Konu
:
İhtiyaç Halinde- Diğer Üç Mezhepten Birisini Taklit Etmek Caiz Midir?
Yalnız Mesajı Göster
İhtiyaç Halinde- Diğer Üç Mezhepten Birisini Taklit Etmek Caiz Midir?
10-11-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
İhtiyaç Halinde- Diğer Üç Mezhepten Birisini Taklit Etmek Caiz Midir?
İhtiyaç halinde- diğer üç mezhepten birisini taklit etmek caiz midir?
Hakkında
İhtiyaç halinde- diğer üç mezhepten birisini taklit etmek caiz midir?
Sual:
İhtiyaç halinde- diğer üç mezhepten birisini taklit etmek caiz midir?
CEVAP
Elbette caizdir
Fıkıh kitaplarında bildiriliyor ki:
Bir kimse- kendi mezhebine göre yapamadığı veya güçlükle yaptığı bir işi- başka bir mezhepte yapılması kolay ise- o mezhebin şartlarına uyarak- bu işi- o mezhebe göre yapması caizdir
(Redd-ül Muhtar- Mizan- Hadika- Berika)
Abdest ve gusülde- başka mezhebi taklit etmek için- o mezhebin şartlarına da- mümkün olduğu kadar uymak lazımdır
O konudaki şartlarına sebepsiz uymazsa- taklit caiz olmaz
Kendi mezhebine uymayan işi yaptıktan sonra bile- taklit yapmak caiz olur
İmam-ı Ebu Yusuf’a- Cuma’yı kıldıktan sonra- guslettiği kuyuda fare ölüsü görüldüğünü bildirdiler- yani abdest aldığı suyun necis olduğunu söylediler
O da-
(Şafii kardeşlerimize göre- guslümüz sahihtir)
buyurdu
(Hadika)
[Müctehid- müctehidi taklit edemez
Bir müctehid olan İmam-ı Ebu Yusuf’un ictihadı- burada İmam-ı Şafii’ye uygun gelmiştir
]
Zaruret olsa da- olmasa da- harac [zorluk- sıkıntı] olduğu zaman- diğer üç mezhepten biri taklit edilir
(Redd-ül Muhtar)
Bir Hanefi’nin kendi mezhebine göre yapamadığı bir işi- yapabilmesi için Şafii’yi taklitte bir beis yoktur
(Bahr-ür-raık-
Neh-rül-faik)
Şafii âlimleri- kendi mezheplerinde yapılması güç şeylerin Hanefi’ye göre yapılmasına fetva vermişlerdir
(Mektubat-ı Rabbani)
Zaruret olmasa da- bir ibadeti yapmakta güçlük olunca- bunu yapmak için- başka mezhebi taklit caizdir
(Mizan- Fetava-i Hayriyye- Fetava-i Hadisiyye- Mafüvat)
Tâbi olduğu mezhebe uyarak- bir işi yaparken- harac hasıl olursa- bu iş- diğer üç mezhepten- harac bulunmayan birini taklit ederek yapılır
(İbni Emir Hac)
İkinci mezhebe göre de- özrü olanın- üçüncü mezhebi taklidi caizdir
(İbni Hümam)
Herkes- kendine kolay gelen- dilediği bir mezhebe uyabilir
Bir işini- bir mezhebe- başka işini- başka mezhebe göre yapabilir
Ancak bir işin hepsini- bir mezhebin o konudaki bütün şartlarına uyarak yapması gerekir
(Redd-ül Muhtar)
Bir Hanefi- kendi mezhebine göre yapamadığı bir işi- başka bir mezhebi taklit ederek yapabilir
Bu işi yaparken o mezhebin şartlarını da yerine getirmesi gerekir
Harac [güçlük] olmadan ve şartlarını yapmadan taklit ederse- buna telfîk denir ki caiz değildir
(S
Ebediyye
135)
İbni Âbidin’de diyor ki- (Zaruret olmasa da- harac olunca- diğer üç mezhepten biri taklit edilir
) Bir işin- bir ibadetin sahih olması için- dört mezhepten birine uygun olması lazımdır
Bir ibadeti yaparken- şartlarından biri bir mezhebe- başka biri de başka mezhebe uygun olursa- bu ibadet sahih olmaz
Mesela- deriden kan akarsa- Hanefi’de abdest bozulur- Şafii‘de bozulmaz
Bir erkek- yabancı kadının derisine dokununca- Şafii’de- abdesti bozulur
Hanefi’de bozulmaz
Derisinden kan aksa ve kadına da dokunsa- her iki mezhebe göre abdesti bozulur
Bu abdest ile kıldığı namaz sahih olmaz
Bu kimse- iki mezhebi
Telfîk
etmekte- karıştırmaktadır
Böyle kimsenin ibadetinin sahih olmayacağı sözbirliği ile bildirilmiştir
Bir ibadetin bir şartı bir mezhebe- başka şartı da başka mezhebe göre sahih olursa- bu ibadet sahih olmaz
Fakat bir kimse- bir ibadeti- bir işi- bir mezhebin bütün şartlarına uyarak yapıp bitirdikten sonra- bunu tekrar yaparken veya başka bir ibadeti- başka bir işi yaparken- başka mezhebin şartlarına uyarak yapması- âlimlerin çoğuna göre sahih olur
İhtiyaç olduğu zaman yapmak ise- sözbirliği ile sahih olur
Hatta bir mezhebin şartlarına uyarak yapılan bir işin- bir ibadetin bu mezhebe göre sahih olmadığı- başka bir mezhebe göre sahih olduğu sonradan anlaşılsa- o mezhebe göre sahih olduğunu düşününce- o mezhebi taklit etmiş olur
O işi sahih olur
(S
Ebediyye
889)
Başka bir mezhebi taklit etmek- mezhepten çıkmak veya mezhep değiştirmek demek değildir
İhtiyaç halinde- o konuda o mezhebin hükmüyle amel etmektir
(Seadet-i Ebediyye)
Dört mezhepten birini taklit etmeyen dalalete düşer- zındık olur- başkalarını da yoldan çıkarmakta şeytana yardımcı olur
(Mizan-ül-kübra)
Farklı ictihadlar rahmettir
Bazı art niyetliler- “Kur’an varken sünnete- Peygamberin açıklamalarına ihtiyaç yok diyorlar
Halbuki Allahü teâlâ buyurdu ki:
(Resule itaat- Allah’a itaattir
)
[Nisa 80]
(Resul ne emretmişse ona uyun!)
[Haşr 7]
(İndirdiğim Kur’anı insanlara açıkla!)
[Nahl 44]
Bazıları da- Kur’an ve hadis varken- âlimlere- mezheplere uymak gerekmez diyorlar
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Ümmetimin âlimlerinin farklı ictihadları- mezheplere ayrılması rahmettir
)
[Nasr El-Makdısi- Beyheki]
(Âlimlere uyun
) [Deylemi]
(Âlimler- Peygamberlerin vârisleridir
)
[Tirmizi]
Resulullah efendimiz- Kur'an-ı kerimde kısa ve kapalı olarak bildirilenleri açıklamasaydı- Kur'an-ı kerim kapalı kalırdı
Hadis-i şerifler olmasaydı- namazların kaç rekat olduğu- nasıl kılınacağı- rüku ve secdede okunacak tesbihler- cenaze ve bayram namazlarının kılınış şekli- zekat nisabı- orucun- haccın farzları- hukuk bilgileri bilinmezdi
Yani hiçbir âlim- bunları Kur'an-ı kerimden bulup çıkaramazdı
Bunları Peygamber efendimiz açıklamıştır
Mezhep imamları- hadis-i şerifleri açıklamasaydı- sünnet kapalı kalırdı
Sünneti- müctehid âlimler açıklamış- böylece mezhepler meydana çıkmıştır
Her Müslüman- durumuna göre- kendisine kolay gelen mezhebi seçer
Allahü teâlâ dileseydi- Kur’an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde- her şey açıkça bildirilirdi
Böylece- mezhepler hasıl olmazdı
Kıyamete kadar- dünyanın her yerinde- her iklim ve şartta- her Müslüman için tek bir nizam olurdu
Müslümanların hâlleri- yaşamaları güç olurdu
Bir Müslüman- kendi mezhebine göre ibadet yaparken- bir meşakkat hasıl olursa- başka bir mezhebe uyarak- bu işi kolayca yapar
Birkaç örnek verelim:
Şafii’de- kadın eline dokunmak abdesti bozar- Hanefi ve Maliki’de bozulmaz
Hacda bu iki mezhepten birisi taklit edilirse- abdest bozulmadan tavaf yapılır
Bu bir rahmettir
Seferde iken- üç mezhepte iki namazı cem etmek caizdir
Namazlarını kaçırma tehlikesi varsa- Hanefiler- bu 3 mezhepten birini taklit ederek iki namazı cem ederek kılabilir
Bu da bir rahmettir
Mukimken de- iki namazı cem etmek gerektirecek durumlar olabilir
O zaman da Hanbeli mezhebi taklit edilir
Bu da bir rahmettir
Kitaplarda-
(Yolda- nakil vasıtalarında
[dolmuşta- otobüste]-
alış verişte
[pazarda- markette]
kadınlara dokunma ihtimali olan Şafii- Hanefi veya Maliki’yi taklit etmeli)
deniyor
Demek ki- yeniden abdest almak harac- yani meşakkat- zorluk oluyor
Sırf yeniden abdest almamak için başka mezhep taklit edilebiliyor
Birkaç örnek verelim:
1- Hacda kadınlara dokunma ihtimali olduğu için Şafiilerin abdestli durması zordur
Hanefi taklit edilir
2- Şafii bir doktor- kadınlara dokununca abdesti bozulacağı için Hanefi’yi taklit eder
3- Şafii bir genç- bir kız kaçırsa- kızın babası razı olmazsa- Şafii’de- velisinin rızası olmadıkça evlenmesi caiz olmaz
Hanefi’yi taklit ederek velisiz de evlenebilir
4- Şafii’de zekat 8 sınıfa verilir- üç sınıfa verilse de caizdir
Ancak üç sınıfı bulmak da zordur
Hanefi taklit edilerek bir sınıfa verilir
5- Bir Hanefi’nin- evlendiği kızla süt kardeş olduğu ortaya çıkarsa- eğer bir iki kere emmişse- Şafii taklit edilip evliliğe devam edilir: Çünkü Şafii’de süt kardeş olmak için ayrı zamanlarda 5 kere doya doya emmek gerekir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul