12-01-2009
|
#3
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Süveyş Kanalı
Su Kanalları / Süveyş
Firavunlar Dönemi'ne uzanan çok eski bir hayali gerçeğe dönüştürdü Süveyş Kanalı  Akdeniz ile Kızıldeniz'i birbirine bağlamak üzere Nil Deltası'nın doğusunda bir kanal açma düşüncesi ilk kez M Ö 13 yüz-yılda ortaya atılmıştı Daha sonra Yunanlılar tarafından birçok kez, Araplar tarafından da bir kez kazılmaya başlandı kanal  Ancak bu çalışmalar hep yarım kaldı ve kazılan bölüm her defasında yüzüstü bırakıldı M S 8 yüzyıla gelindiğinde ise kanal bütünüyle kullanılamaz durumdaydı
Napoleon Bonaparte'ın 1798 seferinde iki denizi bir kanal açarak birleştirme düşüncesi, hayalin gerçeğe dönüşme sürecine atılan belki de en önemli adımdı Ancak mühendisler Akdeniz ile Kızıldeniz arasındaki dokuz metrelik su seviye farkının böyle bir kanalın yapımını olanaksız kılacağını ileri sürdüler 30 Kasım 1854 tarihinde ise Fransız mühendis Ferdinand De-lesseps Süveyş Kanalı'nı inşa etmek üzere Mısır Hükümeti'yle bir sözleşme imzaladı
Kanal 1859 yılında kazılmaya başlandı ve inşaat tam 10 yıl sürdü İnşaatta 2 4 milyon işçi çalıştı ve 125 000 işçi çeşitli nedenlerle yaşamını yitirdi
17 Kasım 1869 tarihinde resmi açılışı yapılan kanal 1888 yılında dünyanın bütün gemilerine açıldı Ancak 1948 ile 1975 yılları arasında İsrail gemilerinin geçişine izin verilmedi; 1967 yılındaki Arap-İsrail Savaşı'nın ardından ise 1975 yılına kadar, tam sekiz yıl boyunca bütün geçişlere kapalı tutuldu 1975 yılında kalıntı ve mayınlardan temizlenerek yeniden açılan kanal, 1980 yılına kadar süren bir çalışmayla genişletildi Yaklaşık 87 yıl boyunca uluslararası bir kimlik taşımış olan Süveyş Kanalı, 1956 yılı Temmuz ayında bütünüyle Mısır'ın yönetimine geçmişti
163 kilometre uzunluğundaki Süveyş Kanalı'nın genişliği minimum 60 metre  Manzala, Timsah ve Bitter olmak üzere üç göl üzerinden geçen kanalın büyük bir bölümünde geçiş tek şerit olarak yapılabiliyor Ancak kanal boyunca geçişi rahatlatan koylar bulunuyor Atlantik Okyanusu'nu Akdeniz'e, Hint Okyanusu'nu da Kızıldeniz'e bağlayan Süveyş Kanalı, Atlantik Okyanusu'ndan Hint Okyanusu'na ulaşmanın en kısa yolu 
Doğu ile Batı arasındaki mesafeyi önemli ölçüde kısaltan kanalın kullanılmaması durumunda izlenecek en kısa yol bile Port Said ile Köstence arasındaki mesafeyi %86, Rotterdam ile Tokyo arasındaki mesafeyi ise %23 oranında uzatacaktır
Açılışından bu yana 1 milyonu aşkın geminin ve 12 milyar tonu aşkın yükün geçiş yaptığı kanal bütün bu zaman boyunca 30 5 milyar Amerikan Doları gelir sağlamış durumda  Şu an 25 000 gemiyi aşan yıllık geçiş kapasitesiyle, toplam dünya ticaretinin %14'ü Süveyş Kanalı'ndan geçiyor Petrol ihracatında ise %26 gibi yüksek bir orana hizmet ediyor Yine Arap Yarımadası'ndaki limanlara ulaşan toplam yük ve kargonun %41'i buradan geçiyor
Mısır Hükümeti kanalın teknoloji ve kapasitesini, gelişen dünya ticaretine ve artan ulaşım gereksinimlerine paralel biçimde yükseltmeye büyük özen gösteriyor
Birleştirdiği denizler arasında önemli bir su seviyesi farkı olmadığından kanalda kilit sistemi bulunmuyor ve kanalın gerektiğinde genişletilmesi ya da derinleştirilmesinde herhangi bir teknik zorluk sözkonusu değil  Şu an süren çalışmalarla 2005 yılında 66 feet (20 06 metre), 2010 yılında ise 72 feet (21 88 metre) su çekme kapasitesine sahip gemilerin kanaldan geçebilmesi hedefleniyor Böylelikle, 360 000 tonluk kapasiteye sahip gemiler bile kanaldan geçebilecek
Bugün Mısır halkı Süveyş Kanalı'nı Piramitler ve Nil Nehri kadar benimsemiş ve ulusal bir sembole dönüştürmüş durumda  Firavunların hayalini gerçek kılan kanal, Mısır için, şimdi en az onların hazinelerine eşdeğer bir gelir kaynağı  Bunun ötesinde, dünya ticaretine yaptığı büyük katkı ile tüm ülkelerin paylaştığı ortak bir hazine 
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|