10-14-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Güneş Enerjisiyle Gece Uçuşu
Güneş enerjisiyle işleyen İngiliz uçağının, pilotsuz en uzun süreli uçuş rekorunu kırdığı belirtiliyor

Zephyr 18 kilometre yüksekliğe çıktı
İngiltere'nin savunma şirketi Qinetiq tarafından imal edilen Zephyr adlı pilotsuz araç deneme uçuşu sırasında 54 saat havada kaldı
Araştırmacılar, güneş enerjisini kullanan bir aracın ilk kez başka enerji kaynaklarına başvurmadan üst üste iki gece uçtuğunu söylüyor
Ancak Zephyr'in kırdığı 54 saat rekoru resmen kayıtlara geçemeyecek, çünkü çok gizli gerçekleşen deneme uçuşuna dünya hava sporları federasyonu FAI'nin temsilcileri katılmadı
Fakat Qinetiq şirketi, Zephyr'in 33 saat süren bir başka deneme uçuşunu federasyon yetkililerine bildirdiğini ve bunun da bir rekor olduğunu söylüyor
Bundan önce pilotsuz en uzun süre havada kalma rekoru 2001 yılında jet motoruyla işleyen Amerikan Hava Kuvvetleri'ne ait Global Hawk keşif uçağının 30 saatlik yolculuğuydu
Zephyr'i imal eden ekipten Chris Kelleher, ''Bizim uçağımız çok daha yükseğe tırmanıyor ve uzun süre uçabiliyor'' diyor
Qinetiq şirketi, uçağın askeri amaçlarla kullanılabileceği gibi yeryüzünün fotoğraflanması ve iletişim alanlarında ticari uçuşlara da hizmet edebileceğini söylüyor

Helios havada parçalandı
Mars'a yolculuk
Zephyr'in deneme uçuşu ABD'nin New Mexico eyaletindeki askeri üssünde gerçekleşti
İki kanat arası genişliği 18 metreye varan pilotsuz uçak, iki gün hiç durmadan uçtuktan sonra bir arıza nedeniyle inmek zorunda kaldı
Pervaneli uçak, ikinci deneme sırasında, hava muhalefeti nedeniyle daha az süre havada seyretti
Zephyr'in pazarlama müdürlerinden Paul Davey, ''Dünyada ilk kez böyle bir uçağı iki gün boyunca güneş enerjisiyle uçurtmayı başardık'' diyor
Gün boyunca güneş enerjisini depolayan Zephyr'in pilleri uçağın gece de havada seyretmesini sağlıyor
Uzaktan kumandayla yönetilen pilotsuz uçak, deneme sırasında 18 bin metreye kadar çıktı
Güneş enerjisiyle gece de işleyebilen pilotsuz uçak denemesi bir ilk değil 2005 yılında Amerikan şirketi AC tarafından imal edilen SoLong 48 saat havada kalmıştı
Ancak iki uçak arasında önemli bir fark var Zephyr'in pilleri devamlı olarak çalışır halde kalabiliyor SoLong ise belirli aralıklarla havada süzülerek gitmek zorunda
Nasa'nın geliştirdiği Pathfinder ve Helios uçakları da benzer mantık üzerine kurulu Nasa, güneş enerjisini kullanarak ileride bu tip uçakların uyduların yerini alabileceğini ya da Mars gibi gezegenlere pilotsuz sefer düzenlenebileceğini tahmin ediyor
Nasa'nın ürettiği Helios adlı araç 2001 yılında 29,5 kilometreye yükelerek, roketsiz çalışan kanatlı bir aracın irtfa rekorunu kırmıştı
Fakat Helios 2003 yılında Hawaii yakınlarındaki Kauai adasında bulunan Amerikan üssünün hava sahasında uçarken parçalanarak düştü
Kaynak:BBCTürkish(Jonathan Fildes
BBC, Bilim ve Teknoloji )
|
|
|