Şengül Şirin
|
Türk Hava Yolları ve Tarihi
Türk hava yolları ve tarihi
Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı ya da kısaca THY, Türkiye’nin ulusal havayolu şirketi yani bayrak taşıyıcısıdır THY’nin merkezi Atatürk Havalimanı (IST) Yeşilköy, İstanbul, Türkiye’dir Ayrıca Esenboğa Uluslararası Havalimanı (ESB), Ankara’da da bir hub’ı bulunmaktadır
Türk Hava Yolları’nın uçuş ağı Avrupa, Orta Doğu, Uzak Doğu, Kuzey Afrika, Güney Afrika ve Amerika’ya kadar uzanmaktadır
Tarihi
Devlet Hava Yolları Olarak Kuruluşu
20 Mayıs 1933 tarihli 2186 sayılı kanunla kurulan ve ilk adı Havayolları Devlet İşletme İdaresi olan THY, 1935 yılına kadar Millî Savunma Bakanlığı’na bağlı kaldıktan sonra 2744 sayılı kanunla, Bayındırlık Bakanlığı’na bağlanmıştır
O zamanlardaki ismiyle Devlet Hava Yolları İşletmesi, şimdiki adıyla THY, beş uçak ve 23 koltuk kapasitesi ile Ağustos 1933 tarihinde operasyona başlamıştır
1933 yılındaki filo:
* 2 adet King Bird (5 koltuklu)
* 2 adet Junkers F-13 (4 koltuklu)
* 1 adet Tupolev ANT-9 (10 koltuklu)
İlk genel yönetim merkezi Ankara’dadır İdarenin adı, 03 06 1938 tarih ve 3424 sayılı kanunla, Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü’ne çevrilmiş ve katma bütçeli bir idare olarak Ulaştırma Bakanlığı’na bağlanmıştır
Nihayet 21 Mayıs 1955 tarihli ve 6623 sayılı kanunla Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü kaldırılmış, Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı adı ile her nevî hava nakliyatı ve buna müteferri yapmak ve hususî hukuk hükümlerine göre idare edilmek üzere Hükûmete bir Anonim Ortaklık kurma yetkisi verilmiştir
20 Şubat 1956 tarihinde Esas Mukavelenâmesi’nin Bakanlar Kurulu’nca tasdik edilmesi, Ticaret Sicili’ne kayıt ve ilan olunması ile Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı kurulmuş ve 1 Mart 1956 tarihinde faaliyete geçmiştir Kuruluşundaki sermayesi 60 Milyon TL idi
Anonim Ortaklık Olurken İştirak Eden Kurucu Ortaklar – 1956
İşin doğası gereği en büyük ortak TC Maliye Vekâleti’ne bağlı olan Hazine Müsteşarlığı idi
Bununla birlikte kurucu ortaklar arasında, payları küçük olmakla birlikte;
* Cumhuriyet Matbaacılık ve Gazetecilik T A Ş
* Sedat Simavi Halefleri, Haldun ve Erol Simavi Kollektif Şirketi
* Sefa Kılıçoğlu, Yeni Sabah Gazetesi Sahibi
* Ercüment Karacan, Milliyet Gazetesi Sahibi
* Vatan Gazetecilik ve Matbaacılık T A Ş
* Hayat Mecmuası Tifdruk Matbaacılık Sanayi A Ş
* Mithat Perin, İstanbul Ekspres Gazetesi Sahibi
* Yusuf Ziya Ortaç, Akbaba Yayınevi Sahibi;
gibi, basın dünyasının önde gelen temsilcileri de bulunuyordu
İlk İdare Meclisi:
İlk İdare Meclisi (Yönetim Kurulu) Başkanı Rıza Çerçel, üyeler ise Osman Nebioğlu ve Semih Sipahioğlu idi
İlk Uluslararası Sefer:
İlk uluslararası sefer 12 02 1947 tarihinde Atina’ya yapıldı Devlet Hava Yolları pilotları Orhan AYATA ve Adil GÖZENDER yönetimindeki, TC-ABA tescil kodlu DC-3 uçağı bugün saat sabah 10:00’da Ankara’dan havalanmış, İstanbul’da aktarma yaptıktan sonra Atina’ya hareket etmiştir Yolculuk toplam 2 saat, 40 dakika sürmüştür DHY Genel Müdürü Osman Nuri BAYKAL da uçakta bulunan heyet içindedir
Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü bu ânı; “Devlet Hava Yolları Genel Müdürlüğünün, Ankara ile Atina arasında uçak servisi tesisi için Yunan Hükümetiyle bir müddetten beri yapmakta olduğu müzakereler neticelenmiş ve ilk tecrübe uçağı bu sabah saat 10’da Atina’ya gitmek üzere Ankara’dan hareket etmiştir Dug-lâs-3 tipinde çift motorlu olan bu uçak, bugün İstanbul’dan kalkacak ve yarın sabah Atina’ya gidecektir” şeklinde duyurmuştur
Sermaye Değişimleri:
Yola 60 milyon TL sermaye ile çıkan THY A O sermayesini;
* 1967 yılında 90 ytl,
* 1968′de 200 ytl,
* 1972′de 400 ytl,
* 1975′te 1 milyar,
* 1980′de 3 milyar,
* 1982′de ise 20 milyar TL’ye yükseltmiştir
THY, 1984 yılında 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 60 milyar TL’ye sermaye ile Kamu İktisadi Teşebbüsü statüsüne geçti 1985 yılında A310 uçaklarının filoya katılması ile, ilk uluslararası uçuştan yaklaşık 40 yıl sonra Uzak Doğu ve Atlantik ötesi uçuşlar başladı 1990 yılında 700 milyar TL sermayeye ulaşan THY, Kamu Ortaklığı İdaresi’ne bağlandı Günümüzde T C Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na bağlı olan THY’nin sermaye yapısı, Mayıs 2006′da yapılan yeni bir halka arz ile yeniden değişmiş ve hisselerin %53,57′lik kısmı IMKB’de işlem görür hale gelmiştir Geri kalan %46,43′lük pay ise halen T C Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na aittir
THY’nin bakım ünitesi, 2006 yılında THY Teknik Anonim Şirketi adı altında ve %100 sermayesi THY A O ’ya ait olmak üzere ayrı bir yapıya kavuşmuştur
THY AO ile Teknik AŞ toplamda yaklaşık 12 000 kişilik bir işgücüne sahiptir
Ayrıca Antalya merkezli SunExpress havayolunda da Lufthansa ile %50-%50 ortaklığı vardır Ankara merkezli AnadoluJet havayolu markasının da sahibidir
24 04 2007 tarihinde yapılan Olağan Genel Kurul, THY tarihine bir ilk olarak geçmiştir Toplam şirket hisselerin %50′den fazlasının özel mülkiyette olduğu bir ortamda yapılan Genel Kurul sonucunda, Franklin Templeton Investments adlı yatırım fonu, THY Yönetim ve Denetim Kurulları’na ikişer adayını seçme imkânına sahip olmuştur
Havayolu İttifakları
THY ilk havayolu ittifakı tecrübesini, 1990′lı yılların ikinci yarısında yaşamıştır O yıllarda Swiss Air’in başını çekmekte olduğu Qualiflyer grubuna 31 Mart 1998 tarihinde üye olmuştur
Bu kapsamda, THY’nin 1989 yılından beri sürdürmekte olduğu ‘Sık Uçan Yolcu Programı’ (Frequent Flyer), Qualiflyer ile birleştirilmiştir
Ancak bu ittifak denemesi hedeflendiği gibi gitmemiş, THY 2000 yılında gruptan ayrılmıştır
Bu gelişmenin ardından, THY sık uçan yolcu programı yeniden yapılandırılmış ve yoluna ‘Miles&Miles’ adı altında devam etmiştir
THY’nin ikinci ittifak denemesi ise, ilkinden tam 10 yıl sonra gerçekleşmiş ve 1 Nisan 2008 tarihinde İstanbul’da imzalanan anlaşma ile şirket bu kez, Lufthansa’nın başını çektiği Star Alliance’a üye olmuştur
THY - Turkish Airlines - Global Gateway – Online Hizmetler
THY, yolcularına kolaylık sağlamak amacıyla web sitesinden değişik birçok online hizmet sunmaktadır
THY ANKARA
Tarife
Rezervasyon
Online Bilet
eBilet
Öde&Uç
Ödül Bilet
Check-in
Yer seçimi
Yemek seçimi
Biniş Kartı
Kalkış-Varış bilgisi
Filo
THY, Aralık 2008 itibarı ile 120 uçağa sahiptir Filonun ortalama yaşı, kargo uçakları hariç 6,5′tur Hindistan Jet Airways firmasından 3 adet Ağustos 2007 imalatı Boeing 777 kiralanmıştır Ocak 2009 tarihinden itibaren seferleri başlanması beklenmektedir
Kargo
Turkish Cargo: Uzakdoğu’dan Amerika’ya, Avrupa’dan Ortadoğu ve Afrika’ya uzanan, geniş uçuş ağı ve çağdaş teknoloji ile hizmet veren TURKISH CARGO, ISO 9001:2000 kalite belgesine sahiptir
Globalleşen dünyada yaygın kargo otomasyon sistemi sayesinde, gönderici, alıcı, acenteler ve hava yolları arasında mükemmel bir iletişim sağlamaktadır Yoğun rekabetin yaşandığı havacılık sektöründe, başarıyı, kaliteli hizmet sunumu ile yakalayacağının bilincinde olan TURKISH CARGO; müşteri taleplerini karşılayan, kaliteli, hızlı ve güvenli hava kargo taşıma hizmeti sunmayı misyon ve Uçuş yapılan tüm noktalarda hava kargo taşımacılığı konusunda ilk tercih edilen kuruluş olmayı vizyon edinmiştir

THY Teknik Bakım Merkezi
THY, Atatürk Havalimanı (IST)’de, bir teknik bakım merkezine sahiptir Türk Hava Yolları Bakım Merkezi (THY Teknik), THY’nin filosundaki uçakların, motor ve komponentlerin tüm bakım, onarım ve mühendislik desteğinden sorumludur
2006 yılında, %100′ü THY A O ’ya ait olmak THY Teknik A Ş adı altında ayrı bir tüzel kişilik olarak yeniden yapılandırılmıştır
Ayrıca HABOM adı altında Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı’nda yeni bir bakım merkezi daha kurulmakta olup, yakın gelecekte hizmete girmesi planlanmaktadır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|