Prof. Dr. Sinsi
|
Adsl Hakkında Sık Sorulan Sorular
ADSL Hakkında Sık Sorulan Sorular
ADSL Hakkında Sık Sorulan Sorular
ADSL Hakkında Sık Sorulan Sorular
Genel Sorular
ADSL hangi hatlar üzerinden çalışır?
Asymmetric(Asimetrik), Digital(Sayısal), Subscriber(Abone),
Line(Hattı) ADSL her yerde kullanılan sıradan telefon hatları
üzerinden çalışır Kullanıcı ADSL sayesinde iki telli bu telefon
hatlarından çok yüksek hızda Internet’e bağlanma imkanına sahiptir
ADSL nasıl çalışır?
ADSL modemler dijital kodlama tekniği sayesinde telefon hatlarını
%99 verimle kullanırlar
(Yüksek oranda verim alınması telefon görüşmelerini aynı anda
yapmanızı etkilemez, ayrıca yine aynı verimlilik telefon faturalarınızı
da etkilemez Türk Telekom A Ş ’nin verdiği hizmet haftada 7x24 saat
süreklidir ve aylık faturası telefondan ayrı olarak sabittir ) Internet
ev kullanıcılarının en büyük dertleri Internet’te gezinirken
telefonlarının meşgul olmasıdır ADSL ile bağlantı durumunda aynı
hatta ADSL ve normal telefon birlikte, aynı anda çalışır Birbiriyle
uzak frekanslarda ADSL tekniği sayesinde Internet’e bağlantı
sırasında telefonunuzun meşgul olması mümkün değildir
ADSL’in hızı nedir?
ADSL 8Mbps bilgi çekme (downstream) ve
1Mbps bilgi gönderme (upstream) sağlar
Bu hız hattın uzunluğu ve kalitesine bağlı olarak değişebilir
ADSL’in ana faydaları nedir?
-Yüksek hızda Internet erişimi
-Kesintisiz 7 gün 24 saat on-line olarak, sabit aylık ücretle
Internet’e bağlı bulunmak
-Internet’e bağlıyken aynı anda, aynı hat üzerinden telefon
görüşmesi yapabilmek
-Güvenlik seviyesi diğer bağlantı şekillerine göre daha yüksektir
Kullanma alanları nerelerdir?
ADSL’de iki genel uygulama mevcuttur; interaktif görüntü ve
hızlı veri iletişimi İnteraktif görüntüye örnek olarak filmler verilebilir,
yüksek veri iletimi sayesinde kaliteli görüntü iletmek, Internet’ten
seyretmek mümkündür
Veri iletişimi Internet LAN ve WAN’ı içerir ADSL’in güçlü tekniği fiber
ve kablolu modem iletişimine alternatif olabilecek güçtedir
ADSL bağlantı için nasıl başvuru yapabilirim?
Türk Telekom A Ş ’ye başvurmak gerekmektedir Başvuru için gerekli
evrak ve işlemler için lütfen tıklayın
ADSL fiyat tarifesi nasıl uygulanıyor, kimler veriyor?
Türk Telekom A Ş bu konudaki tek yetkili kurumdur ADSL Internet
Erişimi ve ADSL Noktadan Noktaya Erişim olmak üzere iki ayrı
ücretlendirme vardır Tarifeleri incelemek için lütfen tıklayın
ADSL ile ISDN karşılaştırmasında avantajlar ve dezavantajlar
nelerdir?
Bu servisler farklı ihtiyaçlara cevap vermektedirler, bu bakımdan
ihtiyacın doğru tespit edilmesi gerekmektedir ISDN’in iki ses hattı ve
görüntülü telefon görüşmesi ve 128Kbps Internet’e bağlantısı gibi
sayısal ve sabit yüksek kapasitesiyle kullanıcıya bir çok olanak
sağlayan özellikleri bulunmaktadır Öte yanda ADSL, sayısal temeli
ISDN’e dayanan teknolojisiyle özellikle Internet için geliştirilmiştir
ADSL’in bilgi çekmesi (downstream) bilgi göndermesinden (upstream)
8 kat fazla olan asimetrik özelliği bunun bir göstergesidir
Çünkü Internet’teki ses ve görüntü uygulamalarında rahat sörf
yapabilmek, yüksek bilgi çekme (downstream) hızına bağlıdır
ADSL’in hızı ISDN’e göre daha fazladır, var olan telefon hattını
standart ses hattı ile paylaşabilir ADSL network’ü ISDN’den farklı
olarak zaten data ile yüklenmiş durumdaki varolan telefon ayarlarını
“switch” atlayarak data şebekesine ulaşır
ADSL ile Kablolu Internet hattından kablolu Internet bağlantısı
karşılaştırmasında avantajlar ve dezavantajlar nelerdir?
Buradaki ilk ve en önemli farklılık ADSL’in kullanıcıya özel hatla
paylaşımsız Internet sağlaması, Kablolu Internet’in ise kullanıcılara
paylaştırılan ve kullanıcı sayısı artışı oranında performansı düşen bir
Internet bağlantısı sağlamasıdır İki bağlantı türünün Amerika’da
yaygın olarak kullanılmasından dolayı yine Amerika’da yapılmış
araştırmalar Kablolu Internet’li bağlantının ortalama hızının ADSL’in
hızından düşük olduğunu göstermektedir
Ana makinayı (server) ADSL bağlantımın arkasına kurabilir miyim?
Web, Ftp, Mail Server uygulamaları için sizin için bir Statik IP
(Real IP) atanmış olmalıdır Şu anda Dinamik IP uygulaması olduğu
için Statik IP’nin sağladığı imkanlar yoktur, fakat Türk Telekom A Ş
Statik IP uygulamasına geçer geçmez Host Server kurabilirsiniz
Kablolu Internet mi, ADSL mi daha güvenlidir?
ADSL’de, Kablolu Internet’deki paylaşımlı band aralığı üzerinden
Internet erişiminde söz konusu olan güvenlik risklerinin hiç biri yoktur
Ancak unutmamanız gereken artık bağlantınızın bir dial-up
kullanıcısınınki gibi olmadığıdır ve Internet’e bağlı kaldığınız süre uzun
olduğundan bilgisayarınıza hücüm edecek kişinin size ulaşması için
daha fazla zamanı vardır
ADSL’le Internet’e bağlı iken telefon görüşmesi yapmam hızımda
bir düşüşe neden olur mu?
Telefon servisinden ses haberleşmesi 4Khz ve altı frekanslarda
gerçekleşmektedir ADSL ve benzer servisler ise bunun çok üstünde
frekanslarda çalışır Bu bakımdan telefon görüşmesi yapmanız hiçbir
şekilde Internet’teki çalışma hızınızı etkilemez
Asimetrik ne anlama gelir?
Internet’te bilgi çekme hızının bilgi gönderme hızından fazla olması
asimetrik olmanın sağladığı bir olanaktır Bağlantının asimetrik
planlanması özellikle Internet kullanıcılarının bilgi göndermekten
çok, bağlandığı sitelerde sayfa, ses, video bilgilerini alma gibi bilgi
çekme ihtiyacında olmasından ileri gelmektedir
Tek bir ADSL bağlantısını kendi Network’üme paylaştırabilir miyim?
Bu sorunun yanıtı kısaca evet’tir Bunun için uygun modemi
seçmelisiniz Eğer Alcatel Speedtouch Pro-hub gibi bir modem
kullanıyorsanız ADSL bağlantısını kendi network’ünüzde modemin
10Base-T portlarından paylaştırabilirsiniz Modeminiz Pro-hub modeli
değilse ve tek ethernet port çıkışı varsa basit bir hub yardımıyla
Proxy uygulaması yaparak bir bağlantıyı birçok bilgisayara
paylaştırabilirsiniz
Türk Telekom A Ş ADSL kullanıcılarının artması durumunda aynı
band genişliğini sağlayabilecek mi?
Türk Telekom A Ş ’deki ADSL kullanıcılarının bağlandığı ASAM
cihazları birbiri arasında ve omurgaya (backbone) STM-1 (155Mbps)
gibi çok yüksek bağlantılarla bağlıdır, böylece aynı santraldan
bağlanan kullanıcı sayısı artışı kullanıcıların band genişliklerini
etkilemeyecektir
Kablolu Internet’i modemi arama gerekmediği için tercih ediyorum
Evimdeki telefonun sürekli meşgul olmasını istemem,
ADSL’le bağlanmak Kablolu Internet ile bağlanmaktan neden
üstün olsun?
Kablo modemler de ADSL modemler gibi sürekli bağlı kalabilmektedir,
ancak arama-bağlanma durumu dial-up bağlantı süresiyle aynıdır
Kullanıcı adı ve şifre doğru girildiği müddetçe bir kerede
bağlanılabilmektedir
ADSL, normal telefonla aynı hattı paylaşmasına rağmen Internet
çalışmanız sırasında telefonunuzu meşgul etmez
ADSL’in kablolu Internet bağlantıya göre üstünlükleri ise, diğer
kablolu Internet kullanıcılarının aynı hattı paylaşması ve Internet
hızınızı düşürmesi durumunun olmamasıdır ADSL’de hattınız size
özel ve paylaşımsızdır, dolayısıyla bağlantı hızınız yüksek ve sabittir,
değişmez
xDSL nedir?
XDSL, DSL teknolojsinde HDSL’den VDSL’e kadar geliştirilen tüm
erişim tekniklerine verilen genel isimdir Doğal olarak ADSL de xDSL
sınıfına dahildir
Teknik Sorular
Türk Telekom A Ş modemimi göremiyor
Modemin "sync" ışığı yanıyorsa ve Türk Telekom A Ş modemi
görmüyorsa, modem bozuk olabilir ya da Türk Telekom A Ş
tarafında bağlantınız yanlış yere yapılmıştır ve Türk Telekom A Ş
görevlisi sizi baktığı portta göremiyordur Türk Telekom A Ş
gerekli kontrolleri yaptıysa modeminizi test için ürünü aldıgınız
firmaya başvurun
Dağıtıcının (splitter) bağlantısını kontrol edin
Telefon bağlantısı var mı kontrol edin
Türk Telekom A Ş ’yi arayarak hattı kontrol ettirin
Modemimin "sync" ışığı yanmıyor
Eğer Türk Telekom A Ş modemi görmüyor ve “sync” ışığı da
yanmıyorsa hatta sorun vardır Bunun nedeni yanlış modem
bağlantısı, hat arızası, modemin veya Türk Telekom A Ş ’deki modem
kartının bozuk olması olabilir Öncelikle dağıtıcı (splitter)
bağlantısından emin olun Dağıtıcıdaki (splitter) doğru uçları
kullandığınızı kontrol edin Hat (line) ucu Türk Telekom A Ş ’ye giden
hattınıza, ADSL ucu da modeminıze bağlı olmalı
Gerekirse dağıtıcıyı (splitter) aradan çıkararak kontrol edin
Modeminizin dağıtıcıyı (spliter) kullanmadan direkt olarak
Türk Telekom A Ş ’ye giden hatta bağlandığında da çalışması gerekir
Eğer bu şekilde bağlandığında çalışıyor, dağıtıcıya bağlandığında
çalışmıyorsa ya dağıtıcı bağlantısını yanlış yapıyorsunuzdur, ya da
dağıtıcınız bozuktur
Ayrıca bağlantıları yaparken kullandığınız RJ11 soketlerin ortadaki
iki ucunu kullanıyor olmalısınız
Tüm bu bağlantılar kontrol edilmiş ve doğru ise hattınızda bir problem
olabilir Benzer bir şekilde hatta direkt olarak telefon cihazı
bağlarsanız çevir sesi alabilmeniz lazım Eğer çevir sesi alıyorsanız,
fakat modeminiz senkron olmuyorsa bu modeminizin
arızalı olabileceğini veya Türk Telekom A Ş ’deki modem kartı
ya da ayırıcısının bozuk olabileceğini gösterir
Bir başka olasılık da hattınızın geçişi daha yapılmamış
yani daha hattınızın bağlantısının santraldan alınıp ADSL’e
bağlanmamış olmasıdır
Türk Telekom A Ş ’yi arayıp hat arızası için başvurabilirsiniz
Bu durumda önce hattınızı teste alacaklardır
Sizden Türk Telekom A Ş tarafından gelen kabloya kısa devre
yapmanızı isteyebilirler bunun için hazırlıklı olun Kısa devre
dağıtıcıya (spliter) hat (line) girişinden kablo ile yapılır
Eğer kablonuz ulaşamayacağınız bir şekilde ise açığa alın ve
gerekirse bir ek yeri bulun veya kesmeye hazır olun Hattınızın
ölçümünde bir sorun çıkmazsa Türk Telekom A Ş modeminizde
sorun olabileceğini bildirecektir Bu durumda eğer kabul ederlerse
modeminizi onlara götürerek Türk Telekom A Ş de doğrudan sisteme
bağlayarak test ettirebilirsiniz Diğer bir yöntem de modeminizi
aldıgınız firmaya başvurmaktır
Modemin IP adresini web konfigürasyonundan değiştirdim ve
şimdi ulaşamıyorum
Eğer ADSL 1000 modelini kullanıyorsanız modem konfigürasyonuna
girmek zaten hiçbir işinize yaramayacaktır
Bağlanabilmek için bilgisayarınızın IP ayarlarını da en son modem için
belirlediğiniz IP adresi ile aynı subnet’te olacak şekilde değiştirin ve
tekrar deneyin Başaramıyorsanız veya IP adresini unuttuysanız
modemin önceden ayarlanmış (default) ayarlarına döndürülmesi için
modemi teknik servise gönderin
Telefon cihazından ses alamıyorum
Öncelikle dağıtıcıdaki (splitter) uçları doğru bağladığınızdan emin olun
Dağıtıcıyı (splitter) aradan çıkararak telefonu şebekeden gelen
hatta direkt bağlayın, yine ses alamıyorsanız Türk Telekom A Ş
tarafında telefon şebekesine olan geçiş yapılmamış demektir
Eğer direkt bağlandığında çevir sesi geliyorsa dağıtıcı (splitter)
bozuktur
Internet’e bağlanamıyorum
"ppp" bağlantı kuruluyor ve sağ altta bağlantı simgesi (icon)
beliriyorsa Başlat (Start) menüsündeki “winIPcfg”den “ppp adaptör”ü
seçin ve burada “more”dan tüm ayrıntıları görün Bilgisayarın IP
adresi 212 156 ile başlıyorsa “gateway” ve “DNS IP” adreslerine
bakın ve bir DOS penceresinden bu IP adreslerini ping’lemeyi deneyin
Başarılı oluyorsanız Internet Explorer programınızın bağlantı ayarlarını
kontrol edin
"ppp" bağlantı reddediliyorsa neden kabul edilmediği hakkında bir
mesaj çıkacaktır Öncelikle kullanıcı ismi, şifre gibi bağlantı bilgilerinizi
kontrol edin Eğer bir önceki bağlantı kesilmeden bilgisayarınızı
düzensiz olarak kapadıysanız ana makina (server) sizi bir süre kabul
etmeyecektir Diğer bağlantı sorunları için Türk Telekom A Ş ’ye
başvurun
ADSL şebekesini kullanmada herhangi bir ISP ile anlaşmam
gerekiyor mu?
ADSL hizmetinde Internet ulaşımını doğrudan Türk Telekom A Ş
sağlıyor, bu bakımdan herhangi bir ISP ile anlaşma yapmanız ve bu
bağlantı için ekstra para ödemeniz gerekmiyor
Şirketimi Internet’e bağlanmayı düşünüyorum, normal
uygulamalarda kiralık hat (leased line) kullanıldığını biliyorum,
ADSL’in farkı nedir ?
ADSL baglantısı için şu anda Türk Telekom sadece kendi internet ağı
olan TTnet ağına baglantı servisi vermektedir Fakat kiralık hatları
kullanarak Türk telekom’un internet ağı olan TTnet ağına baglantı
yapılabildigi gibi herhangi bir internet servis saglayıcı’ nın internet
ağı’nada baglantı yapabilirsiniz Kendi web ve mail sunucunuzu
gerekli güvenlik önlemlerinide alarak kendi tarafınızda hizmet verecek
şekilde kurabilirsiniz Fakat ADSL baglantılarda bu tür bir hizmet
verilmemektedir
ADSL modemin merkez kart ile gecikme zamanı nedir? (Pinging
Time)
ADSL modem ile merkezdeki hat kartı arası “ping” süresi,
hat kodlama ve hata düzeltme tekniğine göre değişir ADSL için
60ms’ye kadar programlanabilen bu süre, servis veren kuruluşlar
tarafından tIpik olarak 20ms gibi bir süreye ayarlanır Daha düşük
süreler, BER ve istenmeyen gürültülerden korunmada performans
düşüşüne neden olacaktır Türk Telekom A Ş şebekesinde de
pratikte aynı şebekedeki başka bir ADSL kullanıcısı ya da ADSL
şebekesindeki bir server “ping” süresi 40-60ms arası olacaktır
ADSL’de telefon görüşmesi ile data’nın karışmaması nasıl
sağlanıyor?
Telefon bağlantısında ne gibi cihazlar kullanabilirim?
Tipik olarak ADSL 25kHz civarında başlar, telefon konuşmaları ise
4kHz’e kadar olan frekansı kullanır 4kHz’den 25kHz’e kadar olan
frekans aralığı data ile ses arasında güvenlik bandı olarak
kullanılmaktadır Telefon servisleri 4kHz-25kHz arasını kullanır ve
MF tonunu ve telefon cihazının açılma kapanma sinyalleşmesini
(loopdis) destekler Yani günümüzün -48V ile sinyalleşmesini
kullanabilirsiniz
ADSL’imi notebook ile kullanabilir miyim?
Notebook’unuzun Ethernet çıkışı varsa Ehternet çıkışlı bir ADSL
modemi, USB portu varsa USB çıkışlı bir ADSL modemi kullanarak
notebook’unuzla ADSL bağlantı kurabilirsiniz
Pppoe Kurulumunda servisleri göremiyorum
Öncelikle modemin senkron oldugundan ve ethernet baglantısının
doğru biçimde yapıldığından emin olun Daha sonra query (arama)
yaptıgınız zaman modemin üzerindeki RX/TX ışığını kontrol edin
Bu ışıkta yanıp sönme olmuyorsa modeminiz bozuk olabilir veya
Ethernet kartınızda bir problem olabilir Yanıp sönüyor ve hala
baglantı problemi yaşıyorsanız Türk Telekom A Ş tanımlarında sorun
olabilir
Eğer modemi yeni aldıysanız ve kullanıcı adı, şifre aldıysanız ve daha
önce hiç bağlanamadıysanız Türk Telekom A Ş ’deki tanımlarınızın
yapılıp yapılmadıgını Türk Telekomdan kontrol etmeniz gerekecektir
Eğer daha önce bağlantı kurmuşsanız ve bağlanamama problemi o
anda geçerliyse sistemdeki bir problem veya Türk Telekom A Ş ’deki
bir sistem düzenleme çalışması ile karşılaşmış olabilirsiniz
Bağlantıda kopmalar yaşıyorum
Öncelikle kopmaların periyodunu araştırın Bu kopmalar belli bir güne
veya saate mi denk geliyor?
Sizin bilgisayarı veya özel bir programı kullanmanızla bir ilgisi var mı?
Daha sonra bağlantı yaparak başka bir ADSL kullanıcısına ping atın
Ping gecikmesi 40-80ms arasında olmalı, çok büyük sapmalar
oluyorsa hat mesafesi ya da gürültüsünden dolayı sorunlarla karşı
karşıya olabilirsiniz
Yukarıdaki sorunlar ADSL bağlantınızı tek bilgisayar kullanarak
yaptığınız düşülerek hazırlanmıştır Bağlantının paylaştırıldığı
bilgisayarlardaki sorunlar network yapınızdan, kullandığınız
paylaştırıcı programın (proxy) kullanımından doğabilir
ADSL bağlantım var, ancak Internet bağlantımın hızı kiraladığım
hattın hızıyla aynı değil
Bunun oluşmasında birçok değişik neden söz konusu olabilir
En sık karşılaşılan nedenlerden biri, Internet altyapısının günden
güne gelişmesine rağmen pek çok ana makinanın (server)
halen 56Kbps hızında bilgi gönderiyor olmasıdır Geçmiş yılların
teknolojileri halen yaygın olarak kullanımdadır
İkinci bir neden, bir siteye ulaşmak için 20 ayrı yönlendiriciden
(router) adres bilgilerini alarak geçmeniz gerekiyor olabilir,
bu da ek bir gecikmeye sebebiyet verir
Internet Servis Sağlayıcılar’ın Proxy ve Cache Server kullanıyor
olmaları da bir başka gecikme sebebidir
Sonuç olarak ADSL, ses frekansında analog başlangıçlı
(dial-up bağlantı) erişimlere göre çok daha iyi performans sağlar,
fakat Internet kullanıcılarının ADSL’in üstün özelliklerinden tam olarak
faydalanabilmesi ancak Internet altyapısı ve yukarda saydığımız
aktörlerin gelişmesiyle mümkün olacaktır
|