|
|
Konu Araçları |
abbasın, aişe, bulması, görüşleri, husususnda, ibn, miracın, nelerdir, vuku |
Miracın Vuku Bulması Husususnda Hz. Aişe Ve İbn Abbasın Görüşleri Nelerdir? |
10-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Miracın Vuku Bulması Husususnda Hz. Aişe Ve İbn Abbasın Görüşleri Nelerdir?Miracın vuku bulması husususnda Hz Aişe ve İbn Abbasın görüşleri nelerdir? Hakkında Miracın vuku bulması husususnda Hz Aişe ve İbn Abbasın görüşleri nelerdir? Miracın vuku bulması husususnda Hz Aişe ve İbn Abbasın görüşleri nelerdir? Mi'rac hakkındaki ihtilaf, sadece vuku bulduğu tarih konusunda değildir Olayın nasıl olduğu, ruh ile mi cesed ile mi vuku bulduğu da ihtilaflıdır Bu konuda farklı görüşler olmakla beraber alimlerin çoğunluğuna göre Mi'rac hem ruh ve hem de cesetle birlikte meydana gelmiştir Esasen bu konudaki âyet ve hadisler incelendiği ve Mi'rac'ın Mekke'li müşrikler arasında meydana getirdiği yankı dikkate alındığında çoğunluğun görüşünün doğru olduğu yani Mi'rac'ın hem ruh ve hem de cesedle birlikte olduğu anlayışıdır Ahad hadislere dayansa da Mirac olayının gerçekliğinde tüm müslümanlar birleşmişlerdir Ancak olayın gerçekleşme biçimi Islam bilginleri arasında görüş ayrılıklarına neden olmuştur Buna göre İbn Abbas'ın da içinde bulunduğu bazı bilginlere göre Mirac olayı uykuda gerçekleşmiştir Bilginlerin büyük çoğunluğuna göre ise uyku durumunda ve rüyada değil, uyanık iken gerçekleşmiştir Fakat bu görüşü savunanlar da Mirac'ın yalniz ruhla mı, yoksa hem ruh, hem de bedenle mi olduğu konusunda ikiye ayrılmışlardır Sonraki Kelamcıların büyük çoğunluğuna göre mirac olayı uyanıkken hem ruh, hem de bedenle gerçekleşmiştir İçlerinde Hz Aişe'nin de bulunduğu bazı bilginlerle mutasavvıfların büyük çoğunluguna göre ise uyanık durumda iken ama yalnız ruhla gerçekleşmiştir Mi'racın vukuu hakkında selef ve halef ittifak etmiş oldukları halde, Mi'racın keyfiyeti, yani ne şekilde olduğu hususunda aralarında bazı ihtilaflar vardır Seleften Hz Ayşe ve Hz Muaviye, tabiundan Hasenu'l Basri ve Muhammet İbn-u İshak gibi zatlar, miracın yalnız ruhani olduğuna kail olmuşlardır Hz Ayşe (ra), "Muhammet (sav)in cesedi, Mi'rac gecesi ayrılır olmadı" diyor Selef ve halefin ekserisi ile cumhur-u ulema ise, Mi'racın ruh ve cesetle olduğunu kabul etmişler ve hususta kuvvetli deliller getirmişlerdir Hz Ayşe'nin sözünü "Ceset ruhtan ayrılmadı, beraber Mi'raç etti" diye tevil etmişlerdir Allâme-i Sâni Saadettin Teftezani ise şöyle demektedir: "Resulüllahın Miracı, uyanık halinde ve bedeni ile olmuştur Mescid-i Haram'dan Mescid-i Aksa'ya kadar olan kısmı kitapla sabittir Delili kesindir Semaya kadar Mi'raç ise, meşhurdur Semadan arşa ve diğer yerlere gitmesi ise, haber-i ehad ile sabittir" (Teftezani, şerhu'l Akait/174) “Sana gösterdiğimiz rüyayı insanlar için fitne ve imtihan eyledik” İbni Abbas’ın Buharideki rivayetine göre rüyadan maksat, mi’racdır Bundan dolayı Mirac’ın uyku esnasında vukubulduğunu söyleyenler bu ayete istinat etmektedirler Fakat İbni Abbas bu Ayetten bahsederken şu sözleri de söylüyor: "Resuli Ekrem bu rüyada gördüklerini, gözleriyle gördü” Demek ki bu rüya alelade bir rüya değildi Bu rüya, ruhen cisim kayıtlarından azat olarak melekut aleminde seyri idi Peygamber tarafından görülen rüyalar, alelade insanların rüyalarından bambaşkadır Peygamberin uykuları esnasında zahiri havas muattal kalır Fakat onlar gözlerini kapar kapamaz, onların kalp gözü ruh alemini, melekut kainatını görmeye başlar Alelade rüyalar böyle midir? Peygamberin rüyası, uyanıklığın fevkinde bir halettir Onlar bu halet içinde semavatı seyrederler Ervaha mülaki olurlar Rüyeti Hak ile bekam olurlar, meleklerle hembezm olurlar Bu halete rüya diyen ashap, bu ruhani hakikati ifade etmek istemişlerdi Tabiatın maddi kanunları dairesinde müşkül görülen bu hadise, “ruhani” mümkün olur” Selam ve dua ile Sorularla İslamiyet Editör |
|