|
|
Konu Araçları |
270, 330, jamblichos, jamblikos, kimdir, tahminen |
Jamblichos (Jamblikos) Kimdir? (Tahminen 270 - 330) |
04-24-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Jamblichos (Jamblikos) Kimdir? (Tahminen 270 - 330)Jamblichos (Jamblikos) Kimdir? (Tahminen 270 - 330) Kendisinden kalan birkaç parça dokümanda, onun felsefesinin tam anlamıyla hayalci birtakım görüşlere dayandığını görüyoruz Bu dokümanlarda Jamblichos, görülen şeylerden çok görülmeyen şeylerden, meleklerden, şeytanlardan, daimonlardan söz eder Onun öğrencileri Jamblichos'a "Kutsal" unvanı vermiş ve hocalarına mucizeler yüklemiştir Sonraki gelişiminde Yeni Eflatunculuk tümüyle efsaneye dönüşmüştür Yani bu felsefe bir süre sonra çeşitli ulusların çeşitli zamanlarda inandıkları bir yığın efsane ile dolu olan bir ilahiyat olmuştur İlkçağın son döneminde bir dinsel kaynaşma, yani çeşitli dinlerin birbiriyle kaynaşması olayı karakteristik bir görünüm kazanmıştır Bu dönemde, özellikle Romalılar, şu ya da bu dindeki Tanrıların reel bir varlığa sahip olduklarına inanıyorlardı Bu arada bu Tanrıların güçlü ya da güçsüz oldukları da benimseme görüyordu O kadar ki bilinmeyen Tanrıların sayısının bilinen Tanrılardan fazla olduğu söyleniyordu Nitekim bu dönemde yazılmış olan bir Hıristiyan eserinden öğrendiğimize göre Atina'da bir tapınma yeri yapılmış ve üzerine de "Bilinmeyen Tanrı İçin" yazısı yazılmıştır Bu dönemde, Tanrıların bedenine inanıldığı için, Tanrılara saygıda kusur olmasın diye, bilinmeyen Tanrılara ayrılmış tapınakların yalnız Atina'da değil, hemen her yerde kurulmuş olduğunu düşünebiliriz Sayısız Tanrıları kapsayan bir Panteon'da ilahiyat biliminin oluşması doğaldır Bu dönemde ilahiyat için en temel ortam görevini Yeni Eflatunculuk üstlenmiştir Yeni Eflatunculuğun kendisinin de sonunda bir ilahiyat şekline geldiğini biliyoruz Tüm dinlerin birbiri içine girdiği İlkçağın son dönemi, sayısız Tanrılardan oluşan Panteon'un başına, en yüksek Tanrı olarak, Yeni Eflatunculuğun "Bir"ini koymuştur Bu dönemin çok Tanrıcılık (politeizm) akımı yönünden dikkat çekici ismi imparator Julianus Apostata'dır Konstantin MS 300 yıllarında Hıristiyanlığı resmen tanıdı Fakat onun yeğeni ve de kendisine Roma tahtında halef olan Julianus, can çekişen Roma dinini yeniden canlandırma girişiminde bulunmuştur Bunun için Hıristiyanlığın yayılmasına engel olmak istemiş, bu yönde pekçok önlemlere başvurmuştur Bu nedenle kendisine "apostata Murted" denilen Julianus, teorik alanda Yeni Eflatunculuk sistemine dayanır Felsefî söylevlerinde Jullianus'u, hocası, Jamblikos'a bağlı bir öğrenci olarak görüyoruz, onda da karışık bir teolojiye rastlıyoruz Yeni Eflatunculuğa dayanarak Hıristiyanlığın karşısına çıkmak isteyen Roma dini başarısızlığa uğradı Çünkü Yeni Eflatunculuk daha çok bilginlere, aydınlara seslenen bir dünya görüşü sunuyordu Bu felsefe sistemi bir yandan kurgucu bir hayal gücünün, öte yandan skolastik bir zekanın ürünüdür Yani bu felsefe içinde; bir kavramlar sistemi, bu kavramlar sistemi ile ilişkilendirilen ve hayalciliğin ürünü yapılan Tanrı kurguları yan yana bulunurlar Yeni Eflatunculuğun son dönemlerinin dikkat çeken temsilcilerinden biri, tam ve mükemmel matematikçi olan Proklos'tur |
|