03-15-2013
|
#2
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Cedidcilik, Cedidcilik Hareketi
19 yüzyılın ortalarına değin Tatar kültürünün etkisinde kalan Kazaklar,Kazan Türklerinden de etkilenerek eğitim ve kültürde yenileşme içine girdiler Yenileşmenin öncülerinden olan Çokan,Velihanov (1835-65),Tatarlaşmaya ve İslamlaşmaya karşı çıktı İlk Kazak ders kitabının yazarı eğitimci İbrahim Altınsarı (1841-89),Kazak folkloru konusundaki araştırmalarıyla yenileşme düşüncesinin gelişmesine katkıda bulundu Abay Kunanbay ise (1845-1904) eğitimin Kazak dilinde yapılmasını savundu 19 yüzyılın ikinci yarısında Rusların egemenliğine giren Kırgızların 1905'e değin kendi edebiyatları ve eğitim kurumları gelişmemişti Din adamları ve zenginler Tatar ve Özbek medreselerinde öğrenim görüyorlardı Türkistan'da ise Cedidciliğin ilk savunucusu Ahmed Daniş'ti (1827-1904) Hareketin gelişmesinde Tercüman'ın ve Kazan ile Azerbeycan'da Cedidciliği savunan benzeri yayınların etkisi oldu Türkistan'daki ilk usul-i cedid okulu 1900'de Buhara'da açıldı Bunu 1901'de Taşkent'te ve 1903'te Semerkant'ta açılan okullar izledi
20 yüzyılın başlarında artık bütün Rusya usul-i kadimciler (eski usulcüler) olarak adlandırılan ve mollalar ile işanlardan oluşan tutucu bir kesim tarafından engellenmeye başlamıştı Tutucular Rusya Türklerinin birliğini yalnızca İslamda görüyor ve Cedidciliği dine aykırı buluyorlardı Yenileşmenin halkın Rusyalaşmasına yol açacağını ileri sürerek okullarda fen derslerinin okutulmasına karşı çıktılar ve zaman zaman işi cedidcileri çarlık yönetimine ihbar etmeye kadar vardılar Cedidciler hükümetten de destek görmedikleri için yeni usul-i cedid okullarının açılmasında parasal zorluklarla karşılaştılar önceden açılan okullarsa Rus hükümetince sık sık kapatılıyordu Buna karşın Cedidcilik,medreseleri de etkileyebilecek kadar gelişme gösterdi
Cedidciler,1905 Devrimini desteklediler ve devrimden sonra kurulan Duma'ya (parlamento) temsilci göndermeyi başardılar 1905 Devrimini izleyen yıllarda gericiliğe karşı mücadele ettiler ve sol siyasal hareketler içinde yer almaya başladılar Böylece,cedidciler ile tutucular arasındaki görüş farklılıkları büyük bir mücadeleye dönüştü Örneğin,Buhara'da Lakay aşireti reisi İbrahim bey yakaladığı cedidcilerin kulaklarını kesmekle övünüyordu Tutucular cedidcileri dinsizlikle ve sosyalist olmakla suçladılar 1912'de çok sayıda cedidci öğretmen tututlandı ve Rus hükümeti usul-i cedid okullarını "devrim ocakları " olarak görmeye başladı Ama cedidciler daha da güçlenerek siyasal örgütler kurdular Düşüncelerini yaymak için de Urta Aziya'nın Umgüzarlığı ,Terakki ,Yurt gibi yeni dergi ve gazeteler çıkardılar Öte yandan Rusya Türkleri arasında Türkçülük,İSlamcılık gibi akımlar gelişmeye başladı Cedidciler arasında bu akımları temsil eden Yusuf Akçura,Cedidcilik hareketi içinde yer almış ünlü Türkçü düşünürlerdendi Jön Türklerden etkilenerek oluşturulan Genç Buharalılar ,Genç Tatarlar,Genç Sartlar gibi siyasal hareketlere de katılan cedidciler,1917 Devrimine doğru milliyetçilikten Bolşevikliğe kadar uzanan geniş bir yelpaze oluşturuyorlardı
Cedidcilerin bir bölümü 1917 Devrimi'nde Bolşevikleri desteklediler ve devrimden sonra Bolşevik yönetimin organları içinde yer aldılar Ama devrimi izleyen yıllarda cedidci sosyalistler de Rusya Türkleri sorununa temelde ulusal haklar açısından yaklaştıkları için,parti ve yönetim kademelerinden uzaklaştırıldılar 1924'te Türk Sovyet cumhuriyetlerinin kurulmasından sonra cedidcilerin etkinlikleri de son buldu
Kaynak;AnaBritannica cilt 7 sayfa 355 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|