![]() |
Kur'an'ın Nazmındaki Cezalet Harikadır. |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Kur'an'ın Nazmındaki Cezalet Harikadır.Kur'an'ın nazmındaki cezalet harikadır ![]() Kur’an’ın nazmında bir cezalet, yani ayetlerin tertip ve düzeninde bir güzellik vardır ki, beşer sözünde bu güzellik bulunmaz ![]() ![]() وَلَئِن مَّسَّتْهُمْ نَفْحَةٌ مِّنْ عَذَابِ رَبِّكَ (Enbiya: 46) Allah-u Teala bu ayette, azabın dehşetini göstermek için, en azının şiddetli tesirini göstermek ister ![]() ![]() ![]() İşte Kur’an’ın nazmındaki güzelliğe bakın ki, ayetin bütün kelimeleri o azlığa bakıp, manaya kuvvet verecek şekildedir; -Lein lafzı; Arapça da teşkik yani şüphe edatıdır ![]() ![]() -Mess lafzı; “azıcık dokunmak” manasındadır ki, yine azlığı ifade eder ![]() ![]() ![]() -Min lafzı; Arapça da “teb’iz” edatıdır ![]() ![]() ![]() -Rabbike lafzı; Allah bu ayette kendisini “Rab” ismiyle beyan buyurmuş ![]() ![]() ![]() -Ayet bu bütünlük ile şu manayı ifade eder “ bu kadar az bir azap böyle tesirli ise, azabın kendisi ne kadar dehşetli olur kıyas edin,” İşte gördüğünüz gibi ayette geçen her kelime manaya kuvvet verecek şekilde gelmiştir ![]() ![]() ![]() Şimdi öyle bir cümle kuracaksınız ki, kısa olsun, üç kelimeden oluşsun ve bu üç kelimede yedi farklı hüküm olsun ![]() ![]() Böyle bir cümle kurmak, beşerin kuvvetinin üstündedir ![]() ![]() Şimdi ikinci misalimiz: Sadakanın ve zekâtın kabulü için bazı şartlar vardır ki, bu ayet, bu kısa ifadesiyle bütün bu şartları beyan eder: 1- Sadakayı vermekte israf etmemek ve sadakaya muhtaç olacak şekilde sadaka vermemek: Bu manayı ayetin başındaki “mimmâ” lafzındaki “min” ifade eder ![]() ![]() 2- Başkasından alıp, başkasına vermek değil, kendi malından vermektir: Bu şartı da “mimmâ” lafzının takdimi yani ayetin başında gelmesi ifade ediyor ![]() 3- Sadakayı verirken başa kakmamak ve minnet beklememektir: Bu şarta “razeknâ” (biz rızık verdik) lafzı işaret eder ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Fakirlik korkusuyla sadaka terk edilmemelidir: Bu manayı “razeknâ” da ki “nâ” işaret eder ![]() ![]() 5- Sadaka öyle adama verilmeli ki, nafakasını ve geçimini temin etsin, yoksa zevke, eğlenceye ve haram şeylere sarf edenlere sadaka olmaz: Şu şarta “yunfikûn” lafzındaki “nafaka” ifadesi işaret eder ![]() 6- Sadaka sadece mala münhasır değildir, ilimle, fiille, söz ile nasihat ile de olur: Bu manaya “mimmâ” lafzındaki “mâ” ile, rızkın mutlak bırakılması yani rızık türünün belirtilmemesi işaret eder ![]() ![]() 7- Sadaka Allah namına verilmelidir: Bu şartı da “razeknâ” ifade ediyor ![]() ![]() İşte sadakayı ifade eden şu kısacık cümlede, sadakanın 7 şartına birden işaret edilmiş ![]() Ayetteki kelimeler bu şartları beyan edecek şekilde seçilmiş ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|