Konu
:
Kürtlerde Din
Yalnız Mesajı Göster
Kürtlerde Din
05-22-2009
#
1
yesimciwciw
Kürtlerde Din
Kürtlerde Din
Büyük Camii
Erbil
Kürdistan Bölgesel Yönetimi
Irak
2007
Sincar Dağında Yezidîler
Irak-Suriye sınırı
1920'ler
Kürtler
dini bakımdan heterojen bir halk olup aralarında birçok farklı dine mensup gruplar vardır
Bununla birlikte Kürt kültüründeki baskın dinî yönelim Sünnî İslamdır; nitekim bugün Kürtlerin çoğunluğu Sünni Müslümanlardır
Özellikle
Türkiye ve İran sınırları içinde yaşayan Kürtler'in çoğunluğu Sünni mezhebine bağlı (Şafii ağırlıklı) olup bir kısmı ise Alevidir
Ayrıca Şii
Ehl-i Hak
Yezidi ve Yahudi Kürtleri de mevcuttur
Büyük sayılarda Zerdüşt veya Hristiyan Kürt gruplarına rastlanmaz; bununla birlikte Zerdüştlükten
Manihaizme veya Hristiyanlığa kadar birçok farklı dinî akım Kürt topluluklarının dinî anlayışını etkilemiştir ve çağdaş Kürtlerin dinî inanışlarında ve ibadetlerinde bu farklı dinlerin çeşitli imgelerine rastlamak mümkündür
İlk Kürtlerin dinî inançları üzerinde çok fazla bilgi bulunmamakta; diğer İranî halklarla birlikte
Hint-Aryan antik inançlarına inandığı düşünülmektedir
Bu ilk inancın belirgin bir elemanı da kozmogonisi
yani evrenin yaratılışına ilişkin anlayış
inanç ve anlatısıdır
Bu kozmogoniye göre
tanrı evreni embriyonik bir formda yaratmıştır
Embriyonik haldeki evreni doğuran ise ateş tanrısı Mithra (Hint kültüründe
Mitra
)dır ve bunu gerçekleştirmek için bir boğayı kurban etmiştir
Daha sonraları İranî inanç sistemlerinin evrilmesiyle
Zerdüştlük Kürtlerin dinî inancını çok etkilemiştir; öyle ki bugünkü çoğu Kürt dinî akımlarında
örneğin Ehl-i Hakk ve Yezidilikte
Zerdüştlükteki çeşitli öğelere
liturjik (ibadetsel
ritüelle ilişkili) elemanlara rastlanmaktadır
Dinî anlayışın yazılı değil de sözlü bir kültüre dayanıyor olması ve çeşitli diğer etkenler sebebiyle bugün genel kanı Kürtlerin dinî anlayışının oldukça senkretik olduğuna yöneliktir; bu sebeple bilim adamları Zerdüştlüğün ilk Kürtlerin o dönemdeki inançlarına karışarak
Batı İranlılar arasında türeyen Zurvanizmin
dört
rakamı Ehl-i Hakk ve Yezidilikte de benzeri bir şekilde ele alınır
Erken dönemde Kürtleri özellikle etkilemiş bir başka din de Museviliktir
Yahudi Kürtlerin anlatılarında
İsrail ve Juda'nın Asurlu krallarının döneminde Yahudilerin Filistin'den sürgün edildiği geçer
Bu dönem yaklaşık olarak MÖ 8
yüzyıla denk gelmektedir ki bilim adamları da genellikle bu tarihi onaylamaktadırlar
Nitekim Kürdistan'da yüzyıllarca Yahudi toplulukları yaşamış
büyük sayılarda Kürt Yahudi toplulukları bulunmuştur
Bununla birlikte
İsrail devleti kurulduktan sonra Kürt Yahudilerin çoğu bu yeni devlete göç etmişlerdir
İslamın Kürtlerin bulunduğu coğrafyayı fethetmesiyle birlikte Kürt topluluklar arasında İslam yayılmaya başlamıştır
Bununla birlikte
bu yayılmanın ne şekilde ne ölçüde olduğu yönünde bilgi kısıtlıdır
Çeşitli Kürt topluluklarına İslamın yayılmasının senkretik bir şekilde gerçekleştiği düşünülmüştür; Kürtlerin antik inançlarını hemen terk etmedikleri açıktır ki
örneğin
çeşitli kaynaklarda İslamın yayılışından yüzyıllar sonra
13
yüzyılda dahi antik İranî dinleri devam ettiren Kürt kabilelerinin olduğundan bahsedilmektedir
Müslüman Kürtlerin çoğunluğu Sünnidirler ve amelde Şafiidirler
Özellikle amelî mezhepleri olan Şafiilik zaman içerisinde Sünni Kürt kimliği açısından önemli bir yer edinmiştir; sonradan bölgede oluşan Osmanlı Devleti'nin Hanefi mezhebini benimsemesiyle Hanefilik bölgede yayılmış özellikle Kürt olmayan Sünni Müslümanların çoğunluğu Hanefi olmuşlardır
Ayrıca Müslüman Kürtlerde tasavvuf oldukça yaygındır ve sufi kültürü ve inançları Kürtlerin dinî anlayışlarını büyük ölçüde etkilemiştir
Bugün Kürtler arasındaki en yaygın tarikatlar Kadirilik ve
Nakşibendilik
tir
Her ne kadar birçok tarikat Kürtler arasında ve Kürtlerin yoğunlukta yaşadığı Kürdistan bölgesinde aktif olmuşlarsa da
bugün özellikle bu iki tarikat öne çıkmakta
bu iki tarikat arasında da en yaygın ve güçlü olanı Nakşibendilik olmaktadır
Kadiriliğin Kürtlerin yaşadığı topraklara oldukça eski bir zamanda
Nakşibendilikten önce
geldiği ve uzun bir süre çok güçlü kaldığı bilinmektedir
Kadiri Kürtler çileciliğe çok büyük bir önem verdikleri gibi
bu Kadiri kolu özellikle de genelin dışına çıkan ateşte yürüme
cam yeme gibi çile eylemleriyle dikkat çekmiştir
Gerek Kadirilik olsun gerekse Nakşibendilik
bölgedeki diğer dinî akımlarla
örneğin ve özellikle Ehl-i Hakk ve Yezidilikle etkileşime girmiştir
Nitekim Ehl-i Hakk da Yezidilik de sıkı tasavvufî köklere sahiptirler; örneğin Yezidiliğin kökeni bir sufi şeyhi olan Adi bin Misafir'e dayanır
Tasavvufun Kürt toplumundaki en önemli özelliklerinden birisi de birçok önemli Kürt Sufinin aynı zamanda önemli siyasî liderler olması
ve sufi liderler ile tasavvufun bazı siyasî düşünce ve akımlarda büyük rol oynamasıdır
Her ne kadar çoğunluğu Sünni de olsa Müslüman Kürtlerin içinde Şiiler de mevcuttur
Başta İran olmak üzere
Irak sınırı
Kerkük ve Erbil bölgelerinde İsnaaşeriyye kolundan Şii Kürt gruplar mevcuttur ki İsnaaşeriyye 16
yüzyıldan itibaren İran'daki resmî dinî yönelimdir
Birçok bilim adamına göre Şii Kürtler dahilinde ele alınabilecek diğer iki grup da Türkiye'deki Kürt Aleviler ve Ehl-i Hak grubudur; bununla birlikte bu dinî yönelimlerin ayrı bir din mi teşkil ettiği
İslam içinde birer Şii kolu olarak ele alınıp alınamayacağı tartışmalıdır
Bu topluluklarda temel çeşitli Şii unsurlar bulunmakla birlikte
İslam-öncesi inançlardan da çeşitli imge ve öğeler bulunmaktadır
bu halklarla yanyana yaşayan ilk Kürtlerin de bu inanç sistemlerine yöneldiği düşünülmektedir
Özellikle senktretik bir şekilde Kürt kültürüne girdiğini düşünmektedir
Bunun tek taraflıdan ziyade çift taraflı bir etkileşim oluşturduğu düşünülmektedir; Zerdüşlüğün Batı İranî dinî akımlardan etkilenmiş olduğu bilinmektedir
Klasik Zerdüştlükten farklı olarak de Kürt inancında çeşitli etkileri olmuş olabilir; örneğin bu dinde çok önemli ve temel bir anlam ve değere sahip olan antik
__________________
yesimciwciw
Kullanıcının Profilini Göster
yesimciwciw tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul