Konu
:
Uçaklar Nasıl Uçar?
Yalnız Mesajı Göster
Uçaklar Nasıl Uçar?
10-10-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Uçaklar Nasıl Uçar?
Aerodynamic
Aerodynamic gereklidir
Ancak bu herkesin öğrenmesi gerektiği anlamına gelmemektedir
Burada uçakların nasıl uçtuğu hakkında genel bilgi verilecektir
Diğer açıklanacak konu bazı dizayn özelliklerinin uçuşa nasıl etki ettiği ve ilk yada daha sonraki uçaklarınızı seçerken bilinmesi gereken konulardır
UÇMAK ya da UÇMAMAK
Bir uçak nasıl uçar ?
Sanılanın aksine bir uçağı havada tutan parçası motor değil kanadıdır
Motor sadece öndeki havayı alır ve arkaya doğru iter
Bu bir itme gücü (thrust) sağlar
Bu güç sayesinde uçak ileri doğru hareket eder
Uçak ileri doğru hareket ederken kanadının kesit (Airfoil) yapısından dolayı kanadın alt yüzeyinde yukarı doğru bir kaldırma kuvveti (Lift) doğar
Bu aradada hava , içinde ileri doğru hareket eden uçağa karşı bir direnç (drag) gösterir
Uçağın sürati arttıkça kanadın kaldırma kuvveti artar
Bukaldırma kuvveti yerçekimi (Gravity) ve hava direncinin (Drag) toplamından fazla olduğunda uçak yerden havalanır
Kısacası uçak uçmaya başlar
UÇAĞIN PERFORMANSINA ve GÖRÜNÜŞÜNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Kanat yerleşim yeri (Wing Location) : Kanat yeri bir uçağın görünüşüne ve uçuş karekteristiğine etki eden önemli faktörlerden birisidir
Genel olarak iki tür kanat yerleşim yeri vardır
Biri uçağın üst tarafı (High Wing),diğeri uçağın alt tarafıdır
(Low Wing)Bazı modellerde kanat gövdenin tam ortasındada olabilir
Üstten kanatlı modellerde uçağın ağırlığı kanadın altında asılı bulunmaktadır
Bu yüzden havada uçarken daha dengelidir
Dengeli ve kontrolü kolay olduğundan,eğitim modelleri ve yeni başlayanlar için çok uygundur
Alttan kanatlı bir model ise bunun tam tersidir
Ağırlık uçağın kanadının üzerindedir
Bu yüzden havada daha dengesiz uçmaktadır
Yeni başlayanlar için uygun değildir
Ancak ileri seviyedeki pilotlar için özellikle akrobasi için uygundur
Kanat kesidi (Airfoil) :Kanat ucundan bakınca, kanadı önden arkaya doğru kestiğinizde ortaya çıkan alan kanat kesitidir
(airfoil)Çok küçük görünmesine rağmen uçağın uçuş kalitesine etki eden ana faktörlerdendir
Yüzlerce şekilde olabilir
Ancak genel olarak üç şekilde adlandırılır
Flat-Bottom , Symmetrical ve Semi-Symmetrical
Flat-Bottom Airfoil : Kanat kesitinin alt tarafı tamamen düz olan şekildir
Yüksek kaldırma kuvveti ve düşük hızlarda uçuş kabiliyeti sağlar
Yeni başlayanlar için çok idealdir
Symmetrical Airfoil:Kanat kesitinin alt ve üst tarafının aynı olduğu şekidir
Bu yüzden düz ve ters uçuşta aynı kaldırma kuvvetini sağlar
Akrobasi için çok uygundur
İleri seviyedeki pilotların tercihi olmalıdır
Semi-Symmetrical Airfoil :Flat-Bottom ve Symmetrical Airfoilin karışımıdır
Her iki kanat kesidinin özelliklerinden almıştır
Orta seviyedeki pilotlar için uygundur
Kanat Alanı(Wing Area)/Aspect Ratio/Kanat Yüklemesi(Wing Loading) : Kanat alanı kanadın kaldırma kuvveti sağlayan yüzey alanıdır
Aspect Ratio kanat boyu ile kanat eninin birbirine oranıdır
Kanat boyu 150 cm ,kanat eni 25 cm olan bir uçağı aspect ratiosu 6:1 dir
Genel olarak söylenen bu oran küçüldükçe uçağın akrobasi kabiliyetinin arttığıdır
Kanat yüklemesi ise kanat yüzeyindeki bir santimetrekareye düşen ağırlıktır
Bu değer nekadar küçük olursa okadar iyidir
Dihedral : Kanadın V şeklinde olan açısıdır
Bu açı arttıkça uçak daha dengeli uçar
Ançak akrobasi kabiliyeti azalır
Eğitim modellerinde bu açı daha fazladır
Akrobasi modellerinde ya çok az yada hiç yoktur
Kanat kalınlığı(Wing Thickness) : Kanat sadece kaldırma kuvveti sağlamaz
Aynı zamandada havanın içinde ileri hareket ederken direnç oluşturur
Bu yüzden kalın kanatlar akrobasi ve sürat için uygun değildir
İniş takımı yeri : Bu uçağın görünüşüne ve performansına etki eder
Önden tekerlekli (Tricycle Gear) modeller yerde kontrolü kolay modellerdir
Arkadan tekerli (Taildragger Gear) modeller yerde kullanılması biraz daha güçtür
Ancak her pilot mutlaka denemelidir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul