen kuş resimleri özgürlüğe duyulan ihtiyacı belirtir
Çizilen ağaçlarda meyve olması verimli olma isteği, yeşil yapraklı ağaçlarcanlılığı, solmuş yapraklı ağaçlar ve yaprak dökümü ölüm isteğini, ağaçköklerinin olması içgüdüye önem vermesi ve bağımlılık duygularını yansıtır
Resimlerde çok bulut veya koyu renkli bulutların olması, çözülemeyenproblemleri ifade etmektedir
ÇOCUK RESİMLERİNİN GENEL OLARAK YORUMLANMASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR
Çocuğun bize kendisini yansıtmasıve olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde, yalın bir anlatımaracı olan resmin önemi büyüktür Resim etkinliğinin aynı zamanda sözsüz dilioluşturması ve bu yolla anlatımın kolay olması, yaşı ve kişilik özelliklerinedeniyle sözlü iletişim kurmakta güçlük çeken çocukları tanımada da önemli birteşhis aracı olmasını sağlamaktadır
Çocuk resimlerini yorumlarken, dikkat etmemiz gereken bazı önemli noktalar bulunmaktadır
Tek resimden yola çıkarak yapacağımız bir değerlendirme bize hatalı sonuçverebilir Çocuğun diğer resimlerine de dikkat etmeli ve toplu birdeğerlendirme yapılmalıdır Resim değerlendirmesine başlamadan önce    Çocuğungenel tutum ve davranışlarını, içinde yaşadığı psikolojik, sosyo-kültürel veekonomik durum, arkadaşlarıyla, kardeşleriyle ilişkileri, okul ve aile içiilişkileri, çocuğun yaşını, cinsiyetini, ailede kaçıncı çocuk olduğunu varsauyum ve davranış sorununun türünü, ailesinin genel özelliklerini, okulbaşarısını, çocuk hakkındaki genel izlenim ve görünüm, diğer önemli özellikleride göz önünde bulundurulmalıdır
Resim aynı zamanda öğrenilen bir davranıştır Resim çizmede öğretmen faktörü deönemlidir Çocuklar resim çizmeyi kendi kendilerine, ailelerinden,öğretmenlerinden veya arkadaşlarından öğrenebilirler
Konu seçimi yapmadan haydi bakalım bize bir resimçiz dediğimizde, çocuk ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda içinde yaşadığıpsikolojik duruma uygun ve hayal gücünün de etkisiyle resim çizebilir Serbestkonu verdiğimizde çocuğun çizmiş olduğu resimdeki tema da çok önemlidir
Unutulmamalıdır ki, resim değerlendirilmesi projektif bir tekniktir Yorumlar,yorumlayana göre değişkenlik gösterebilir
|