11-04-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kuyumculuk Terimleri Sözlüğü T
Kuyumculuk Terimleri Sözlüğü T
TAÇ:Gaziantep yöresinde tepeliklere verilen ad
TAGGA:Kadın fesinin üs kısmına konulan yuvarlak madeni para
TAKI:İnsanların ayak bileği, bel, burun, boyun, kulak, parmak vb vücudun birçok yerine çıplak yada giyerek üzerine taktıkları değerli maden ve taşlardan yapılmış süs eşyaları
TALAŞ:Ağacın testere ile kesilmesi sırasında ağaçtan dökülen kırpıntılar Gümüşçülükte talaş ciladan, zaç yağından, yaldızdan ve temizlemeden sonra madenin lekesiz olarak kurutulması için kullanılır
TAMİR:Zaman içinde sanat eserleri çeşitli yollarla ezilir, kırılır, dökülür Hasara uğramış eserleri aslı bozulmadan, genel çizgileri korunarak eski durumuna getirme işlemi
TARZ:Üslup, tavır
TAKOZ:Hasır örgüsü yada Trabzon işi denilen örgüden yapma bilezik, kemer gibi takıların tesfiyelenmesinde, yassılaştırılmasında kullanılan tahta parçası
TAŞ:Kimyalı ve fizikli durumu değişiklikler gösteren, rengin içindeki madenler, tuz ve oksitlerden alan sert ve katı madde
TAŞ EVİ:Mıhlama tekniğinde değerli taşların yerleştirildiği yada oturtulduğu, çevresi çerçevelenmiş ve tırnakları aracılığıyla taşı koruyan yuva
TAŞLI KÜPE:Üzerinde değerli taş bulunan küpe
TELFIRÇA:Tel fırça maden üzerindeki yakılmış zifti temizlemede, gümüşü yaldız yapımında, temizlik işlerinde ve daha bir çok yerde ara aleti olarak kullanılır
TELKARİ:Tel ile yapılan sanatların birinin adıdır Birinin adıdır diyoruz, çünkü çeşitli kaynaklar tel ile yapılan bütün sanatlara telkari denmiştir Bu yanlıştır Tel ile yapılmış olmasına rağmen kimi sanatlar hasır örgü yada tel çakma olarak adlandırılırlar Haddeden çekilen ince teller ki bunlar da yine aynı iş yerinde aynı ustalar tarafından hazırlanırdı: Örnek olarak bir tepsiyi ele alalım Sanatkar önce bir kağıt üzerine tasarladığı biçimi çizer, çizmeye gerek görmeyen ustalar ise daha önce ona benzer yüzlerce iş yaptıklarından yaptığı işler ve yapacağı iş kafasında biçimlendiği için doğrudan doğruya uygulamaya geçer Önce genel iskeleti hazırlar hazırladığı bu iskelete toz kaynak ile kaynak yapar Telkaride kaynak çok beceri isteyen bir iştir Kaynak üfleme borusu ile az ateş verilerek yapılır, ateş çok verilirse işin kendisi de erir İskeleti ile ana çizgileri hazırlanan işte sıra boşluk doldurmalarına gelmiştir Bu boşluk doldurmaları çeşitli süslemelerin bir uyum içinde yan yana gelmesi ile sağlanırlar Bu süslemeler Mardin yöresinde vav kâkedudey gibi adlarla adlandırılırlar Boşluklara bir çift ile konulan, biçimlendirilmiş biçimler, yine toz kaynağı ile birbirine kaynatılır ve eser tamamlanır
TEKNE:Zaç yağının içinde bulunduğu ağartma kabı Bu kabı gümüş ateşle kor durumuna getirdikten sonra atılır ve ağarıncaya değin bekletirler
TENZİL:Ağaç zemin üzerinde oyuklar ve kanallar açarak bu boşluklara gümüşler yerleştirilerek işlenen bir süsleme tekniği
TENEKAR:Gümüş kaynağında kullanılan, sürüldüğü yerde gümüşün yürümesini sağlayan toz yada sulandırılmış oraks
TEPE:Hasır örgüsünde zigzag biçimleri verilmiş tellerin yüksek kısmı
TEPELİK:Kadın fesleri üzerine dikilen, Çoğunlukla gümüşten yapılma süs eşyası
TERBİYE KAPISI:Eskiden mühürcüler yada hakkaklar çarşısında çıkarılan çırakların kalfa oluncaya değin dükkana girip çıktıkları küçük arka kapı
TESFİYE:gümüş eserin üzerinde her türlü teknik çalışma bittikten sonra düzeltilmesi Çeşitli eğelerle tesfiyeleme ile her türlü çapak, derin çizgi ve istenmeyen çıkıntılar, ince dişli su zımparası ile temizlenirler
TEZGAH:Her meslek erbabının işinin üzerinde çalıştığı işinin özelliğine göre değişik malzemeden yapılmış, değişik ölçü ve biçimlerde çalışma tezgahı
TIRNAK:Mıhlamacılıkta aş evine yuva yapılan taşın düşmemesi için taşın güzelliğinide bozmamak için, gölgelememek kaydıyla taş üzerine yatırılan üçgen, dışbükey yarım daire gibi biçimlerle yapılmış taş koruyucular
TIRTIL:Telkari tekniğinde bir süsleme
TİRŞE:Eskiden yaprak altını ve gümüş dövücülerinin, madeni arasına koyup dövdükleri deri Yaprak dövücüleri çekiç darbelerini doğrudan doğruya madene değil deriye vururlardı Madene çekiç vurulduğu taktirde darbenin ağır geldiği yer hemen kesilir Tirşe ile dövülen madenin kalınlığı mikronla ölçülür Elde edilen madenin levha saç kılından ince olurdu Bu altın ve gümüş yaprakları hattatlar, tezhipçiler, mermerciler ve mobilyacılar kullanırlardı
TOMBAK:Civalı altın kaplama Kimilerince tombak bir tunç karışımının adı Kimilerine göre yalnız bakır üzerine civalı altın kaplamaya tombak denildiği gibi, Avrupalılarca da tombak, bakır üzerine altın olmayan, altın görünüşünde bir kaplama çeşidinin adıdır
TOPUZ:Dövücülükte çukurlamada kullanılan şimşir ağacında yapılmış çekiç Topuz dokusu sert, gözenekleri sıkı ağaçtan olmalıdır
TUĞRA:Osmanlı padişahlarının nişan ve alametleridir
TÜRKKARİ:Türk sanatı ve tarzı hakkında kullanılan bir değimdir
TÜRK YOLU:Rumi, hatayi ve hendesi biçimlerden yapılan karmaşık istifler Türkler e özgü olan bu yol zamanla birçok İslam ülkesinde, özellikle Arap aleminde benimsendi ve uygulandı
|
|
|