|
Prof. Dr. Sinsi
|
Motivasyon Güdüleme
MOTİVASYON ( GÜDÜLEME )
Amaç edilen davranışa yönelirken öğrencilere güç veren ve onları yoğunlaştıran etkileşime güdüleme denir
Güdülemedeki amaç öğrenciyi etkin kılmaktır ve dersin işlenişinde ayrı bir öneme sahiptir Bunu günlük plandaki yerinden anlayabiliriz
Motivasyon,istek,arzular,ihtiyaçlar,dürtüler ve ihtiyaçları kapsayan genel bir kavramdır Hedeflere yönelten de ihtiyaç,istek ve dürtülerdir
Güdünün 3 boyutu vardır: Yön,şiddet,süre Eğlenceye giderek bir öğrencinin ders çalışmak istemesi yön, diğer arkadaşlarından daha çok çalışması şiddet, başarısız olsa dahi çalışmaya devam etmesi süre ile ilgilidir
Güdülenme, öğrencinin davranışları, şiddeti ve kararlılığı ile yakından ilgilidir Güdülenmemiş öğrenci derse hazır değildir ve bu durumda ilk şart onu derse hazır hale getirmek yani güdülemektir
Güdülenme, öğretmen, öğrenci eksenli bir kavramdır Öğretmenin tutumu, özeni, coşkusu iletişimi olumlu etkileyecek ve güdülenmeyi sağlayacaktır Güdülenmeyi sağlamak için ilk önce öğrencinin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmak gerekir Özgün var oluş biçimleri olduğu için öğretmen bunlara duyarlılık göstermeli ve paylaşım için gerekli psikolojik dinamikleri sağlamalıdır
SINIFTA MOTİVASYON
Öğrencilerin motive olmamaları diye bir şey söz konusu değildir Her öğrencide ihtiyaçları karşılama motivasyonu vardır Eğer öğretmenin öğrettiği konuda öğrenci yeteri kadar motivasyona sahip değilse bunun nedeni çalışmanın öğrenci ihtiyacını karşılayamamasıdır
Öğrencinin motivasyonu
Başarabilme beklentisine
Başarının sağlayacağa yarara
Öğrenme ortamının fiziksel, toplumsal, duygusal ihtiyaçlarını karşılama düzeyine bağlıdır
Motivasyon 2 grupta karşımıza çıkar,
İçsel Motivasyon
Dışsal Motivasyon
1 İçsel Motivasyon : öğrencinin kendinden kaynaklanan ihtiyaçlarıdır Bu motivasyonda gerçek yaşamıyla ilintili anlatım faydalı olacaktır Merak ilgi,yetenek, yeterlilik,    gibi faktörler önemlidir
2 Dışsal Motivasyon : Ödüllerle sağlanan motivasyondur Teşekkür etme, ceza, ödül, kabul görmek,   gibi faktörler önemlidir Bu motiveleri dengeli olarak sunmak gerekir
GÜDÜ ve GÜDÜLENME TÜRLERİ
Güdülenme 3 grupta ele alınır
Birincil Güdüler
İkincil Güdüler
Genel Güdüler
Birincil Güdüler : Organizmanın yaşar kalmasını sağlayan güdülerdir Bu güdüler, fizyolojik temellidir
Örnek : Yeme, içme, uyuma, nefes alma,   
İkincil Güdüler : İnsanlara özgü güdülerdir ve öğrenilmiştir
Örnek : Güç, başarı, elde etme, lider olma,   
Genel Güdüler : öğrenilmemiş olan ve fizyolojik olmayan güdülerdir
Örnek : Merak, yetkinlik, sevgi, çevre ile uyum   
Güdülenme zaman bakımından 2 grupta incelenir Bunlar ; Durumluk Güdüler, Sürekli Güdülerdir
Durumluk Güdüler : Belli durumların etkisiyle oluşan geçici güdülerdir
Bir öğrencinin matematik sınavından iyi not alması için çalışması gibi
Sürekli Güdüler : Durumluk güdüye göre daha kalıcıdır
Bir öğrencinin matematikle ilgilenmesi ve daha iyi olabilmek için matematik çalışması gibi
Öğrenciler iki yolla güdülenir
Doğal Güdülenme
Yapay Güdülenme
Doğal Güdülenme : Öğretilen konular öğrencilerin sorunlarını çözüyor, gereksinimlerini gideriyor ise bu doğal güdülenmedir
Yapay Güdülenme : Konular öğrencilerin gereksinimlerini gidermez Öğretmen ödül, ceza yöntemiyle güdülenmeyi sağlar
GÜDÜLENME YAKLAŞIMLARI (KURAMLARI)
Bir sınıftaki öğrenciler birçok bakımdan birbirine benzedikleri gibi birçok ta farklı yönleri vardır İşte güdülenme kuramları bu yönlerde bireylerin farklılıklarını açıklamada kuramlar (yaklaşımlar) bize yardımcı olacaktır
Yaklaşımlar 4’e ayrılır
Davranışçı Yaklaşım
İnsancı Yaklaşım
Bilişsel Yaklaşım
Sosyal Öğrenme Yaklaşımı
Davranışçı Yaklaşım
Davranışçılara göre güdüler, şartlanma ve modelden öğrenme yollarıyla öğrenilmektedir Etkinlik genelde pekiştireçlere bağlıdır Bu yaklaşımda pekiştireçler içsel ihtiyaçlardan daha önemlidir
Bu yaklaşıma göre öğrenci kendi amaçlarını bir kenara bırakıp kendini ödüle götüren amaçlara yönelebilir Takdir edilen, övülen, ödüllendirilen öğrenci daha kolay öğrenir İlgi görmeyen öğrenci ise zor öğrenir Burada pekiştireç ödül olarak kullanılmalıdır ( Aferin deme, yıldız verme, ödüllendirme,   )
Ceza ise yanlış davranışlarda, ilgisizlik, dikkatsizlik gibi durumlarda verilmelidir
Öğrencilerin hangi davranışlarda pekiştireç alacağını bilmesi gerekir Yanlış cevaba pekiştireç verilirse öğrenci motive edileme Öğrenci iyi şeyin beklediğine değil, ödülün iyi şeyler üzerine kendiliğinden geldiğine inanmalıdır
Eleştiren tarafı, bu yaklaşımda bir süre sonra davranış öğrenmek için değil de ödül almak için yapılmaya başlanabilir Bu durumda öğretmenin dikkatli davranması ve davranış ortaya çıkınca pekiştireci kaldırması gerekir
İnsancıl Yaklaşım
Bireylerin motive edilmelerinin temelinde ihtiyaçları vardır ve insancı yaklaşım bu ihtiyaçları birey birey ele alır yani öznel bir yaklaşımdır Öğrenci arzu, istek, özlem,   duyduğu zaman güdülenir Tabii her birey için bunların etkisi farklıdır
İnsancıl yaklaşıma göre her birey değerlidir; çünkü doğuştan değerlidir, insanın etkin bir iç güdüsü vardır Bu durumda insan muhakkak motive olmuş durumdadır önemli olan var olan bu motiveyi doğru tarafa yöneltmektir
Bilişsel Yaklaşım
İçsel motivasyon ön plandadır yani davranışçı yaklaşımın uzağında bir görüştür Bu yaklaşımda esas olan öğrencinin kendi amaçlarını saptaması ve bunlar için güdülenmesidir Burada davranışları bilme, dengeleme,dünyayı anlama gibi gereksinimleri karşılamak önemlidir
Bilişsel kuramda motive olmak için bilişsel dengesizlik şarttır Bilişsel dengesizlik öğrencinin bir konuda bilgi edinme ihtiyacını karşılamasıdır Motive için bilişsel dengesizlik şarttır
Bu yaklaşımın eleştirilen yönü öğrenciler arasında var olan farklılıklar ve öğrencilerin amaca yönelirken kararsızlığa düşmesidir
Sosyal Öğrenme Yaklaşımı
Davranışçı ve bilişsel yaklaşımın özelliklerini içerdiği gibi yeni boyutlar da ekler Bu da çevrel faktörün etkisidir
Bu öğrenmede ne deneyim ne de pekiştireç gereklidir Gözlem yeterlidir Gözlenenler biriktirilir, ihtiyaç duyulursa kullanılır
Sosyal öğrenmeyi etkileyen 3 faktör vardır
Bireyin amacına ulaşma beklentisi
Amacın birey için değeri
Bireyin yapılacak işe tepkisi
Motiveyi sağlayan en büyük etken başarıdır, başarıyı elde eden öğrenci bu tadı tekrar yaşayabilmek için öğrenme yolunda emin adımlarla ilerleyecektir İşte bu motive onu yeni başarılara götürecektir Bu durumda öğretmen öğrencileri kazanmaya çalışmalı, öğrencilerin farklılıklarını fark edebilmeli, sınıftaki düzeyi belirlemeli ve başarının kapısını açmalıdır
KAYNAKÇA
Prof Dr Hüseyin Başar “Sınıf Yönetimi”
Prof Dr Leyla Küçükahmet “Sınıf Yönetimi”
Ayhan Aydın “Sınıf Yönetimi”
Zeki Kaya “Sınıf Yönetimi”
Emin Karip “Sınıf Yönetimi
|