Yalnız Mesajı Göster

Rabıta Nedir

Eski 10-28-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Rabıta Nedir



Rabıta Nedir

Rabita sözlük anlaminda bag,yada baglanti gibi anlamlara gelmekle birlikteTasavvufta iki rabita vardirÖlümü rabita yani ölümü tefekkür ve mürsidi rabita yani mürsidi tefekkür

Bir kisim alimin karsi oldugu rabita ikincisi yani mürsidi rabitadir

Bu alimler Rabitanin bidat yada sirk oldugunu söylerlerHalbuki insanin sevdigini yada anne ve babasini hayal etmesi sirk olurmu?

Halbuki bir fiilin bidat olmasi icin Rasulullah sav Efendimizin emir,tavsiye ve yasantisinda olmamasi gerek

Insanlarin zanneddigi gibi Rabita ne sirk nede bidattirAksine ibadettir

Rasulullah sav Efendimiz bizzat tavsiye etmistir rabitayi

Sahih senedle bir hadisi serifte

22/219- Kâtib Hanzale (Radiyaliahü anh):

Rasûlullah (Salhlhhu aleyhi ve seitem) ile beraberdik ve bize cenneti, cehennemi öyle anlatti ki sanki onlari gözlerimizle gördük Sonra ayrildim ve ailemin yanma geldim, onlarla beraber güldüm, eglendim Ancak bir an Rasûlullah'in anlattiklarim hatirlayinca hemen disari çiktim ve yolda Hz Ebû Bekir (Radiyaliahü anh) ile karsilastim Ona :

'Hanzale münafik oldu' deyince bana:

'Bu ne demek ?'dedi

'Rasûlullah ile beraberdik ve bize cenneti, cehennemi öyle anlatti ki sanki onlari gözlerimizle gördük Sonra ayrildim ve ailemin yanina geldim, onlarla beraber güldüm, eglendim, (sanki her seyi unuttum)'

'Biz de böyle yapiyoruz'

Ben ondan ayrildim ve Peygamberin yanina geldim, olanlari anlattim Bana dedi ki:

"Eger evinizde de benim huzurumda oldugunuz gibi (husu) hâliniz devam etse, yataklarinizda ve yollarda bile melekler (size görünür, onlarla) müsâfaha ederdiniz, (ve bir rivayette; kanatlariyla sizi gölgelendirirdi) Fakat Ey Hanzale, (insanin hâli) bazen öyle, bazen böyle (olur) " (1)

benzer hadis baska bir hadis senedle baska raviler araciligiylada zikredilmistir

Yine baska sahih bir hadiste

23/220- Enes b Mâlik'ten (Radiyaliahüanh):

Hz Peygamberin (SaiMiahüaleyhi ve sellem) ashabi ona dedi ki:

'Biz senin yanindayken ve konustugunda kalplerimiz yumusamaktadir Yanindan ayrilinca eslerimiz ve çocuklarimizla eglenceye daliyoruz, sunlari ve sunlari yapiyoruz'

Peygamberimiz söyle buyurdu:

"Benim yanimdaki âniniz (her zaman) devam etse melekler sizinle müsâfaha ederdi"(2)

Iste gerek ilk hadisde Hanzala ra Efendimize ve diger hadisdeki gibi Ashabi kiram (ranhuma) Efendilerimize Rasulullah sav

Efendimiz yanindaki halin devamini tavsiye ediyorBuda nasil olur Ashabi Kiram Efendimiz icin Rasulullah sav Efendimizi ve onun yanindaki konusmalari hayal etmek,düsünmekle yani Rasulullah sav Efendimizi Rabita etmekle

Iste bundan dolayidir ki Ebu bekr (ra) Efendimiz her zaman Rasulullah sav Efendimizi düsünürmüsHatta Tuvalette dahi mübarek Semali seriflerini görürlermis

Yine Sahabeden Abdullah b Ömer ra, Allah Rasulü savr17;e karsi tam bir muhabbet rabitasi içinde idi Medine sokaklarinda ve yollarinda Allah Rasulür17;nün bastigi yerleri arastirirdi Or17;nun izi üzerinde yürür, oturdugu yerde oturur, indigi yerde iner, girdigi yola girer, yaslandigi agaca yaslanir, tuttugu daldan tutar, namaz kildigi yerde namaz kilar, Or17;ndan ne gördü ise onu yapardi Kendisini görenler deli sanirlardi O, Hz Peygamber savr17;in sevgi, hal ve ahlâkinda kaybolmustu (Ahmed, Ebu Nuaym, Hakim, Ibnu Sad)

Yine sahabelerin bir cogu Rasulullah sav Efendimizin kokusunu koklarlardi medine sokaklarinda

Abdullah b Abbas ra, bir gece rüyasinda Rasulullah sav Efendimizr17;i gördü Efendimizr17;in: r0;Kim beni rüyasinda görürse, uyanikken de görecektir Seytan benim asli suretime giremezr1; (Buharî, Müslim) hadisini düsündü Rüyasini Efendimizr17;in zevcelerinden Hz Meymune rar17;ya anlatti O da Allah Rasulür17;ne ait bir aynayi kendisine gösterdi Ibnu Abbas, aynaya bakinca aynada Allah Rasulür17;nün suretini gördü Kendini göremedi (Suyutî, Ibnu Hacer)

Yani onlar Allah Rasulu sav Efendimizin muhabbetiyle dolup tasarlardiHatta bir kismi gece yarisi onu görmeye giderdi

Bu muhabbettirkiOnlari sahabeyi kiramin en önde gelenleri durumuna getirdiCünkü onlar;

Tevbe

(119) Ey iman edenler, Allah'tan korkun ve sadiklarla beraber olun!

Sadiklardan Olan Habibullah sav Efendimiz ile beraber olmaya calisirlardiGerek bedenen gerekse hayalen

Bu Rabitanin Asri Saadet dönemindeki seklidir

279, 2 Bes sey ibadettendir: Az yemek, camide oturmak, Beytullah'a bakmak, Okumaksizin Kur'an'a bakmak ve alimin yüzüne bakmak

Ravi: Hz Ebû Hüreyre (ra) Ramuz el Hadis

ve r0;Alimin yüzüne bakmak ibadettir, onunla oturmak ibadettir, onunla konusmak ibadettirr1; ( Deylemî, el-Firdevs, nr6867 )

Ayrica

Abdullah bin Abbas (ra) Peygamber Efendimizin (asm) söyle buyurduklarini rivayet ediyor:

Yaratiklari tefekkür edin Fakat Yaraticinin Zâtini tefekkür etme*yin Çünkü buna güç vetiremezsiniz Ebu's-Seyhtencamius sagir

1796 [3:262, Hadîs No: 3345]camius sagir

Malum ki tefekkür cok önemli ibadetlerden biridir

Tabiki yaratiklarin icinde en cok tefekküre sayan insandirOnlarin icinde de Önce peygamberler ve sonra Alimlerdir

Allahu Tealanin Zatini tefekkür edemeyecegimize göreRasulullah sav Efendimizinde Semali Serifini görmedigimiz icin Peygamberlerden sonra gelen Alimleri tefekkür etmemiz gerek

Nitekim

Maide

(35) Ey iman edenler, Allah'tan korkun, O'na yaklasmaya vesile arayin, O'nun yolunda cihad edin ki, mutluluga erebilesiniz

Ayeti geregide bizler Allahu Teala Hz (cc)lerine yaklasmak icin vesileler aramaliyiz

Bu vesileler nafile namazlar,oruclar,ilim vs dir

Bunlardan biride iste hic bir seyle ugrasmazken yani bu ibadetleri yapmisiz da bosda kalmisizIste o zamanlarda rabita ile vakit en iyi sekilde degerlendirilir

Insanin kalbinin nuru artar

su sekilde ki

232, 10 Müttekiler efendilerdir Alimler ve fakihler de kilavuzlardir Ve bunlardan misak (ahid) alinmistir Bunlarin meclislerinde oturmak berekettir Yüzlerine bakmak ise nurdurRavi: Hz Âise (r anha) Ramuz el Hadis

2/199- Enes b Mâlik'ten (RadiyaUahu cmh):

Hz Peygamber (Sallahu aleyhi ve sellem) söyle buyurdu:

r0;Yeryüzündeki alimler, gükyüzünde (parlayan) yildizlara benzer ki karada ve denzt kayboldugunda ise yildlZlar rehberler/kilavuzlar bile yollarini kaybeder" (3)

Onlar yildiz ve diger baska hadislerde bahsedildigi gibi kandil olunca onlarin yüzüne bakmakta nur olur

Bu Rabita ayrica onlarin muhabbetini yani sevgisini yüreklerde arttirirYani gözden uzak olan gönülden de uzak olacagi gibiHer an gözünün önünde olan da gönüle yakin olurBu durumda Evliyaullahin sevgisi artar

Böyle oluncada insan sevdigiyle beraberdirBeraberde hasr olunacaktir hadisi serifleri sebebi ile Allah icin Onun dostlarinin sevgisinin artmasina sebeb olurZaten Alllahu Teala nin (cc) sevdigi kullari sevmemizde Allahu Teala Hz (cc) lerinin lutfu keremine vesile olur

Bu sekilde arac olan Evliyaullahin sevgisinden Amac olan yüceler yücesi Rabbimizin sevgisine mazhar oluruz

Birakin onlari Rabitayi onlari anmak dahi insanin günahlarina kefarettir

286, 6 Peygamberleri zikretmek ibadettendir Salihleri anmak, günahlara kefarettir Ölümü hatirlamak sadakadir Cehennemi hatirlamak cihaddandir Kabri anmak sizi cennete yaklastirir Kiyameti anmak ise sizi atesten uzaklastirir Ibadetin efdali çareyi terketmektir Alimin sermayesi kibri terktir Amelin bedeli hasedi terk ve günahlardan yüregin yanisi da tevbenin özüdür

Ravi: Hz Muaz (ra) Ramuz el hadis

Ahzab

(56) Muhakkak ki, Allah ve melekleri, peygambere hep salat ile ikramda bulunurlar Ey iman edenler, haydi ona teslimiyetle salat ve selam getirin!

(Âlimin yüzüne bakmak ibadettir) [Ebu Davud]

(Âlim ile oturmak, yüzüne bakmak ibadettir) [Hâkim]

(Kâber17;ye, ana babanin yüzüne ve Mushafr17;a bakmak ibadettir) [Ebu Davud]

(Üç seye bakmak ibadettir: Ana babanin yüzüne, Mushafr17;a ve denize bakmak) [Ebu Nuaym]

(Su bes sey ibadettendir: Az yiyip içmek, camide oturmak, Beytullaha bakmak, Mushafr17;i açip okumadan bakmak ve salih âlimin yüzüne bakmak) [Deylemi]

(Alir17;nin güzel yüzüne bakmak ibadettir) [Hâkim]

(Alir17;nin yüzüne nazar etmek ibadettir) [CYGüzin]

Hulasa Rabita ne bir sirkdir,nede bidatAksine Allah Rasulunun sav ve ulemayi kiramin tavsiye ettigi cok önemli muhabbet ve sevap vesilesidirHer an kisinin mürsidiyle beraber oldugunu düsünmesi onun günaha sapmasina engel olurOnunla mesgul olmasi bos seylerle mesguliyetinin önüne gecerNitekim kisinin ayni anda iki seyi birden düsüne bilmesi cok zor,belkide imkansizdir

Iste insani günahlardan ali koyup,nurunu arttiran,muhabbetini ve huzurunu arttiran Tasavvufun ana temellerinden olan Rabitadan mahrum kalmamak gerek

--------------------------------------------------------------------------------

1-Sahih: Müsned, IV/346 Hno:18946-18947; Benzer rivayet için bkIV/178, Hno:17541; Müslim, Tevbe, 12-13; Tirmizî, Sifatü'l-kiyâme, 59, Hno: 2514, (hasen-sahih); Ibn Mâce, Zühd, 28, Hno:4239; Ibnü'l-Mübârek, Zühd, s380, Hno:1075; Taberânî, el-Mu'cemü'l-tebîr, IV/11, Hno:3490; Ahmedes-Seybânî, 11/406, Hno:1201; Beyhakî, Suabü 'l-îmân, 11/23, Hno:1059; Deylemî, Firdevs, V/397, Hno540 Hadisin Ebû Hüreyre'den (Radiyaliahü anh) Sahidi: Müsned, 11/304-305 Hno030; Tirmizî, Sifatü'l-cenne, 2, Hno:2526; Humeydî, H/486, Hno:1150; Tayâlisî, s337, Hno:2583; Abd b Humeyd, s415, Hno:1420; Ishâk b Râhiîye, 1/318, Hno:301 Enes b Mâlik'ten (Radiyaliahü anh) sahidi için bir sonraki hadisin tahricine bk(23/220)

Buradaki "sâaten ve sâaten" cümlesinden "Ey Hanzala vaktinin bir kismini Allah için, bir kismini esin ve çocuklarin (ailen) için, bir kismini da diger dünyalik isler için kullanirsin/harcarsin" anlami da anlasilir

Imam Ahmed b Hanbel, El-Müsned, el-Fethur17;r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayincilik: 1/272-273

2-Imam AHambel Sahih: Müsned, III/I75, Hno: 12732; Makdisî, Muhtara, V/13-14, Hno:l615; V/138-139, Hno:I762; VII/63-64, Hno:2469; Taberânî, el-Mu'cemü'l-evsat, HI/129, Hno:2696; îsmâilî, Mucemü süyûhi Ebî Bekr, 1/418-419, Hno0; Ebû Ya'lâ, V/378, Hno:3035; VI/58, Hno:3304; Heysemî, hadisin Bezzâr tarafindan rivayet edildigini belirttikten sonra râvîlerin sika olduklarini söyier BkMecma', X/308, 310 Bennâ, senedinin ^ceyyid" oldugunu belirtir BkBüiûgu'l-emâm, 1/154 Kâtib Hanzala (et-Temîmî el-Üscyyidî) ve Ebû Hüreyre'den (Radiyallahü anhümâ) sahidi Için bir önceki hadise bk (22/219)

3Sened:

Hasen: Müsned, III/I57, Hno: 12537: Deylemî, Firdevs, IV/134, Hno:6418; Râmehurmuzî, Emsâlü'l-hadîs, s87, Hno:51; Heysemî, "Hadisin senedinde Risdîn b Sa'd var, bunun hakkinda delil getirilip getirilmeyeceginde ihtilaf bulunmaktadir (Risdîn b Sa'd için bk31/73hadis) Enes'in (Radiyallahü anh) talebesi Ebû Hafs (Ömer b Abdullah) ise meçhuldür," der BkMecma 1/121, 1/201; Münzirî de ayni kanaati tasidigini belirtir BkTerglb, 1/56, Hno:128

Suyûtî, hadisin hasen olduguna isaret etti Bkel~Câmiu 's-sagîr, Hno:2441 Bennâ da bu kanaatte oldugunu, Suyûtî'nin hükmünü vererek yansitmaya çalisir BkBülûgu 'l-emânî, 1/145

Alıntı Yaparak Cevapla