11-29-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İndycar - İndy 2010
Indycar - INDY 2010
2009 yılının Champcar ve Indycar arasındaki birleşmenin ikinci yılı olması açısından birşeylerin daha iyiye gitmesini bekliyorduk
Ancak global mali kriz sebebiyle serinin gözbebeği olan Belle Isle ve Surfers Paradise gibi pistlerin takvimin dışında kalması,Rahal Lettermann gibi köklü takımların da yarışacak sponsor temin edememeleri sebebiyle katılımın 26'dan 20 civarına düştüğü,her şeyin rölantiye alındığı durgun bir yıl izledik,en azından organizasyon anlamında
Öncelikle 2010 takviminden başlamak gerekirse açıklanan 17 yarışlık takvimde 8 oval,4 yol pisti,4 cadde pisti ve 1’de havaalanı pisti var Böylece Richmond ve Milwaukee Mile'ın takvimden çıkmasıyla oval pistlerin takvimdeki ağırlığı %50'nin altına indi Yeni pistlerden Barber Park oldukça eski bir pist olmasına rağmen geçtiğimiz yıllarda çok başarılı bir şekilde yenilendi ve doğrusu kaçırılmaması gereken leziz bir pist olduğunu düşünüyorum Bu pistte zaten AMA Superbike yarışları yapılmakta
Diğer yeni pist Sao Paolo ise takvime katılmasındaki aksaklıklar çok geç giderilebilen bir pist ve şu an nasıl olacağı hususunda kimsenin çok fikri yok,ancak 100 bin civarında seyirci beklendiğini belirtmek gerek Ayrıca promotörler Sao Paolo’ya katılacak her takımın masraflarının karşılanacağını artı olarak her bir takım için 100 000 doları geçen ödemeler yapılacağını belirtiyorlar,yani yarışın arkası oldukça sağlam diyebiliriz Ayrıca bu CART’ın neredeyse 10 sene önceki varlığından beri serinin Brezilya’daki ilk yarışı olacak
Geçtiğimiz yıllara göre en önemli değişiklik tabii ki Champcar/Indycar ayrılığı sebebiyle adeta nefret abidesi haline gelmiş Tony George'un IndyCar yönetiminden ayrılması ve kendi takımı olan Vision Racing'i de kapatması oldu Tony George'un yerini ise son 15 senedir PBR(profesyonel boğa binicileri) başkanlığını yürüten Randy Barnard aldı PBR bu onbeş yıl içinde çok fazla mesafe kat eden bir organizasyon ve Barnard her ne kadar yarış dünyasının içinden gelmese de IndyCar’ın en büyük eksikliği olan tanıtım ve organizasyon anlamında seriye büyük katkıları olması beklenen,sevilen bir isim
Geçtiğimiz yıl egzos sesi(!) ve aerodinami açısından bazı yenilikler yapılan Dallara şasileri aralıksız sekizinci sezonlarına giriyorlar ve hala maliyetleri yüksek 2003 sezonunda kullanılmaya başlanan bu şasiler,ilk zamandan beri üzerinde çalışan Penske ve Andretti Racing gibi takımlara kıyasla,yeni kurulacak takımlar için pek de kullanıcı dostu sayılmazlar Uzun yıllardır bu araçlarla yarışan köklü takımlar şasilerin optimizasyonunda artık neredeyse mükemmele ulaştıklarından yeni bir takımın bu düzeye gelebilmesi çok zaman alıyor ve bu yüzden de Penske/Ganassi/Andretti dominasyonu –özellikle de oval pistlerde- nadiren kırılabiliyor Ayrıca bu şasilerin farklı konfigürasyonlara göre(speedway,superspeedway,cadde,yol pisti) çok fazla sayıda parçasının değişmesi gerektiğinden maliyetleri en son kullanılan Champcar şasisi olan,özlemle andığımız Panoz DP01’in neredeyse iki katı

2011 sonuna kadar kullanılacak olan emektar Dallara şasileri
2012 için maliyetleri neredeyse %50 düşürecek yeni şasiler için Dallara,Lola,Swift ve Panoz'un teklifleri muhteşem gözüküyor ve biraz 2012 sonrası için öngörülen konseptin üstünde durmak gerek Seri yönetiminin 2012 yılında kullanmaya başlanacak araçlar için talepleri şu şekilde;
-Yarış kalitesini daha da arttırabilmek için arka kısımda mümkün olduğunca az kirli hava üretimi
-Özellikle oval pistlerde tekerlek tekerleğe temasın yol açtığı tehlikeler üzerine çözümler,ki görebildiğimiz kadarıyla bunun için hem Dallara hem de Swift çok hoş bir konsept geliştirmişler
-Daha az ağırlık ve bunu sağlarken aynı düzeyde downforce’un korunması,daha az maliyet (%45-50 öngörülüyor işletme gideri bakımından)
-Sponsorlar için daha çok boş alan,daha temiz ve akıcı bir görünüm
-Şasiler kesinlikle Amerika’da üretilmeli,eğer mümkünse Indiana’da
-Üzerinde yol araçlarına da fayda sağlayabilecek çözümlerin geliştirilebileceği,%100 bio-ethanol ile çalışan ve geri dönüşümlü,çevreye saygılı ‘yeşil’ şasiler
-Aynı yıl kullanılmaya başlanacak 1 5 ya da 2 0 litrelik Turbo motorlara uygun,Ground Effect ilkelerine göre düzenlenmiş bir aerodinamik yapı

Swift’in 2012 çözümü Oval pistler ve cadde için tek konfigürasyon ve tekerlerk tekerleğe temasın tehlikelerinden korunmak için yaratıcı bir öneri
Serinin geçtiğimiz yıllardaki yönetim,vizyon ve imaj sıkıntısının Tony George’un ayrılmasıyla çözüldüğünü(George ayrıca geçtiğimiz günlerde Indianapolis pisti yönetiminden de ayrıldı),ayrıca ana sponsor olarak IZOD ile 6 senelik bir sözleşme yapıldığını düşünürsek,serinin tırmanışa geçmesi için çok uygun bir yıl 2010
Yine de daha sonraları bu bedel amorti edilecek olmasına rağmen 2012’nin seri için çok kritik bir yıl olduğunu belirtmek gerek Ne kadar maliyetleri azaltmak amaçlı olursa olsun yeni şasiler ilk alındıklarında her zaman maliyet oluşturuyor ve bunun Panoz şasilerine geçerken Champcar’ın sonunun gelmesine yol açtığını da geçtiğimiz yıllarda gördük
NASCAR’ın artık yakalanabilmesi kısa vadede zor gözükse de,Indycar’ın doğru yolda olduğunu söylemek gerek En azından Formula1’e kalitesi yüksek ve saygı duyulan bir alternatif haline gelebilecekleri ve seneler sonra ilk defa önlerini görebilecekleri kanaatindeyim
2010 INDYCAR SERIES TAKVİMİ
14 Mart - Sao Paolo (cadde)
28 Mart - St Petersburg (cadde)
11 Nisan - Barber Park
18 Nisan - Long Beach (cadde)
1 Mayıs - Kansas (oval)
30 Mayıs - Indianapolis 500 (oval)
5 Haziran - Texas (oval)
20 Haziran - Iowa (oval)
4 Temmuz - Watkins Glen
18 Temmuz - Toronto (cadde)
25 Temmuz - Edmonton (havaalanı)
8 Ağustos - Mid Ohio
22 Ağustos - Sears Point
28 Ağustos - Chicagoland (oval)
4 Eylül - Kentucky (oval)
18 Eylül - Motegi (oval)
2 Ekim - Homestead (oval)
Yazan : Kürşat ZAMAN
|
|
|