Öğrenmede Dikkat Ve Motivasyonun Önemi |
09-06-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Öğrenmede Dikkat Ve Motivasyonun ÖnemiÖğrenmeyi etkileyen faktörlerden biride dikkat dir Öğrencinin dikkatinin öğretim konuları üzerine çekilmesi ve devamının sağlanmasına ilişkin problemler yatabilirBilinçli ve bilinçsiz olarak bir olayı daha canlı duruma getirmek için tümü ya da bir bir parçası üzerinde zihinsel gücün toplanması Psiko-fizik enerjinin bir nokta üzerine toplanması insan duyu organlarına gelen uyarıcıların bazı kısımlarını almaya ve işletmeye yönelmesi olarak tanımlanır( Fidan 1996:124)İnsan duy organlarına gelen uyarıcıların bir bölümünün farkına varabilmektedirÇünkü organizma çevredeki uyarıcı kaynaklardan duyu organlarına ulaşan uyarıcılardan bir kısmını alabilmekte ve dikkat edebilmektedir Öğrenci öğrenme ortamında duyum eşiği içerisinde olan pek çok uyaran içerisinde kendisine yakın bulduğu ihtiyaç ve beklentilerine uygun düşen uyaranları almaya hem istekli hem de kararlı davranırDikkatin sürekliliğine ilişkin açıklamalardan çıkarılabilecek ortak sonuç: İnsanın bir nokta – konu üzerine en fazla 16-20 dakika yoğunlaşabildiği yönündedir Bu sonuç çoğu kimse tarafından dersler dersler niçin daha uzun süreli olarak planlanmaktadır gibi soruları gündeme getirmektedir Burada akla gelebilecek örnek cevap, insanların ilgi duydukları bir kitabı okumaları, filmi seyretmeleri, spor müsabakasını izlemesi vb durumlarda gösterdiği dikkat genişliğidirNasıl ki bir müsabaka esnasında seyircilerin gözü sadece topun üzerinde değil de zaman zaman hakem, tribün , diğer oyuncular vb gibi müsabakayı oluşturan diğer unsurlarla birlikte bir bütün olarak müsabaka da ise, öğretme ortamında önemli olanda ders sürecinde öğrencinin öğrenmeye karşı ilgisinin sağlanması, kendine uygun öğretim hedef ve projeleri seçmeleri, öğrenmenin öğrenci için anlamlı hele getirilmesi vb durumlar öğrenci dikkatinin sürekliliğini sağlayabilir Öğretmen için önemli görevlerden biri de öğrencinin öğretim ortamının unsurlarıyla etkileşim içerisinde olabilmesine yardımcı olur Dikkati Etkileyen Faktörler Öğretimde dikkati etkileyen faktörler şunlardır: Dış Faktörler: 1Duyu organlarına gelen uyarımların seçimi ve neye dikkat edileceği uyarıcının şiddetine bağlıdır ( yüksek ses, parlak ışık, renk vbdikkati üzerine çeker) Öğretim de yeri ve zamanı geldikçe bu uyarıcılardan yararlanılır 2Yeni uyarıcılar alışık olunmayan durumlar dikkatin o noktalar üzerine çekilmesine sebep olurÖğretmen, öğretme durumlarını yeni ve alışık olmadık durumlar oluşturarak yenileyebilir Bu değişiklikler sınıf düzenlemeleri, öğretimde takip edilen farklı strateji yöntem ve tekniklere yer verme, hedefine düzeyine uygun değişik öğretmen rollerine bürünme gibi alışık olmadık farklı durumlar oluşturma dikkati bu noktalar üzerine çekebilmektir 3Monotonluk taşıyan sürekli bir değişme içinde olan durumlar hem dikkatin seçici olmasını hem de sürdürülmesini sağlar İç Faktörler: 1İşlenen konuya karşı ilgi azlığı Öğretimde Öğrenci ilgisinin yeterli düzeyde sağlanmamış olması dikkatin farklı noktalara kaymasına neden olur 2Organizmanın çeşitli ihtiyaçlarını karşılanmaması ya da karşılanma derecesi 3Organizmanın kapasitesinin çok zorlanması ya da yorgunluk 4Merak ve keşfetme duygusunun yüksekliği ve eşyalarla iş yapma duygusunun yüksekliği 5Sürekli kişilik özellikleri Öğretmenin bu hususlara dikkat ederek öğretme ortamında öğrenmenin niteliğine olumsuz yönde etki yapan unsurların varlığını en aza indirecek çalışmalar içerisinde bulunması gerekirBu unsurlar aynı zamanda öğretim faaliyetleri içerisinde öğretmenin destekleyici bir unsur olarak kullanacağı materyaller özelliğini de taşır Öğrencinin Öğretime Etkin Katılımını Sağlamada Dikkat Edilecek Hususlar 1Öğrenmeler öğrenci için anlamlı ve ihtiyaçlarına uygun hale getirilmeli 2Öğrencinin kendisine uygun hedef ve konuların seçilmesine yardım edilmeli 3Öğrenme durumları öğrenciye hem zevk vermeli hem de başardığını duyurmalıdır 4Öğretmen öğrencide merak uyandırmalı 5Sınıfta aynı şeyleri tekrar tekrar öğrenmede dikkati azaltır 6Öğrenci başardığını hissetmeli başarı umudu kaybetmesine engel olunmalıdır 7Öğrenciyi harekete yönelten motiflerin ihtiyaç sıralamasındaki yeri önemlidirBilhassa, sosyal ve psikolojik ihtiyaçların öğrenci davranışlarını oluşturmada etkisi dikkate alınmalı 8Katılmanın sürekliliğini sağlamak için kaygı ve başarısızlığı doğuran sıkıntıların azaltılması gerekirKaygıdan çok sevdirme , benimsetme;güçleştirmeden çok kolaylaştırma olabilmelidir 9Öğrencinin öğrenme hızı ve stilleri bir birinden farklıdırBu yüzden öğrenmede ferdi farklara önem verilmelidir Kaynak :[Sadece Kayıtlı Üyeler Linkleri Görebilir ] |
|