| 
Şengül Şirin  | 
				  Aydınlatma Araçları 
 
            Aydınlatma araçları
 
 
 
 1-TOPLAYICI IŞILDAKLAR
 
 
 Toplayıcı ışıldaklar     yönelmeli olarak ve  sınırları iyi belirlenmiş  ışık üretirler
  Çoğu  stüdyo aydınlatma işlemleri iki temel tip toplayıcı ışıldakla sağlanır, 1-Fresnel toplayıcı ışıldak 2-Söbemsi (elipsoidal)  toplayıcı ışıldak  
 
 a-Fresnel Toplayıcı Işıldak:
 
 “Adını , 19 yy
  ’ın başlarında fizikçi Augustin Fresnel’den almıştır  Fresnel , ışıldakların üstüne takılmak üzere  mercek keşfetmiştir  ”(Zettl,1992,s  152)  Fresnel ışıldaklar dengeli, esnek ve yüksek ışık çıkışına sahiptir  Bu tip ışıldağın ışık demeti dar veya geniş olarak ayarlanabilir, bunu toplayıcı-odaklayıcı araçlar sayesinde gerçekleştirir  Ampul ve mercek arasındaki uzaklık değiştirilerek  , ışık demetini yumuşak veya sert olması ayarlanabilir
  Birçok fresnel toplayıcı ışıldaklar  bu değişikliği sahip olduğu ampul reflektörüyle gerçekleştirir  Bazıları ise döndürme çubuğu , döndürme halkası veya tokmağı (knob) kullanır  
 Toplayıcı ışıldak pozisyonunda ışık demeti yaygın pozisyondakine göre daha yönelmeli ve keskindir
  Yaygın pozisyon ışık demetini yumuşatır   ve aynı zamanda objenin üzerine düşen ışık miktarını azaltır  
 
 Aydınlatma  aracı kapalıyken ışık demetinin ayarı çok iyi yapılamaz, fakat açıkken ise sıcak olan elektrik teli şoklara çok fazla duyarlıdır
  Küçük toplayıcı ışıldakların  bazı çeşitlerinde sahip oldukları basit  kaldıraçlar sayesinde yatay ve dikey olarak hareket ettirilerek yaygın pozisyondan toplayıcı pozisyona hızlı bir şekilde geçilebilir  Fresnel toplayıcı ışıldaklar gerekli aydınlatma derecesine göre ayarlanabilir
  Büyük olanları küçüklerine göre daha fazla ışık üretirler  Fresnel ışıldaklar ampullerin watt gücüne göre ölçülendirilir  “Örneğin , yapımda 1K fresnel kullanılırken, ampul değiştirilerek 2K fresnel elde edilebilir”(Jackman,2002,s  57)  Bu değişikliği gerçekleştirmek için her zaman ışıldak soğuyana kadar beklenmelidir  
 
 Kullanılacak aydınlatma araçlarının büyüklüğünü belirleyen bazı faktörler vardır:1-Kamera çeşidi ve görüntü yaratıcı aletlerin hassaslığı, 2-aydınlatma aracının nesneye göre uzaklığı,3- giysinin , nesnenin vb
  yansıtma derecesi  Birçok büyük televizyon stüdyolarında ,en büyük fresnel ışıldak 5K olanıdır
  En çok kullanılan ışıldaklar ise 1K ve 2K olanlarıdır  
 
 b-Söbemsi (Ellipsoidal) Toplayıcı Işıldak:
 
 Toplayıcı ışıldakların bu çeşidi keskin sınırları  iyi belirlenmiş ışık demeti sağlarlar
  “Örneğin:Stüdyoda yansımasız bir ışık havuzu yaratılmak istenirse , kullanılması gereken  araç , söbemsi toplayıcı ışıldaktır  Fresnel ışıldaklarda olduğu gibi söbemsi toplayıcı ışıldakla da  toplu veya yaygın ışık demeti elde edilebilir
  Aracın içindeki ışığı kaydırmak yerine söbemsi ışıldakta mercek yakınlaştırılıp uzaklaştırılır
  Bazı söbemsi toplayıcı ışıldaklar aynı zamanda biçim-projektörü olarak kullanılabilir”(Zettl,1992,s154)  Söbemsi toplayıcı ışıldaklar  oymalı örtüyle (cookie) iyi bir ekip oluşturur  Bu örtü ışık kaynağının önüne yerleştirildiğinde  istenen noktaya göre ağaç, yaprak , ev vb  cisimlerin gölgeleri düşürülmüş olur  Söbemsi toplayıcı ışıldaklar 500 WATT’tan  2KW’ a kadardır  
 
 İzleyici Işıldak:
 
 Bazı zamanlar televizyon şovlarında   izleyici ışıldaklara  tanık oluruz,bu ışıldaklar kullanıldığında güçlü ve özel etki yaratırlar
  İzleyici ışıldak genellikle hareketi izler  Örneğin: dansçıları  Küçük stüdyolarda ayrıca söbemsi ışıldakla izleyici ışıldağın verdiği etki yaratılmak istenebilir  
 
 2-YAYGIN IŞILDAKLAR (FLOODLIGHTS)
 
 
 Yaygın ışıldaklar büyük miktarda ve yüksek yaygınlıkta ışık üretirler
  Yaygın ışıldaklar şık ve gölge alanları arasında dengeyi ayarlar  Aynı zamanda yaygın ışıldaklarla toplayıcı ışıldakların ışık demeti ayarlanabilir bu sayede kazara diğer çekim alanlarına ışığın sızma oranı minimize edilir  Dört  tip yaygın ışıldak vardır  1-kepçe(scoop),2-yaygın-küme ışıldak(Floodlight bank),3-dağınık ve yumuşak ışıldak,4-sıra ışıldak(strip)  
 
 a-Kepçe Işıldak:
 
 Kepçe ışıldaklar  geçmiş zamanda en çok kullanılan  yaygın  ışıldaklardı
  Hala birçok stüdyoda kullanılmaktadır (Zettl,1992,s  156)  Kepçe herhangi bir merceğe sahip değildir  Buna rağmen dengeli ve yönelmeli ışık demeti üretirler  İki çeşit kepçe ışıldak vardır    :1-Sabit odaklı,2- ayarlanabilir odaklı kepçe ışıldaklar
  Sabit odaklı kepçe ışıldaklar ışık demetinin kolayca  ayarlanabilmesine izin vermez  Kepçenin önüne yayındırıcı örtü konularak ışık demetinin yayılma oranı yükseltilir  Kepçe ışıldaklar 1K’dan 2K’ta   kadardır  
 
 b-Dağınık ve Yumuşak Işıldaklar (The Broad and The Softlight)
 
 
 Dağınık ve yumuşak ışıldaklar yüksek dağınıklıkta ışık  üretirler
  Dağınık ışıldaklar bir sıra kepçe ışıldağın yaptığı görevi üstlenir  Bu tip ışıldaklar ışık demetini kontrol etmekle beraber , geniş alanları dağınık ışıkla aydınlatır  Küçük dağınık ışıldaklar , büyük dağınık ışıldaklara göre  daha fazla yönelmeli ışık demeti yayarlar  Yumuşak ışıldaklar , ileri yaygınlıkta ışık üretmek için kullanılır
  Arka kısmında  yayma reflektörü bulunur  Yumuşak ışıldaklar değişik büyüklükte ve varyasyonda floransan tüplere sahiptir  Bu tip ışıldaklar düşük renk ısısıyla kullanılır  
 
 c- Yaygın Küme Işıldaklar (The Floodlight Bank):
 
 Yaygın küme ışıldaklar , bir dizi yüksek yoğunluktaki  dahili reflektör lambanın  ışık kümesi içine yerleştirilmesiyle  meydana gelir
  Yaygın küme ışıldaklar genellikle varolan florasan aydınlatmaya eklenerek kullanılır  
 
 d-Sıra Işıldaklar (Strip or Cyc Light):
 
 Aydınlatma araçlarının bu tipi  büyük set alanlarında  bile aydınlatılan alanların  bütünlüğünüm sağlamak amacı ile kullanılır
  Özellikle gök-görüntülüğünün (cyclorama) aydınlatılmasında kullanılır  Genellikle kuvars ısıtaçların yan yana dizilmesiyle oluşur  
 B-PORTATİF  AYDINLATMA ENSTRÜMANLARI
 
 
 Stüdyo aydınlatma enstrümanları stüdyo dışı çekimlerde kullanılabilir
  Fakat önce bu iri hacimli aletleri hareket ettirmenin yöntemi kolay hale getirilmelidir  Ayrıca sahip oldukları özel elektrik fişleri ev içi tesisatlara uymaz  Başka bir sorun ise stüdyo dışında ihtiyacımız olan aydınlatma  stüdyo tipi enstrümanlarla temin edilemez  Üstelik birçok  stüdyo ışıldakları , demir  profil  üstüne tutturularak sarkıtılır(Millerson,1991,s  67)  Aydınlatma enstrümanları , stüdyo yapımlarında olduğu kadar  EFP durumlarında da  gereklidir , bu sebepten  özel portatif  aydınlatma paketleri geliştirilmektedir
  
 
 Örneğin:
 
 Bir şirketin müdürüyle , ofisinde röportaj yapılacaktır
  Kısa bir sürede aydınlatma araçlarını kurmak gerekmektedir  Gerekli olan estetik aydınlatmayı temin etmek için kullanılacak araçlar ne gibi özellikler taşımalıdır?1-Kısa zamanda kurulup,aynı kısa sürede parçalarına ayrılmalıdır  2-Ev içi elektrik tesisatına ve elektrik akımına uygun olmalıdır ve elektrik tesisatına fazla yüklenerek tehlike arz etmemelidir  3-Işık demetinin bazı kontrolleri yapılabilmelidir  Pek çok portatif aydınlatma paketleri bu ihtiyaçların hepsini karşılar (Zettl,1992,s  158)  
 
 Toplayıcı Işıldaklar
 
 
 Portatif toplayıcı ışıldakların kurulumu ve taşınması kolaydır
  Hareket imkanının kısıtlı olduğu iç mekanlarda kameranın görüş alanından gizlenecek kadar küçüktür  En çok kullanılan üç tip toplayıcı ışıldak vardır  
 
 Harici Reflektörlü Toplayıcı Işıldaklar:
 
 Dahili reflektörlü toplayıcı ışıldaklar ağırlık faktörü ve ışık verimi sebebiyle mercek bulundurmazlar
  ‘Harici reflektör’ terimini küçük frensel spotlardan ayırt etmek için kullanırız  İyi bir merceğin yokluğu sebebiyle harici reflektörlü ışıldaklar , frensel ışıldaklardan daha düşük seviyede hassastırlar  Fakat ,  stüdyo dışı çekimlerdeki ışıklandırma görevlerinde  ışık demetinin sınırlılığı özel bir avantaj sağlamaz  Çünkü genellikle minimum ışıklandırma enstrümanlarıyla çalışılır  
 
 Yüksek verimli  kuvars  lambalarının ışık demetinin yaygınlığı , ışıldağın arkasındaki kontrol çubuğuyla ayarlanabilir
  Bütün dahili reflektörlü toplayıcı ışıldaklar  ‘gaffer clip’ e sahiptir  Gaffer clip, gerekli yerlere tutturmakta kullanılan yaylı , alüminyum, hafif güçlü bir tutturmalıktır  Birçok harici reflektörlü toplayıcı ışıldak  düzenli ev içi elektrik sistem ve akımına bağlanabilir  
 
 Dikkatli olmak gerekir çünkü elektrik devrelerine fazla yüklenmemek gerekir
  Genellikle ev içi  elektrik tesisatları 1200 watt’a  kadar elektrik akımını kaldırabilir  Bunun için 500 watt gücünde iki harici reflektör toplayıcı ışıldak sorun çıkarmadan kullanılabilir 
			
			
			
			 
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   |