ForumSinsi - 2006 Yılından Beri

ForumSinsi - 2006 Yılından Beri (http://forumsinsi.com/index.php)
-   Bunları Biliyor Musunuz ? (http://forumsinsi.com/forumdisplay.php?f=488)
-   -   Concorde Uçağı Hakkında Bilgi (http://forumsinsi.com/showthread.php?t=977433)

Prof. Dr. Sinsi 10-21-2012 08:25 PM

Concorde Uçağı Hakkında Bilgi
 

Concorde Nedir - İlk Ticari Ses Üstü Yolcu Uçağı - Uçaklar Hakkında

Concorde

Air France Concorde 1977

Genel Özellikler

Görev Türü görev türü

Dönemi

Üretici Sud Aviation (şimdi EADS) -

BAC (şimdi BAE Systems)

Tasarımcı

İlk Uçuş 2 Mart 1969

Hizmete Giriş 21 Haziran 1976

Hizmetten Çıkış 26 Kasım 2003

Durumu Üretim bitti

Başlıca Kullanıcılar Air France

Diğer Kullanıcılar British Airways

Üretim Dönemi

Üretim Sayısı üretim sayısı

Tasarım Maliyeti tasarım maliyeti

Birim Maliyeti £23 milyon (US$46 milyon) 1977 yılına

Teknik Özellikleri

Taban Tasarım {{{taban tasarım}}}

Değişimleri / Türevleri {{{değişimleri/türevleri}}}

Mürettebat {{{mürettebat}}}

Uzunluk {{{uzunluk}}}

Yükseklik {{{yükseklik}}}

Kanat Açıklığı {{{kanat açıklığı}}}

Pali Çapı {{{pali çapı}}}

Kanat Alanı {{{kanat alanı}}}

Boş Ağırlık {{{boş ağırlık}}}

Yüklü Ağırlık {{{yüklü ağırlık}}}

Azami Hız {{{azami hız}}}

Menzil {{{menzil}}}

Uçuş Yüksekliği / Servis Tavanı {{{uçuş yüksekliği/servis tavanı}}}

Motor {{{motor}}}

Silah Donanımı {{{silah donanımı

Concorde, Yolcu uçağı olarak hazırlanmış hava taşıtı.

Dünyada sesten hızlı uçakla uçan ilk insan, II. Dünya Savaşı pilotlarından Charles Yeager'di.

Concorde'un yapımına giden yolda ilk fikir, 1956 yılında ortaya çıktı ve bu amaçla ilk olarak, İngiltere'de "Sesten Hızlı Uçak Komitesi" adıyla bir komite kuruldu.

Fransa da 1962 yılında aynı yönde bir proje üzerinde çalışmaya başladı. Sonuçta iki ülke, Concorde projesinin İngiliz-Fransız ortak yapımı olarak gerçekleştirilmesi konusunda anlaştı.

ABD, 1965 yılında Başkan Lyndon B. Johnson'ın ağzından "kendi sesten hızlı yolcu uçağını geliştireceğini" açıkladıysa da Başkan Richard Nixon, 1971 yılında imzaladığı bir kararla bu projeyi tarihe gömdü.

Concorde uçağı, ilk uçuş denemesini 2 Mart 1969'da Fransa'nın Toulouse kentinde yaptı. Concorde'un ilk ticari uçuşu ise Londra-Bahreyn arasında gerçekleşti. Fransız Concorde'unun ilk uçuşu da Paris-Dakar arasında yapıldı. Air France, 1977 yılından itibaren Paris-New York arasında sesten hızlı uçaklarla yolcu taşımaya başladı.

Concorde uçakları, normal uçuşlarında saatte 2 bin 172 kilometre hıza erişiyor ve yerden 18 bin 200 metre yüksekten uçuyordu. Uçaklar, Atlantik'i normal koşullarda 3 saatte aşabiliyordu.

Başlıca amacı hız yapmak olan Concorde uçaklarının dış yüzeyi, çok hafif ve ısıya dayanıklı titanyum maddesinden üretildi. Uçuş sırasında sürtünme nedeniyle uçağın dış cephesindeki ısı 92, burun kısmındaki ısı ise 130 dereceye çıkıyordu. Isınma nedeniyle uçağın boyunun uçuş sırasında 7.5 santim uzadığı saptandı.

Dev yolcu uçakları 200 yolcuyu rahatlıkla taşırken, dar gövdeli Concorde'un yolcu kapasitesi 125 kişiydi. Yolcuların büyük çoğunluğunu zengin ve ünlüler oluşturuyordu, çünkü Concorde'un New York-Paris arasında tek gidiş için bilet fiyatı 12 bin doları buluyordu. 30 yıllık macerası boyunca toplam 16 Concorde uçağı üretildi. Bunların tanesinin maliyeti 42 milyon dolardı.

Concorde Uçağı Sesüstü olarak tasarlanmıştır. 25 Temmuz 2000 tarihinde Paris Charles de Gaulle Havaalanı'ndan kalkışından 1,5 dk sonra geçirdiği kaza ile uçuşları durdurulmuştur. Güvenilirliği, yüksek maliyeti ve sınırlı yolcu kapasitesi olduğu için üretimden kaldırılmıştır.Concorde uçaklarının son ticari seferi, 24 Ekim 2003'te Londra-NewYork arasında yapıldı.

Uçuş Maliyeti

Concorde uçuş süresinin %60'ında full power & afterburn kullanmaktadır. Afterburn yakıt tüketimini oldukça artırmaktadır. Klasik bir Concorde 1 yolcusu için 100 km'de 20 litre kerosen tüketmektedir. 6000 km'lik Paris - New York uçuşunda 1 yolcusu için 1200 litre kerosen harcar. Tek bir yolcunun sadece yakıt maliyeti 1,080 TL'ye ulaşmaktadır. İşlteme maliyetleri, uçuşun bakım maliyetleri ile bu rakam katlanarak artar. 2003 yılında bir kişilik bileti 6000$ ulaşmıştır. Concorde tek bir operasyon da 90,000 litre yakıt tüketmektedir. 3 saatlik tek bir seferde uçak 82,000 TL yakıt masrafı yapmaktadır. 1 concorde kaldırmak 6 adet boeing 747 seferine eşdeğer maliyet gerektirir. (B747-400 bir yolcu için operasyon maliyeti 100 km de yalnızca 3.2 lt'dir

Özellikler [değiştir]

Concorde'un son uçuşu, 26 Kasım 2003.

* Mürettebat=9

* Kapasite=92-120 yolcu

* Uzunluk=61.66 m

* Kanat açıklığı=25.6 m

* Yükseklik=12.2 m

* Kanat alanı=358.25 m²

* Yakıt Kapasitesi=95,680 kg

* Boş Ağırlık=78,700 kg

* Maks. Kalkış Ağırlığı=408,000 lb (185,070kg)

* Maks. İniş Ağırlığı=185,070 kg

* Kullanım Ağırlığı=111,130 kg

* Motor (jet)=Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk 610

* Maks. Hız=Mach 2.2 / 2,150 km/h

* Seyir Yüksekliği=18.200 m

* Tırmanma Hızı=25,41 m/s

* Menzil=7,250 km

( 1 lb = 0,453592 kg )




Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.