|  02-04-2010 | #1 | 
	| 
Şengül Şirin  | 
				  Uçak Mürettebatı 
 
            Uçak  Mürettebatı
 
  
 Bir  yolcu uçağının mürettebat sayısı büyük ölçüde uçağın büyüklüğüne ve   çalıştığı hatta bağlıdır
  1970'lere kadar çoğu yolcu uçağında, kaptan  pilot,  yardımcı pilot, uçuş mühendisi ve aynı zamanda bir pilot da olan  seyir  görevlisinden oluşan dört kişilik bir uçuş ekibi bulunurdu  Günümüzde uçuş  mühendisi ve seyir görevlisinin işlerini  uçaktaki bilgisayarlar yaptığı için   modern uçaklarda pilot kabininde genellikle iki pilotun dışında bir  uçuş elemanı  bulunmaz  Çok kısa hatlarda uçan küçük uçaklarda yalnızca  bir pilot olabilir  
 Nasıl bir gemiye kaptan komuta ederse, bir yolcu uçağını da kaptan  pilot  yönetir
  Kalkış öncesinde kaptan pilot önce havalimanındaki  meteoroloji  merkezinden rüzgânn hızı ve yönü, bulutluluk gibi hava  durumu bilgilerini alır  ve buna göre uçuş planım kesinleştirir  Uçuş  planı, kalkış saati, uçuş  yüksekliği  ve hızı, tahmini vanş saati gibi bilgileri içerir  Kaptan pilot uçuş   planını imzalayarak bir örneğini havalimanı yetkililerine verir  Büyük uçaklarda kaptan pilot, uçuş güvertesi de denen pilot  kabinindeki iki  koltuktan soldakinde, yardımcı pilot da sağdakinde  oturur
  
 Her ikisinin de  önünde uçuş ve kumandaaygıtları vardır
  Böylece, iki pilot da uçağa kumanda edebilir  Kalkış  sırasında komutayı  kaptan pilot üstlenir; yardıma pilot, kaptan pilotun emirleri   doğrultusunda ona yardım eder  Normal uçuş yüksekliğine çıkıldıktan  sonra uçuşun  büyük bölümü, uçuş yüksekliğini ve doğrultusunu düzenleyen  otomatik pilotun  denetiminde sürer, ama iki pilottan biri gene de  yerinde oturarak uçuşun hava  trafiğini bozmamasını sağlar  Uçak ineceği  havalimanına yaklaşırken ve iniş için  alçalırken genellikle kaptan  pilot komutayı yeniden üstlenir  Günümüzde bütün  yolcu uçakları,  bilgisayarlardan yararlanarak kötü hava koşullarında bile  otomatik iniş  yapabilir  
 Uçağın hareketi rüzgârın hızı ve  doğrultu-suyla yakından ilişkilidir
  Baş taraftan alınan rüzgâr uçağın hızını  azaltırken, arkadan esen  rüzgâr hızı artırıcı rol oynar  Yandan gelen rüzgâr  uçağı yana doğru  iterek rotasının dışına sürüklemeye çalışır  Uçakta bulunan ve  çoğu  bilgisayarla denetlenen elektronik aygıtlar gerekli düzeltmeleri yaparak   uçağı bulunması gereken noktada tutar  Böylece pilotlar varış  noktasına ulaşmak  için yalnızca ara sıra düğmelere basarlar {bak  SEYİR)  
 "Kara kutu" diye bilinen uçuş  kayıt aygıtı uçuşla ilgili bütün  ayrıntıları (örneğin, göster-gelerdeki  değerleri, pilotun verdiği  komutları) ve hatta uçuş güvertesindeki konuşmaları  otomatik olarak  kaydeder
  Eğer uçakta bir aksaklık olur ve zorunlu iniş  yapılırsa ya da  uçak düşerse, uzmanların aksaklık ya da düşüş nedenlerini  bulmasında  bu kayıtların büyük yardımı olur  
 Bulutların çok üstünde ya da  okyanus üzerinde uçuyor olsa bile pilot  yerle sürekli bağlantı halindedir
  uçak  genellikle genişliği yaklaşık  15 km olan ve doğrultusu radyo  sinyalleriyle belirlenen bir hava  koridorunda uçarken, yer radyo istasyonları  ile piİot arasında sürekli  mesaj alışverişi olur  Uçağın bu koridoru izlemesini  ve varış noktasına  güvenli olarak ulaşmasını sağlamak mürettebatın görevidir  Radarlar,  bilgisayarlar ve öbür seyir aygıtlan özellikle kalkış ve iniş  sırasında  pilotlara yardımcı olur  Büyük yolcu uçaklarında uçuş  ekibi dışında ayrıca kabin görevlileri  vardır (bunlann sayısı bir Boeing 747'de  15'i bulur)
  Bunlar yemek  dağıtımıyla ve yolcuların rahatını sağlamakla  görevlidir   
			
			
			
			 
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
	|  |   |