![]() |
Tanzimat Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Tanzimat EdebiyatıBATI ETKİSİNDE TÜRK EDEBİYATI 1850 yıllarından günümüze kadar sürer ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ortamda Batıcı ve yenilikçi olan şair ve yazarlar, sanatlarını toplum için kullandılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TANZİMAT DÖNEMİ SANATÇILARI: ŞİNASİ (1826-1871): 1860�TA Tercüman-ı Ahval gazetesini çıkararak yeni bir edebiyatın önderi olan Şinasi, orta yetenekte bir şair olarak kabul edilir![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Şair Evlenmesi (tiyatro), Tercüme-i Manzume (çeviri şiirler), Müntehabat-ı Eşar (şiir), Durub-ı Emsal-i Osmaniye (atasözleri) ![]() NAMIK KEMAL (1840-1888): İlk şiirlerini Divan şiirinin etkisiyle yazan sanatçı Şinasi�yle tanıştıktan sonra edebiyatın Batılılaşması gerektiğine inanır ve sonuna kadar da bu düşünceyi savunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Romanları: İntibah, Cezmi Oyunları: Vatan yahut Silistre, Zavallı Çocuk, Akif Bey, Gülnihal, Celalettin Harzemşah, Karabela Eleştirileri: Tahrib-i Harâbât ![]() ZİYA PAŞA (1825-1880): Şiirleri içerik ve biçim açısından Divan edebiyatının özelliklerine uygunluk gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() �Harâbât� adlı Divan şiiri antolojisinin önsözündeki düşünceleri nedeniyle Namık Kemal�in eleştirilerine hedef olmuştur ![]() AHMET MİTHAT (1844-1912): Batılı roman ve hikaye tekniğiyle Türk halk hikayelerini uzlaştırmaya çalışan Ahmet Mithat Efendi halka seslenmeyi ve eserlerinde halkı eğitmeyi amaçlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kırktan fazla romanı, pek çok öyküsü ve tiyatro eseri olan sanatçının önemli eserleri şunlardır: Romanları: Hasan Mellah, Hüseyin Fellah, Felatun Bey�le Rakım Efendi, Yeryüzünde Bir Melek, Henüz On Yedi Yaşında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyküleri: Yeniçeriler, Letaif-i Rivayât (seri hikayeler) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyunları: Çerkez Özdenler, Çengi ![]() ![]() ![]() ![]() AHMET VEFİK PAŞA : Ahmet Vefik Paşa Milliyetçilik ve Türkçülük akımlarının ilk büyük temsilicisidir ![]() ![]() Eserleri: Lehçe-i Osmani, Şecere-i Türk, Moliere�den Zor Nikah, Meraki, Azarya, Zoraki Takip ![]() RECAİZADE MAHMUT EKREM (1847-1914): �Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir� ve �şiir ahlakla hizmet etmek zorunda değildir� düşüncesinde olan sanatçı daha çok aşk ve doğa konularını işler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Şiirleri: Nijat Ekrem, Nağme-i Seher, Yadigâr-ı Şebab,Zemzeme (I, II, III) Oyunları: Çok Bilen Çok Yanılır, Vuslat, Afife Anjelik Hikayeleri:Muhsin Bey, Şemsâ Roman: Araba Sevdası ABDÜLHAK HAMİT TARHAN (1892-1937): Edebiyatımızda �şair-i azam� olarak adlandırılan sanatçı eskiyi yıkan ihtilalci kişiliğiyle tanınmıştır ![]() ![]() Oyunlarında tekniğe önem vermeyen sanatçı, bunları okumak için yazdığını söyler ![]() ![]() ![]() Edebiyatımızda �tezatlar şairi� olarak da anılan sanatçının önemli eserleri şunlardır: Şiirleri: Sahrai Belde veya Divaneliklerim, Makber, Ölü, Hacle, Garam, Validem, İlhamı Vatan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyunları: Macera-yı Aşk, Sabr ü Sebat, İçli Kız, Duhter-i Hindu, Tarık, Zeynep, Finten, İlhan, Turhan, Hakan (Ayrıca hece ölçüsüyle ve manzum olarak yazdığı iki oyunu da vardır: Nesteren ve Liberte) SAMİPAŞAZADE SEZAİ (1860-1936): Gerçekçi bir yaklaşımla yazdığı �Sergüzeşt� adlı romanıyla tanınır ![]() Öykülerini �Küçük Şeyler� adlı kitapta toplamıştır ![]() NABİZADE NAZIM (1862-1893): Realist-natüralist bir anlayışı benimseyen sanatçının iki önemşi romanı �Kara Bibik� ve �Zehra�dır ![]() |
![]() |
![]() |
|