Konu
:
Okul Öncesi Eğitim Sisteminde Kreşler - Kreş - Okul Öncesi Eğitim - Okul Öncesi
Yalnız Mesajı Göster
Okul Öncesi Eğitim Sisteminde Kreşler - Kreş - Okul Öncesi Eğitim - Okul Öncesi
06-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Okul Öncesi Eğitim Sisteminde Kreşler - Kreş - Okul Öncesi Eğitim - Okul Öncesi
Okul Öncesi Eğitim Sisteminde Kreşler - Kreş - Okul Öncesi Eğitim - Okul Öncesi
Okul öncesi eğitim deyince en yaygın anlamıyla "Kreş" ve "Anaokulları" akla gelmektedir
Kreş Fransızca beşik anlamı na gelmektedir
Kreşler genel olarak 0-3 yaşları arasındaki çocuk ların sağlık
barınma
korunma ve eğitimlerinin yapılmakta oldu ğu mekanlardır
Bu kurumlar gündüz bakımevi
yuva gibi adlar la da anılmaktadır
Bu kurumlar bebek ve küçük çocukların gün boyunca bakımlarını amaçlamaktadır
İlk kreş 1840'da Fransa'da kurulmuştur
Kreşlerin kurulu şunu sağlayan Kreşler Birliği 1869'da Fransız hükümetince ta nınmış ve yasal bir kimlikle etkinliğini sürdürmüştür
Şurası muhakkaktır ki
her şey bir ihtiyaçtan doğar
Okul öncesi eğitim kurumların doğuşu ve oluşumu ondokuzuncu yüzyıl ortalarında Avrupa'da ve diğer dünya ülkelerinde sa nayi merkezlerinin kurulup gelişmesinin ve bu merkezlerde çalışan annelerin çocuklarına sağlık
bakım
barınma ve eğitim hizmetlerinin verilmesi bir zorunluluk haline gelmesinin ar dından doğup gelişmiştir
Birçok gelişmiş ülkede çalışan annelerin çocuklarının gün düz bakımını annenin çalıştığı iş yeri üstlenmektedir
Bu uygu lama bizde de gelişmekte ve yaygınlaşmaktadır
Fransa'dan sonra 1860'larda İngiltere'de de ilk kreş açıl mıştır
Küçük çocuklara ve ailelerine hizmet veren bu kurum ları ABD'de açılması Asya ve Avrupa ülkelerinden daha son ra olmuştur
Bu ülkede özel teşebbüs ağırlıklı olduğundan bu okul öncesi kurumlar da özel sektör tarafından açılıp işletil mektedir
Yine birçok ülkede bebek bakımı ve okul öncesi eğitimi devlet tarafından sağlanmaktadır
İtalya
Rusya ve Fransa gibi ülkelerde kreşler de okul sistemleri içine alınmıştır
Bizim ülkemizde ise iş kanununun 81
maddesi gereğince
Mart 1987 tarihinde yürürlüğe giren tüzüğe göre
yaşları ve medeni halleri ne olursa olsun 150'den fazla kadın çalıştıran iş yerlerinde 6 yaşından küçük çocukların bırakılması
bakılma sı
emzikli kadınların çocuklarını emzirmeleri için işveren tara fından çalışma yerlerinden ayrı ve çalışma yerine yakın bir yurdun kurulması zorunlu kılınmıştır
Yurt 250 metreden da ha uzakta ise
işveren taşıt sağlamakla yükümlüdür
Aynı tü zük uyarınca annesi ölmüş ya da velayeti babasına verilmiş iş çi çocukları da kreşlerden yararlanırlar denilmektedir
Kreş Çocuğunun Bedensel Gelişmesi ve Eğitim Faliyetleri
Çocuğun 0-1 yaş arasındaki süreye üst çağı da denilmek tedir
Yeni doğan bir çocuğun
boyu ve ağırlığı belli ölçülerdedir
Normal doğan bir çocuğun boyu 49-50 cm
ağırlığı ise 3 ya da 3
5 kg
olabilmektedir
Genel olarak erkek çocuklar kız ço cuklara göre daha ağır ve daha boylu olabilmektedir
Güç bakımından ise
çocuk kendi ağırlığı kadar bir ağırlığı kaldırabi lecek güçte doğmaktadır
Çocuk doğduğunun ilk günlerinde biraz kilo kaybeder
Kısa bir süre sonra tekrar kilo almaya baş lar
En belirgin kas ve vücut hareketleri sırt üstü yatarken kol ve bacaklarını hareket ettirmesidir
Eline verilen bir nesneyi ve oyuncağı istediği gibi sallamaya çalışır ve bundan büyük bir zevk duyar
Vücut hızlı gelişir ve dördüncü ayda ağırlığı hemen he men iki katına çıkar
Oturmak için çaba harcamaya başlar
Ba şını istediği tarafa çevirmeye çalışır
Gördüğü şeyleri yakala mak için çaba göstermeye başlar
Çocuğun bu hareketleri çev resindeki eşya ve nesnelerle teması onun bu konudaki ilk de neyimlerini oluşturur
Çocuk
sekizinci ayda artık kendi kendine oturabilmekte dir
Arka üstü yatarken yüz üstü dönebileceği gibi
yüzükoyun yatarken de arka üstü dönebilmektedir
Çevresinde gördüğü bir nesneyi tutabilmektedir
Bu devrede bir kısım bebekler emeklemeye başlarlar
İki elini kullanarak iki ayrı şeyi ya da oyuncağı tutabilecek duruma gelmiştir
Eline aldığı her şeyi ağ zına götürmeye çalışır
Gözleri ve elleri arasında gereken bağ lantı oluşmaya başlamıştır
Ön dişlerinden birkaçı çıkmıştır
Onikinci ayda
artık destek almadan ayakta durabilmekte dir
Zaten on aylık iken bir yerlere tutunarak ayakta durabil meyi becerebilmiştir
Parmaklarıyla eşya ve oyuncaklarını tut masını becerebilmektedir
Yürümeye çaba harcamaya başla mıştır
Bu dönemin en önemli sorunlarından biri de sağlığıyla il gili sorunlarıdır
Bu konuyla duyarlı bir şekilde ilgilenmek gerekmektedir
Çiçek
difteri
su çiçeği
kızıl
kızamık
kabakulak
boğmaca gibi hastalıklara karşı uyanık bulunulmalıdır
Aşısı olanlar aşılanarak
olmayanlar için ise gereken koruyucu ve te davi edici önlemler zamanında alınmalıdır
Bu çağın bir özel liği de dişlerinin çıkmaya başlamasıdır ve 6 dişi çıkmaktadır
Bu çağ çocuğunun en belirgin özelliği hızlı bir bedensel geliş me çağı olmasıdır
Bu çağda çocuk ortalama 2-2
5 kilo alabil mekte
boyu ise 5-6 cm
kadar uzayabilmektedir
Kreş Çocuğunun Psikolojik Gelişmesi (Duygu ve Düşünce Yönüyle)
Yeni doğan bir çocuk zamanının önemli bir bölümünü uyumakla geçirmektedir
Uykudan uyandığı zaman da ağla maya başlar
Çevresinde olup bitenlere karşı ilgisi pek fazla değildir
Ancak çok güçlü seslere ve şiddetli görsel
işitsel ve dokunsal uyaranlara karşı tepki gösterebilmektedir
En güçlü duyguları beslenmek ve analetini yapmak tepkisinden ibaret olmaktadır
Bu ilk doğuş anından sonraki aylarda çocuğun duygu
dü şünce ve hareket yaşamı yavaş yavaş gelişmeye başlar
Yavaş da olsa bazı uyaranlara karşı tepki gösterir
İnsanlara karşı ilk tepkisi gülümseme olarak ortaya çıkmaktadır
Haz duygusu nun belirtileri yüz hareketleriyle anlaşılmaktadır
Hareket eden şeylere karşı ilgi göstermeye başlar
Görme
işitme
tatma
ko ku alma ve dokunma duyguları gelişmeye başlamaktadır
Dil ve konuşma yeteneği gelişmemiş olmakla birlikte açlı ğını
öfkesini
korkusunu
ağrı ve sızısını ağlayarak belirtmek tedir
Dördüncü aydan sonra insan sesini tanır ve başını bu sese doğru çevirmeye başlar
Annesini-babasmı ve kendisine bakan insanları tanımaya başlar
Çevresindeki insanlardan ve onlar la karşılaşmaktan hoşlanmaya başlar
Onlarla karşılaştığında sevinç çığlıkları atmaya başlar
Uzaktan gelen sesleri de tanı maya başlar
Kafasını seslerin geldiği tarafa çevirir
Görüş me safesi bir ve iki metreye yakın olabilmektedir
Kendisinin çı kardığı sesler arasında bir takım heceler fark edilmeye başlar
Sekizinci ayda yabancı insanları ayırt etmeye başlar ve bu insanların yüz hareketlerinden anlamaya başlamaktadır
Gör mediği ya da tanımadığı kedi ve köpek gibi hayvanlardan korkmaya başlar
Dil açısından "hayır
olmaz" gibi sözcük ve işaretleri anlar ve tepkisini gösterir
On ikinci aydan itibaren mekân kavramı gelişmemekle birlikte yakını ve uzağı anlamaya başlar
Kıskançlık duyguları gelişmeye başlar ve annesini kıskanır
Büyüklerin hareketleri ni taklit etmeye başlar
Bu 0-2 yaş çocuğun zekâ yönünden en hızlı geliştiği yaş lardır
Çocuk bu çağda çevresine karşı ilgi duymaya başlar
Çevresindeki varlıkları keşfetmeye çalışır
Bunun için her yere uzanır
kırar
döker
ne olduğunu öğrenmek ister
Bu merakı nı önlemek yanlıştır
Ona merakını gidermek için yardımcı ol mak en doğru yöntemdir
Bu yaş çocuğu benliğini anlamaya başlar ve iradesinin ge reği olan hareketleri yapar
Bu devre hem aile
hem okul için güç devredir
0-2 Yaş Çocuğuna Kazandırılacak Alışkanlıklar
Bu yaş çocuklarının barınma
korunma
yetişme ve eğitilme leri için açılan kurumların kreşler olduğu bilinmektedir
Bu ku rumların daha çok çalışan annelerin çocuklarına hizmet verme amacıyla açıldıkları da bilinmektedir
O halde bu kurumların ne kadar önemli bir sorumluluk taşıdıkları da anlaşılmaktadır
An nenin sıcak ve sevecen kucağından koparak gelen bu yavrulara ne kadar duyarlı bir ilgi ve yaklaşım gerektiği de açıktır
Bu yavruların doğuştan getirdikleri hiçbir alışkanlık yok tur
Ancak hızla bir takım alışkanlıklar edinmeye başlarlar
En önemli ve yaşamsal alışkanlıkları uyku alışkanlığıdır
Yaklaşık 22 saat uyku uyudukları bilinmektedir
Uykudan uyanması nın en önemli nedeni karnının acıkmış olmasıdır
Başlangıçta verilen besinlerin sıvı halinde bulunması gerekmektedir
Bu besinlerin emilerek yutulması gerekir
İlk aylarda üç dört saat ara ile açlığı giderilmelidir
Kuşku suz bu yazdıklarımız aile ve kreş için ortak görüş ve düşünce lerdir
Çocuk yatağa yatırıldığı zaman ninnisiz
emziksiz ve sallamadan uyuma alışkanlığı verilmelidir
Gece saat 10'dan sabahın 6'sına kadar uyuma alışkanlığı kazandırılmalıdır
Dördüncü ayda yine uyku konusunda yukarıda belirtilen ler kazandırılmalıdır
Gıda ve besin olarak muhallebi gibi yarı sıvı gıdaların verilmesine başlanmalıdır
Bir öğün mama veri lerek sütten kesilmesi sağlanmalıdır
Anne
çocuğun büyük aptestini yapacağı saatleri öğrenmeli ve o saatlerde yaptırma yı alışkanlık haline getirmelidir
Çocuğa aptestini söyleme alış kanlığı da verilmelidir
Sekizinci ayda çocuk
sütten kesildikten sonra katı gıda olarak bir ekmek kabuğu gibi gıdalarla beslenmesine başla nabilir
Bu aylarda çocuk akşamın 6'sından sabahın 6'sına ka dar 12 saat uyuması sağlanabilir
Gündüz de 3-4 saat uyutula rak uyku gıdası verilmelidir
On ikinci ayda günde 14 saat uyuması gerekir
Bunun 11-12 saati gece
2-3 saati ise gündüz uykusu olmalıdır
Bu yaştan sonra suyunu ve sütünü kendisi içebilme alışkanlığı kazandı rılmalıdır
İki yaşın içinde çocuklara kazandırılacak önemli alış kanlıklardan biri de gece yatağını ıslatmama alışkanlığı ka zandırılmasıdır
Bu süre içinde gerek aile içinde ve gerekse kreşte çocuğa temizlik
tertip ve düzen alışkanlığı kazandı rılmalıdır
Ayrıca sağlığını koruma alışkanlığı kazandırıl malıdır
Kreş Çocuğunun Oyun İlişkisi (0-2 Yaş)
Yeni doğan bir bebeğin ne oyuncaklara
ne eşyalara ve ne de insanlara karşı bir ilgisi ve tepkisi olabilmektedir
İlk aylar da oturamayan
ayakta duramayan
yürüyemeyen bebekler; kemikleri gelişip güçlendikçe
sinir sistemi gelişip güçlendik çe
kasları gelişip güçlendikçe ve bu organlar ve sistemler ara sında bir işbirliği geliştikçe çocuk güç ve canlılık kazanır
6 ay lıkken oturmaya
10 aylık iken ayakta durmaya
14 aylık iken yürümeye başlar
Bebekler yine ilk aylarda ağızlarından bir takım sesler çı karmaya
işittiği seslere ilgi duymaya
dinlemeye
kollarını
bacaklarını hızla hareket ettirmeye
başlar ki bunlar çocuğun oyunla ilk tanışma hareketleridir
Çocuklar dördüncü ayda
parlak ve renkli oyuncaklara il gi duymaya başlar
Çevresindeki insanların ilgisinden hoşla nırlar
Büyüklerin ilgisinin sürekli olmasını isterler
Oyuncak larını sallar
ağzına götürmeye çalışır
Onun için bu gibi oyun cak ve eşyaların çok temiz olması
yutulamayacak kadar bü yük olması gerekmektedir
Dişlerin çıkmasına yakın olması diş etlerinin kaşınmaya başlaması nedeniyle verilecek kaşık fincan gibi araçların tehlikesiz olmasına özen gösterilmelidir
Bebeklere sekizinci ayda bir oyun yeri sağlamak gerek mektedir
Çünkü oyun yeteneği ve hareketleri gelişmiştir
Ço cuğun serbestçe oynayabileceği bir zeminin hazırlanması gere kir
Temiz bir çarşaf yere serilerek bir oyun yeri sağlanabilece ği gibi
parmaklıklı bir köşe de hazırlanabilmelidir
Seslere
renklere karşı ilgi duymaya başlar
saç çekmekten
kağıt bu ruşturup yırtmaktan
zil çalmaktan
top ve bloklarla oyna maktan hoşlanırlar
On ikinci ayda çocukların oyunlarla ilgili hareketleri ol dukça gelişmiştir
Yalnız kendi başlarına oynadıkları gibi yaş-taşları ile de oynamaktan hoşlanırlar
Çocuklar ikinci yaşın sonuna kadar şu özellikleri gösterir ler: bu yaşta çok hareketli
sabırsız
bencil ve tekelcidirler
Oyuncaklarını başka çocuklarla paylaşmaz
Çocuğun çeşitli yeteneklerinin geliştirilmesi için: oyuncak otomobil
araba çe şitleri
bebek
top
kağıt
makas
her çeşit kutu
tahta bloklar
defterler
kitaplar
kara tahta
kalem
kağıt
makas
kum
su
gibi oyuncaklar sağlanmalıdır
Şunu da belirtelim ki
kız ve erkek çocukların oyun ilgile ri aynı olmakla birlikte
kızların bebeklere ilgisi daha farklıdır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul