|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
efendimizin, muhammedin, sav, sünnetleri |
![]() |
Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir?Hz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Sünnet Nedir? Sünnet, lûgat mânâsı itibariyle, “gidişat, -iyi ya da kötü- takip edilen yol” demektir ![]() Muhaddîslere göre sünnet, “Ahkâma ve amele esas teşkil etsin etmesin, yaptıkları ve yapmaktan kaçındıklarıyla Allah Resûlü’nden (sav) -Hanefîler’in nokta-i nazarınca farz, vacib, sünnet, müstehab ve âdâp - bize intikal eden her şeydir ![]() ![]() Usûlcülerin sünnet anlayışı biraz daha farklıdır ![]() ![]() ![]() Fukahâ ise, sünnete bid’at mukabilinde ve teşrîe, yani farza, vacibe, harama esas teşkil etmesi açısından bakarlar ![]() ![]() Hadîs, haber vermek ve haber, söz mânâsına bir isimdir ![]() ![]() ![]() ![]() Sünnetin Çeşitleri Bütün bu tariflerden anladığımız hususları şu üç kısma irca’ edebiliriz: a ![]() Sünnet, Allah Resûlü’nün (sav) mübarek sözleridir; yani sünnetin bir bölümünü O’nun nurlu sözleri teşkil eder ki, bunlar, Kur’ân’da yer almayan, fakat bütün fukahâca fıkıh kitaplarına alınıp, pek çok hükme esas kabul edilen O’na ait nurefşan beyanlardır ki, misal olarak şunları zikredebiliriz: a ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() b ![]() Rasûl-i Ekrem’in (sav) davranışları ve hareketleriyle ortaya koyduğu sünnetdir ki, bunlarla konulan hükümler, Kur’ân’da sarihen zikredilmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() Resûlullah (sav), ashâbında gördüğü bazı hoşuna gitmeyen davranışları usûlünce tenkid buyururlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber Efendimizin Günlük Hayata Ait Sünnetleri başka sunnetler daha 1- ) En çok Pazartesi ve Perşembeleri oruç tutardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- ) Cumartesi ve pazar günleri de umumiyetle oruç tutardı ![]() ![]() ![]() 3- ) Yüzüğü gümüştendi, yüzüğü akik taşıydı ![]() 4- ) Gözleri uyurdu lakin kalbi uyumazdı ![]() 5- ) Ahlakı Kur'an'dı ![]() 6- ) Umumiyetle cuma günü yıkanırdı, bazen de terk ederdi ![]() 7- ) Çocuklara karşı çok merhametliydi ![]() 8- ) Su içtiği zaman 3 defa nefes alır, üç nefeste içerdi ve " Bu daha mutlu, daha afiyetli ve daha sağlıklıdır ![]() ![]() 9- ) Gece kalktığı zaman ağzını misvaklardı ![]() 10- ) Son derece merhametliydi ![]() ![]() 11- ) İçinde su içilen bir cam kasesi vardı ![]() 12- ) Sukunu uzun, gülmesi azdı ![]() 13- ) Hİzmetçiye söyledikleri sözlerden biri de " Bir ihtiyacın var mı? " idi ![]() 14- ) Eza veren kötü huyu olmazdı ![]() ![]() 15- ) Kendisine meleklerin gelmesi ve Hz ![]() ![]() 16- ) Yaslanarak yemek yemezdi ![]() ![]() 17- ) Gece ağzına misvak sürmeden kalmazdı ![]() 18- ) Gusulden sonra abdest almazdı ![]() 19- ) Tebbessüm etmeden kesinlikle konuşmazdı ![]() 20- ) Ramazan Bayramında bir şey yemeden camiye çıkmazdı ![]() 21- ) Kurban Bayramında kurban kesilmeden evvel bir şey yemezdi ![]() 22- ) Üçten sonra sözü tekrar etmezdi ![]() 23- ) Gece veya gündüz uyuyup da uyandığı zaman mutlaka misvak kullanırdı ![]() 24- ) İkram edilen kokuyu geri çevirmezdi ![]() 25- ) Biad esnasında kadınların elini tutmazdı ![]() 26- ) Bir yudum su ile dahi olsa iftar etmeden akşam namazını kılmazdı ![]() 27- ) Gülüşü tebessümlerden ibaretti ![]() 28- ) Hastayı ancak üç günden sonra ziyaret ederdi ![]() 29- ) Şu beş şeyi hiçbir zaman yanından ayırmazdı; Ayna, sürme kabı, tarak, misvak ve ustura ![]() 30- ) Lamba ile kendisine aydınlık yapılmadıkça karanlık evde oturmazdı ![]() 31- ) Bir yerden kalkarken mutlaka " Subhaneke Allahümme Rabbi vebi hamdike la ilahe illa ente estağfiruke ve etübi ileyke" der ve şöyle buyururdu: " Yerinden kalkarken kim bunu söylerse mutlaka mecliste kendisinden südur eden günahları bağışlanır ![]() 32- ) Hiçbir şeye hayır demezdi ![]() ![]() ![]() 33- ) Abdestini kendisi alırdı ![]() ![]() ![]() 34- ) Ne yemek ne de başka bir şey O'nu akşam namazından alıkoyamazdı ![]() 35- ) Dişlerini temizlemeden uyumazdı ![]() 36- ) Daima misvağı başucunda bulunurdu, öylece uyurdu ![]() ![]() 37- ) Kahkaha ile gülmezdi ![]() 38- ) Yemeğe suya üfürmezdi ![]() ![]() 39- ) Kendisinden kötü söz işiteceği kimseye yanaşmazdı ![]() 40- ) Bir vali tayin ettiği zaman ona sarığı kendi eliyle sarıp giyindirirdi ![]() ![]() 41- ) Sarığın kuyruğunu sağ taraftan kulağa doğru sarkıtırdı ![]() 42- ) Yanına çocuklar geldiği zaman onları tebrik eder, güzel karşılar ve onalara dua ederdi ![]() 43- ) Hurmayı yer ve çekirdeğini tabağa atardı ![]() 44- ) Buğday ekmeği ile hurma yerdi v " Bunlar pek hoştur ![]() ![]() 45- ) Üzümü ağzına teker teker koyarak yerdi ![]() 46- ) Hediye edileni yerdi, sadakayı yemezdi ![]() 47- ) Üç parmak ile yerdi, onları silmeden iyice yıkardı ![]() 48- ) Hanımlarından biri yatıp uyumak istedikleri zaman ona 33 kere Subhanallah, 33 kere Elhamdülillah, 33 kere de Allahuekber demesini emrederdi ![]() 49- ) İnsanları birbirine bağlamak ve sevindirmek için hediyeleşmelerini emrederdi ![]() 50- ) Güneş tutulduğu zaman kılınan küsuf namazında köle azad edilmesini emrederdi ![]() 51- ) Nazar değmesinde ( hastalanınca ) Kalem Suresi 51, 52 ![]() ![]() 52- ) İnsana ait 7 şeyin gömülmesini emrederdi: Saç, kan, tırnak, diş, pıhtılaşmış kan, perde, hayız kanı ![]() 53- ) Oruçlu iken iftar edeceği zaman ilkin su ile başalardı ![]() ![]() 54- ) Yüzüğünü sağ eline takardı ![]() 55- ) Yüzüğünü sol eline takardı ![]() 56- ) Yüzüğünü sağ aline takardı sonra sola değiştirirdi ![]() ![]() ![]() 57- ) Cinlerden ve nazar değmesinden Rabbine sığınırdı ![]() ![]() ![]() ![]() 58- ) Her namazdan sonra abdest alırdı ![]() 59- ) Kurfuaz şeklinde ( Dizlerini karnına birleştirerek ) otururdu ![]() 60- ) Başına sarık sarıp ona kuyruk yaparak, iki omuzu arasından sarkıtırdı ![]() 61- ) Bütün vakitlerde Allah'ı (c ![]() ![]() ![]() 62- ) Gece karanlığında gündüzün ışığında gördüğü gibi görürdü ![]() 63- ) Enine doğru misvak kullanırdı ![]() 64- ) Sabah namazının sünnetini kıldığı zaman sağ ayağının üzerine yatardı ![]() 65- ) Aksırınca " Elhamdülillah" derdi ![]() ![]() ![]() 66- ) Aksırdığı zaman elini ya da elbisesini ağzına koyardı, sesini alçaltırdı ![]() 67- ) Ayaktayken öfklendiklerinde hemen otururlardı ![]() ![]() ![]() 68- ) Öğleden önce dört rekatı kaçırdıkları zaman onu farzı müteakiben iki rekattan sonra kılardı ![]() 69- ) Arkadaşlarından birini üç gün görmediği zaman onu sorarlardı ![]() ![]() 70- ) Dualarının daha şümüllü olanını severdi, diğerlerini terkederdi ![]() 71- ) Tabaklanmış koyun postunda namaz kılmaktan hoşlanırdı ![]() 72- ) Bahçelerde namaz kılamaktan hoşlanırdı ![]() 73- ) Duasına " Subhane Rabbiyel aliyyül ağlel vehhab " ile başlardo ![]() 74- ) Açlıktan beline taş bağlardı ![]() 75- ) Yeşilliğe akan suya bakmaktan hoşlanırdı ![]() 76- ) Ağzı kapanan kaptan hoşlanırdı ![]() 77- ) Hediyeyi kabul edrdi ![]() ![]() ![]() 78- ) Kıraatini ayetlerin başında dura dura icra ederdi ![]() ![]() 79- ) Cuma günü namaza gitmeden önce bıyıklarını kırpardı, tırnaklarını keserdi ![]() 80- ) Namazda esnemekten hoşlanmazdı ![]() 81- ) Dağlamak, yani bir nevi tedavi şeklinden ve sıcak yemekten hoşlanmazdı ve şöyle buyururdu: " Soğuk yiyin çünkü bereketlidir ![]() ![]() 82- ) Nübüvvet mührünün görülmesinden hoşlanmazdı ![]() 83- ) Çok sorulmaktan hoşlanmazdı ve bunu ayıplardı ![]() ![]() ![]() ![]() 84- ) Yemeği ortasından yemekten hiç hoşlanmazdı ![]() 85- ) Yürüyüşünden aciz ve tembek olmadığı anlaşılırdı ![]() 86- ) Secdede bazen kendisinden geçinceye kadar uykuya dalardı ![]() ![]() 87- ) Son sözü şu olomuştur: " Namazı sakın terk etmeyin ![]() ![]() ![]() Kaynak : Hz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir?Günlük Hayatta Sünneti Seniyye 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() 20 ![]() ![]() ![]() 21 ![]() ![]() 22 ![]() ![]() ![]() 23 ![]() ![]() 24 ![]() ![]() 25 ![]() ![]() 26 ![]() ![]() 27 ![]() ![]() 28 ![]() ![]() 29 ![]() ![]() 30 ![]() ![]() 31 ![]() ![]() 32 ![]() ![]() 33 ![]() ![]() 34 ![]() ![]() ![]() 35 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 36 ![]() ![]() ![]() ![]() 37 ![]() ![]() 38 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 39 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 41 ![]() ![]() ![]() 42 ![]() ![]() ![]() ![]() 43 ![]() ![]() 44 ![]() ![]() Diyanet İşleri Başkanlığının neşrettiği misvak hadisi tercümesinde şöyle bir hüküm mevcuttur: “Misvaktan kasıt dişlerin temizlenmesi, ağız içindeki kötü kokunun giderilmesi ve mikropların yok edilmesidir ![]() ![]() 45 ![]() ![]() 46 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 47 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 48 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 49 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 50 ![]() ![]() 51 ![]() ![]() ![]() ![]() 52 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 53 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 54 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 55 ![]() ![]() ![]() 56 ![]() ![]() 57 ![]() ![]() Sünnetin Tarifi Kelime anlamı, izlenen tutum, tavır ve yol demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sünneti Müekkede Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zira bu tür sünnetler farz ibadetlerde yapılması ihtimal dahilinde olan kusurları telâfi için meşru kılınmışlardır (İbn Âbidîn, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konuda Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saffet KÖSE |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir?Sünnet-i Gayri Müekkede Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saffet KÖSE Kur'an'da Peygamberimizin Sünnetine Uyma ile ilgili Ayetler Haşr, 59/7 مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ وَمَا آتَاكُمْ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahzab, 33/21 لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا 21 ![]() ![]() Nisâ, 4/59, يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا 59 ![]() ![]() ![]() ![]() Nisâ,64-65, وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمْ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا 64 ![]() ![]() ![]() فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا 65 ![]() ![]() Nisâ,69-70 وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُوْلَئِكَ رَفِيقًا ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنْ اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ عَلِيمًا 69 ![]() ![]() Nur, 24/54 54 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cum’a, 62/2 وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ 2 ![]() ![]() ![]() Al-i İmrân, 31-32 قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمْ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ 32 ![]() ![]() ![]() Şûrâ, 42/52-53 جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ 52 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ 53 ![]() ![]() ![]() Enfal, 8/20,46 يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ 20 ![]() ![]() وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ 46 ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbe-i Kirâmın Sünnete İttibâda Gösterdiği Hassasiyet Kur’ân-ı Kerim, nasıl Efendimiz’in risaleti ve sunduğu mesaj mevzûunda hassasiyet gösteriyor, sahâbe-i kirâm da, aynı şekilde O’ndan gelen her şeyi kemâl-i hassasiyetle kabulleniyor, korumaya alıyor ve neşrediyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir gün Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbenin fakirlerinden Abdullah İbn Sa’dî naklediyor: “Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebû Ubeyde (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbe Uygulaması Olarak Sünnete Bağlılık İslâm dininin Kur'ân-ı Kerîm'den sonra ikinci kaynağı olan Sünnet, özellikleri ve uygulamaya yönelik temel görevi dolayısıyla Müslümanlar açısından vazgeçilmez bir niteliğe sahiptir ![]() ![]() Sadece Kur'ân'a tâbi olduklarını iddia edip Resûlullah'ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sünnete Bağlılık Kavramı İ'tisâm bi's-Sünne (Sünnete Bağlılık), bir hadîs usûlü terimi olmamakla birlikte Hz ![]() ![]() ![]() "Sünnete Bağlılık", İslâmî literatürde "el-İ'tisâm bi's- Sünne" şeklinde ifade edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ'tisâm Kelimesinin Anlamları İ'tisâm kelimesinin kökü olan "asm", el ile yapışıp bırakmayacak şekilde tutmak, tutunmak, yakalamak, kavramak, sığınmak, iltica etmek,3 korumak,4 eksik bırakmadan tüm yönleriyle korumak5 mânâlarına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İ'tisâm" kelimesine gelince, kelimenin sarılmak, bağlanmak,16 yapışmak,17 sığınmak,18 güvenmek,19 dayanmak, güç almak,20 kuvvetlenmek,21 yardım istemek,22 korunmak,23 kaçınmak24 anlamları bulunmaktadır ![]() ![]() İ'tisâm kelimesinin, kullanılışı ve anlamları konusunda âyet ve hadîslerdeki örnekleri, söylenilenleri te'kid edici önemi hâizdir ![]() ![]() Kur'ân-ı Kerîm'de i'tisâm kelimesi, pek fazla kullanılmamıştır ![]() ![]() Peygamber Efendimiz'in Veda Haccı'nda söylediği "Size, sarıldığınız (i'tisâm ettiğiniz) takdirde asla sapıtmayacağınız iki şey bıraktım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tâbiîn âlimlerinden İmam Zührî'nin (v ![]() ![]() Kelimenin kök mânâları ve kullanımlarından "i'tisâm" kelimesinin, sünnetin hiçbir şekilde ihmal edilmeyip ona sımsıkı sarılmak anlamını taşıdığı, bu sebeple son derece bilinçli bir seçim ve ifadelendirme olduğu anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ'tisâmın Tahlili "İ'tisâm"ın, Müslümanlar arasında itibar kaynağı olan bir fiil olduğunu söylemek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ'tisâm, her şeyden önce imanla ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu doğrultuda, sünnete uymak, sünneti uygulamak yanında sünnete aykırı davranışta bulunmamak da i'tisâm sayılmıştır ![]() ![]() ![]() İslâm Dini'nin getirdiği büyük nizam, sünnetle hayata geçirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ'tisâm, bütün yönleriyle sarılmak, bağlanmak mânâsında olunca "Sünnete sarılma"nın aşırılıkla ilgisi olup olmadığı söz konusu olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan i'tisâm'ın dînî yaşayışta azîmet mi yoksa ruhsat mı ifâde ettiği önemli bir noktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbîlerin iki türlü uygulama imkânı olan durumlarda ruhsatları kullanmayıp azîmeti tercih ettiği hâller olmuştur ![]() ![]() ![]() İ'tisâm, "Sünnete Bağlılık" mânâsıyla bir azîmet, sünnetin itidâl ve kolaylaştırılmış İslâmî yaşayış olması dolayısıyla da tam bir ruhsat ve kolaylık anlamı taşımaktadır ![]() Hz ![]() ![]() Allah Teâlâ, Kur'ân-ı Kerîm'in birçok yerinde taklidi zemmetmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlara düşünmeden uymanın yanlışlığı da Kur'ân-ı Kerîm'de yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taklidin kötü yanlarından biri de taklit edilenlerin durumudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taklit ile ittiba arasında şu fark vardır: Taklit, şahsa yönelik; ittibâ, Kitab'a, sünnete yani delile yöneliktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Aynur URALER Dr ![]() ![]() ![]() Sünnete Sarılmayı Gerekli Kılan Amiller İslâmiyet'te meşrûiyetin olduğu gibi gerekliliğin de asıl kaynağı, Allah'ın Kitâb'ı ve Resûlü'nün (sav) sünnetidir ![]() ![]() Kur'ân-ı Kerîm'in sünnete sarılmayı emretmesi Kur'ân-ı Kerîm'de sünnete sarılmak gerektiğini (sünnete i'tisâm), sünneti bir bütün olarak kapsayacak tarzda çok genel ve öz bir biçimde şu âyet ifâde eder: "Resûl size ne getirdi ise onu alın, ona tutunun; sizi neden nehyettiyse ondan kaçının!" (Haşr/59: 7) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resûlullah'a (sav) itaat edilmesi emri de sünnete i'tisâmı gerekli kılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber'e (sav) itaati, sadece "Kur'ân konusunda Peygamber'e itaat gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm âlimleri, konuyla ilgili âyetlerden hareketle Peygamber'e itaatin, O'nun sünnetine sarılmak ve getirmiş olduğu emir ve yasaklara boyun eğmek olduğunu söylemişler,6 "Allah'a ve Resûlü'ne itaat edin ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuran'la, Peygamber'in Hadisi Varken Neden İctihada İhtiyaç Duyuldu? Cenab-ı Allah; büyüklük ve cemalini göstermek ve dünyayı imar etmek için insanı halife olarak yarattı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir? |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir? |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Muhammed'in Sav. Efendimizin Sünnetleri Nedir? Hz. Muhammed'in Sünnetleri Nedir?Sünnetullah Allah'ın sünneti, kanunu ![]() ![]() Kâinatta meydana gelen olaylar Allah'ın koyduğu birtakım kurallara, kanunlara tabidir; her şeyde bir sebep sonuç ilişkisi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkisi kulların te'dib ve salahı ile ilgili olmak üzere sünnetullah üç kısımdır: 1- Gönderilen peygamberlerin bölgesinde peygamberliklerine delâlet eden mucizeleri gördüğü halde inad edip bir türlü inanmayan ve peygamberleri yalanlayan kavimlerin helâk edilmesi sünnetullahtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- "Allah, kendilerindeki güzel şeyleri (ahlâkı) bozup değiştirmedikçe bir kavme verdiği şeyleri (nimetleri) değiştirip almaz (Güzel ahlâkını bozması sebebiyle) bir kavme fenalık dileyince, artık onun reddine bir çare yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman, amel, ahlâk gibi nefislerindeki kemâlata bağlı olmadan bazı toplumlara verilip alınan nimetler, bu konunun dışındadır ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabiat kanunları (eşya hakkındaki sünnetullah) eşyanın özünden gelen ne bir emir, ne de müstakil olan bir kuvvettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Teâlâ'nın yarattığı her şey mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() Mümkinler hariçte var olmaları itibariyle ikiye ayrılır ![]() 1- Âdi Mümkin: Allah'ın tabiata koyduğu kanunlar (sünnetullah) gereğince vukua gelen eşya ve olaylardır ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Gayr-i Âdi Mümkin: Tabiat kanunlarına (Allah'ın normal eşya ve olaylardaki sünnetine) aykırı olarak nadiren vukua gelen mümkinlerdir ![]() ![]() Her mümkin olân şeyi -ne kadar büyük, yapılışı ince ve kompleks de olsa- Allah Teâla yaratmaya kadirdir ![]() ![]() Bütün bunların dışında Kur'ân-ı Kerim'de Cenab-ı Allah'ın birçok sünneti zikredilmiştir ![]() "Onun yanında her şey bir ölçü iledir" (er-Ra'd, 13/8); "Bir toplum kendi durumunu değiştirmedikçe Allah onların durumunu değiştirmez" (er-Ra'd, 13/11); "Senden önce hiç bir insana ebedi yaşama vermedik ![]() ![]() ![]() ![]() "Senden önce de şehirler halkından yalnız kendilerine vahyettiğimiz erkeklerden başka elçi göndermedik" (Yusuf, 12/109); "Ne güneş aya yetişebilir, ne de gece gündüzün önüne geçebilir ![]() ![]() "Tevbe edip durumlarını düzeltenleri, gerçeği açıklayanları bağışlarım; çünkü Ben tevbeyi çok kabul edenim, çok esirgeyenim " (el-Bakara, 2/160); "Siz şükreder, inanırsanız ![]() ![]() ![]() ![]() Bunların dışında Kur'ân-ı Kerim'in bir çok yerinde Allah'ın daha başka ilahi kanunları haber verilmektedir ![]() ![]() ![]() Muhiddin BAĞÇECİ, İslam Fıkıh Ansiklopedisi Sünnetin Fonksiyonu Sünnetin Kur’ân-ı Kerim’den ayrı bir teşrî’ kaynağı olmasının ve Kur’ân gibi bazı şeyleri helâl, bazı şeyleri de haram kılarak, farz, vacib, sünnet, müstehab, mübah, âdâp, mekruh, müfsid adına ölçüler koymasının yanı sıra, Kur’ân-ı Kerim’in mücmelini tafsil, mübhemini tefsir, umumunu tahsis ve mutlağını takyid fonksiyonu da vardır ![]() * Sünnetin Kur’ân’ı Tefsiri “İman ettiler ve imanlarına zulüm karıştırmadılar: İşte, emniyet onlar içindir ve onlar, hidayete ermişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Sünnet-i Seniyye, pek çok müphemi tefsir etmesinin yanı sıra, pek çok mücmel mes’eleleri de tafsîl etmiştir ![]() Meselâ Kur’ân-ı Kerim’de: “Namazı ikâme edin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Kur’ân-ı Kerim’de mirastan umumi olarak bahsedilir ve, “Allah size çocuklarınız hususunda farz kılıyor: Erkeğe, iki kadının payı kadar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde: “Kâtil mirasçı olamaz ![]() ![]() 4 ![]() Sünnet, Kur’ân-ı Kerim’in mutlağını takyîd eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kezâ: “Mallarınızı aranızda (çalıp çırparak, ihtikârla, irtişâyla, ribâ ile) bâtıl bir surette yemeyin; ancak anlaşma ve karşılıklı rızaya dayalı ticarî mübadeleyle yiyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|