![]() |
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye Cumhuriyeti Devlet DemiryollarıTürkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları ![]() Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları ya da kısaca TCDD Türkiye Cumhuriyeti'ndeki demiryolu taşımacılığını düzenleyen, işleten ve kontrol eden resmi kurumdur ![]() Osmanlı Devleti döneminde daha çok yap-işlet modeli ile sermaye sahiplerine ihale edilen demiryolu işletmesi yetkisi, 24 Mayıs 1924 tarihinde çıkarılan 506 Sayılı Kanun'la tamamen devletleştirilmiş ve Anadolu - Bağdat Demiryolları Müdüriyeti Umumiyesi adı ile yapılandırılmıştır ![]() ![]() 1953 yılına kadar katma bütçeli bir devlet idaresi şeklinde yönetilen kuruluş, 29 Temmuz 1953 tarihli 6186 Sayılı Kanun'la "Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi (TCDD)" adı altında Kamu İktisadi Devlet Teşekkülü haline getirilmiştir ![]() ![]() İzmir Aydın demiryolu inşaatında çalışan işçiler 1850'lerin sonu Tarihçe Osmanlı dönemi (1856 - 1922) Dünyada ilk kez 1825 yılında İngiltere’de başlayan demiryolu ulaşımının, toprakları 3 kıtaya yayılan Osmanlı İmparatorluğu'na girişi diğer birçok büyük ülkeye göre çok erken olur ![]() ![]() ![]() Anadolu'daki demiryolu tarihi 23 Eylül 1856 yılında ilk demiryolu hattı olan 130 km'lik İzmir- Aydın hattının bir İngiliz firmasının ilk kazmayı vurmasıyla başlar ![]() ![]() ![]() Daha sonra imtiyaz verilen başka bir İngiliz şirketi de İzmir-Turgutlu-Afyon hattı ile Manisa-Bandırma hattının 98 km'lik kısmını 1865 yılında tamamlar ![]() ![]() 1850 İngiliz yapımı 23004 numaralı buharlı lokomotif ![]() ![]() ![]() Zamanla, Osmanlı'da demiryolu imtiyazı verilen İngiliz, Fransız ve Almanlar'ın ayrı ayrı etki alanları oluşmuştur ![]() ![]() Osmanlı Hükümeti de, Haydarpaşa’yı Bağdat’a bağlamayı, dolayısı ile Hindistan’ı Avrupa ile birleştirecek olan hattın İstanbul’dan geçirilmesini düşünmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1896 yılında yapım imtiyazı Baron Hirsch’e verilmiş olan 2000 km'lik şark demiryollarının milli sınırlar içerisinde kalan 336 km'lik İstanbul-Edirne ve Kırklareli-Alpullu kesiminin 1888’de bitirilerek işletmeye açılmasıyla da İstanbul, Avrupa demiryollarına bağlanmış olur ![]() 1876 yılından 1909 yılına kadar 33 yıl Osmanlı Padişahı olan Sultan II ![]() “ Bütün kuvvetimle Anadolu Demiryollarının inşasına hız verdim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() ![]() II ![]() Osmanlı döneminde işletmeye açılan hatlar * Rumeli Demiryolları 2383 km normal hat * Anadolu - Bağdat Demiryolları 2424 km normal hat * İzmir - Kasaba ve uzantısı 695 km normal hat * İzmir - Aydın ve şubeleri 610 km normal hat * Sam - Hama ve uzantısı 498 km dar ve normal hat * Yafa - Kudüs 86 km normal hat * Bursa - Mudanya 42 km dar hat * Ankara - Yahşihan 80 km dar hat * Adana- Feke 122 km dar hat Osmanlı döneminde yapılıp işletmeye açılan demiryollarının toplam uzunluğu 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Kurtuluş Savaşı dönemi (1919 - 1923) Kurtuluş Savaşı'nda cepheye asker, silah ve erzak taşımada, cephelerden de geriye gazilerin taşınmasında, yani savaşın lojistiğinde sağladığı başarılarla, demiryolları Kurtuluş Savaşı'ının kazanılmasında önemli rol almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1923- 1940 dönemi Bu dönemde demiryolları devletleştirilmiş ve yeni hatlar oluşturulmuştur ![]() ![]() 1932 ve 1936 yıllarında hazırlanan 1 ![]() ![]() ![]() ![]() * Potansiyel üretim merkezlerine, doğal kaynaklara ulaşmak ![]() Ergani'ye ulaşan demiryolu bakır, Ereğli kömür havzasına ulaşan demir, Adana ve Çetinkaya hatları pamuk ve demir hatları olarak adlandırılmaktadır ![]() * Üretim ve tüketim merkezleri ile yani limanlar ile ard bölgeler arası ilişkileri kurmak ![]() Kalın-Samsun, Irmak-Zonguldak hatları ile demiryoluna ulaşan limanlar 6 'dan 8'e yükseltilmiştir ![]() ![]() * Ekonomik gelişmenin ülke düzeyinde yayılmasını sağlamak ve özellikle az gelişmiş bölgelere ulaşmak ![]() 1927'de Kayseri, 1930'da Sivas, 1931'de Malatya, 1933'de Niğde, 1934 Elazığ, 1935 Diyarbakır, 1939'da Erzurum demiryolu ağına bağlanmıştır ![]() 1940-1960 dönemi 1940-1960 yılları demiryolları açısından "Durgunluk dönemi"dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1960-2000 dönemi Kurtuluş Savaşı’ndan sonra tüm olanaksızlıklar içinde yılda ortalama 240 km uzunluğunda demiryolu yapılırken, 1960 yılından sonra gelişen teknoloji ve maddi olanaklara rağmen yılda sadece 39 km'lik demiryolu yapılabilmiştir ![]() ![]() Sonuç olarak, 1960-1997 yılları arasında, demiryolu uzunluğu %11 artmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() 2000 ve sonrası dönemi 2009 yılında hizmete giren Yüksek Hızlı Tren takımları ![]() ![]() ![]() 2002 yılında yaklaşık 14 milyon ton yük taşımacılığı gerçekleştirilmiş bulunmaktadır ![]() ![]() 25 Mayıs 2007 tarihinde Bingöl'ün Genç ilçesi yakınlarında sabotaja uğrayarak raydan çıkan ve İran'dan aldığı askeri malzemeleri Suriye'ye götürmekte olan tren'e yapılan sabotajı da PKK'yı taşeron olarak kullanan MOSSAD'ın yaptığı iddia edilmektedir ![]() Türkiye ulaşım sistemi içerisinde karayolu-demiryolu yük taşıma paylarına bakıldığında, karayolu yük taşıma oranı % 94, demiryolu yük taşıma payı ise % 4'dür ![]() TCDD hem varolan hatların yenilenmesi hem de yeni hatlar eklenmesi için sürekli devam eden bir çalışma içindedir ![]() ![]() TCDD 2003 yılında hızlı tren hatları döşemeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Organizasyon TCDD'nin hükümet düzeyindeki denetimi, gözetimi, koordinasyonu ve ilişkileri Ulaştırma Bakanlığı'nca yürütülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar aşağıdadır: * TÜLOMSAŞ - (Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi, Eskişehir) - Lisans Lokomotif üretimi yapılmaktadır ![]() * TÜVASAŞ - ( Türkiye Vagon Sanayi, Adapazarı ) - Yolcu vagon üretimi yapılmaktadır ![]() * TÜDEMSAŞ - ( Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayi, Sivas) - Yük vagonları üretimi yapılmaktadır ![]() Bölgeler TCDD şebekesi toplamda 7 bölgeye ayrılmış ve her bölge ayrı bir bölge müdürlüğünce idare edilmektedir ![]() * 1 ![]() * 2 ![]() * 3 ![]() * 4 ![]() * 5 ![]() * 6 ![]() * 7 ![]() Limanlar TCDD İzmir Liman İşletmesi TCDD işletmelerine bağlı olan ve işletmesi TCDD tarafından yapılan limanların listesi: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() Görevleri Kuruluşun yasa ile belirlenmiş temel görevleri aşağıdaki gibidir: * Devletçe kendisine verilen demiryolları, liman, rıhtım ve iskeleleri işletmek, genişletmek ve yenilemek, * Kanun, tüzük, yönetmelikler ile kalkınma ve yıllık programlar çerçevesinde bağlı ortaklarını ve iştiraklerini yönlendirmek ve bunlar arasında koordinasyonu sağlamak, * Tamamlayıcı işler olarak gerektiğinde; Demiryolları taşımacılığını tamamlayıcı nitelikteki, feribot dahil her türlü deniz ve kara taşıma işlerini yapmak, * Çeken ve çekilen araç ve gereçler ile benzerlerini yapmak ve yaptırmak; görevlerinin gerektirdiği ambar, antrepo, depo ve benzeri tesisler ile yolcu ihtiyaçları için gerekli tesisleri kurup işletmek, * Yurtiçinde ve dışında yapılmakta ve yapılacak olan, demiryolu inşaatlarını yalnız başına veya ortaklık halinde üstlenmek, * Faaliyet konuları ile ilgili olarak Bakanlar Kurulu tarafından verilen görevleri yapmakla yükümlü bulunmaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları![]() ![]() Türkiye Yüksek Hızlı Tren hatları: bitirilmiş, inşaat halindeki, ve plan aşamasındaki hatlar Şebeke bilgileri TCDD'nin şu anda aktif olarak kullanılan demiryolu uzunluğu 10 ![]() ![]() ![]() Şebekenin % 95'inde tek hat işletmeciliği yapılmaktadır ![]() * Elektrikli 2305 km (% 21) * Sinyalli 2665 km (% 24) * Çift yollu ana hatlar 403 km (% 4) * Üç yollu ana hatlar 28 km (‰3) * Dört yollu ana hatlar 9 km (‰1) Marmaray projesi İstanbul'un şehir içi ulaşım sorununa toplu taşımacılıkla köklü bir çözüm getirmeyi amaçlayan bu proje kapsamında, Avrupa yakasındaki Halkalı'dan Anadolu yakasındaki Gebze'ye kesintisiz, hızlı ve diğer ulaşım sistemleriyle entegrasyonlu 76 ![]() ![]() Osmaneli-Bursa-Bandırma Projesi Bursa'nın diğer büyük şehirlere ve Anadoluya demiryoluyla bağlanmasını sağlamak ![]() ![]() ![]() Hızlı tren hatları ve projeleri Türkiye Yüksek Hızlı Tren hatları: bitirilmiş, inşaat halindeki, ve plan aşamasındaki hatlar TCDD hem varolan hatların yenilenmesi hem de yeni hatlar eklenmesi için sürekli devam eden bir çalışma içindedir ![]() ![]() ![]() TCDD 2003 yılında hızlı tren hatları döşemeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Planlanan bazi hızlı tren hatları şu şekildedir: * Ankara - Afyon - Uşak - İzmir (Kocahacılı'da Ankara-Konya hattından çatallanacak) * Ankara - Kayseri (Yerköy'de Ankara-Sivas line hattından çatallanacak) * İstanbul - Bursa (Osmaneli'de Ankara-İstanbul hattından çatallanacak) * Ankara - Bursa (İnönü'de Ankara-İstanbul hattından çatallanacak) * İstanbul - Edirne - Kapıkule (Bulgaristan sınırı) * Konya - Mersin - Tarsus - Adana * Eskişehir - Afyon - Antalya * Sivas - Erzincan - Erzurum - Kars * Samsun - Ankara (2011 sonunda bitecektir) * Ankara - Konya - Antalya * İzmir - Afyon - Konya * Kayseri - Konya - Antalya İstanbul-Ankara hızlı tren projesi TCDD HT65000 hızlı tren takımları Ulaştırma Bakanlığı tarafından yürütülen en büyük projelerden biri olan Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi ile Türkiye'nin en büyük iki kenti Ankara ile İstanbul arasındaki yolculuk süresini azaltmak, hızlı, konforlu, güvenli bir ulaşım olanağı yaratmak ve ulaşımda demiryolu payını artırmak amaçlanmaktadır ![]() ![]() ![]() Proje 10 Etaptan oluşmaktadır ![]() * Ankara-Sincan : 24 Km * Ankara-Hızlı Tren Garı * Sincan-Esenkent : 15 Km * Esenkent-Eskişehir : 206 Km * Eskişehir Gar geçişi * Eskişehir-İnönü : 30 Km * İnönü-Vezirhan : 54 Km * Vezirhan-Köseköy : 104 Km * Köseköy-Gebze : 56 Km * Gebze-Haydarpaşa : 44 Km Ankara-Eskişehir hattı Ankara-Eskişehir hattının kullanımda olan kısmı 245 km ![]() ![]() ![]() Ankara-Konya hızlı tren projesi Konya'nın Türkiye'nin en büyük üç kentine (İstanbul, Ankara, İzmir) daha kısa sürede ulaşımını sağlamak ve hızlı demiryolu ile bağlantısını gerçekleştirmek amacı ile Ankara - Konya Hızlı Tren Projesi yapılması planlanmış, bu proje ile; Polatlı'dan başlayarak Güneye doğru inen çift hatlı, elektrikli, sinyalli yeni demiryolu inşa edilecektir ![]() 212 km ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ankara-Sivas hızlı tren projesi Dogu Anadolu ve Sivas'ın Türkiye'nin büyük kentlerine (İstanbul, Ankara, İzmir) daha kısa sürede ulaşımını sağlamak ve hızlı demiryolu ile bağlantısını gerçekleştirmek amacı ile Ankara - Sivas Hızlı Tren Projesi yapılması planlanmış, bu proje ile; Ankara-Kırıkkale-Yozgat-Sivas arasında çift hatlı, elektrikli, sinyalli yeni demiryolu inşa edilecektir ![]() Şubat 2009'da 293 km ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verdiği hizmetler TCDD 1856 yılından beri yolcu taşımacılığı, yük taşımacılığ ve liman hizmetleri vermektedir ![]() TCDD'nin yolcu taşımacılığı için vermiş olduğu hizmette ana hatlarda kullanılan trenler aşağıda sıralanmıştır ![]() Bölgesel yolcu trenleri Yukarıda sıralanan Ana Hatların dışında bir de bölgesel olarak hizmet veren bölgesel trenler vardır ![]() * Trakya Bölgesel Yolcu Trenleri * Haydarpaşa-Adapazarı Bölgesel Yolcu Trenleri * Ankara-Polatlı Bölgesel Yolcu Trenleri * Zonguldak-Karabük Bölgesel Yolcu Trenleri * Adana-Diyarbakır Bölgesel Yolcu Treni * Diyarbakır-Kurtalan Bölgesel Yolcu Treni * Samsun-Sivas Bölgesel Yolcu Trenleri * Sivas-Divriği Bölgesel Yolcu Treni * Erzincan-Divriği Bölgesel Yolcu Treni * Kars-Akyaka Bölgesel Yolcu Trenleri * Elazığ-Tatvan Bölgesel Yolcu Treni * Van-Kapıköy Bölgesel Yolcu Treni * Mersin-Adana Bölgesel Yolcu Trenleri * Mersin-Adana-Osmaniye-İslahiye Bölgesel Yolcu Treni * Gaziantep-Nusaybin Bölgesel Yolcu Treni * Kütahya-Eskişehir Bölgesel Yolcu Trenleri * Konya-Ulukışla Bölgesel Yolcu Treni * Balıkesir-Kütahya Bölgesel Yolcu Treni * Basmane-Aydın Bölgesel Yolcu Trenleri * Basmane-Torbalı-Ödemiş-Tire Bölgesel Yolcu Trenleri * Basmane-Uşak Bölgesel Yolcu Trenleri * Ankara-Kırıkkale Bölgesel Yolcu Trenleri * Söke-Basmane Bölgesel Yolcu Treni * Söke-Nazilli Bölgesel Yolcu Trenleri Yurtdışı Avrupa yönündeki taşımalar Türkiye ile Avrupa ülkeleri arasındaki bağlantı İstanbul-Bükreş-İstanbul arasında her gün karşılıklı çalışan Bosfor Ekspresi ve İstanbul-Selanik-İstanbul arasında her gün karşılıklı çalışan trenle sağlanmaktadır ![]() ![]() Ortadoğu ülkelerine yapılan taşımalar Türkiye-İran Türkiye ile İran arasındaki bağlantı İstanbul-Tahran-İstanbul arasında haftada bir gün çalışan ve kuşetli vagonlardan oluşturulmuş Trans Asya treni ve Van-Tebriz-Van arasında haftada bir gün çalışan ve I mevkii kuşetli vagonlardan oluşturulmuş tren ile sağlanmaktadır ![]() Türkiye-Suriye Türkiye ile Suriye arasındaki bağlantı İstanbul-Gaziantep-İstanbul arasında çalışan Toros Ekspresine haftada bir gün ilave edilen yataklı vagon ile sağlanmaktadır ![]() İran-Türkiye-Suriye İran ile Suriye arasındaki bağlantı, Türkiye'yi transit geçerek Tahran-Şam arasında haftada bir gün çalışan yolcu treni ile sağlanmaktadır ![]() ![]() Türkiye-Irak Türkiye ile Irak arasındaki bağlantı, Gaziantep-Bağdat-Gaziantep arasında haftada bir gün çalışan ve yataklı vagonlardan teşkil edilmiş tren ile sağlanmaktadır ![]() ![]() ![]() Banliyö TCDD İşletmesi Ankara, İstanbul ve İzmir kentlerinde şehiriçi toplu taşımacılık yapmaktadır ![]() Yük taşımacılığı TCDD, elinde bulunan çeşitli yük vagonlarıyla hemen hemen her türlü yükü taşıma kapasitesine sahiptir ![]() Demiryolu yük taşımacılığı toplu ve programlı taşımalara yöneliktir, ayrıca münferit taşımalar da gerçekleştirilmektedir ![]() ![]() TCDD'nin elinde bulunan standart yük vagonu tipleri * Kapalı Vagon * Kayar Yan Duvarlı Kapalı Vagon * Yüksek Kenarlı Vagon E Tipi * Yüksek Kenarlı Vagon F Tipi * Platform Vagon K/R Tipi * Platform Vagon S Tipi * Tahıl Vagonu * Sarnıçlı Vagon * Ağır Yük Vagonu İstasyonlar 2007 yılı verilerine göre 63 adet garmüdürlük satüsünde gar, 70 adet şeflik statüsünde gar ve 289 adet şeflik statüsünde istasyon olmak üzere demiryolları üzerinde toplam 423 adet şef veya müdür bulunan gar ve istasyon vardır ![]() ![]() Aşağıda tarihi ve mimari özellikleri bakımından ön plana çıkan birkaç gar ve istasyonların bilgilerini bulabilirsiniz: İstanbul Sirkeci Garı İstanbul'un Avrupa'ya açılan kapısı Sirkeci Gar'ının inşaası 11 Şubat 1888 günü büyük bir devlet töreniyle başlamış, 3 Kasım 1890'da hizmete açılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yedikule'de yapımına başlanan demiryolu Yenikapı'ya geldiği zaman hattın, Sarayburnu'na kadar uzanan Topkapı Sarayı bahçesinden geçirilmesi konusu uzun tartışmalara yol açmış, Abdülaziz'in izniyle demiryolu Sirkeci'ye ulaşabilmiştir ![]() ![]() İstanbul Haydarpaşa Garı Gar adını kurulduğu yerde yer alan çayırdan almıştır ![]() ![]() ![]() Osmanlı için çok büyük bir önem arz eden Bağdat Demiryolu Hattı’nın başlangıç noktasına görkemli bir yapı inşa etme arzusuyla 19 ![]() ![]() ![]() ![]() Bina 6 Eylül 1917 tarihinde I ![]() ![]() İzmir Alsancak Garı "İzmir'den Aydın'a Osmanlı Demiryolunun" ilk durağı olan Alsancak Garı o günkü adıyla Punta Garı'nın inşaasına 1857'de Vali Mustafa Paşa döneminde başlanmıştır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye Cumhuriyeti Devlet DemiryollarıTCDD Müzeleri ![]() Milli Mücadelede Atatürk Konutu ve Demiryolları Müzesi 24 Aralık 1964 tarihinde ziyarete açılmış olan müzenin bulunduğu bina, 1892 yılında Bağdat Demiryolunun yapımı esnasında yapılmış ve eski adı "Direksiyon Binası"dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TCDD Demiryolları Müzesi ve Sanat Galerisi 1990 yılında demiryolları mimarları tarafından restore edilerek ziyarete açılmış olan müzenin binası, Demiryolları mimarlarından Kemal Suha Esen tarafından "Ankara Oteli" olarak projelendirilmiş ![]() ![]() ![]() Atatürk Vagonu Atatürk 'ün yurt gezilerinde, 1935 ile 1938 yılları arasında kullandığı Beyaz Tren'in özgün tek örneği olan vagon; Ankara Garında 1964 yılından beri sergilenmektedir ![]() ![]() Vagonun teknik özellikleri: * Darası: 46 ![]() * Uzunluğu: 14 ![]() ![]() * İmalatçı firma: LHV Linke Hofmann-Werke, Breslau,1935 Aynı vagon, Sadece Atatürk'ün yurt gezilerinde kullanılmakla kalmamış, Ataürk'ün son yolculuğunda naaşının İzmit'ten Ankara'ya taşınmasında da kullanılmıştır ![]() Ankara Açık Hava Buharlı Lokomotif Müzesi Celal Bayar Bulvarı Ankara Gar Sahası üzerinde bulunan müze bir açık hava müzesidir ![]() ![]() İstanbul Demiryolu Müzesi Müze 1890 yılında hizmete girmiş ve Alman mimar ve mühendis A ![]() ![]() ![]() İzmir Müze ve Sanat Galerisi Müzeye ev sahipliği yapan bina, 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eskişehir Müzesi Eskişehir Gar'ında yer alan müze, Tülomsaş Genel Müdürlüğünden ve Eskişehir'deki işyerlerinden temin edilen malzemelerin sergilenmesi amacıyla 1997 yılında ziyarete açılmıştır ![]() Kültürel etkinlikler TCDD 150 ![]() 150 ![]() TCDD, kuruluş yılı olarak İzmir-Aydın demiryolunun inşaasının başladığı tarih olan 1856 yılını kabul etmektedir ve bu nedenle 2006 yılında 150 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatsal etkinlikler 1990'da Demiryolarını Sevenler derneği bünyesinde Metin Taşdemir ve Yusuf Aksongür tarafından kurulan Demiryolu Sanat Tiyatrosu perdelerini açmıştır ![]() ![]() ![]() Köklerdeki Kurtlar,Makine,Karımla Evleniyorum,Ağaçlar Ayakta Ölür,Hadi Öldürsene Canikom,İki Sıkılgan,Midirfillik,Ah şu Gençler,Boyacı, Pembe Treni Kim Durduracak ve Trenli Masallar adlı oyunları sahnelemiştir ![]() Ayrıca Demiryolu Sanat Tiyatrosu'nda her yıl Kasım-Mayıs ayları arasında düzenlenen ücretsiz tiyatro kursları verilmektedir ![]() Vikipedi |
![]() |
![]() |
|