Konu
:
Toplumsal Maskemiz (Persona)
Yalnız Mesajı Göster
Toplumsal Maskemiz (Persona)
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Toplumsal Maskemiz (Persona)
Arketipler
Kolektif bilinçdışının içeriği arketipler terimiyle adlandırılır
Arketip ilkörnek (prototip) sözcüğüyle eşanlam taşır
Arketipler evrenseldir
Bir başka deyişle her insan aynı temel arketip imgelerine sahiptir
Bir çocuk dünyanın hangi yöresinde doğarsa doğsun anne arketipini de birlikte dünyaya getirir
Ancak kendi annesiyle etkileşime başladıktan sonra bireysel farklılıklar ortaya çı kar
Çünkü çocuk yetiştirme biçimi bir toplumdan diğerine bir aile den diğerine ve hatta aynı aile içinde bir çocuktan diğerine farklılıklar gösterir
Bazı arketipler kişiliğin oluşumunda çok önemli bir rol oynadıklarından Jung onlara özel bir yer verir: persona anima ve animus gölge ve ben
Persona: Persona sözcüğü tiyatro oyuncularının çeşitli rolleri canlandırırken taktıkları maske anlamına gelir
Analitik psikolojide bu sözcük insanın kendisi olmayan bir karakteri yaşaması anlamına gelir
Bir başka deyişle persona toplumun onayını sağlamak amacıyla insanın dış dünyaya karşı taktığı maske ya da takındığı kimliktir
Persona bir insanın yaşamını sürdürebilmesi için zorunludur
İnsanlarla iyi geçinmemizi hatta hoşlanmadığımız kişilerle birlikteyken bile dostça tutumlar takınmamızı sağlar
İnsanın çıkarlarını korumasına ve başarıya ulaşmasına yardımcı olur
İnsanlar özellikle çalışma yaşamlarında bu masaaai sürekli kullanırlar akşam eve gidince çıkarırlar
Birçok kişi ikili bir yaşam sürdürür; bunlardan biri personanın egemenliğindedir diğeri kişinin iç dünyasının ihtiyaçlarını karşılar
Bir insanın birden fazla maskesi olabilir
Çalışırken taktığı maske evdeki maskesinden farklıdır
Arkadaşlarıyla buluştuğu zaman üçüncü bir maske kullanabilir
Böylece değişik durumlara kendini uyarlamaya çalışır
Aslında bu maskelerin varlığı öteden beri herkesçe bilinen bir olgudur
Ancak bunların doğuştan var olan arketiplerin bir anlatım biçimi olduğunu tanımlayan kişi Jung olmuştur
Personanın kişiliğe sağladığı yararların yanı sıra zararlı olabildiği durumlar da vardır
Bir insan oynadığı role kendini çok kaptırır ve egosu yalnızca bu rolle özdeşleşirse kişiliğin diğer bölümü bir yana itilir
Personasının bu denli egemenliği altına girmiş biri kendine yabancılaşır ve aşırı gelişmiş personasıyla kişiliğinin azgelişmiş bölümleri arasındaki çatışmadan ötürü sürekli bir gerilim yaşar
Egonun persona ile özdeşleşmesine “şişme” (infiation) denir
Böyle bir insan rolünü çok başarılı oynaması sonucu kendine aşırı önem verir
Bununla da yetinmez bu rolü diğer insanlara da yansıtır ve onların da aynı rolü oynamasını ister
Otorite durumuna geldiğinde kendisiyle birlikte çalışanları bunaltır ana ya da baba olduğunda çocuklarından çok fazla şey bekleyerek onların ruh sağlığının bozulmasına neden olur
Yasa ve gelenekler “grup persona’sını simgeler
Bireyin kişisel ihtiyaçlarını bir yana iterek tüm grup üyelerini belirli normlara uygun ve birbirine benzer biçimlerde davranmaya zorlar
Ego şişmesi kişinin aşağılık duygularına kapılmasına neden olur
Geliştirdiği amaçlara ulaşamadığından kendisini yetersiz görür çevresine yabancılaşır ve yalnızlık çeker
Jung toplumda önemli başarılar kazanmış birçok kişiyi klinikte izleme olanağı bulmuş ve bu insanların nasıl boşluğa ve anlamsızlığa düştüklerini gözlemlemişti
Bu insanlar tedaviye başladıktan sonra o güne kadar kendilerini aldattıklarını ve gerçekten ilgilenmedikleri şeylerle ilgilenir görünmüş olduklarını fark etmişlerdi
Tedavinin bir amacı da personayı söndürmek ve insanın gelişememiş yönlerinin ortaya çıkmasına yardımcı olmaktır
Anima ve animus: Jung personayı insanın dışadönük yüzü olarak nitelemişti
İçedönük yüzünü ise erkeklerde anima kadınlarda animus diye adlandırmıştır
Anima arketipi erkek psişesinin kadın yönü animus arketipi ise kadın psişesinin erkek yönüdür
Jung’a göre insan karşıt cinse ait niteliklere de sahiptir
Kadın ve erkek her iki cinse ait hormonlar salgılamalarının yanı sıra psikolojik anlamda bazı tutum ve duyguları da birbirlerinden edinmişlerdir
Kuşaklar boyunca kadınla birlikte yaşayan erkek anima arketipini erkekle yaşamını paylaşmış olan kadın da animus arketipini geliştirmiştir
Tarih boyunca etkileşimlerini sürdürmüş olan kadın ve erkeğin birbirlerine ait bazı özellikler edinmiş olmaları karşı cinsi daha iyi anlayabilmelerine yardımcı olmuştur
Dolayısıyla persona gibi anima ve animus da insanın yaşamını sürdürebilmesinde önemli bir rol oynar
Uyumlu bir insanda karşı cinse ait yönler davranışlara da yansır
Eğer bir erkek yalnızca erkeksi özellikler gösterirse dişilik özellikleri bilinçdışında kalır ve gelişemez
Böyle bir durum bilinçdışının zayıf ve etkisiz kalmasına neden olur
Çok erkeksi görünen ve davranan erkeklerin bu görünümün gerisinde çoğu kez zayıf ve bağımlı bir yapıya sahip olmalarının nedeni de budur
Jung’a göre her erkekte doğuştan var olan kadın imgesi (anima) o erkeğin bilinçdışında bazı normların oluşmasına neden olur
Erkek bu normlara göre seçimini yapar; kimi kadını beğenir kimi kadına istek duymaz
Erkek çocukta animanın ilk yansıdığı kişi anne kız çocukta animusun ilk yansıdığı kişi ise babadır
Bir erkek bir kadına karşı “istek” duyarsa bu kadın o erkeğin animasına uyan özellikler taşıyordur
Bir kadın bir erkeğe “itici” gelirse bu kadın o erkeğin anima imgesine uygun düşmeyen niteliklere sahiptir
Benzer olaylar bir kadının animusunun yansımalarında da görülür
Personanın şişmesi gibi anima ya da animusun sönmesi ya da gelişmemesi zararlı sonuçlar yaratabilir
Jung’a göre Batı kültürünün kadındaki erkeksi eğilimleri ve erkeklerin dişilik özelliklerini hoş karşılamaması personanın egemen olmasına ve anima ya da animusun ezilmesine neden olmaktadır
Engin Gençtan
Psikanaliz ve Sonrası
Metis Yayınları
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul