Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Tarih / Coğrafya

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
dinler, tarihi, zerdüştlük

Dinler Tarihi Zerdüştlük

Eski 09-10-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Dinler Tarihi Zerdüştlük



Zerdüştlük
Dinler Tarihi Zerdüştlük
Zerdüşt ahlakçılığının temelini iki ilke oluşturur; Hayatın devamı ve kötülüğe karşı mücadele Hayatı devam ettirmek için insan, toprağı işlemeli, hayvan yetiştirmeli, evlenmeli ve çocuk sahibi olmalıdır İnzivaya çekilmek ve bekârlık kınanmaktadır Saflık ve kirlilikten (ölüm, cinler vb) kaçınmak değerli sayılır Kötülükle savaşmak için insanlar kötülüğün güçlerine ve onun yanında olan insanlara karşı gelmelidir Zerdüştlük iki zıt gücün evrensel yönetimini tanırken, tek tanrıcılığı vurgular

İyiliğin güçlerini Ahura Mazda (Aklın Efendisi) yönetir, kötülüğün güçlerini ise Agna Mainyu (Ahriman ="Kötü Ruh") Her rakibin de kendisine ait savaşçıları vardır Bir tarafta melekler ve baş melekler, diğer tarafta da cinlerle şeytanlar Kıyamet Günü'nde iyi galip gelecek, kötüleri cezalandırmak, iyileri dünya üzerindeki cenete yerleştirmek için Sayaşant adıyla bir Kurtarıcı (Mesih) ortaya çıkacaktır

Bu dinin önemli bir özelliği, her evde sürekli bir şekilde yanan kutsal ateştir Ateş, güneşin kendisini sembolleştiren tek tapınma simgesidir ve en yüce temizleyici olarak görülürZerdüştlük, 2600 yıl önce Mezopotamya'da ortaya çıkmıştırKurucusu, Spenta Zarathustra (Zerdüşt)'dır Kutsal metinleri, Zend Avesta ve Vendidat'tır

Ölüm ve Sonrası

Aryan mitolojisini incelerken, hemen nihai büyük hesaplaşmaya geçemeyiz Bu mitolojide büyük hesaplaşmadan önce ferdi hesaplaşma durağı vardır Birey olarak insanın, bilinen hayat sürecinin sona ermesi Diğer bir deyimle insanın ölümü ile başlayan ferdi hesaplaşma süreci, Aryan mitolojisinde değişik zaman dilimlerinde değişik şekillerde yorumlanmıştır

Aryanlar'da ölüm son değildir Buna göre insanlar öldüklerinde, ruhlarının yeraltı ülkesine doğru "seyahatı" başlar Gitmek durumundaki bu ülke, "ölümlü ilk insan" olan Yima'nın yönettiği yeraltı krallığıdır Fakat ruhların bu krallığa seyahati hemen başlamadığı gibi kolay da değildir İnsanın ruhu (urvan-avdenak Urvan teni şekillendiren, onun belli bir şekle girmesini sağlayan ruhsal öğedir) ayrıştığı cesedin başından, üç gün boyunca ayrılmaz

Bu üç günlük süre ölünün aşağıya doğru seyahatinde hayati öneme sahiptir Çünkü bu süre boyunca şeytani güçler tetikte beklemektedir Bu savunmasız ruha saldırmak için fırsat kollamaktadır Bunu önlemek için bütün iş, ölünün geride kalan yakınlarına düşmektedir Onlar bu süre boyunca mezarı başında ağlaşır, dua ederler

Üç gün boyunca oruç tutarlar Kurban keserler Bu kurbanı kutsal ateşe sundukları törenler eşliğinde kutsarlar Din adamı bu süre boyunca ölünün başında dualar okur, sunulan gıdaların tümünü eti kutsadığı gibi kutsardı Aryanlar ayrıca ölülerine bu süre boyunca, temsili olarak yiyecek sağladığı gibi onların mezarları başına giyim eşyası elbise taşımayı da ihmal etmezlerdi Böylece kendilerine bağımlı olan ölülerini hem beslemiş hem de giydirmiş olurlardı Ölüler sonradan başlamış olan yolculuğu için güçlenmiş olurlardı Üçüncü günün sonunda ölü artık yalnız olarak çıkacağı seyahate hazır sayılırdı

Kimbilir belki de ölünün kendisinden önce giden yakınları onun yolunu beklemeye ve kucaklamaya hazırdır yeraltı krallığında Ama kucaklamak için aceleye gerek yok Daha kat edecek çok yol varYer altından uzunca bir kanal karanlık İlk dönemeç, ilk tehlike bir yer altı nehri Bu karanlık nehri geçmek için ya bir su taşıtı veya geçit vasıtası ile geçilir

Zerdüşt bunu daha da mükemmelleştirmiş Bir köprü "Çinvato pereto" Köprünün sağında solunda birer yırtıcı köpek Geç de geçesin Bu güçlü ve tehlike karşısında ölünün yapacağı hiçbir şey yok Görev dünyada kalan yakınlarına bilhassa büyük oğula düşmektedir Dua edecek her gün bir kap yemek pişirip yoksullara verecek Bir din adamına dua ettirecek Yiyecek sunma üçüncü gününden otuzuncu gününe kadar devam edecek Otuzuncu gün bir kurban kesilip, yine dinsel bir tören düzenlenir Böylece ölü yer altı dünyasına daha da adepte olduğu varsayılır Ama onun hâlâ desteğe ihtiyacı vardır Bu ihtiyaç tereddütsüz yerine getirilir Bundan sonraki dönemde her ay onun ruhuna adanacak bir kurban bu destek için yeterli sayılır Aylık kurban kesimi bir yıl boyunca sürdürülecektir

Birinci yıldan sonra dünyevi gıdaya olan sembolik bağımlılığı daha da azaldığına hükmolunur Bundan sonra kurbanlar yılda bir kez kesilir Bu işlem otuz yıl devam ederdi

Eski Aryanlardan Dersim Alevi Kürtlerine Kalan Miras

Yukarıdaki yazılı kaynağını Zerdüşt'ün gathalarından alan ve günümüze kadar değişik biçimlerde ve değişik din ve inançların egemenliğine nazaran değişik dinler adına günümüz Dersim'inde hâlâ yaşamaktadır Şöyle ki, Dersim Alevilerinde yaşadığımız asırda, ölü gönderme geleneği Birinci gün kurban kesilir, dualar deyişler okunur Sonrası islami kurallara göre yıkanır Yıkama işlemi de Zerdüştilerdeki gibidir Ancak Zerdüşt Mazda inancında ölünün başı kuzeye, ayaklara güneye, yüzü güneşe dönük yıkanır ve defnedilir Alevi geleneğine göre yön kıbledir

Definden sonra, ikinci gün ölünün elbiseleri yıkanır, kişisel eşyaları toplanır, hayır için fakirlere verilmek üzere hazırlanır Üçüncü gün kurban tığlanır Yemek yapılıp gelen misafirlere yedirilir Tarımsal gıdalardan helva, kömbe yapılıp mezarı ziyaret edilir, lokma dağıtılır

Üçüncü günden sonra, kırk günlük yas başlar Kırk gün boyunca Kuran okuyabilen bir hocaya her gün Kuran okutulur Her akşam bir kap yemek hazırlanıp bir yoksul aileye götürülür Kırk gün dolduktan sonra, bir kurban daha kesilir Yemek yapılıp yedirilir Kuran okutulur ve yas sona erer Ama işlem bitmez Daha bir yıl Kuran okunur Buna hatim diyoruz Bir yıl sonra bir kurban tığlanır Mezarı ziyaret edilir Üzerinde yasin okunarak üç kez Allah, Muhammed ya Ali denilerek ilk kazma vurulur ve mezarı yaptırılır Bundan sonra da, her yıl sonbaharda ölü aşı diye bir gelenekleri var Dersimlilerin Göçen ölülerin ruhlarına kurban kesip yemek çekme ve Kuran okutma Bu işlem hemen hemen her yıl tekrarlanır Dersim'in dindar ve hali vakti yerinde olanlarda

Dikkat edilirse ruhun yer altı krallığına yolculuğunda, bir köprü önüne çıkar (Cinvato-pıreto) Bu köprü, İslam inanışında "Sırat köprüsü" olarak yerini alır Ve müminleri o köprüden Cennet'e taşır

Zerdüşt öğretisine ve Mazda inancına göre ilkel insan (Gayo Maretan) Zerdüşti takvimine göre (Before Religion) dinden önce 6000 Milattan önce 6630 yıl önceye rastlar Günümüze göre 8628 yıldır Zerdüşt dini İsa'dan 630 yıl öncedir

Zerdüşt öğretisinde ve Mazda inancında Kelime-i şahadet Zerdüştiler'in Fravarane (itikat) dedikleri ve bir nevi kendilerini tanıttıkları bir temel dini cümleleri vardır: "Ben kendimi Mazda'nın tapıcısı ve Zarahustra'nın takipçisi olarak açıklıyorum Kötü güçlerin düşmanı iyi güçlerin dostuyum Ahüra Mazda'nın kurallarına bağlıyım"

İslamdaki Kelime-i şahadet de anlam bakımından aynıdır Şöyleki; "Ben Allah'ın birliğine, Muhammed'in onun kulu ve resulü olduğuna şahitlik ederim" Görülüyor ki, birinde tanrı Ahura Mazda'dır İkincisinde tanrı Allah'tır Birinde peygamber Zerdüşt'tür İkincisinde peygamber Hz Muhammed'dir Kötü güçlerin düşmanı, iyilerin ise dostu

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.