Konu
:
Yanlışlıklar Komedyası
Yalnız Mesajı Göster
Yanlışlıklar Komedyası
06-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Yanlışlıklar Komedyası
Yanlışlıklar Komedyası
Yazar : William Shakespeare
Sayfa Sayısı : 112
ISBN : 978-975-14-0926-3
Çevirmen : Bülent Bozkurt
Özelliği : 13
5 x 19
8 cm
2
hamur
YANLIŞLIKLAR KOMEDYASI
Yanlışlıklar Komedyası
Shakespeare’in ilk oyunlarından biri ve aynı zamanda en kısa oyunu
İlk defa 1594 yılında yeni yıl (Noel) şenlikleri sırasında sahneye konduğu sanılıyor
İlk basımı da Shakespeare’in ölümünden sonra
1623 yılında “First Folio”da yapılmış
Shakespeare’in bu oyun için yararlandığı kaynaklar arasında Plautus’un Menaechmi ve Amphitruo oyunları ile “Apollonius of Tyre” adlı Orta Çağ’da çok sevilen romantik bir masal yer alıyor
Shakespeare
kargaşaya yol açan ikizler konusunu Menaechmi (“Menaechmus Kardeşler
” Türkçe çevirisi İkizler)den
uzun yıllar ayrı kaldıkları halde birbirlerini hâlâ seven eşler konusunu ise “Apollonius of Tyre”dan almış
Oyunun kısa bir özeti
okurun oldukça karmaşık yapıdaki genel çatıyı aklında tutmasına yardımcı olabilir
Olaylar
eski çağlarda cinlerin
perilerin
büyücülerin anayurdu olarak bilinen Efes’te geçer
Çılgın ve şaşkın insanlarla dolu büyülü bir âlem atmosferinin egemen olduğu oyunda insanların bir bölümü daha önce hiç görmedikleri ikiz kardeşlerine
bir bölümü
artık bulmaktan ümit kestikleri eşlerine kavuşur
çoğu ise aynı zamanda kendi benliklerinin de varlığını bilmedikleri yönlerinin ortaya çıktığını görür
Oyunun ilk sahnesinde Siraküza’lı tüccar Egeon
Efes Dükü Solinus’la konuşmakkadır
Egeon
elinde olmadan
Siraküza’ya düşman olan Efes’e gelmek zorunda kalmıştır
Oysa
Efes’te görülen bir Siraküza’lı
bin marklık kefalet bedelini ödeyememesi halinde idam edilecektir
Egeon’un bu parayı bulma imkânı yoktur
Efes’e geliş nedenini ise Efes Dükü’ne şöyle açıklar: Çok önce
bir iş için ailesiyle birlikte gittiği Epidamnum’da
karısı Emilia “birbirine tıpatıp benzeyen” ikiz oğlan çocuğu doğurmuştur
Egeon ve ailesinin kaldığı handa
aynı saatte bir köylü kadının da yine ikiz oğulları olmuştur
Egeon da
büyüdükleri zaman oğullarına köle olarak hizmet etsinler diye bu çocukları satın almıştır
Ancak
memlekete dönerken bindikleri gemi kazaya uğramış
Egeon’un karısı Emilia’yla birlikte
oğullarından ve köle çocuklardan biri kaza sırasında kaybolmuştur
Kendilerinden de bir daha haber alınamamıştır
Kazadan kurtulan ikizler on sekiz yaşına basınca Siraküza’dan ayrılıp kardeşlerini aramaya gitmişlerdir
Onlar da geri dönmeyince
Egeon tek başına yola çıkmış ve beş yıl dolaştıktan sonra kendini Efes’te bulmuştur
Şimdi Egeon
o günün akşxxx kadar gerekli kefalet bedelini bulamazsa idam edilecektir
Bu arada
kardeşlerini aramaya çıkan Siraküza’lı Antipholus’la kölesi Siraküza’lı Dromio
Egeon’la aynı zamanda Efes’e çıkmışlardır
Ama Egeon’la bu iki gencin
birbirlerinin Efes’te olduğundan haberleri yoktur
Daha önce deniz kazasında kaybolan öteki ikizler (onların da adı Antipholus’la Dromio’dur) de Efes’e yerleşmişlerdir
Ancak
kardeşlerinin varlığından kendilerinin de yakınlarının da haberi yoktur
Bu nedenle
kendileri dahil herkes ikizleri birbirine karıştırmaya başlar ve bu durum büyük yanlış anlama ve yanılgılara
müthiş bir kargaşaya yol açar
Oyunun sonunda konu hâkim önüne gelir
Ancak
olaylara karışmış olan herkes bir araya toplanınca
iş sarpa sarıp çok geç olmadan kimin kim olduğu anlaşılır
Kocasını yitirdikten sonra Efes’te bir manastıra başrahibe olduğu ortaya çıkan Emilia da düğümün çözülmesine yardımcı olur ve kardeşler kardeşlere
eşler de birbirlerine ve çocuklarına kavuşur
Oyun
özetten de bir ölçüde anlaşılacağı gibi
akıl ve mantık sınırlarını oldukça zorluyor
Ama bu
“komedi”nin
hatta çoğu zaman yanlış yönlendirilmiş kıyaslamalarla yaşamla karıştırılan “tiyatro”nun temel özelliklerinden biri
Tiyatro yaşamdan esinleniyor
yaşayanlarca yaratılıyor
ama yaşamdan farklı; her tiyatro oyunu bir anlamda salt yaşananı algılamaya şartlanmış olan akıl ve mantığı zorluyor
Shakespeare’in “acemilik” dönemi oyunlarından sayılabilecek olan Yanlışlıklar Komedyası’nda yer yer abartılı ölçüde görülen bu öğe
oyunu günümüz tiyatro sahnesine aktarmak isteyen bir yorumcu için oldukça zengin bir “absurd” potansiyele sahip
Yine
Siraküza’lı bekâr ikizlerin
yanlışlıkla (tarafların bilinç ve iradesi dışında) Efes’li evli ikizlerin eşleriyle “eğlenmek” durumunda kalmaları da
günümüz sahnesi için ilginç olabilecek komedi ve/veya “farce” malzemesi oluşturabilir
Yanlışlıklar (belki de daha doğru adıyla
“Yanılgılar”) Komedyası’nda
Shakespeare’in dili kullanmadaki ustalığının
dil ve anlamla oynama merakının
üstün yaratıcılık yeteneğinin ilk ve ilginç örnekleri sık sık görülüyor
Yine bu oyunda yazar
tiyatronun en önemli öğelerinden biri olan kişiler arası etkileşim ve tepkileşim konusunu
değişik görünüm ve sonuçlarıyla işliyor
Kişiler arası etkileşim sürecinde
bireylerin gerçek ve içtenlikli duygu yoğunluğunun zaman zaman fazlaca ağırlık kazanması
gerilim dozunun sık sık artması
en azından metinde
oyunun komediden (veya “farce”dan) drama kayması bile yol açabiliyor
Ancak
metnin sahneye aktarılışında ve oyunun bir bütün olarak yorumlanışında komedi veya “farce” unsurunun değişik yönleriyle ön plana çıkması mümkün
Metinde
ikizlerin bulunduğu sahnelerde kimin kim olduğunu çıkarmak
dolayısıyla olaylar dizisini takip edebilmek oldukça zor
Ama sahnede
yönetmenin kullandığı yönteme ve seyirciye verdiği ipuçlarına bağlı olarak bu iş biraz daha kolaylaşabiliyor
Yine de
oyun başladıktan bir süre sonra Efes’li Antipholus’la Siraküza’lı Antipholus’u; Efes’li Dromio ile Siraküza’lı Dromio’yu birbirinden ayırmak oldukça güçleşiyor
Ancak
oyundaki komedi unsurunun amaçlanan yönde ortaya çıkabilmesi için
oyundaki kişiler kadar olmasa bile
seyircinin de biraz kafasının karışması gerekiyor
Bu oyunda Shakespeare hem komedi hem de onunla bağdaşmaz gibi görünen gerilim öğesini çok basit
nerdeyse basmakalıp denebilecek bir temele oturtmuş: Efes’li Antipholus’la Siraküza’lı Antipholus ve bunların uşakları Efes’li Dromio ile Siraküza’lı Dromio ikizlerinin tıpatıp benzerliği ve bu benzerlikten doğan kargaşanın temeline
Komedinin de tragedyanın da özünde aykırılık
bağdaşmazlık
uyuşmazlık
gerilim yaratıyor
Karşıt anlamlı gibi görünen “komik” ve “trajik” kavramlarını birbirinden ayıran -bir durumun
şeyin olgunun komik ya da trajik (veya acıklı) diye nitelendirilmesine yol açan- ise zaman ve mekân
bağlam
ortam
bakış açısı
neden-sonuç ilişkisi gibi unsurlar
İki insanın birbirine tıpatıp benzemesi aykırı
“norm dışı” bir durum; insanoğlunun görmeye alıştığı
kanıksadığı
“normal” kabul ettiği bir olgu değil
İki maymunun ya da böceğin birbirine benzemesini yardırgamıyoruz
ama iki insanın tıpatıp benzeşmesi
maymunun insana benzemesini (ve Kafka’nın öyküsünde olduğu gibi
insanın böcekleşmesini)
ortam ve bağlamın uygun olması şartıyla
komik buluyoruz
Ama
her aykırı durumda olduğu gibi bu tür benzerliklerde de her an karışıklığa ve olumsuz gelişmelere yol açabilme potansiyeli var
Benzerlerin birbiriyle yer değiştirmesi; hele bireyin kendi bilinç ve bilgisi dışında öteki insanlar tarafından başka birinin yerine konması akla sığmayacak sayı ve türde risk taşıyor
Böyle bir yer değiştirme komik de olabilir
acıklı da
tehlikeli veya dehşet verici de
Yanlışlıklar Komedyası da komedi olarak nitelendirilmekle birlikte
“komedya”dan da öte
başka olasılıkları arka planda hep canlı tutan bir örgüye sahip
İngiltere’de Shakespeare’den önce
Orta Çağ edebiyatında ve tiyatrosunda
sonu iyi biten anlatı
öykü ve oyunlar “komedi” olarak tanımlanırmış
Bu tanım bir ölçüde Rönesans ve daha tartışmalı olmakla birlikte
günümüz tiyatrosu için de geçerli
Orta Çağ tiyatrosunda bir oyunun “komedi” sayılabilmesi için tümüyle “komik” öğeler içermesi şart değil
Sonunun iyi bitmesi
örneğin âşıkların kavuşması
kayıpların bulunması
yaraların sarılması
ölenlerin dirilmesi yeterli
Rönesans tiyatrosunda ise
Orta Çağ geleneğini sürdüren çok sayıda oyun dışında
bir oyunun komedi sayılabilmesi için hem “iyi” bitmesi hem de genel olarak “komik” (ama yalnızca “gülünç” ya da güldürü ağırlıklı değil
aynı zamanda “hoş”
“tatlı ve güzel şeylere yer veren
” vb
) olması gerekiyor
Yanlışlıklar Komedyası
yoruma ve yaklaşıma göre hem Orta Çağ hem de Rönesans tanımına uyabilecek bir geçiş dönemi oyunu sayılabilir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul