Çocuk Resminin Gelişim Aşamalari |
09-06-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Resminin Gelişim AşamalariÇOCUK RESMİNİN GELİŞİM AŞAMALARI Çocuklar büyüyüp,olgunlaştıkça resimleri daha ayrıntılı oranlı ve gerçekçi olur Her yaş dönemi resimlerinin belirgin özellikleri vardır 1-KARALAMA DÖNEMİ (1-4)YAŞ ARASI Çocuklar bu yaşlar arasında gelişi güzel çizimler yaparlar Resimler daha çok oyun amaçlıdır Çizgiler,tren rayı vb dir Karalama Örneklerinden bazıları şunlardır 2-ŞEMA ÖNCESİ DÖNEM (4-7) YAŞ ARASI Üç yaş çocuğu tipik yuvarlak kafa çizebilir İnsan çiz değince baş ve ayakları olan insan çizebilirler Yüz hatlarını belirleyebilir Dört yaş çocuğu kolları ve bacakları olan çöp adam çizebilirler Beş yaşındaki çocuğunun yaptığı insan ve evler daha belirgin olmaktadır Altı yaş çocuğunun yaptığı resimler de artık yavaş yavaş konuda vardır Resimlerde yer zemini çizgisi mevcuttur Resimlerde saydamlık da vardır Örneğin ev çizimlerinde evin içindeki eşyalarında çiziliyor olması gibi RENKLERİN ANLAMLARI (4-7) YAŞ ARASI Dört beş yaşlarındaki çocuklar genelde renk ayrımı yapmadan resmi boyarlar Bu yaşlarda ana ve ara renkleri öğrenebilirler Mutlu resimlerde genelde sarı renk, üzüntülü resimlerde genelde kahverengi renk daha ağırlıktadır Unutulmamalıdır ki çocuk hangi rengi seviyorsa ,resimlerde ağırlık o renge doğrudur Resimlerde ağırlık kırmızı renkse iddiacılığı ve saldırganlığı temsil eder Pembe,sarı,turuncugibi sıcak renkleri seçen çocuklar sevecen,uyumlu,işbirlikçidir Siyah,mavi,yeşil,kahverengi gibi soğuk renkleri seçen çocuklar, baskıcı aile ortamında yetişen iddiacı,çekingen,güçlükle kontrol edilen,uyumsuz,gerçek duygularını bastıran çocukları temsil edebilir 3-ŞEMATİK DÖNEM (7-9) YAŞLAR ARASI Resimler daha belirgin ve ayrıntılıdır İlk bakışta resmin ne olduğu kolaylıkla anlaşıla bilinir Resimler daha gerçekçidir Resimde mekansal ilişki vardır Çocuklar yer çizgisi kullanırlar Yer çizgisi çocuğun kendisi ve çevresiyle olan ilişkinin boyutunu temsil eder Bu dönemde kuşbakışı resim çizimleri ağırlıktadır 4-GERÇEKÇİLİK DÖNEMİ (9-12)YAŞLAR ARASI Bu dönemde resimlerde daha ayrıntılı çizimler ve gerçekçi bir yaklaşım görülür Resim konularında kızlar ve erkekler arasında farklılıklar gözlemlenir Kız çocukları daha çok bebek resmi,portreler,elbiselererkek çocukları ise araba,gemi,uçakçizerler Resimleri beğenmeme , aşırı hassasiyet ve kendini ifade güçlüğü görülür 5-DOĞALCILIK DÖNEMİ(12-14)YAŞLAR ARASI Nesneler orantılıdır Resimler perspektiftir Yakın çevrede gördüğü objelerin orantılarını,boyutlarını ve derinliklerini çizgileriyle yansıtmaya çalışır Renkleri ise en iyi şekilde kullanırlar ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN RESİMLERİ Resimlerde belirgin herhangi bir konu yoktur Plansızdır Yaşıtlarının resim özelliklerinden oldukça gerilik gösterir Resim cılız ve ilkeldir Çoğunlukla kağıda resim yerine çeşitli karamalar yaparlar Ayrıntılar bulunmaz Örneğin insan resmi çiz dediğimizde sadece sınır belirten bir çizgi çizilirGözler,ağız,burun vs çizilmezEv çizdiğinde çatısı kapısı,bahçesi başka bir yere çizilirÇocukta resimleri ters çizme sıklıkla karşılaşılıyorsa öğrenme güçlüğü çekebileceği düşüne bilinir Örneğin ağaçların ters çizilmesi gibi ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARIN RESİMLERİ Üstün kabiliyetli kişi diğer insanlardan farklı düşünebilme davranabilme kabiliyetine sahiptir Resimlerde dikkati çeken ortak özellikler kısaca, akranlarından üstün bir performans göstermeleri, farklı kavramlar arasında mantıklı ilişkiler kurabilmeleri,gelişmiş hayal gücü ,çizilen figürlerin hareket halinde olabilmesi,renklerin genelde canlı olması kağıdın tamamının kullanılması gibi UNUTULMAMALIDIR Kİ Çok güzel resim yapan çocuk zekidir,zeki çocuklar güzel Resim yaparlar DENİLEMEZ ÇOCUĞUN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİNİ YANSITAN RESİMLER OKUL FOBİSİ :Resimlerde aile bireyleri ağırlıklı olarak çizilir Okul ,öğrenci resmi çizmek istemezlerEv ve evde mutlu çocuk resimleri çizerlerResimler saydamdır GÜVENSİZLİĞİ YANSITAN RESİMLER: Kağıdın tamamı kullanılmaz,boşluklar fazladır Çizimler yarımdır Küçük figürler çizme ve kağıdın bir bölümünü kullanma eğilimindedirler İnsan figürlerinde el ve ayakların çizilmemiş olması güvensizliği ve çevreye uyumda yaşanılan güçlüğü,iletişim eksikliğini,paylaşım azlığını,kendinden başka insanlarla birlikte olmamayı,bencilliği de ifade etmektedir Güvensiz çocuğun resimlerindeki çizgiler daha çok silik ve kesik kesiktir HİPERAKTİF ÇOCUKLARIN RESİMLERİ:Taşkın ve çok renkli resim çizerlerGerilimli oldukları için genelde karalamayı tercih ederler ve resimleri hep yarım kalır Çizdiklerinde ise resimleri çok büyük olur CİNSEL KİMLİK KARMAŞASI : Anne ve babaya aşırı yaklaşılması, zıt cinsel kimlikte çizimlerde yoğunlaşma, ev resimlerinde yatak odasının çizimi, etek giyen,çocuk emziren baba , ava giden sakal bırakan anne figürlerinin çizilmiş olması bize bazı ipuçları vermektedir AİLEDE İLETİŞİM PROBLEMLERİNİN OLDUĞUNU İFADE EDEN RESİMLERAilede iletişim kopukluğu ,aileyi konu alan resimlerde açıkça görülmektedir Resimde aile üyelerinin birinin veya birkaçının eksikliği ,( annenin,babanın,kardeşlerin,aile içinde yaşayan diğer fertlerin hala,amca,dede,ninenin çizilmemiş olması ) Aile fertlerini çizmeyi rededmesi,ebeveyn figürlerinin olmaması parçalanmış aileyi ,sevgi eksikliğini , Anne baba ve çocukların arasına nesnelerin yerleştirilmesi,aile bireylerinin arasına köprü , gökdelen evler ,yol, ırmak ,ağaçların çizilmesi, iletişim problemlerinin bir göstergesi olarak kabul edile bilinir Anne babanın çok büyük çocuğun çok küçük veya anne babadan birinin büyük diğerinin küçük çizilmiş olması ailede baskıyı aile fertleri arasında problemin olduğunu baskıcı ve otoriter tutumu,anne babanın çok abartılı çizimi onlara duyulan hayranlığı da temsil edebilir Resimde küçük kardeşin anne babanın elinden tutuyor olması ve diğer çocuğun çok uzaklarda çizilmesi veya hiç çizilmemiş olması,sevgi yoksunluğunu ,kardeş kıskançlığını ,kendisini yok saydığını, iç çatışmaların bir göstergesi olabileceği düşüne bilinir RESİMLERDE Kİ FİGÜRLERİN ANLAMLARI İNSAN FİGÜRÜNDE Kİ KISIMLARIN ANLAMLARI Büyük veya çok küçük kafanın çizilmesi zihinsel aktivite de problemlerin olduğunu,zihinsel geriliği ifade eder Vücudun organlarının çizilmemesi veya eksik bırakılması endişe duyulan,rahatsızlık hissedilen kısımları yansıtır Kolların abartılı çizimi aile içi ve çocuğa yönelik şiddeti, Kolların çizilmemesi ise güç ve kuvvetin azlığını, Ağzın büyük veya küçük çizimi dil ve konuşma problemi Ağzın çizilmemesi iletişim problemlerini Gözlerin büyük çizimi merakı,boş ve anlamsız bakan gözlerin olması görme problemini ve görmeye bağlı öğrenme problemlerini Burunun abartılı çizimi astım ,bronşit vb solunum yoluna bağlı problemlerin olduğunuburunun çizilmemesi güç savaşını,güçsüzlüğü,desteksizliği Kulakların normalinden farklı ,büyük veya küçük çizimi işitmeye bağlı problemlerin olduğunu Ellerin çok büyük çizilmesi dayağı ,şiddeti,çalma eylemlerini,çok küçük çizilmesi ise güvensizliği,çevreye uyum güçlüğünü Ayakların abartılı çizimi kendine olan güveni,küçük çizilmesi ise güvensizliği ve yardımsızlığı, Cinsel organların çizimi saldırganlığı,aşırı endişeyi ve anne babayı çıplak görmüş olmayı temsil etmektedir EV FİGÜRLERİNİN YORUMLANMASI Ev çocuğun duygusal yaşamının oluştuğu merkezdir Evin saydam olarak çizilmesi,yaşamı canlılığı , içini göstermeyen duvarların çizilmiş olması ise karamsarlığı,yaşam ifadesinde ki güçlükleri,kendini anlatmakta karşılaşılan zorlukları ifade etmektedir Evlerdeki bacalardan yükselen kalın dumanlar aile için de yaşanılan kavgaları,çatışmaları ,sürtüşmeleri gösterir Yüksek binalar ve gökdelenler çocuktaki özlem ve komplekslerin ,gerginliğin yansımasıdır Ezilme ve başkaldırı vardır Evlerden çıkan yollar rehberliğe ,yol gösterilmeye duyulan ihtiyaçtır Resimlerde, insan resimlerinin azlığı veya yokluğu sosyal ilişkilerde kopukluğu belirtirİnsan figürünün çokluğu ise sosyal ilişkilerde ki gelişmişlik düzeyini belirtir Çizilen kuş resimleri özgürlüğe duyulan ihtiyaç hasrettir Çizilen ağaçlarda meyve olması verimli olma isteği yeşil yapraklı ağaçlar canlılığı,solmuş yapraklı ağaçlar ve yaprak dökümü ölüm isteğini,ağaç köklerinin olması içgüdüye önem vermesi ve bağımlılık duygularını yansıtır Resimlerde çok bulut veya koyu renkli bulutların olması çözülemeyen problemleri ifade edmektedir ÇOCUK RESİMLERİNİN GENEL OLARAK YORUMLANMASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR Çocuğun bize kendisini yansıtması ve olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde,yalın bir anlatım aracı olan resmim önemi büyüktür Resim etkinliğinin aynı zamanda sözsüz dili oluşturması ve bu yolla anlatımın kolay olması, yaşı ve kişilik özellikleri nedeniyle sözlü iletişim kurmakta güçlük çeken çocukları tanımada da önemli bir teşhis aracı olmasını sağlamaktadır Çocuk resimlerini yorumlarken ,dikkat etmemiz gereken bazı önemli noktalar bulunmaktadır Tek resimden yola çıkarak yapacağımız bir değerlendirme bize hatalı sonuç verebilir Çocuğun diğer resimlerinede dikkat etmeli ve toplu bir değerlendirme yapılmalıdır Resim değerlendirmesine başlamadan önceÇocuğun genel tutum ve davranışlarını ,içinde yaşadığı Psikolojik sosyo-kültürel ve ekonomik durum,arkadaşlarıyla kardeşleriyle ilişkileri,okul ve aile içi ilişkileri çocuğun yaşını,cinsiyetini,ailede kaçıncı çocuk olduğunu varsa uyum ve davranış sorununun türünü, ailesinin genel özelliklerini,okul başarısını,çocuk hakkındaki genel izlenim ve görünüm ,diğer önemli özellikleri de göz önünde bulundurulmalıdır Resim aynı zamanda öğrenilen bir davranıştır Resim çizmede öğretmen faktörü de önemlidir Çocuklar resim çizmeyi kendi kendilerine,ailelerinden,öğretmenlerinden veya arkadaşlarından öğrenebilirler Konu seçimi yapmadan 'Hadi bakalım bize bir resim çiz' dediğimizde ,çocuk ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda içinde yaşadığı psikolojik duruma ve hayal gücünün de etkisiyle resim çizebilir Serbest konu verdiğimizde çocuğun çizmiş olduğu resimdeki tema da çok önemli-dir Unutulmamalıdır ki, resim değerlendirilmesi projektif bir tekniktirYorumlar, yorumlayana göre değişkenlik gösterebilir |
|