|
|
Konu Araçları |
“kalpler, allahın, buyrulmaktadır, kasdedilen, kerimde, kurani, olur”, tatmin, zikirden, zikriyle |
Kur'an-İ Kerimde “Kalpler Ancak Allahın Zikriyle Tatmin Olur.” Buyrulmaktadır. Zikirden Kasdedilen N |
10-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Kur'an-İ Kerimde “Kalpler Ancak Allahın Zikriyle Tatmin Olur.” Buyrulmaktadır. Zikirden Kasdedilen NKur'an-ı Kerimde “Kalpler ancak Allahın zikriyle tatmin olur” buyrulmaktadır Zikirden kasdedilen n Hakkında Kur'an-ı Kerimde “Kalpler ancak Allahın zikriyle tatmin olur” buyrulmaktadır Zikirden kasdedilen n Kur'an-ı Kerimde “Kalpler ancak Allahın zikriyle tatmin olur” buyrulmaktadır Zikirden kasdedilen nedir? Kalbi nasıl tatmin eder ? Günlük hayatımızda, yer yer, “falanın kalbi bozuk” yahut,“filânca kalp ameliyatı geçirmiş” gibi sözler ederiz Bu konuşmalarımızda, kalbi, iki ayrı mânâsıyla kullanırız Bunlardan biri maddî, diğeri ise mânevîdir Bir başka ifadeyle, biri zâhirî, diğeri bâtınî Her ikisinin de aynı isimle yâd edilmesine değişik açıklamalar getirilmiş Bunlardan birisine göre, insan ruhunun bedenle ilk alâkası kalpte başlıyor Bir diğerine göre, kalbe bu ismin verilmesi mecazdır: “Maddî kalbin bedendeki rolü ne kadar önemli ise, mânevî kalbin de insanın ruhî hayatında öyle büyük bir vazifesi vardır” Bazı zâtlar da, kalbi, ruh mânâsında kullanmışlardır Maddî kalp, bedenin her yanına kan ulaştıran ve dakikada ortalama beş kilo kadar kan pompalayan harika bir cihaz Bu kalp bütün bir kâinata muhtaçtır Kâinat fabrikasında kan üretilecek ki kalp de o kanı bedenin her köşesine pompalasın Kâinattan insanı süzen ve insan fabrikasında gıdaları ete, kemiğe, kana, iliğe çeviren bir kudret, o kalbi çalıştırmakta ve o kanı bedenin her köşesine sevk etmektedir Evet, kalbin zâhiri bütün kâinata muhtaç Ve kalp bu hâliyle Allahın Samed ismine âyine Maddî kalbin kâinata ve içindeki eşyaya olan ihtiyacını, ancak her muhtacın ihtiyacını gören ve hiçbir şeye muhtaç olmayan Allah yerine getiriyor, Samed isminin tecellisiyle Kalp bu yönüyle bir ağaçtan, bir çiçekten pek fazla ileri değil Onlar da kâinatın her şeyine muhtaç Onlar da bu ihtiyaçlarının görülmesiyle Samed ismine ayna oluyorlar Kalbin bâtınına gelince, samediyete asıl âyine o “Bâtın-ı kalp âyine-i sameddir” Bu hakikati: “Kalpler ancak Allahın zikriyle mutmain olur” âyet-i kerimesi ders verir Bedendeki her organın kendine göre bir çeşit tatmini söz konusudur Göz görmekle, kulak işitmekle tatmin oluyor Dilin tatmini tat ile, mideninki gıda ile Kalbin ise en büyük ihtiyacı, iman Ben kimin mahlûkuyum? Şu âlem kimin mülkü? Bu dünyada kimin misafiriyim? Daha sonra nereye gideceğim? Beni misafir eden zât, benden ne istiyor? İşte kalbin bâtını, bu gibi soruların cevaplarıyla tatmin oluyor Onun talebi marifetullah (Allahı tanıma) olunca, elbette, samediyete en büyük âyine o olacaktır Diğer mahlûklar bu kâinatın maddesine muhtaç O ise, bu âlemin sahibini tanımaya, bilmeye, Ona iman ve itaat etmeye muhtaç Bunu anlamayan ve kalplerinin gıdasını ihmal eden insanlarda, bu ihmâlin peşin cezası olarak, hemen huzursuzluk, sıkıntı, tatminsizlik, korku, endişe gibi hastalıklar kalbi sarar Midenin açlığını elbisenin güzelliği, yahut gömleğin kalitesi gideremiyor; o ancak rızık istiyor Kalbin boşluğunu da hiçbir rütbe, hiçbir içtimaî makam, hiçbir beşerî teveccüh ve hiçbir fâni hedef doyuramıyor Kalbin Rabbi, onun ancak zikirle tatmin olacağını bildiriyor bize Nedir zikir? Kelime mânâsıyla hatırlama Allahı hatırlatan her hâdise, her levha, her ilmî eser birer zikir vesilesi Kalp, bir fabrika, bir saray, bir misafirhane olan şu muhteşem kâinatın ancak Allahın emir ve iradesiyle var olduğunu bilmekle tatmin olur Beden ruhun hanesi ise, kâinat da onun şehridir Kalp hem bu haneyi sever, hem de o şehri İkisini de Allahın mülkü bilir Onun kutsi sıfatlarının bütün eşyayı ihata ettiğine inanmakla hem bedende rahat yaşar, hem kâinatta Bedeni de huzurla terk eder, kâinatı da Çok iyi bilir ki, bunların ikisi de kendi mülkü değildir Böylece ikisinden de geçer, onların hakiki sahibine iltica eder Dileyeceğini Ondan diler Hiçbir hâdiseden sarsılmaz, hiçbir musibetten korkmaz Çok iyi bilir ki, mutlak kudret ve irade ancak Allahındır Onun izni olmadan ne karınca bir adım atabilir, ne hava deprenebilir, ne kan deveran edebilir, ne güneş ışık saçabilir İşte kalp bu iman ve bu marifet ile tatmin olur Yediğimiz bir meyvenin ne rengi, ne güzelliği, ne kokusu, ne tadı kalbe ulaşır Ve kalp bunların hiçbiriyle tatmin olmaz Ama, insan o renge hayran kaldı mı, o nimete minnettarlık hissetti mi, o tada meftun oldu mu, işte o zaman bu mânâlar kalbe yerleşir Bu hayret, şükrü getirirse kalp gıdasını almaya başlamış demektir Kalp, bu kâinatın özüyle beslenir, mânâsıyla ilgilenir Onun işi bu âlemle değil, onda tecelli eden ilâhî isimlerledir Göz elmaya bakarken, kalp onda tecelli eden Allahın isimlerine nazar eder ve ancak böyle bir nazarla tatmin olur Alaaddin Başar (ProfDr) |
|