![]() |
56 Yaş Çocuğun Gelişimi
http://frmsinsi.net/images/forumsins...sinsi.net_.jpg
1) Fiziksel Gelişim ve Hareket Gelişimi: - Kas hakimiyeti tam anlamıyla gelişmiştir. - İnce bir çizgi üstünde kolaylıkla yürüyebilir. - Tırmanma, kaydıraktan kayma, sallanma, kazma ve daha pek çok hareket becerisinde etkinleşmiş, ustalaşmıştır. - Hareketlerini müziğin ritmine uydurabilir. - Bir nesneyi her iki eliyle sımsıkı tutar; kavrayışı epeyce güçlüdür. - Kabul edilmiş kurallarca, uygun bir konuma yerleştirilmeyi, örneğin oyunda üstlenilen görev, rol veya puanlamayı gerektiren oyunlar da dahil, çeşitli top oyunlarını başarıyla oynayabilir. - Yazıp çizerken, resim yaparken, kalemleri ve boya fırçalarını ustaca kullanır. 2) Zihinsel ve Bilişsel Gelişim: - 5 yaş çocuğu her şey arasında her türlü ilişkiyi kurabilir. - Bu dönemde çocuk parça ile bütünü aynı zamanda düşünemez. - Bu yaş çocukları hala zihinsel kıyaslama yapamazlar. - Çocuk sayı kavramını tam olarak algılayamaz. Beyninde sayı ile ilgili işlemler yapamaz. Sözel olarak ya da nesnelerle birebir eşleme şeklinde sayması da hiçbir mantığa dayanmayan ezbere saymalardır. - Bu dönem çocuğu hâlâ eylemlerinde, bakış açılarında, düşüncelerinde benmerkezcidir. - Bu dönemde çocuk hala nesnelerin görüntüsünün etkisi altında kalır. Henüz korunum için gerekli zihinsel kavrama süreci işleminden yoksundur. Yani miktar, ağırlık ve sayı korunumunu anlayamaz. - Bu dönemde hâlâ sınıflama ve gruplandırma yapamamaktadır. - 4 yaş çocuğu yarım bırakılan bir şeye karşı duyarsızken, 5 yaş çocuğu başladığını bitirmeyi sever. 3) Sosyal ve Duygusal Gelişim: - Bu dönemde çocuk daha bilgili ve olgun bir birey görünümündedir. - Çevresine karşı dostça bir yaklaşım içerisindedir. - En belirgin özellikleri arasında yeterli ve dengeli oluşu gelmektedir. - 5 Yaş çocuğu yaşadığı kültür çevresine uyum gösterir. - 5 yaş çocuğu yüksek derecede toplumsallaşmış bir birey görünümündedir. - Ne kendisiyle, ne de çevresiyle çelişki halindedir. Ailesine, okula ve topluma uyumu belirgin bir biçimde artmıştır. - Kritik durumlarda soğukkanlı olmayı başarır. - Dikkatlidir. - Kendi kendini eleştirir. Fakat kendine güveni de vardır. - Söylenenlere inanır, uyar, belleği güçlüdür. - Zaman zaman karanlıktan, kaybolmaktan korkabilirler. - Grup oyunlarını tercih eder. 2-3 arkadaşıyla birlikte oynar. Küçükleri korur. Ev dışında daha mutlu olur. - Arkadaşlarını kendi seçer. - Arkadaşlarıyla çoğunlukla işbirliği yapar. - Oyunda kurallara uyulması ve dürüst olunması gerektiğini anlar. - Sıkıntı içinde olan arkadaşlarının duygularını paylaşmaya, onları rahatlatmaya çalışır. 4) Duyusal ve Algısal Gelişim: - Ezbere şiir okumaktan ya da çocuk şarkıları, çeşit çeşit tekerlemeler söylemekten çok hoşlanır. - Kendisine öykü okunmasına veya anlatılmasına bayılır. Sonradan kendi başına ya da arkadaşlarıyla birlikte öyküyü tüm ayrıntılarıyla oyununda canlandırır. - Kitaplara giderek daha fazla ilgi duymaya başlar. - Somut isimleri, nesneyi kullanarak tanımlar. - Hiç durmadan soyut sözcüklerin anlamlarını sorar ve bu sözcükleri yerli yersiz kullanır. - Şaka-fıkra, bilmece ve tekerleme gibi söz oyunlarından zevk alır. - Saat kavramı gelişmiştir; saatin günlük programla ilişkisini anlayabilir. 5) Dil Gelişimi: - Kendi eylemlerini düzenlemedeki sözcük gücü, başkalarını yönetmedeki gücünü de ortaya çıkarır. - 5 yaşındaki çocuk hep konuşmak ister. Yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır. - Bilgisini arttırmak için sorular sorar. - Dilbilgisi kurallarına uygun konuşur. - Olayları ve masalları, konuların sırasını bozmadan anlatır. - Her şeyin neden ve niçini ile ilgilenir. - Söylemek istediğini dile getirmeden önce düşünür, sonra söyler. - İsmini, soy ismini, yaşını, ev adresini bilir. |
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.