Konu
:
Çocuklarda Okuma Bozukluğu
Yalnız Mesajı Göster
Çocuklarda Okuma Bozukluğu
09-06-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Çocuklarda Okuma Bozukluğu
DSM-IV de okuma bozukluğu
çocuğun yaşına
eğitimine ve zekasına göre okuma başarısının beklenenin altında olması şeklinde tanımlanır
Bu bozukluk
okumanın gerekli olduğu akademik başarı veya günlük etkinliklerde anlamlı sorunlar ortaya çıkarır
DSM-IV’ e göre eğer nörolojik bir durum veya
algısal bozukluk varsa okuma özürünün derecesi bu gibi durumlardan dolayı artış gösterir
DSM-IV’ ün okuma bozukluğu tanımı ICD-10’dan farklıdır
ICD-10’a göre özel öğrenme bozukluğu olan çocukların öykülerinde sıklıkla konuşma
dil ve heceleme bozuklukları da vardır
Okuma bozukluğu oldukça sıktır; okul çağı çocuklarının % 4 kadarında görülür
Okuma bozukluğu çocuğun kelimeleri tanıma yeteneğinde bir bozukluk
yavaş ve yanlış okuma ve iyi anlayamama ile karakterizedir
Ayrıca
dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan çocuklar yüksek oranda okuma bozukluğu riskindedirler
Öyküsel olarak
okuma bozukluğu için “disleksiya
geriye doğru okuma
öğrenme özrü
aleksiya ve gelişimsel kelime körlüğü” gibi çeşitli etiketler de kullanılmaktadır
Disleksiya terimi çok uzun zamandan beri yaygın olarak ve sıklıkla konuşma ve dil sorunları ile sağ-sol ayrımı karışıklığını da içeren bir öğrenme özrü sendromunu tanımlamak için kullanılmıştır
Okuma bozukluğu sıklıkla diğer akademik yeteneklerdeki özürlerle birliktedir
Disleksiya terimi geniş anlamda öğrenme bozukluğu için kullanılan bir terimdir
Epidemiyoloji
A
B
D
de okul çağı çocuklarının % 4 kadarında okuma bozukluğu olduğu tahmin edilmektedir
Prevalans çalışmaları % 2 ile % 8 arasında değişmektedir
Erkek çocuklarında kızlardan 3-4 kat daha fazladır
Erkek çocuklarındaki bu oran şişirilmiş olabilir: Okuma bozukluğu olan erkek çocuklar davranış sorunların dolayı bu bozukluğa daha eğilimlidir
Erişkinlerdeki geriden okuma veya okuma geriliğinde cinsiyet farklılığının olmadığı bildirilmektedir
Etiyoloji
Okuma bozukluğu için tek bir neden bilinmemektedir
Okuma bozukluğu olasılıkla çok etmenli nedenlere bağlıdır
Bilişsel ve nörofizyolojik çalışmalar dikkat ve uzun süreli bellekten daha çok okuma bozukluğu olan çocukların zayıf olduğu alanların çözümleme işlemleri ve çalışma belleği olduğunu düşündürmektedir
Yakın zamanda yapılmış olan bir çalışma disleksiya ile mayıs
haziran ve temmuz aylarında doğanlar arasında bir ilişki bulmuştur
Bu bulgu
grip gibi infeksiyon hastalıklarıyla gebenin kış aylarında daha fazla karşılaşmasından olabileceğini düşündürmektedir
Okuma bozukluğu
genel nüfusa göre bu bozukluğun daha çok görüldü aileler arasında sıktır
Bu görüş okuma bozukluğunun kalıtımsal bir temeli olduğu spekülasyonunu ortaya getirmektedir
Fakat ikiz çalışmaları bu kuramı desteklememiştir
İleri derecede düşük doğum ağırlığı ve çok erken doğan çocuklar okuma bozukluğu ve diğer öğrenme bozuklukları için yüksek risk altındadır
1930 lardaki çalışmalar okuma bozukluğunu serebral hemisferik işlev modeli ile açıklamıştır
Bu açıklamada okuma bozukluğu ile sol eli kullanma
görmede sol gözün baskın olması veya her ikisi olumlu ilişkiler olarak düşünülmüştür
Daha sonra yapılan çalışmalar okuma bozukluğu ile el ve göz taraflılığı arasında sabit bir ilişki bulamamış fakat sağ-sol karıştırmasının okuma güçlükleri ile ilgili olduğu gösterilmiştir
Bilgisayarlı beyin tomografisi
magnetik rezonans görüntüleme ve otopsi üzerinde yapılan birkaç yeni çalışma okuma bozukluğu olan insanlarda temporal veya pariyetal loblarda anormal asimetrinin olduğunu göstermiştir
Birçok araştırıcı okuma bozukluğunu anlaşılması zor görsel veya işitsel eksikliklere bağlar
Okuma için iyi olgunlaşmış ve yeteri kadar bilgileri bütünleştirebilen ve böylece çeşitli işlem sistemlerini başarabilen bir beyine ihtiyaç vardır
Okuma ayrıca
yapılan işlerde enerjinin yatırılmasına izin vermeye ve okumanın yaşamsal öneminin kavrandığı bir sosyokültürel değer sistemine bağlıdır
Serebral palsili olan fakat normal zekaya sahip birçok çocukta okuma bozukluğunun insidansı yüksektir
Epileptik çocuklar arasında da hafifçe yüksek okuma bozukluğu insidansı vardır
Gebelik sırasındaki komplikasyonlar
doğum öncesi ve doğum sırası güçlükler
bebeğin düşük doğum ağırlığı öyküsü okuma bozukluğu olan çocuklar arasında sıktır
Doğum sonrası sol oksipital lob beyin lezyonları sağ görsel alan körlüğüne neden olabilir ve bu da ikincil okuma bozukluğuna yol açabilir
Birçok çocukta dar korpus kallosumdaki splenium lezyonları nedeniyle görsel bilginin sağlam olan sağ hemisferden dil alanı olan sol hemisfere geçişi engellenir
Okuma bozukluğu gelişimsel gecikmenin veya olgunlaşmanın geri kalmasının bir işareti olabilir
Mizaç ve huy bozukluklarının okuma bozukluğu ile yakın ilişkisi olduğu bildirilmektedir
Okuma bozukluğu olmayan çocuklarla okuma bozukluğu olan çocuklar karşılaştırıldığında okuma bozukluğu olanlarda daha güç yoğunlaşma ve kısa dikkat süresi vardır
Bazı araştırmalar beslenme yetersizliği ile bilişsel işlev arasında bir ilişkinin olduğunu düşündürmektedir
Erken çocukluk döneminde uzun süre iyi beslenemeyen çocuklar çeşitli bilişsel testlerde ortalamanın altında performans göstermektedir
İleri derecede okuma bozuklukları sıklıkla ruhsal sorunlarla birliktedir
Okuma bozukluğu daha önce ortaya çıkan bir ruhsal bozukluğun veya duygusal ve davranışsal bozuklukların nedeni olabilir
Ancak
okuma bozukluğu ile aynı zamanda ortaya çıkan bir ruhsal bozukluğun nedensel ilişkisini ortaya koymak her zaman olası değildir
Tanı
Okuma bozukluğu tanısı bir çocuğun okuma başarısı zekasından belirgin olarak geriyse konur
Diğer tanı özellikleri arasında hatırlama
harfleri ve kelimeleri sıra ile yazma
dilbilgisi ve çıkarım yapma güçlükleri vardır
Klinik olarak bir çocuk okulda başarılı olmamasından dolayı umutsuz ve beklentisiz olabilir veya depresyon belirtileri yaşayabilir
Okul başarısızlığı bazı çocukların daha önceden var olan kararsızlık ve endişelerini arttırabilir
Böyle çocukların kendilik saygısı çok sınırlı olduğundan kendilerini akademik çalışmalara veremeyebilir
A
B
D
de okuma bozukluğundan kuşkulanan çocukların ayırt edilmesi için özel eğitim hizmetleri vardır
Ancak
eyaletler ve bölgeler arasında özel eğitim sınıflamasında birlik olmadığından bir bölgedeki bir servis bu çocukları okuma bozukluğu olarak değerlendirirken diğeri değerlendirmemektedir
Bazen okuma bozukluğu ile birlikte olan yıkıcı davranış sorunlarının değerlendirilmesi istenebilir
Bir psikiyatrik değerlendirme
psikiyatrik girişim ve uygun tedavinin düşünülmesi gereksiniminden dolayı yapılır
Okuma bozukluğu tanısı standart okuma başarı testi ile desteklenmelidir
Yaygın gelişimsel bozukluklar
dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve mental retardasyon dışlanmalıdır
Ruhsal eğitim testleri
Standart zeka testlerine ek olarak ruhsal eğitim tanı testleri de uygulanmalıdır
Tanı bataryası bir standart heceleme testi
yazılı kompozisyon
dili kullanma ve dil işlevi
bakarak yazma ve kalem kullanma yeterliliğinden oluşur
Okuma özürünü ayırt etmede okuma alt testleri olan Woodcock-Johnson-Ruhsal-Eğitim Bataryası (gözden geçirilmiş) ve Peabody Bireysel Başarı Testi (gözden geçirilmiş) de yararlıdır
Taramalı yansıtma bataryası insan şekli çizmeyi
resim-öykü testini ve cümle tamamlamayı içerir
Değerlendirme davranış değişikliklerinin sistematik gözlenmesini de içermelidir
Klinik Özellikler
Okuma bozukluğu olan çocuklar çoğunlukla ikinci sınıftayken incelenir
Öğrenciler arasındaki okuma güçlüğü en erken birinci sınıftaki beklenen okuma düzeyinde olması gerekenler arasında daha belirgindir
Özellikle yüksek zekası olan ilk sınıflardaki çocuklar bazen belleklerini ve çıkarım yapmalarını kullanarak okuma bozukluklarını geçiştirebilir
Bu gibi durumlarda dokuz yaş ve sonrasına kadar bu bozukluk belirgin olmayabilir
Okuma bozukluğu olan çocuklar sözel okumalarında birçok hatalar yaparlar
Hatalar atlamalar
eklemeler ve kelimelerin çarpıtılması ile karakterizedir
Böyle çocukların yazılı harf karakterlerini ve büyüklüklerini
özellikle uzaysal yönelimde ve çizginin uzunluğunda farklı algılamalarından dolayı
ayırt etme güçlüğündedir
Basılı veya yazılı dildeki okuma sorunları harflerde
cümlelerde ve hatta bir sayfada olabilir
Çocuğun okuma hızı yavaş ve sıklıkla az anlamayla birliktedir
Okuma bozukluğu var olan birçok çocuk yaşıtlarına uygun bir şekilde yazılı veya basılı metini kopya edebilir fakat hemen hemen hepsinin hecelemeleri kötüdür
Ek sorunlar arasındaki dil güçlükleri sıklıkla ses ayırım bozuklukları ve kelimeleri arka arkaya söyleme güçlükleri şeklindedir
Böyle bir çocuk bir cümleyi okurken ortasından veya sonundan başlar
Bu gibi çocuklar sağ-sol ayırımını iyi yapamadıklarından harflerin yerlerini de değiştirirler
Hem bellek çağrımında hem de devamlılığı sağlamadaki başarısızlıklar harflerin isimlerini ve seslerini hatırlama güçlüğü meydana getirir
Okuma bozukluğu olan birçok çocuk okumaktan ve yazmaktan hoşlanmaz ve kaçınır
Bu gibi işleri yaparken kaygıları artar
Bu çocuklar iyileştirici eğitim almazlarsa utanma ve küçük düşme duygularından dolayı başarısız olmaya ve dolayısıyla engellenmeye devam ederler
Zaman içerisinde bu duygular daha da artar
Büyük çocuklar kızgın ve depresif olabilir ve düşük benlik saygısı gösterir
Ayırıcı Tanı
Okuma bozukluğu sıklıkla ifade edici dil bozukluğu
yazılı ifade bozukluğu veya dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu gibi diğer bozukluklarla birliktedir
Bu gibi durumlarda bunlardan biri ek tanı olarak konur
Bazı olgularda sözel ve performans zeka puanları arasında fark olur
Görsel algı eksiklikleri % 10 kadarında vardır
Okuma bozukluğu zeka geriliğinden ayırt edilmelidir
Zeka geriliğinde diğer yeteneklerdeki bozukluğun yanı sıra çocuğun yaşından beklenen başarı da düşüktür
Zeka testleri özel öğrenme güçlüklerini tümsel eksikliklerden ayırt etmede yardımcıdır
Yetersiz eğitimin verilmesi çocuklarda iyi okuyamama ile sonuçlanacağından aynı okuldaki diğer çocukların da okuma performansları araştırmalıdır
İşitme ve görme bozuklukları tarama testleriyle dışlanmalıdır
Okuma bozukluğu sıklıkla diğer duygusal ve davranışsal bozukluklarla
özellikle dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu
davranım bozukluğu
büyük çocuk ve ergenlerde depresif bozukluklarla birliktedir
Gidiş
Okuma bozukluğu olan birçok çocuk ilköğretimin ilk iki yılında hiçbir yardım almadan yazılı dil hakkında biraz bilgilenir
Birinci sınıfın sonunda bazıları birkaç kelimenin nasıl okunacağını öğrenir
Fakat üçüncü sınıfa kadar iyileştirici eğitim verilmezse çocuk okuma özürlü olabilir
En iyi koşullar altında ana okulunda veya birinci sınıfın başlarında bir çocuğun okuma bozukluğu riski altında olduğu saptanabilir
İyileştirme eğitimi erken verildiğinde birinci sınıfın sonunda veya ikinci sınıfta sorun bitebilir
İleri derecedeki olgularda ve eksikliğin örüntüsüne ve şiddetine bağlı olarak eğitim diğer sınıflarda ve orta eğitimde de devam edebilir
Tedavi
Okuma bozukluğu için tedavi seçimindeki ilk şey çocuğun özel eksikliklerini ve zayıflıklarını doğru olarak değerlendirmektir
İkincisi uygun eğitim yaklaşımıdır
Bu sorunla olumlu bir şekilde başa çıkma stratejileri arasında çocuğun küçük ve yapılanmış okuma gruplarına girmesidir
Böylece çocuğun bireysel dikkati sağlanacak ve yardım alması kolaylaşacaktır
Samuel Orton tarafından geliştirilen bir özel yöntemde önce basit ses yeteneğine dikkat çekilmekte daha sonra bu ses birimlerinin karışımı kelimelere ve cümlelere dönüştürülmektedir
Bu ve benzer yöntemlerin mantığı çocukların harflerde ve hecelerde çektiği güçlükleri öğrenerek okuyabilmesidir
Psikoterapide
terapist-hasta ilişkisi eğitimsel tedavinin başarılı sonuç vermesi bakımından önemlidir
Çocuklar mümkün olduğu kadar sosyal işlev düzeylerine yakın bir sınıfa yerleştirilmeli ve okumada özel yardım verilmelidir
Birlikte ortaya çıkan duygusal ve davranışsal sorunlar uygun psikoterapötik yardımla tedavi edilmelidir
Ebeveyn işbirliği de yardımcıdır
Öğrenme bozukluğu olan çocukların ortalama % 75 i sosyal yeterlilik bakımında da sorunludur
Bundan dolayı okuma bozukluğu olan çocuklar için tedavi programının bir parçası olarak sosyal yeteneklerin geliştirilmesi de önemlidir
DSM (İngilizce:The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) zihinsel hastalıklar için tanı ölçütü
DSM-IV'te hasta 5 açıdan değerlendirilir:
1
Klinik bozukluklar ve klinik ilgi odağı olabilecek diğer durumlar
2
Kişilik bozuklukları
mental retardasyon (zeka geriliği)
3
Mental bozukluğa ek olarak bulunan genel tıbbi durumlar ve fiziksel bozukluklar
4
Mental bozukluğun gelişiminde katkıda bulunan psikososyal ve çevresel sorunlar
5
Hastanın sosyal
iş ve psikolojik işlevselliği olmak üzere genel işlevselliği
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul