ForumSinsi - 2006 Yılından Beri

ForumSinsi - 2006 Yılından Beri (http://forumsinsi.com/index.php)
-   Biyografiler (http://forumsinsi.com/forumdisplay.php?f=661)
-   -   Piet Mondrian- Pıeter Cornelıs Mondrıaan -gençliği ve Ilk Yapıtları-pariste Kübist Dönemi-de Stijl (http://forumsinsi.com/showthread.php?t=117249)

Şengül Şirin 04-21-2011 01:41 PM

Piet Mondrian- Pıeter Cornelıs Mondrıaan -gençliği ve Ilk Yapıtları-pariste Kübist Dönemi-de Stijl
 
2 Eklenti(ler)
Piet Mondrian- Pıeter cornelıs mondrıaan


http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1303382457


Mondrian piet,asıl adı PIETER CORNELIS MONDRIAAN ( D.7 Mart 1872- Amersfoort,Hollanda - Ö.1 Şubat 1944 New York kenti ,ABD ) de,Stijl adlı soyut resim akımının öncülerinden Hollandalı ressam.Yapıtlarıyla 20.yüzyılın mimarlığını ve grafik sanatlarını derinden etkilemiştir.

Gençliği ve ilk yapıtları;

Kalvenci bir ilkokulda müdür olan babası amatörce çizimler yapardı.Amcası ise Lahey okulundan bir manzara ressamıydı.Mondrian 14 yaşındayken resim eğitimine başladığında her ikisinden de ders aldı.Ressam olmak istiyordu.ama ailesinin ısrarı üzerine öğretmenliğe yöneldi.ve 1892"de orta dereceli okullarda resim öğretmenliği yapmaya hak kazandı.Kendine bir iş arayacak yerde,ailesinin oturduğu Winterswijk yakınlarındaki küçük bir kasabada bir ressamdan resim dersleri almaya başladı.Daha sonra da Amsterdam"a giderek Devlet Akademisi"ne yazıldı.Utrecht"te üye olduğu Kunst -liefde adlı sanat derneğinde 1893"te ilk resimlerini sergiledi.Daha sonra Amsterdam"da da iki derneğe katıldı.Bu sırad akademinin akşam derslerini izliyor,öğretmenlerini çalışkanlığıyla etkiliyordu.1897"de ikinci sergisini açtı.

1899"da Amsterdam"daki büyük bir evin tavan resimlerini yapmayı üstlendi.1901"de Roma ödülü için yarışmaya katıldıysa da birinci olamadı.1903"te bir ölü doğa ile Willink van Collem Ödülünü alması ünlenmesine yo açtı.Aynı yıl Belçika"nın Brabant kentindeki bir arkadaşının yanına gitti1905"te Amsterdam"a göndüğü zaman sanatı belirgin biçimde değişmişti.Amsterdam çevresini betimlediği bu dönem manzaralarında ritmik bir çerçeve göze çarpıyor,ışık-gölge gibi pikaresk değerler yerine kompozisyonun yapısı önem kazanıyordu.en çok yel değirmenleri,çiftlik evleri,ve ağaç resimleri yaptığı bu dönemde çalışmaları gene de çağdaş Hollanda resmi geleneği içinde kaldı.

Ard izlenimciliğin ve ışıkçılığın etkileri,

1907"de Amsterdam Quadrenali"ne Kees van Dongen,Otto ven Rees ve Jan Sluijters gibi parlak renkler kullanan ard izlenimci ressamlar katılmışlardı.Onların seçtikleri renklerden etkilendiği anlaşılan
anlaşılan Mondrian aynı yıl " Kırmızı Bulut" (1907"de Lahey Belediye Müzesi) adlı resmini yaptı.Hızla üretilmiş bir taslak görünümünde ,tümüyla rengin egemen olduğu bu resimden sonra yeni keşfettiği renk değerleriyle bir dizi denemeye girişti.1908"de yaptığı" Oele Yakınında Korular"da (Lahey Belediye Müzesi) başka öğelere de yer verdi.Norveçli ressam Edvard Muhch"u anımsatan düşey çizgilerle dışa vurumcuları anımsatan sarı,turuncu,mavi ,mor ve kırmızılar kullandı.Bu büyük boyutlu çalışmasıyla artık geleneksel Hollanda resminden kopuyor ,Avrupa resmiyle buluşuyordu.

Kaynak:AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir.

Şengül Şirin 04-21-2011 02:14 PM

Cevap : Piet Mondrian- Pıeter Cornelıs Mondrıaan -gençliği ve Ilk Yapıtları-pariste Kübist Dönemi-de Stijl
 
http://frmsinsi.net/attachment.php?a...1&d=1303382457


Hollandalı ressam Jan Toorop ile tanışmasının Mondrian"ın yeni üslubu üzerinde pekiştirici bir etkisi oldu.Toorop bu ülkede ışıkçılığın öncülerindendi.ve asal renklerin küçük noktalar ya da kısa çizgiler biçiminde karıştırılmadan tuvale yerleştirilmesini,böylece,ikincil renklerin resme belli bir uzaklıktan bakan izleyicinin gözünde oluşmasını öngören divizyonizme savunuyordu.

Bu tür renk kullanımına ağırlık veren Mondrian da paletini asal renklerle sınırladı.Temelde sarı,kırmızı ve mavi renkleri kullandığı ( Güneş Işığında Yel Değirmeninde (1908"de Lahey Belediye Müzesi) güneşin parlaklığını yansıtmadığı ustalığını ortaya koydu." Kırmızı Ağaç"taysa ( 1908 Lahey Belediye Müzesi) kırmızı mavi karşıtlığından yararlanarak doğada gördüğü dengeyi dile getirdi.Işıkçı yapıtlarıyla 1909"da Amsterdamdaki Belediye Müzesinde açılan toplu sergiye katılan Mondrian bu sergiden sonra Holladalı avant- garde ressamlar arasında kalıcı bir yer edindi.

1909"un bir başka önemli olayı da Teosofi Derneğine katılmasıydı.Evrendeki bütün varlıkların tek bir kaynaktan çıktığını ve ruh ile maddenin birliğini savunan bu düşünce sistemi zamanla Mondrian"ın yapıtlarına yansıdı.Büyük anıtsal biçimlerle ilgilenerek örneğin daha önce divizyonist teknikle resmini yaptığı Westcapelle"deki deniz fenerini biçime ağırlık vererek yeniden ele aldı.Işıkçı çalışmalarıyla 1910"da Amsterdam"da
açılan St.Lucas Sergisinde önemli ölçüde dikkat çekti.1911"de doğanın sonsuzluğunu dile getirdiği bir tablosunu Paris"teki Salon des Independants"a (Bağımsızlar Salonu) göndermesi de uluslararası alan attığı
ilk adımı oluşturdu.

Kaynak:AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir.

Şengül Şirin 04-21-2011 02:57 PM

Cevap : Piet Mondrian- Pıeter Cornelıs Mondrıaan -gençliği ve Ilk Yapıtları-pariste Kübist Dönemi-de Stijl
 
Paris"te Kübist dönemi;

O yıl,Mondrian Amsterdam"da açılan birsergide ilk kez Pablo Picasso ile Georges Brague"ın erken dönem kübist çalışmalarını gördü.Bunların derin etkisi altında 1912 başlarında Paris"e yerleşti.ve kübizmin ilkelerini,kendine uyarlayarak kullanmaya başladı.1911-12 kışında yaptığı "Zelcefil Kaseli Ölüdoğa" ( Lahey Belediye Müzesi) adlı iki çalışmasında bu açıkça görülüyordu.resimlerin ilkinde günlük yaşamdaki gibi çizilmiş olan nesneler,ikincisinde kompozisyonun öğelerini oluşturan yapılara dönüşmüştü.Mondrian kübist dönemi 1912"den 1917"ye değin sürdü.ama çalışmalarında çözümsel (analitik) kübizmin nesneleri bileşenlerine ayırma eğiliminin ötesine geçti. Buna karşılık kübistlerin kullandığı renklere ve kompozisyon anlayışına bağlı kaldı.ayrıca kompozisyon öğelerini daha da azaltmak için eğrilerden ve çapraz çizgilerden kaçınarak daha çok yatay ve düşey çizgiler kullandı.

1914 yazında Mondrian hastalanan babasını görmek için Hollanda"ya gitt.I.Dünya Savaşı"nın çıkması,Paris"e dönmesini engelleyince Laren" yerleşti.Bura da Dr.M.H.J.Schoenmaekersadlı bir teosofistle tanıştı.Gerçeklik konusundaki görüşlerinde onu çizgilerin simgesel anlamı ve evrenin matematiksel yapısı üstüne çalışmalarından önemli ölçüde etkilendi.Laren"deyken büyük destek gördüğü S.B.Slijper ve ressam Bart van der Leck ile de dostluk kurdu.Van der Leck aracılığıyla dönemin avant-garde sanatçılarından Theo van Doesburg"la tanıştı.Bu dönemde kübizm anlayışını en uç noktasına kadar geliştirildi."Rıhtım ve Okyanus "adlı
resminin 1917"de yaptığı son biçimi bu üslubun son aşamısı temsil ediyordu.

Kaynak:AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir.

Şengül Şirin 04-21-2011 04:47 PM

Cevap : Piet Mondrian- Pıeter Cornelıs Mondrıaan -gençliği ve Ilk Yapıtları-pariste Kübist Dönemi-de Stijl
 
D.Stijl.

Bu resimden sonra Mondrianın yapıtlarında temel bir değişiklik görüldü.var olan biçimleri resimsel bir formüle indirgemenin yerini dış dünyadaki herhangi bir konunun tümüyle reddedilmesi aldı.Mondrian bu adımı de Stijl adlı dergiyi çıkaran ve aynı adla anılan hareketi başlatan Theo van Doesburg,ven der Leck ve Vilmos Huszar ile birlikte attı.Grubun ilkeleri konu olarak gözle görülen gerçek nesneleri almamak ve resim dilini en temel öğelerine indirmekti.bu da düz çizgi ve dik açılar,dolayısıylada düşey ve yatay çizgiler kullanmak renkleri,üç asal renk olan sarı,kırmızı,mavi ve gerçekte renk olmayan siyah,beyaz ,ve gri ile sınırlamak anlamına geliyordu.Mondrain!in yeni-plastikçilik adını yakıştırdığı bu yaklaşımın amacı sanat yapıtını anlık görsel algılamaların etkisinden ve sanatçının öznelliğinden arıtmaktı.Uzun zamandır aradığı nesnelliğe böylece çok yaklaşan Mondrian"ın artık resminde "gerçeğin doğru bir görüntüsü"nü verebilecekti.

Mondrian"ın ilk yeni-plastikçi yapıtları gerçeğin bir parçasını anlatmaktan çok ,evrenin tümüne egemen olan uyumdan türetilmişti.Bunlar beyaz zemin üstüne yerleştirilmiş yumuşak,asal renklerde dikdörtgenlerden oluşuyordu.
Kompozisyonları renge dayanıyor,ve sanki tuvalin sınırlarını aşarak resmin dışındaki mekana taşıyordu.1918"de Mondrian resimlerine yeniden çizgiyi kattı.renkleri yatay ve düşey siyah çizgilerle birbirinden ve zeminden ayırmaya,böylece renkli ve renksiz dikdörtgenler yaratmaya başladı.1920"de yeni-plastikçi üslubu en olgun noktasına ulaşan Mondrain 1919"da Paris"e gittiyse de de Stijl grubundaki arkadaşlarıyla ilişkisini sürdürdü.



Kaynak:AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir.

Şengül Şirin 04-21-2011 05:12 PM

Cevap : Piet Mondrian- Pıeter Cornelıs Mondrıaan -gençliği ve Ilk Yapıtları-pariste Kübist Dönemi-de Stijl
 

Olgunluk Dönemi;

Elli yaşına basması nedeniyle arkadaşları,Amsterdam"daki Belediye Müzesi"nde geçmişteki çalışmalarını da kapsayan bir sergi düzenlediler.Bu sergi onun Hollanda manzara resim geleneğinden başlayıp yatay ve düşey çizgiler asal renkler,siyah,gri,ve beyazlar kullanarak evrensel bir uyumu betimleyen soyut resimlerine kadar adım adım gelişmesini gösteriyordu.Mondrain amacına ulaşmıştı.ama orada durmadı.1922"den 1938"e değin resimlerini daha da açık ve saf hale getirmeye çalıştı.

Yapıtlarını,çok sık gergilemiyordu.1922"den ABD"ye gittiği 1940"a değin kişisel sergi açmadı.1930"da Daire ve Kare,1931"de Soyutlama -Yaratma gruplarının sergilerine katıldı.1933"ten sonra daha da süssüz vesert havalı resimler yapmaya başladı.1934"te ABD"li sanatçı Harry Holtzmann ve İngiliz ressam Ben Hicholson"la tanıştı.Circle adlı derginin yayın yönetmenlerinden olan Nicholas"ın özendirmesiyle "Plastic Art and Pure Plastic Art" (plastik Sanat ve Saf Plastik Sanat ) adıl makalesini bu dergide yayımladı.Hitler tehlikesinin belirdiği 1938"de Paris"ten ayrılınca da Londra"da gene Circle çevresi
tarafından karşılandı.İki yıl Londra"nın bir banliyösinde kaldıktan sonra ken bombalanmaya başlayınca 1940"ta ABD"ye gitti.New Yorkta Holzmaan ,koleksiyoncu,Peggy Guggenheim ve müze yöneticisi James Jahnson Sweeney gibi sanat çevresinin öncüleri tarafından karşılandı.



Kaynak:AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir.

Şengül Şirin 04-21-2011 05:14 PM

Cevap : Piet Mondrian- Pıeter Cornelıs Mondrıaan -gençliği ve Ilk Yapıtları-pariste Kübist Dönemi-de Stijl
 

Mondrian"ın sanatındaki son değişme de ABD"de ortaya çıktı.Bir yandan içinde bulunduğu özgürlük ortamı ,bir yandan New York kentindeki canlı yaşam,bir yandan da bu ülkenin hareketli müziği,yapıtlarına ciddi bir hava veren
siyah çizgileri kaldırıp yerlerine renk bantları koymasına,daha sonra da bunları sürekli bantlar biçiminde yapmak yerine,küçük renk dikdörtgenleri biçiminde düzenlemesine yol açtı.Neredeyse 20 yıl sonra açtğı kişisel sergisindeki
( 1941 -42,Sidney Janis Galerisi.Suffamo.ABD ) ve Broadway Boogie Woogie" ( 1942 -43,Modern Sanat Müzesi,New York ) gibi son dönem yapıtları bu yeni canlanışın ifadeleriydi.1943"te başladığı " Victory Boogie Woogie"
( 1943 -44,Burton Tremaine Koleksiyonu ,Meriden ) adlı yapıtını ise bitiremedi.yakalandığı zatürreden kurtulamayarak 1944"te öldü.


Değerlendirme;

Mondria"nın yeni-plastikçiliğinin gösterdiği sürekli gelişme ,çağdaş ,sanat tarihi içinde önemli bir yer tutar.Yapıtları daha sonra " geometrik soyutlama" yaklaşımın habercisidir.Ama Mondrian"ın çalışmalarında
yalnızca estetik değil,aynı zamanda etik bir kaygı vardır; resimlerinde evrensel uyumu bulmaya çalışmıştır.Köklerini Kalvenci Püriten gelenekte bulan yapıtlarında sürekli saf güzelliği aramıştır.Sanatın daha iyi bir yaşamın yol göstericisi olduğunu düşünmüştür.Bunu iletmek için de geometrinin katı dilini benimseyerek elinden geldiğince yalın olmayı seçmiştir.Çağdaş resim sanatının öncülerinden olduğu kadar,önde gelen bir hümanist olan Mondrian
1937"de yayımlanan bir yazısında "İnsanlığa ,onu aydınlatarak hizmet edilebilir" diyerek amaçlırını ortaya koymuştur.

ÖBÜR ÖNEMLİ YAPITLARI ;

" Gri Ağaç" (1912,Lahey Belediye Müzesi,
" Oval Düzenleme (Ağaçlar )" (1913 ,Belediye Müzesi,Amsterdam)
" Mavi Yüz" ( Çağdaş Sanat Müzesi ,New York),
" Siyah Beyazlı Düzenleme" ( 1917,Kröller-Müller Devlet Müzesi,Otterlo),
" A Renkli Düzenleme " ( 1917 Kröller-Müller Devlet Müzesi ,Otterlo),
" Renk Düzlemleriyle Düzenleme III." ( 1917,Lahey Belediye Müzesi,)
" Düzenleme ; Gri Dış Çizgili Renk Düzlemleri"( 1918,Max Bill Koleksiyonu ,,Zürich),
" Baklava Biçiminde Düzenleme " ( 1919,Kröller-Müller Devlet Müzesi,Otterlo),
" Dama Tahtası Biçiminde Düzenleme," ( 1919,Lahey Belediye Müzesi),
" Kırmızı ,Mavi ve Sarı Yeşille Düzenleme " ( 1920,Wilhelm Hack Koleksiyonu,Köln),
" Kırmızı Sarı ve Mavi ile Düzenleme" (1921,Lahey Belediye Müzesi,)
" Düzenleme 2" ( 1922,Guggenheim Müzesi,New York,)
" Mavi ve Yeşille Düzenleme 1" (1925,Sanat Evi ,Zürich,)
" Sarı ve Mavi ile Düzenleme "( 1929,Boymans-van Beuningen MüzesiRotterdam),
"Fox Trot A"(1927,Yale Üniversitesi Sanat Galerisi New Haven),
" Kırmızı Mavi ve Sarıyla Düzenleme" ( 1920,Armand P.Bartos Koleksiyonu,New York),
" Sarı Çizgili Düzenleme" (1933,Lahey Belediye Müzesi,)
" Mavi ve Beyaz ile Düşey Düzenleme " ( 1936,Kuzey Ren- Vestfalya Sanat Koleksiyonu,Düsseldorf,Almanya),
" Mavili Düzenleme" ( 1937,Lahey Belediye Müzesi,)
" Londra Düzenlemesi" ( 1940-42,Albright-Knox Sanat Galerisi,Buffalo,ABD).


Kaynak:AnaBritannica cilt 23 frmsinsi.net için derlenmiştir.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.