Prof. Dr. Sinsi
|
Peygamber Efendimizden (S.A.V) Ummetine Tavsiyeler...
Sukur ve Sabir
"Kim nimete kavusunca sukreder, dert ve acilarla karsilasinca sabreder, haksizlik yapinca af diler, haksizliga ugradiginda da affederse  iste onlar guvende ve dogru yolda olan kimselerdir "
(Taberani)
Nimete sukur, acilara sabir, hatalarindan ozur dileme ve karsilastigi haksizliklari affetme buyuk bir erdemdir 
" HAYAT BIR UYKUDUR, ÖLUNCE UYANIR INSAN; SEN ERKEN DAVRAN ÖLMEDEN ÖNCE UYAN  "
BÜTÜN KAPILARIN ANAHTARINI KENDİNDE BULUNDURAN RABBİM  HAKKIMDA EN HAYIRLI KAPIYI AÇ  
----------------
Dogruluk
"Tehlikeli oldugunu bile gorseniz, gercegi aramaktan, dogruya ulasmaktan geri durmayin
Zira kurtulus, sadece ve sadece dogruluktadir "
"Insanlarin en hayirlisi, omru uzun, ameli de guzel olan kimsedir "
(Tirmizi - 2330)
Insanlarin hayirli olup olmamalarini belirleyen sey, amelleridir Guzel ve salih ameller isleyen; ibadetleri, hayir ve iyilikleri cok olan kimseler insanlarin en hayirlisi sayilmaya layiktirlar
Amelleri guzel olan kimsenin omrunun uzun olmasi da ikinci bir guzellik ve hayirlilik sebebidir
Omrun uzun, amellerin de guzel olmasi, gercekten insan icin buyuk bir bahtiyarlik vesilesidir
Uzun omur tek basina bir dua ve istek konusu olmamali, beraberinde guzel ameller, guzel davranislar, o uzun omru susleyip guzellestirmelidir
Keske deme 
"Basina bir is geldiginde: 'Sayet soyle yapsaydim, soyle olurdu' deme
Fakat 'Bu Allah´in takdiridir ki, oyle olmasini diledi ve oyle yapti' de Cunku keskeler, seytanin vesvese ve kandirmalarina yol acar "
(Muslim - 2664)
Bir is olup bittikten sonra, ardindan keske soyle yapsaydim, boyle yapmasaydim diye ah vah etmenin hicbir yarari yoktur Olan is, Allah´in diledigi sekilde olmus bitmistir Allah´in takdir ettigi bir seyi kulun degistirmeye gucu yetmez
Bu sebeple keske sozunden Allah hoslanmaz Bu soz, seytanin vesveselerine yol acar, kader inancina zittir
----------------
Uc sey kabre gelir, ama 
"Uc sey, olen kisinin ardindan gider: Ailesi, mali ve ameli  
Ailesi ve mali olu kabre konduktan sonra geri doner Ameli ise, olen kisiyle birlikte kalir "
(Buhari - 6514; Muslim - 2960)
Olen kisinin dunyadan her seyle ilgisi kesilir Ancak su uc sey bundan istisnadir :
Ailesiyle ilgisi, kabre konulup topraga gomulunceye kadar devam eder Sonra aile fertleri onu orda birakip mezarliktan geri donerler
Mali ile ilgisi de, kefenlenip kabre konmasiyla biter Geride biraktiklari, mirascilarina intikal eder
Olunun ameliyle yani yaptiklari ile ilgisi ise kabre konmakla sona ermez Iyi veya kotu ameller kulun yaninda kalmaya, ona mukafat veya ceza kazandirmaya devam eder
----------------
Yeniden dirilirken 

"Her kul, olmus oldugu hal uzere diriltilecektir "
(Muslim/Cennet 83)
Dunya hayati bir imtihan meydanidir Kulun iyi veya kotu nasil bir hayat yasayacaginin, denenme yeridir
Insan icin onemli olan, bu imtihan suresini tamamlayip bu dunyadan ayrilirken iman ve guzel amel sahibi olarak ahirete gocmek, hayat imtihanini yuzunun akiyla verip kazananlardan olmaktir
Hadisin ifadesine gore, kul son nefesini nasil bir inanc ve duygu icinde verirse, ahirette o hal icinde diriltilecektir Bu durumda kulun ahiretteki durumunu belirleyici faktor bu dunyadaki yasayisi ve son nefesindeki inanci olmaktadir
Allah su uc kimseye kiyamet gununde rahmet ederek bakmaz
"Allah su uc kimseye, kiyamet gununde rahmet ederek bakmaz Onlari kusur ve gunahlarindan (bagislayarak) temize cikarmaz Ayrica onlar icin cok uzucu bir azap da vardir:
- Elbisesini (kibirle) yerlere kadar saliverene,
- Yaptigi iyilikleri insanlarin basina kakana,
- Yalan yemin ederek sattigi esyasina surum saglamaya calisana  "
(Muslim, Ebu Davud, Nesai, Ibn-i Mace)
----------------
Dua ederken 
Sizden biriniz:
- Allahim, dilersen beni affeyle, dilersen bana aci, demesin
Allah´tan istegini kesin dille yapsin Cunku Allah´i zorlayan hicbir kuvvet yoktur "
(Buhari, Muslim)
Insanin dua yaparken tereddutlu ve istemekte cekingen olmasinin bir tek sebebi vardir : Yaptigi gunahin cok buyuk olduguna inanmasi ve Allah´in onu bagislayacagina umidinin tam olmamasi 
Halbuki isledigi gunah ne kadar buyuk olursa olsun, Allah´in af ve bagislamasini asip tasamaz Allah´in rahmet ve affi daha coktur, daha buyuktur, daha genistir
Allah´in rahmetinden umit kesmenin ise, hicbir hakli nedeni yoktur Allah´i affetmemeye zorlayacak hicbir guc ve kuvvet yoktur Insan yeter ki samimi tovbe etsin, gunahtan kesin kararla vazgecsin
Allah´a inanan bir kisi, Rabbinden hicbir zaman umitsiz olmaz; sadece kendini affa layik hale getirmeye calisir
|