Örgütleme (Organize Etme) |
09-06-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Örgütleme (Organize Etme)Örgütleme (organize etme) Öğrenme aşamasında öğrenilecek bilgiyi size anlamlı gelecek biçimde örgütlemektir Öğrenmekte olduğunuz bilgiyi size bir anlam ifade edecek şekilde yapılandırır ve konuları alt ve üst düzeylere yerleştirerek bir mertebeleme oluşturursanız bilgiyi hatırlamanız daha kolay olur Ara-bul-geriye getir için alıştırma yapma Bir bilgiyi kodlarken onu nasıl arayıp-bulup-geriye getireceğinizi planlar ara-bul-geriye getir ip uçlarını açık seçik belirterek alıştırma yaparsanız hatırlamanız o kadar kolaylaşır Örneğin sınav için bir derse çalışıyorsunuz Sınav 120 sayfalık bir konuyu kapsıyor Çalışmak için 3 gününüz var Bu üç günde 120 sayfayı belki 4 defa okuyabilirsiniz Ancak bunun size pek bir yararı olmayacaktır Şöyle bir çalışma tarzı size daha yararlı olur İlk aşamada konunun tümünü kısaca gözden geçirin ve belli başlı temel ana başlıkları öğrenin Örneğin bellek konusundaki kısa süreli bellek, uzun süreli bellek olmak üzere 2 temel grup var Her temel konu kodlama, depolama ve ara-bul-geriye getir olmak üzere alt başlıklara bölünmüş Alt başlıkların altında da kısa süreli bellek kapasitesi görsel kodlama , işitsel kodlama gibi daha ayrıntılı düzeylerde kavramlar var Değişik aşamalarda sorular hazırlarken sınavda sorulabilen türden sorular hazırlarsanız o dersten alacağınız not mutlaka yükselir En iyi çalışama yöntemi öğrenme anında ara-bul-geriye getir ip uçlarını göz önünde tutarak tekrar etmektir Altı aşamalı bellek geliştirme yöntemi Yöntemin altı adımı şöyledir: Aşama 1 Gözden geçirin Öğrenmek istediğiniz malzemeyi gözden geçirerek malzemenin nasıl düzenlendiğini anlamaya çalışın Zamanınız varsa konunun ana hatlarını düzenleyerek kendi kelimelerinizle kısaca yazın Daha sonraki aşamalarda okuduğunuz bilginin düzenlediğiniz özetin neresinde yer aldığına sürekli hatırınızda tutun Daha önce söylediğimiz gibi öğrenmekte olduğunuz bilgileri örgütlemenin belleğe büyük yardımı olur Örgütleyerek organize bir biçimde konuyu çalışarak daha ilk adımda belleğinize büyük bir yardım sağlamış olursunuz Aşama 2 Soru hazırlayın Örgütlediğiniz her konu bölümüyle ilgili sizin için anlamlı ve öğretmeninizin sorma olasılığı yüksek olan sorular hazırlayın Aşama 3 Okuyun Hazırladığınız sorulara cevap ararcasına elinizdeki metni okuyun Aşama 4 İlişkiler kurun Soruları cevapladıkça bölümler arasında ne gibi bir ilişki olduğunu anlamaya çalışın Metni yazan kişi belirli bir plan çerçevesinde bir dizi düşünceyi anlamlı bir biçimde anlatmaya çalışmış o yazarın kafasındaki planı keşfetmeye çalışın “konuların birbiriyle ilişkisi nasıl kurulmuş?” “konu tümüyle mantıksal bir bütün oluşturuyor mu?” Bu sorulara cevap bulmaya çabalayın Aşama 5 Tekrar edin Her bölümü bitirince birkaç kere tekrar edin ve o bölümde hatırlamakta zorluk çektiğiniz kavramların farkına varın ve özellikle o kavramları gözden geçirin Aşama 6 Yeniden gözden geçirin Konunun tümünü yeniden gözden geçirin ve yukarıdaki her adıma tam anlamıyla yapıp yapmadığınızı saptamaya çalışın O aşamada konunun temel bölümlerini ve her bölümdeki ana kavramları zorluk çekmeden hatırlayabilmeniz gerekir Bu yöntem örgütleme, ayrıntılama ve ara-bul-geriye getir için alıştırma yapma ilkelerini kullanır Altı aşamalı bu yöntem okullarda ve diğer eğitim kurumlarında öğrenilmesi gereken değişik konular için başarıyla kullanılabilir |
|