Diyarbakır Halk Oyunları 2 |
10-14-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Diyarbakır Halk Oyunları 2OYUNLARIN ÇIKIŞ ÖYKÜLERİ VE OYNANIŞ BİÇİMLERİ KEŞE-O Bu oyunun en büyük özelliği Diyarbakır iline ve sadece erkeklere özgü olmasıdır Çok eski dönemlerde yörede birçok dine mensup insanların yaşadığını gerek yazılı kaynaklardan gerekse büyüklerimizle yaptığımız sohbetlerden biliyoruz İşte bu oyunumuzda yörede yaşayan ve bir başka dine ait bir din adamıyla ilgilidir Bu oyun Delile (Delilo) oyununu oynayan sarhoş bir Hıristiyan din adamının taklit edilişidir Zaten yörede Hıristiyan dinine mensup din adamlarına yani papazlara, keşe adı verilmektedir Bu oyun çok eski dönemlerde kollar aşağıda olacak şekilde oynanmış olup, son dönemlerde ise bu oyunda kollar baş hizasında olacak şekilde icra edilmiştir Çok ağır bir tempoda olup sağ ayakla önce yere topuk daha sonra sol dize vurup sağ ön vereve atılmasıyla başlanır Eller serçe parmaklarda birleşik kollar baş seviyesindedir Sağ ayak topuğu sol diz altına vurup sağ ön vereve atılmasından sonra, sol, sağ ve sol topuk öne vurulup adımlar bu defa geri atılır Bu arada kollar ayakla uyumlu bir şekilde aşağı yukarı iniş-çıkışlar gösterir Önden geriye gelirken ayaklar önce sol, sağ, sol geri atılacak şekildedir Oyun tekrar sağ ayakla öne ve diz altına topuk vurulup icra edilir DELİLE (DELİLO) Bu oyun kentte yaşam süren tüm uygarlıkların özelliklerini kendine özgü bir biçimde yansıtmıştır Bu oyunda sevgi, saygı, hoşgörü, coşku ve birlik beraberliği görebilmekteyiz Yörede insanlarına göre bu oyunun birkaç farklı içeriği mevcuttur Bu oyun kimine göre tarlada bereketli olan bir dönem sonrası sevinç oyunu, kimine göre ise kına, düğün, bayramlarda karşılıklı maniler şeklinde atışılarak ortama neşe katma amaçlı bir oyun şeklidir Çeşitli görüşler olması aslında ayrı varyantlardır çünkü sonuç olarak aynı noktaya varıyoruz Yani bu oyun oynandığı mekana göre sözlü ya da sözsüz olup, kentte yaşam süren tüm uygarlıkların izlerini yansıttığı gibi, bulunan ortama birlik, beraberlik ve mutluluk katar Yörede bu oyuna Gırani, Aslanvari, Şervani ve Koçeri gibi isimlerde verilmektedir Oyun sağ ayağın sağ ön vereve atılmasıyla başlar Öne giderken sağ, sol, sağ ve sol ayağın topuğunun yere vurulup atılması, geriye dönüş sol, sağ, sol ve sağ ayağın taban vurulmasıyla devam eder Oyun esnasında ekip başındaki oyuncu soloya çıkarak kendi yeteneğini sergiler ama solo sırasında önemli olan oyuncunun hem müzik hem de ritimle uyumlu olmasıdır Türkülü bir oyun olduğundan, grup sayısı fazla olursa karşılıklı türküler söylenerek de oyun icra edilebilir GOVEND (HALAY) Bu oyunda yörede karşılıklı yaşanılan sevgiler anlatılmıştır, hatta bu sevgiler için oyuna birçok türkü yakıldığı söylenilmektedir Yörede insanların birbirine karşı duydukları sevgileri hem oyunla hem de oyun içerisinde söylenen türküyle icra etmesi, çok yaygın olan halay oyununa ayrı bir güzellik katmıştır Halayı ekibin başındaki oyuncu elindeki mendil ve ses komutuyla yönetir Bu oyunda ekip başı soloya çıkarak, müzik ve ritm eşliğinde kendi maharetini sergiler Halaylarda coşku, mutluluk ve canlılık ön plandadır Erkek ve kadın halayı olmak üzere ikiye ayrılır Erkek halayında, sağ ayağın tabanının yere vurulup, sol ayağın öne çıkması, sol taban vurup sağ ayağın öne çıkmasıyla oyuna giriş yapılır Ardından dört diz kırıp, üç diz çekmeyle oyun seyir gösterir Sağ ayağın tabanının yere vurulup, sol ayağın öne çıkması, sol taban vurup sağ ayağın öne çıkmasından sonra, sağ ayak topuğuyla yere üç defa vurulur Daha sonra sol ayağın sağ tarafa savrulup öne atılmasıyla devam eder Bu adım cümlesi ekip başının vereceği komuta kadar devam eder Komut geldikten sonra aynı adım cümlesi üçüncü komuta kadar tekerrür eder Üçüncü komuttan sonra geriye sol, sağ, sol ayak atılır ardından sağ taban basıp sol ayağın, sol taban basıp sağ ayağın öne çıkmasıyla icra edilir Eller gözükmeyecek şekilde parmakların iç içe geçirilmesiyle oyuncuların arkasında tutulur Yörenin en çok oynanan ve en çok sevilen oyunlarındandır Kadın halayı ise ilerde Kadın Halayı adlı oyun kısmında anlatılmıştır HARRANİ (ESMERİM) Yine bu oyunla ilgilide yöredeki mahalli kişiler tarafından ortaya çıkan esmer kızlara duyulan sevginin türkü eşliğinde anlatımıdır Eski zamanlarda yörede bir erkek ve bayanın görüşmesi bugünkü kadar rahat değilmiş, yani birbirine sevgi besleyen insanlar bunu çok rahat dile getiremezmiş Bu yüzden birbirlerine karşı duyulan bu sevgiyi nişan ve düğün gibi eğlence ortamlarında esmerim oyunu oynarken söylenen manilerle dile getirmişlerdir Oyunun kendine ait türküsü ve bu türkünün birkaç değişik varyantı mevcuttur Bazı mekanlarda türkü söyleyerek de oynanan bir oyundur Yöre oyunları içerisinde farklı bir yeri bulunan Harrani oyununun bir başka adı ise Esmerimdir Sol ayağın öne topuk vurup, geri çekilmesiyle başlar Ardından sağ, sol, sağ ayak geriye çekilir ve sonra en son geriye çekilen sağ ayağın yerine gelmesiyle iki diz birden kırılır Bu adım cümlesi oyunun yerinde olan adımıdır Öne iki değişik çıkışı ve geri gelişleri mevcuttur Birinci çıkış sol ayak topuğu öne vurulup öne atılır Ardından sağ, sol adım atılıp durulur, yanına sağ gelince iki diz birden kırılır İkinci çıkış ise sol topuk öne vurulup öne adım atılır, yanına gelen sağ ayak yerinde, topukla önce öne sonra yana vurulup yerine gelince de iki diz birden kırılır Geri gelişler ikisinde de aynı olup sol topuk öne vurulur ve geriye sol, sağ, sol adım atılır, sağ ayak sol ayağın yanına gelince iki diz tekrar kırılır Kol tutuşları Govend (Halay) oyunundaki gibidir ŞUŞANE (TEK AYAK) Bu oyunumuz genelde kırsal kesimde gruplar tarafından karşılıklı atışma şeklinde oynanan bir oyundur Halay oyunuyla benzerlik gösteren adım cümleleri olsa dahi, kendine ait figürler olup, bu figürlerde en büyük özellik ise figürlerin kesik kesik olmasıdır Bu oyunumuz tek bir ekip şeklinde oynanılabildiği gibi, bir gurubun öne çıkarken diğerinin geriye adım atması daha sonra bu işlemin tersi uygulanarak devam etmesi de yörede mevcuttur Sol topukla öne topuk vurulup geriye taban çekmesiyle başlayıp yerimizde sağ, sol ayak hareket ettirilir Daha sonra sağ diz önden yerine çekilerek oyun seyir eder Komutla sol topuk öne vurulur, sağ topukla ise yere iki defa yarım daire çizilecek şekilde vurulur ve halay savurması yapılıp öne çıkılır İkinci bir komut gelene kadar hamle yapılır Geri geliş sol topuk öne vurulur ve geri atılırken sağ, sol, sağ diz çekilir Kollar Govend (Halay) tutuşunun aynısıdır DU-NIG (ÇİFT AYAK) Yörede bu oyun hakkında fazla teorik bilgi bulunmamakla beraber bu oyunumuz arada küçük nüanslar dışında hemen hemen tek ayak oyunuyla aynı seyri gösterir Yine bu oyunumuzda tek bir ekip şeklinde oynanılabildiği gibi, bir gurubun öne çıkarken diğerinin geriye adım atması daha sonra bu işlemin tersi uygulanarak devam etmesi de yörede mevcuttur Oyunda sol topukla öne iki defa topuk vurulup geriye taban çekmesiyle başlayıp yerimizde sağ, sol ayak hareket ettirilir Daha sonra sağ diz önden yerine çekilerek oyun seyir eder Öne Komutla sol topuk iki defa yere vurulur, yerinde sağ ayak üç topukla yarım daire çizer Sol ayak sağa iki defa halay savurması yapar ve ikinci komuta kadar öne gidilir Geri geliş ise sol ayak topuğu öne iki defa vurulup geri çekilir, ardından sağ, sol, sağ diz çekilir Bu oyunda da kollar Govend (Halay) tutuşundaki gibidir |
|