Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
dikkat, motivasyonun, öğrenmede, önemi

Öğrenmede Dikkat Ve Motivasyonun Önemi

Eski 09-06-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Öğrenmede Dikkat Ve Motivasyonun Önemi




Öğrenmeyi etkileyen faktörlerden biride dikkat dir Öğrencinin dikkatinin öğretim konuları üzerine çekilmesi ve devamının sağlanmasına ilişkin problemler yatabilirBilinçli ve bilinçsiz olarak bir olayı daha canlı duruma getirmek için tümü ya da bir bir parçası üzerinde zihinsel gücün toplanması Psiko-fizik enerjinin bir nokta üzerine toplanması insan duyu organlarına gelen uyarıcıların bazı kısımlarını almaya ve işletmeye yönelmesi olarak tanımlanır( Fidan 1996:124)İnsan duy organlarına gelen uyarıcıların bir bölümünün farkına varabilmektedirÇünkü organizma çevredeki uyarıcı kaynaklardan duyu organlarına ulaşan uyarıcılardan bir kısmını alabilmekte ve dikkat edebilmektedir

Öğrenci öğrenme ortamında duyum eşiği içerisinde olan pek çok uyaran içerisinde kendisine yakın bulduğu ihtiyaç ve beklentilerine uygun düşen uyaranları almaya hem istekli hem de kararlı davranırDikkatin sürekliliğine ilişkin açıklamalardan çıkarılabilecek ortak sonuç:
İnsanın bir nokta – konu üzerine en fazla 16-20 dakika yoğunlaşabildiği yönündedir Bu sonuç çoğu kimse tarafından dersler dersler niçin daha uzun süreli olarak planlanmaktadır gibi soruları gündeme getirmektedir Burada akla gelebilecek örnek cevap, insanların ilgi duydukları bir kitabı okumaları, filmi seyretmeleri, spor müsabakasını izlemesi vb durumlarda gösterdiği dikkat genişliğidirNasıl ki bir müsabaka esnasında seyircilerin gözü sadece topun üzerinde değil de zaman zaman hakem, tribün , diğer oyuncular vb gibi müsabakayı oluşturan diğer unsurlarla birlikte bir bütün olarak müsabaka da ise, öğretme ortamında önemli olanda ders sürecinde öğrencinin öğrenmeye karşı ilgisinin sağlanması, kendine uygun öğretim hedef ve projeleri seçmeleri, öğrenmenin öğrenci için anlamlı hele getirilmesi vb durumlar öğrenci dikkatinin sürekliliğini sağlayabilir Öğretmen için önemli görevlerden biri de öğrencinin öğretim ortamının unsurlarıyla etkileşim içerisinde olabilmesine yardımcı olur

Dikkati Etkileyen Faktörler
Öğretimde dikkati etkileyen faktörler şunlardır:
Dış Faktörler:
1Duyu organlarına gelen uyarımların seçimi ve neye dikkat edileceği uyarıcının şiddetine bağlıdır ( yüksek ses, parlak ışık, renk vbdikkati üzerine çeker) Öğretim de yeri ve zamanı geldikçe bu uyarıcılardan yararlanılır
2Yeni uyarıcılar alışık olunmayan durumlar dikkatin o noktalar üzerine çekilmesine sebep olurÖğretmen, öğretme durumlarını yeni ve alışık olmadık durumlar oluşturarak yenileyebilir Bu değişiklikler sınıf düzenlemeleri, öğretimde takip edilen farklı strateji yöntem ve tekniklere yer verme, hedefine düzeyine uygun değişik öğretmen rollerine bürünme gibi alışık olmadık farklı durumlar oluşturma dikkati bu noktalar üzerine çekebilmektir
3Monotonluk taşıyan sürekli bir değişme içinde olan durumlar hem dikkatin seçici olmasını hem de sürdürülmesini sağlar

İç Faktörler:
1İşlenen konuya karşı ilgi azlığı Öğretimde Öğrenci ilgisinin yeterli düzeyde sağlanmamış olması dikkatin farklı noktalara kaymasına neden olur
2Organizmanın çeşitli ihtiyaçlarını karşılanmaması ya da karşılanma derecesi
3Organizmanın kapasitesinin çok zorlanması ya da yorgunluk
4Merak ve keşfetme duygusunun yüksekliği ve eşyalarla iş yapma duygusunun yüksekliği
5Sürekli kişilik özellikleri

Öğretmenin bu hususlara dikkat ederek öğretme ortamında öğrenmenin niteliğine olumsuz yönde etki yapan unsurların varlığını en aza indirecek çalışmalar içerisinde bulunması gerekirBu unsurlar aynı zamanda öğretim faaliyetleri içerisinde öğretmenin destekleyici bir unsur olarak kullanacağı materyaller özelliğini de taşır

Öğrencinin Öğretime Etkin Katılımını Sağlamada Dikkat Edilecek Hususlar
1Öğrenmeler öğrenci için anlamlı ve ihtiyaçlarına uygun hale getirilmeli
2Öğrencinin kendisine uygun hedef ve konuların seçilmesine yardım edilmeli
3Öğrenme durumları öğrenciye hem zevk vermeli hem de başardığını duyurmalıdır
4Öğretmen öğrencide merak uyandırmalı
5Sınıfta aynı şeyleri tekrar tekrar öğrenmede dikkati azaltır
6Öğrenci başardığını hissetmeli başarı umudu kaybetmesine engel olunmalıdır
7Öğrenciyi harekete yönelten motiflerin ihtiyaç sıralamasındaki yeri önemlidirBilhassa, sosyal ve psikolojik ihtiyaçların öğrenci davranışlarını oluşturmada etkisi dikkate alınmalı
8Katılmanın sürekliliğini sağlamak için kaygı ve başarısızlığı doğuran sıkıntıların azaltılması gerekirKaygıdan çok sevdirme , benimsetme;güçleştirmeden çok kolaylaştırma olabilmelidir
9Öğrencinin öğrenme hızı ve stilleri bir birinden farklıdırBu yüzden öğrenmede ferdi farklara önem verilmelidir

Kaynak :[Sadece Kayıtlı Üyeler Linkleri Görebilir ]

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.