10-15-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Disleksi / Ögrenme Bozuklugu
Ögrenme Bozuklugu (Disleksi)
[size="3"> Anne babalarda bu sorulari uyandiran çocuk kimdir? Onlar okulda basarisiz, ama zeki çocuklardir Bu çocuklar "çini"yi "için" diye okurlar 41’i 14 yazarlar, p’yi d, d’yi b yazarlar ve bir kelimeyi olusturan harflerin sirasini hatirlayamazlar Ödevlerini tahtadan alamazlar, kaybederler, kitaplarinin yerini unuturlar, esyalarini kaybederler, içinde bulunduklari yili, günü ve mevsimi ayirt edemezler Kahvaltiya ögle yemegi diyebilirler; dün, bugün ve yarini karistirabilirler Gördüklerini hatirlayamazlar ya da zihinlerinde canlandiramazlar Bu çocuklar sinifta ögrenemezler Bu çocuklar, bir cümle ya da fikrin ortasindan baslayabilirler ya da bir cümlenin ortasinda durabilirler Bazi durumlarda toplama, çarpma yapabilirler; ama çikartma ya da bölme yapamazlar Kimi zamanda matematigi yalnizca zihinden yapabilirler, ama yazamazlar Kelimeleri yüksek sesle okurken harfleri ve heceleri atlayabilirler ya da ekleyebilirler aftanin günlerini ögrenebilecek mi?"][/size] [size="3">ALTI YASINA GELEN tüm normal çocuklar artik bir egitim alabilecek zihinsel gelisim düzeyine gelirler Okula giderler ve ilk ögrendikleri sey okumaktir Ögrenme bozuklugu adi verilen sorunu yasayan çocuklarda ise bu hazirlik henüz tamamlanmamistir Ögrenmeye yardim eden zihinsel organizasyon bazi bakimlardan yeterli degildir Okuyamazlar, yazamazlar, matematikte zorluklar yasayabilirler; ancak zekâ düzeylerinde bir sorun yoktur Bu çocuklar, özellikle ögrenme bozuklugunun taninmadigi toplumlarda okulda ve ailelerinde "][/size] [size="3">Ögrenme bozuklugunun son yillarda en çok kabul gören tanimi 1988 yilinda ABD Ulusal Ögrenme Bozuklugu Birlesik Komitesi (NJCLD) tarafindan yapilmistir Bu tanima göre, "][/size] [size="3">Ögrenme bozuklugunun ortaya çikmasinin tek bir nedeni yok Dogum öncesi (yetersiz beslenme, annenin geçirdigi enfeksiyonlar, ilaç kullanma  ), dogum sirasinda (uzun ve zor dogum, plasenta ve göbek kordonu anomalileri  ), dogum sonrasi (dogumdan sonra nefes alana kadar geçen sürenin uzunlugu, erken yasta atesli hastalik, basa hizli darbe  ) ve kalitsal (ailelerde ögrenme bozuklugu olan baska kisilerin de olmasi) etmenlere bagli olarak ortaya çikabilir Ögrenme bozuklugunun ortaya çikma nedeni ne olursa olsun, önemli olan ailelerin ve egitimcilerin sorunun varligini kabul edip çözüme yönelmesidir Bu çocuklarin aileleri dogal olarak diger anne babalara göre farkli duygular yasarlar Kimisi sorunun nedenini disarida görür ve çözümü, okul-ögretmen gibi dis etmenleri degistirmekte arar Kimisi suçluluk duyar, kizginlik hisseder Endise veren bu durum, anne babalari depresyona kadar sürükler Tüm bunlar, aslinda sorunun varligini kabul edememeyle ilgili tepkilerdir Çocuk ve anne baba açisindan en olumlu yaklasim, anne babanin sorunun varligini kabul ederek, çocuga yardim yoluna geçebilmesidir En uygun ve yeterli yardimin verilebilmesi sansi "][/size] [size="3">Ögrenme bozuklugu olan çocuk neler hisseder, neler yasar? "][/size] [size="3">"][/size]
|
|
|